Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Vento MK III (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   mk3 probleem (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=20798)

Reaper Kustoms 26-04-2006 09:20

mk3 probleem
 
hoi een vriend van me heeft net als mij een mk3 met een 2e motor.

deze heeft sinds vorige week beetje kuren, en ik kon niet vinden waar het aan lag, vandaar dat ik het hier even vraag.

hij ploft erg (bij afremmen op motor en terugschakelen), vooral bij koude motor.
hij wil nog wel eens stotteren bij wegtrekken in lage toeren.
als je bij lage toeren het gas in 1x helemaal indrukt houdt hij ff in (lijkt wel alsof hij verzuipt), ook als je dit bij stationar toerental doet.

luchtfilter is schoon, en kan geen lek constateren bij een vacuumslang.
wat kan dit nog meer zijn?

Reaper Kustoms 26-04-2006 10:09

leg ik het probleem te vaag uit misschien?

zou het met de brandstof toevoer te maken kunnen hebben?

verder loopt hij goed, ik heb ermee gereden, en trok gewoon vol door en alles.

Lexo 26-04-2006 10:22

controleer rotor en verdeelkap eens!

ik had soortgelijke problemen bij mijn polo, daar was een gecorodeerd rotortje en verdeelkap de boosdoener! bougiekabels controleren kan ook geen kwaad!

[edit: door slechte geleiding van de rotor+verdeelkap vonken de bougies niet lekker, als er dan veel benzine (koud -> choke of ineens veel gas geven) ontbrand het mengsel niet lekker, resulteerd in lage trekkracht en ploffen bij afremmen. de bougiekabels kunnen ook lekken, dat merk je vooral bij nat weer, als de motor dan warm is, worden de kabels droog en dus heb je er minder last van]

Reaper Kustoms 26-04-2006 10:30

volgens mij is dat nog in orde, de rotor en kap zijn geloof ik nog niet zolang geleden vernieuwd. maar zal het eens checken voor de zekerheid.

de bougies waren overigens ook niet perfect bruin, ze waren iets grijziger. maar zijn nu nieuwe ingezet, kan ook dat ze gewoon erg oud waren.

Denner 27-04-2006 19:28

Misschien wel iets heel doms van mij wat ik nu ga zeggen .... maar kan het niet met de uitlaat te maken hebben dat daar ergens iets rot is of gat in zit vanaf het spruitstuk tot achter aan je bumper?

sixpack 27-04-2006 19:33

laat de motor eens lopen en trek eens aan de kabelbomen ...
miss aarde ergens wat verrot , of bijna draadbreuk

Reaper Kustoms 28-04-2006 09:04

rare zaken die jullie noemen, maar ik zal op jullie vertrouwen en de boel eens bij hem checken dit weekend.

andere suggesties nog altijd welkom.

bikkel 03-05-2006 10:40

Quote:
Originally Posted by Reaper Customs
hoi een vriend van me heeft net als mij een mk3 met een 2e motor.

deze heeft sinds vorige week beetje kuren, en ik kon niet vinden waar het aan lag, vandaar dat ik het hier even vraag.

hij ploft erg (bij afremmen op motor en terugschakelen), vooral bij koude motor.
hij wil nog wel eens stotteren bij wegtrekken in lage toeren.
als je bij lage toeren het gas in 1x helemaal indrukt houdt hij ff in (lijkt wel alsof hij verzuipt), ook als je dit bij stationar toerental doet.

luchtfilter is schoon, en kan geen lek constateren bij een vacuumslang.
wat kan dit nog meer zijn?



kan ook je temp sensoor zijn als die kaduk is gaat ie op een nood progamma lopen en kijk ook je lambazone op je kat na stink ie onder hetrijden dan daar ff naar kijken

Reaper Kustoms 03-05-2006 11:20

temp sensor van water? die doet het wel gewoon zover ik geconstateerd heb (de teller geeft tenminste de temp. aan)...

ik heb hem van het weekend ff op de brug gehad bij mij thuis en ik zag een lekkende kat die vervang ik hem even komend weekend en dan kijken of het beter is.

