old skool turbo project
Ik zal mezelf even kort voorstellen.
mijn naam is Jeroen en woon in Brabant, Ik ben Corvette rijder en altijd Renault 5 turbo gereden. Ik ben dus turbo liefhebber en ben dus zo ook in aanraking gekomen met de Callaway Corvette. Callaway heeft eind 70 begin 80 een turbokit ontworpen voor de rabbit / scirocco / jetta. Ik heb altijd al eens een golf cabrio willen hebben maar omdat ik al diverse renaults 5 had is het er nooit van gekomen. nu heb ik dus weer ruimte in de schuur omdat er alleen de corvette staat en een renault 19 16v 5 deurs voor de kids te vervoeren. Ik heb dit voorjaar een Callaway turbo kit kunnen bemachtigen en wil deze dus gaan opbouwen. nu heb ik dus wel redelijk veel verstand van turbotechniek maar ik ben nog steeds geen expert. en al helemaal niet in de VW scene. wie willen er mij technisch ondersteunen tijdens mijn project wat ik goed wil voorbereiden om ergens volgend jaar te gaan starten. hier alvast een paar foto's van de complete kit. http://members.home.nl/callawaycorvette/volkswagen |
voor welke motor is dit???
ik zie een 8v, dus lijkt mij g60 maar die hebben ze geloofi k niet in de VS gehad dus.... wel ontzettend cool, dat je zo'n old skool kit hebt kunnen uithalen, is het nog allemaal nieuw? NOS? en plaats een pics van die corvette :redface: |
sorry,
het gaat in eerste instantie om de 1,8l JH met k-jet maar ik wil kijken wat de mogelijkheden zijn. er wordt in US ook gesproken over 1,8 onderblokken met 16v kop waardoor de compressie verlaagd , dus vandaar dit topic. |
Lijkt mij dat je de hele handel redelijk vlot op een G60 kunt bouwen, ivm de compressieverhouding.
Even een 16V ombouwen gaat al pratende vrij simpel, in de praktijk is dat niet zo... |
Quote:
I ga toch voor de old skool manier, gewoon lekker kloten met het k-jet systeem aanpassen. 16v ombouwen klinkt idd leuk, G60 is toch met digifant ? |
Quote:
:iamwithst |
g60 is idd digifant, is als je beetje handig bent met elektronica makkelijker aan te passen en bijv te chippen dan ( denk ik ) de k jet.
ik ben wel erg benieuwd hoe je een combi gaat maken van een druk vulling en lucht weger systeempje, maar dat zal meneer callaway ook vroeger wel overnagedacht hebben. ik blijf het topic zeker even volgen de bedoeling om als basis een jh te nemen is kwa compressie verhouding wel gunstig geloof iets van 8,5 :1 dan met een drukvan 0,8 a 1 is het leuk te doen. en als ik het goed begrijp/lees moet het hele gebeuren geplaatst worden in een golf 1 cabrio? gr frank |
Quote:
Hey dit is een VW forum !!!! maar vooruit dan :) |
Gebruik een G60 onderblok, dan zit je met compressie meteen prima, en schroef daar dan je prachtige (!) oldschool set op inclusief de oldschool K-Jet. Hoef je je over het onderblok helemaal niet druk te maken en is verder aan de buitenkant gelijk aan een JH.
|
Leuk setje zo op het eerste zicht!
|
:goodpost:
echt bijzonder setje! kende callaway echt alleen als corvette specialist... succes in ieder geval, |
Kende Callaway wel uit mijn tijd in de States. Lekker oldschoolzo'n roto-master maar echt super cool en zeldzaam. Turbo engineering uit de begintijd.