Reaper Kustoms 06-05-2006 22:56

de wagen loopt nu niet eens meer stationair, verdelerkap, rotos en bobinekabel vernieuwd, en nog niks beter. stottert ook erg bij lage toeren trekken. echter geen vermogensverlies bij flink doorrijden en ook niks stotteren. toen hij wel nog stationair liep, deed hij wel vanzelf gas geven: dus als hij op het aantal toeren kwam waarop hij normaal stationair draait, dan ging hij ongeveer 1000 toeren omhoog en zo de hele tijd door, totdat hij op temperatuur kwam na een beetje gas geven.

wat kan dit zijn?
wat doet de hall voeler nu precies? ik heb daar hier vaker iets over gelezen, maar snap het niet helemaal goed wat zijn functie precies is.
zouhet ook kunnen liggen aan het dat hij niet meer op tijd loopt, of dat de injectoren vuil zijn?
zou het ook kunnen liggen aan de regelklep voor stationairtoerenstabilisatie?

verder heb ik nog iets raars gezien op de van de brandstofdrukregelaar komt een slangetje af dat zich op splitst mbv. een t-stuk. dit t-stuk is aan 1 zijde afgedopt en aan de 2e zijde van het t-stuk zit iets wat op een sproeier ofo lijtkt wat verder nergens aan vast zit.

bikkel 07-05-2006 09:57

Quote:
Originally Posted by Reaper Customs
de wagen loopt nu niet eens meer stationair, verdelerkap, rotos en bobinekabel vernieuwd, en nog niks beter. stottert ook erg bij lage toeren trekken. echter geen vermogensverlies bij flink doorrijden en ook niks stotteren. toen hij wel nog stationair liep, deed hij wel vanzelf gas geven: dus als hij op het aantal toeren kwam waarop hij normaal stationair draait, dan ging hij ongeveer 1000 toeren omhoog en zo de hele tijd door, totdat hij op temperatuur kwam na een beetje gas geven.

wat kan dit zijn?
wat doet de hall voeler nu precies? ik heb daar hier vaker iets over gelezen, maar snap het niet helemaal goed wat zijn functie precies is.
zouhet ook kunnen liggen aan het dat hij niet meer op tijd loopt, of dat de injectoren vuil zijn?
zou het ook kunnen liggen aan de regelklep voor stationairtoerenstabilisatie?

verder heb ik nog iets raars gezien op de van de brandstofdrukregelaar komt een slangetje af dat zich op splitst mbv. een t-stuk. dit t-stuk is aan 1 zijde afgedopt en aan de 2e zijde van het t-stuk zit iets wat op een sproeier ofo lijtkt wat verder nergens aan vast zit.


kijk ff of je met iemand je temp zensoor kan wisselen en watiedandoet
of je lambazonde is kaduk dan kan die de uitstoot niet regelen dan kan ie gaan stotteren en je toeren hoger en lager laten gaan draaien

Reaper Kustoms 07-05-2006 10:27

dalek ff noodprogramma laten lopen door loskoppelen lambda. gaat hij ook in noodloop als je tempsensot lostrekt? hoe kan tempsensor kapot zijn, als hij toch gewoon temp aangeeft?

Reaper Kustoms 07-05-2006 22:35

probleem waarschijnlijk gevonden, bruine koelvloeistof en duwt deze ook naar buiten. zal wel een naar binnenlekkende koppakking zijn. of passen de hierboven beschreven symptomen hier niet bij?

Reaper Kustoms 08-05-2006 08:54

kun je bij het laten vlakken van de kop, de kop gewoon in elkaar laten zitten? dus kleppen, nokkens erin laten zitten? of moet dit er allemaal uit?

sjampoo 08-05-2006 09:52

Quote:
Originally Posted by Reaper Kustoms
dalek ff noodprogramma laten lopen door loskoppelen lambda. gaat hij ook in noodloop als je tempsensot lostrekt? hoe kan tempsensor kapot zijn, als hij toch gewoon temp aangeeft?



Je toetsenbord is ook kapot, en toch valt er wat te lezen.. Rara...

---


Bruine koelvloeistof kan ook gewoon komen door roest. Sterker nog: meestal kleurt de koelvloeistof na verloop van tijd bruin.

Het koelsysteem is een gesloten, druk systeem. Draai je bij warme motor de dop eraf, dan valt de druk weg, en komt t water eruit. Ook normaal dus.


Tempsensor: D'r zitten 2 sensoren in 1 (of bij oudere modellen: 2 sensoren naast elkaar): de 1 voor het metertje in je dashboard, de ander voor de computer.

Reaper Kustoms 08-05-2006 10:28

Quote:
Originally Posted by sjampoo
Je toetsenbord is ook kapot, en toch valt er wat te lezen.. Rara...

---


Bruine koelvloeistof kan ook gewoon komen door roest. Sterker nog: meestal kleurt de koelvloeistof na verloop van tijd bruin.