|
ik ga waarschijnlijk naar de bekende weg vragen, jullie hebben namelijk meer verstand van VW parts,
komen de afmetingen ed van een G60 blok wel overeen met een JH blok ? Ik heb dus een spruitstuk ed erbij speciaal voor JH. bij wie zou ik terecht kunnen voor finetuning van het blok ? ik wil proberen er maximaal vermogen uit te halen zonder de boel binnen de kortste keren kapot te rijden. een 160-170 pk aan de wielen zou mooi zijn, dan kom ik nog met de Golf V GTI mee :) waar zou ik pakkingen ed kunnen kopen ? ik ken alleen Renault shops. in USA kan ik wel gaan shoppen maar doe het liever in NL om dure verzendkosten en btw ed te ontlopen. zeldzaam is deze kit zeker, er zijn er nog maar een paar honderd in de USA en zover ik en de USA eigenaars weten ben ik momenteel de enige Europeaan met een complete !! Callaway kit. |
mooie set , ik zou idd voor het G60 onderblok gaan ( appel en ei prijzen )
benje meteen met de vermogens/e.d. ingedekt . Tis volgens mij ook niet makkelijk om K tronick om te zetten naar geblazen ... kan een hoop geld kosten ... miss makkelijker met diggifant , heb zelf ooit turbo op 8v gehad , kosste kapitalen , icl nokkenassen in 3 delen etcetcetc dus van daaruit zou ik meeste ( bestaande onderdelen ) combineren bv . complete G60 motor /kabelboom /comp./ LLM finetuning , chip op maat Van kronenburg (geldrop ) http://kms.vankronenburg.nl/ of jeroen dik(http://www.jdengineering.nl/) randd in tilburg is er helaas niet meer ;) suc 6 ! |
Hoi,
Bel me eens voor wat info over je plannen, ik heb ( zoals je wss wel weet) veel onderdelen voor je liggen en kan de inbouw/ afstelling uiteraard ook verzorgen. Persoonlijk denk ik dat John of Jeroen er niet echt op zitten te wachten als je daar naartoe gaat met je k-jet-turbo.....is veel te oud voor hun. 06-52356776 |
Quote:
Een JH of een PG (G60 dus) zijn dezelfde basisblokken en slechts op enkele zeer kleine punten van elkaar te onderscheiden(bijvoorbeeld aanwezigheid bevestigingspunt knocksensor). Alle andere bevestigingspunten zijn aanwezig en dus zijn alle onderdelen uitwisselbaar. Het grote voordeel is (behalve de al genoemde appel-en-een-ei prijs van een kaal G60 blok) dat je meteen klaar bent voor boost (compressieverhouding ca 8,5:1) Onderdelen: overal te krijgen, maar koppakking en bouten zou ik gewoon bij VW halen en dan voor wat betreft de pakking de stalen (G60 versie). |
Quote:
ik snap dat de G60 speciaal gebouwd is voor druk. maar de JH heef ook 1:8,5 compressie. zit het werkelijke verschil dan in de gebruikte zuigers, krukas enz ?? ik ben inmiddels overtuigd dat het een PG moet worden, en twijfel nu even over digifant/K-jet. het liefst k-jet want dat is de echte old skool maar als het goedkoper/makkelijker is met een digifant, tja soms moet je consessies doen. ik heb op doppel-wobber heel wat nuttige info gevonden maar waar kan ik evt nog meer info vinden over K-jet en Digifant ?? engels/duits/frans en spaans is geen probleem, neederlants oferigens ookniet :D |
Heb je deze set nou nieuw gekocht of niet?
Ik ben er ook wel eens achteraan gegaan, doordat ik op google bij deze set kwam, maar er was echt niet aan te komen! Was allemaal al veel te oud en niemand verkocht dat nog.. Of heb jij conecties in de states? |
Quote:
Patrick, doe maar niet, anders ben ik niet meer de enige in Europa :) Ik heb de set via ebay gevonden in gebruikte nieuwstaat. pas op, er verkopen een heleboel mensen losse onderdelen, als je die gaat kopen ben je een vermogen kwijt om de set compleet te maken. er worden al bedragen van 350 dollar gevraagd(en gegeven) voor de valve covers. Ik heb wel een paar connecties op Callaway gebied, maar dat is meer Corvette gerelateerd. En Callaway zelf geeft geen support meer want zij hebben alle rechten enz verkocht aan een inmiddels failliet bedrijf "New Dimensions" |
rijd nog wel eentje in oostenrijk..
maar iig goed bezig.. |
Quote:
Hoi Richard, het is dus doorgegaan zoals je gezien hebt :) vertel me alles over de callaway uit oostenrijk. pics etc jammer dat ik dat nu weet, ik had graag de exclusiviteit voor europa gehad ;) |
heb je zowiezo.. heb hem ooit eens in een boekje gezien..
was al 6 jaar geleden dus of ie nog rijdende is.. |
Quote:
Hahaha ok, nee heb het nu al anders gedaan maar ik vind het super om te zien! Suc6 met dit hele mooie project! |
weet iemand toevallig of er een 6-bak (VW,Seat,Skoda) is die passend is op een PG onderblok ??
|
Quote:
Om te beginnen heeft een PG bijvoorbeeld zuigerkoelers, een JH niet. Tja, K-jet of Digifant.... Persoonlijk zeg ik K-Jet, puur uit originaliteits oogpunt. Dit is gewoon een super zeldzame set en hoort wat mij betreft dan ook origineel opgebouwd te worden. Als ultiem vermogen je doel is dan moet je K-jet laten voor wat het is. Ga dan Digifant of nog liever DTA/Megasquirt o.i.d. Hoe werkt de verrijking bij zo'n Callaway set? Is dat geregeld met een drukgevoelige warmloopregelaar zoals vroeger bij Audi's? Er zijn in het verleden nogal wat auto's op de markt gekomen met turbo K-Jets die je als basis kunt gebruiken. Denk aan Audi, Saab, Volvo. |
[edit] zie nu dat er zelfs een microfueler bij de kit zit. Dan ben je toch helemaal klaar al?
|
Quote:
de optionele microfueller heb ik erbij dus we praten hier over een Stage2 kit er is ook nog waterkoeling beschikbaar maar die optie is maar 7 keer verkocht door callaway dus dat wordt zelf bouwen. ik heb al een onderzoek gestart naar de volvo 240 turbo CIS die voor meer brandstof aanvoer zorgt. en een audi 5000 warmloop element. hiermee schijn je het standaard K-jet te kunnen verbeteren om boost te kunnen rijden. het standaard JH blok met std K-JET is goed voor ong 0,5 bar druk met de microfueller en intercooler kun je al naar ong 1 bar maar de ervaring leert dat de standaard CIS toch niet voldoende peut kan leveren. wat ik wil realiseren is een betrouwbaar vermogen, dus geen supermonster waarvan ik elk jaar het blok mag reviseren. dus vandaar nog een beetje twijfel tussen old skool k-jet en digifant betrouwbaarheid. even als toelichting , ik heb de keuze gemaakt voor een Cabby mk1 omdat ik deze gewoon mooi vindt, het project wordt gebaseerd op een mooie strakke een daily driver en dus geen garage queen prize winner. Ik ben erg gecharmeerd van de classiclines vanwege hun complete uitrusting en de kleuren groen/beige met beige int en bord rood/bord rood met beige int genieten mijn voorkeur. |
weet er iemand van jullie trouwens of er een 6-bak van (VW/seat/skoda) passend is op een G60 onderblok ??
|
Eh ja, maar dan kom je meestal uit bij diesel bakken (TDI) en die hebben dus veel te lange overbrengingen. Alle bakken op 020 basis passen in ieder geval, evt moet je nog ombouwen naar kabelschakeling.
|
Quote:
ok, dan gaat die wens van het verlanglijstje af. :( Ik wil best wat aanpassingen doen maar het project moet wel medium budget blijven. |
Hallo,
Ben blij dat er nog mensen bezig zijn met het opbouwen van een turbo op een GTI. Ikzelf ben 2 jaar geleden ook gestart met turbo op GTI 8V digifant te plaatsen. Het project is ook stilgevallen wegens andere prioriteiten. Ik heb zelf inox verlengstukken gelast en gefreesd om zo de collectoren/spruistukken van een td te kunnen gebruiken, overigens ook een softturbo van een td gebruikt. Ik heb echter het inspuitsysteem nog niet aangepast met als gevolg dat de motor uitslaat bij een toerental van rond de 3000 toeren. Wat logisch is natuurlijk aangezien dan de turbo extra lucht begint te geven en de digifant en de injectoren aan hun grens zitten. Ik ben van plan een K-jetrinic systeem bij te bouwen dat drukgestuurd is. Dit met als voornaamste reden dat er in de lagere toerentallen en vrijloop, evenals koude sart, de digifant alles perfect regelt. De K-jetronic moet dan enkel voor extra drinken zorgen bij de hogere belasting. Heeft natuurlijk wel wat kilo's extra tot gevolg. Mijn target is 200 pk, maar ik denk dat dit toch iets te hoog gegrepen is aangezien ik op niet meer dan 600-800 gram druk wil rijden, om beschadiging door te hoge temperaturen te voorkomen. Groeten, Piet |
Ik ben nog niet begonnen, maar puur bezig info te verzamelen
ik ben op dit moment nog druk met [offtopic] mijn Corvette te restaureren[offtopic] mijn verwachting is in het voorjaar 2007 een PG blok aan te schaffen en daar mee te beginnen reviseren. dus mocht je tips hebben en foto's, heeeel graag. en als je besluit K-jet te gaan gebruiken dan wil ik daar ook graag meer van weten. ps je huidige setup met digifant is toch elektronisch ? dan kun je toch injectoren met hogere opbrengst nemen en een chip laten bakken om het geheel opnieuw te regelen. ( ik ben geen VW expert en al zeker geen ervaring met digifant) |
hej callaway..