Het koelsysteem is een gesloten, druk systeem. Draai je bij warme motor de dop eraf, dan valt de druk weg, en komt t water eruit. Ook normaal dus.


Tempsensor: D'r zitten 2 sensoren in 1 (of bij oudere modellen: 2 sensoren naast elkaar): de 1 voor het metertje in je dashboard, de ander voor de computer.


ja maar het bruine is kleverig (en ruikt raar, niet direct een olielucht maar toch; ook duwt hij het naar buiten via de overloop wat meestal duidt op lekke kopppakking, of niet?) en heb pas helemaal nieuwe vloeistof erin gedaan nadat ik een slang kapot heb gehad, dan kan hij toch niet na 2 weken bruin zijn of wel? eerst nooit last van gehad.

Berserker 08-05-2006 10:47

bruine koelvloeistof ;)



Reaper Kustoms 08-05-2006 10:53

ja dat lijkt er wel op.

dus dat hoeft niet op een lekke koppakking te duiden? hij loopt ook niet snel warm ofzo
hoe kan het dan dat hij hem via de overdruk wegduwt? (tenminste dat denk ik; t zou ook kunnen dat het reservoir gewoon lekt... eens ff goed nakijken)

VWJYI 08-05-2006 12:10

ik heb hier anders nog een lambda liggen die mag je wel proberen jij was toch ook uit limburg of niet.... een vriend van mij had het zelfde probleem met dat ploffen en slecht lopen.... als je intresse hebt kom eens met de auto langs als dat gaat zetten we hem bij mij op de put en draaien we die nadere lambda eens erin....

Reaper Kustoms 08-05-2006 12:32

durf niet met hem te rijden (bang dat het koppakking is en de boel kapotdraait). maar zal nog wel eens checken met stekker lostrekken, anders heb ik nog wel een lambda met kapotte schroefdraad (die wel nog werkt) dan hang ik die ff erin om te testen.

VWJYI 08-05-2006 13:00

heb je ook al eens de pijlstok voor de olie eruit getrokken als hier van die lichte bruine smurrie aanhangt is de koppaking ver heen of aan de vuldop gekeken???? anders kan het alleen iets anders zijn.....

Reaper Kustoms 08-05-2006 13:08

geen smurrie aan stok of dop... heb ik gecontroleerd.
echter wel lichtbruin smurrie achtige shit in koelvloeistof.

dan kan koppakking dus uitgesloten worden?

VWJYI 08-05-2006 17:34

denk het wel zoals al gezegd moet je geregeld de koelvloeistof wissellen ook om de koelende eigenschappen te bewaren. op een gegeven moment zit er toch een hoop rotzooi in. ik zou eens de lambda proberen gok dat dat het is.

Reaper Kustoms 09-05-2006 12:05

koelvloeistof eens goed nagekeken. bleek restant bars leak te zijn.. geen olie dus.

lambda losgekoppeld --> geen noodprogramma waarmee hij goed ging lopen

het lijkt toch echt net of er ergens valse lucht komt ofzo, er is alleen niks kapot.
kan het ook aan luchtmassameter of stappenmotor liggen?
waar zitten de temperatuursensoren? 1 op expansievat en de andere rechts op de kop?

VWJYI 09-05-2006 12:34

stappenmotor is alleen voor stationair toerental te regelen als deze kapot is gaat hij alleen zagen bij stationair en veel zuipen..... zou luchtmassameter kunnen zijn....

Reaper Kustoms 09-05-2006 22:35

net eens de stekker vd watertemperatuur losgetrokken...
nu bleef hij stationair draaien, wel te hoog.
echter af en toe ging hij wel van toeren veranderen zonder het gas aan te raken, maar viel niet meer uit.
verder trok hij nu wel weer zuiver door in de toeren zonder te sputteren.
maar de toeren zakken wel heel langzaam terug als ik het gas loslaat.

zal het de temperatuursensor zijn dan toch?

VWJYI 10-05-2006 06:56

denk het wel gewoon effe wisselen heb ik bij mij ook al moeten doen.....

Reaper Kustoms 12-05-2006 22:05

net nog wat gekloot aan de wagen.
de stappenmotor is t weken in de remmenreiniger, voor de zekerheid.
tempsensor eruit gehad maar zietn normaal uit,
nog ff verder gezocht, toen zag ik het volgende:

het brandstofdrukpotje (waar ik het al eerder over had in dit topic) heeft een vertakking naar het gasklephuis en zit vast met een nippel.
deze is geheel boven erop afgebroken. en hangt dus los
zou het daaraan kunnen liggen?

Reaper Kustoms 13-05-2006 22:12

verbinding van gasklephuis met brandstofdrukpotje gemaakt. nog niks opgelost.

hij loopt volgens mij ook te rijk.

wat zou dit nu kunnen zijn?
zou het ook met co te maken kunnen hebben?

de stappenmotor staat te weken. kun je de werking hiervan misschien controleren? ik heb ooit iets op een forum gelezen dat je hem bij een bepaalde handeling moet horen klikken. kan dit topic niet terug vinden. iemand een idee hoe dit moet?

Reaper Kustoms 15-05-2006 21:00

stappenmotor na de inweek net terug geplaatst.
heel stuk beter nu. hij stottert niet meer maar stationair veel problemen.
echter toen de motor koud was liep hij heel slecht.
nadat hij op temperatuur was, stotterde hij helemaal niks meer, maar bleef stationair draaien ff boven 1000 toeren, af en toe zakte hij en liep dan onregelmatig of viel uit.

dus ik ga maar eens een nieuw stappenmotortje plaatsen, misschien dat het dan weg is. stappenmotor was overigens zeeeer vuil van binnen.

als ik met de stappenmotor hard schut hoor ik iets bewegen/klokken (=geluid wat je je hoort: klok, klok).
is dit normaal?

Reaper Kustoms 15-05-2006 21:03

Quote:
Originally Posted by VWJYI
stappenmotor is alleen voor stationair toerental te regelen als deze kapot is gaat hij alleen zagen bij stationair en veel zuipen..... zou luchtmassameter kunnen zijn....


volgens mij loopt een mk3 toch ook gewoon zonder luchtmassameter (zal wel niet het beste zijn maar ja), want heb met de mijne getest, als je de stekker van meter lostrekt blijft hij gewoon lopen zonder raar te doen.

Reaper Kustoms 17-05-2006 15:20

nieuwe stappenmotor, en nieuwe temperatuursensor. luchtmassameter elektrodes zijn in orde.
hielp allebei geen bal.

backfire (althans zo hoort het aan) bij koude motor heb ik ook nog eens gecontateerd.
lambda lijkt me geen optie, want zit pas een nieuwe in, sowieso heb ik deze bij mezelf al eens eraf gehad en bleef gewoon lopen en rijden.

net ff bij dealer gaan vragen in werkplaats maar die zijn niet bepaald onderlegd volgens mij. die riep 6x lambda, en opeens zei hij dat ik het CO maar eens moest verstellen... toen ik zei dat er geen co valt te stellen bij digifant, begon hij met de oren te klapperen... meteen rechtsomkeer gemaakt voordat ik me pas echt op zou gaan winden.

weet iemand waar ik het probleem kan gaan zoeken. het heeft spoed!

Reaper Kustoms 17-05-2006 15:22

btw: oude stappenmotor liet lucht door als ik met de mond erin blies, de nieuwe niet. hoe kan zoiets?

Reaper Kustoms 17-05-2006 15:40

owja bougies hebben ook beetje zwarte aanslag ipv mooi bruin (zijn overigens wel pas vernieuwd)

Reaper Kustoms 17-05-2006 19:30

zijn er geen techneuten meer op dit forum???????

Berserker 18-05-2006 09:03

Quote:
Originally Posted by Reaper Kustoms
zijn er geen techneuten meer op dit forum???????


jij bent de grootste techneut, toch?

;)

Reaper Kustoms 18-05-2006 14:34

Quote:
Originally Posted by Berserker
jij bent de grootste techneut, toch?

;)


zelfs de besten hebben wel eens hulp nodig :tongue: .

dennuz zei dat het aan de timing zou liggen via een pb. kheb strobolampen, maar weet niet goed hoe dit werkt, simpelweg omdat ik dit nog nooit gedaan heb. eens kijken of ik iemand vind die dit kan. wel vreemd dat timing kan verschuiven vanzelf... misschien spie van spanrol kapot?
the search goes on...

René 18-05-2006 14:43

zou je `m niet gewoon es een keertje naar een garage brengen? hoelang kan hij nou al niet rijden met z`n auto.... :rolleyes:

Reaper Kustoms 18-05-2006 15:34

garage's zijn oplichters.


ps. lees eens hierboven wat de dealer tegen me zei.
nog niet misschien.

Dennuz 25-06-2006 16:48

kijk je onsteking maaar eens na, of hij wel optijd staat..... mssn staat hij wel veelste laat.. daardoor is hij traag op het gas en gaat hij ploffen in de uitlaat. succes ermee


All times are GMT +1. The time now is 18:46.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.