Anders heb ik wel genoeg info voor je ;) (ben niet zo veel op msn heb je wel gemerkt denk ik.. :redface: Die tijd breng ik liever door in mn werkplaatsje.. Maar als je voor K-jetronic gaat dan zal je wel enkel dingen moeten aanpassen, is natuurlijk wel echt old skool en superstoer!. Enkele dingen die je sowieso nodig hebt, een warmloopregelaar van een audi turbo (5 cil.) of die van een 16V aanpassen. Hoe en wat dit werkt leg ik je wel eens op msn uit. Deze zorgt voor een brandstof verrijking. Door verschillende berekeningen uitgevoerd te hebben ben ik tot de conclusie gekomen dat heel veel mensen je bang willen praten dat K-jet niet voldoende brandstof kan leveren. Dit is onzin..27 psi (1,89 bar) turboduk is zelfs mogelijk!! maar dan moet je ook wel meer aan je blok aanpassen wil dit goed gaan. Dus je brandstoftoevoer is geen enkel probleem, ja op een testbank en dan constant over een langere periode op volle turbodruk houden dan gaan ze het niet bijbenen waarschijnlijk maar als je op de weg rijdt geen enkel probleem! kun je zo sportief rijden als je wilt. Ik ga ook gebruik maken van een audi 5 cil. gasklephuis omdat deze een grotere doorlaat heeft. De ontstekeking werkt m.b.v vacuumsysteem (leidingen omleggen). Dit schema geef ik je wel via msn en leg ik je alles wel uit. Ik ga dit alles gewoon op een JH blokje bouwen, ik zie geen serieuse problemen in die ontbrekende zuigerkoelers tegenover een PG. Ik ben ook van plan om zo rond de 0,8 bar turboduk te gaan rijden op een compressieverhouding van 8,5 op 1. Als je vragen heb stel je ze maar! Greetzz... |
Quote:
gaaf, mijn handen beginnen al te jeuken om te beginnen :D maar first things first de Vette moet eerst af, Ik ben wel benieuwd wat de dyno resultaten zijn met 0,8 bar met mijn Renault 5 GT Turbo heb ik ook altijd op 0,8 gereden (dat was het maximale met originele carb -wel andere sproeier bezetting) dus ik dacht aan tussen 1,0-1,3 bar te gaan proberen met doel een 160pk te behalen en toch redelijk onkostenvrij te rijden. dus geen 250pk en ieder kwartaal blok reviseren. je kan met ook een mail sturen met details en foto's van je project, die gooi ik dan wel hiero online. jeroenvgfn at hotmail dot com de mailbox kan 10mb per mail aan dus laat maar komen die foto's :D |
foto's kunnen ook in het fotoalbum hier ;)
supertopic is dit trouwens (mooi project ook)! zo krijg ik er ook nog eens verstand van :tongue: |
Wat een magnifieke turbokit... Is er nog vordering in dit project ?
Zeker op k-jet laten werken he... Die microfueler is volgens mij net bedoeld om de standaard k-jet de nodige verrijking te geven. Je mag niet vergeten dat ze in de VSA ke-jet gebruikten met lambda controle ipv warmdraairegelaar. Volgens mij zetten ze die microfueler ipv het originele controle-orgaan dat normaal naar lambda, toeren, vollast enz kijkt en maken ze het geheel wat rijker en vooral boost-gevoelig op die manier... Voor ons arme zielen die niet die kit hebben met microfueler, moeten we idd best gaan kijken naar saab, volvo of porsche k-jet turbo systemen met een warmdaairegelaar die drukgevoelig is... |
Quote:
bedankt voor de lovende woorden, wat de vorderingen betreft, ik ben nog steeds bezig met info verzamelen en ik ga binnenkort de turbo opsturen voor revisie en de microfueler testen of de druk sensor nog wel werkt (die gaan heel vaak kapot) verders ben ik pas van plan om een Cabriolet te kopen mid volgend jaar en dan gaat het project pas echt van start. microfuelers zijn los te koop in USA , ik zie ze voorbij komen voor $200 maar dan reken er nog maar $60 verzendkosten bij en natuurlijk invoerrechten en BTW. dus is het voordeliger/beter een volvo of saab setje te kopen. Ik ben trouwens van plan om een PG onderblok te gaan gebruiken en de kop/ k-jet enz van een JH blok te nemen. verders zit er nu een downpipe bij van 2,5 inch (5,zoveel CM) en ik wil graag een 3 inch ( bijna 8 cm) uitlaatsysteem gaan maken. maar dat komt tegen die tijd wel. eerst nog wat dingen op een rij hebben. |
schrick heeft een soortgelijke kit..
http://www.autoscout24.ch/AS24Web/D...d2&page=1&row=2 |
Heel gaaf project dit, deze ga ik ff volgen!
Quote:
klopt: deze kit is van `n Duitser en die heeft het ook steeds over een Horag turbo? |
Quote:
zie ook : http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=21983 :D |
All times are GMT +1. The time now is 05:11. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.