PeterZ's Golf S
Eigenlijk was ik maar een beetje op zoek, en ik verwachtte niet dat ik zo snel tegen iets aan zou lopen wat me zou bevallen.
Ik had nogal wat eisen: - Kleine achterlichten - Origineel NL - Zonder duplicaatcode - Zonder open dak - Zonder 16V antenne - Minstens een 1500 cc zijn, want die hebben een toerenteller. - Idealiter eentje met blauwe platen dus voor 01-01-1978. - Staat moet goed zijn, geen laswerk en geen spuitwerk. - Kleur moet me aanstaan. - Geen automaat En hier ben ik tegenaan gelopen: Een Golf S uit modeljaar '80, zo goed als origineel: Ziet dat er stoer uit of niet? Schijt tribal Ik wil juist smalle achterlichten, geen extra! Origineel stuur Bestuurdersstoel is een beetje mottig, is zelfs door de stoelhoes heen te zien Op dit moment heb ik er nog helemaal niet aan veranderd, speciaal voor de foto's. Over de plannen moest ik even nadenken. Zal ik hem origineel laten? Toch maar besloten om het niet te doen, ik word er een beetje zeeziek in.... Dus: - Schroefset - Andere velgen, waarschijnlijk iets als ATS Classics/Cup - Tribal gaat er af (natuurlijk!) - Mistachterlicht wordt geloosd - Spucknapfje - Als ik een zgan "Golf S" embleem kan vinden komt die er op, anders geen embleem - Misschien Golf Sprinter striping? Hij heeft er de kleur voor. Met embleem? - Kijken of de stoel nog te redden is, anders iets uit een GTI - Witte knippers en achterlichten? Wat vinden jullie ervan? |
oogt strak in de lak..achterkant is een stuk netter zonder mistlamp, tribal en afplakstickertjes..verder mooie golf!
|
is dat rabbit logo origineel? want als je hem kwijt wilt, ben ik je man ;)
verder puik karretje, zeker de kleur!! jammer dat er toch mensen zijn die daar een tribal op durven kwakken,... maar ben benieuwd naar het eindresultaat, goeie plannen iig, gewoon laag met mooie velgen/bandjes :) |
ik had het rabbit logo nog niet opgemerkt,en aangezien het een golf S is,is het wss nie orgineel?
verder,super mooie golf! ziet er erg erg erg goed uit! succes |
mooie golf, lekker fris kleurtje
|
Net ding!
|
Ziet er leuk uit :)
Zou m zelf origineel houden qua interieur e.d, en dan mooi laag met ALU's ;) Succes ermee |
Nette golf , super kleur !!
|
Leuke auto, maar wat ik een beetje vreemd vindt zijn de GTI wielkastverbreders, heb je die al eens achter erafgehaald? Meestal worden die dingen op een gewone Golf 1 gezet om roest aan de randen te verbergen, ik zeg wel "meestal", hoeft dus niet altijd het geval te zijn.
|
Zekers een nette Golf. Gave kleur ook!
Veel plezier er mee!! |
@Rene': Ik ga er voorlopig van uit dat de spatbordverbreders origineel zijn. Op Internet is haast niets te vinden over de Golf S. Dit is het enige plaatje wat ik erbij kon vinden van dit bouwjaar (In '75 was er ook een Golf S, en van de Golf III ook).
Stond onder een kopje "past rides". Maar misschien is deze niet origineel. Mijn folderverzameling loopt van 1974 tot 1978, en 1983, en daar staat de Golf S niet in. Heeft iemand een folder waar de Golf S uit modeljaar '80 in staat? Ben eigenlijk wel benieuwd..... |
mistlamp weg
verlichting orgineel laten, behalve knippers voor andere wielen schroefset!!!!!!!!!!!!!!! heb er nog 3 ;) |
ligt het nu aan mij? maar in de snak preview merkte ik al iets raars op aan het achterpaneel, namelijk dat de lijn onder de achterlichten niet verandert maar gelijk blijft lopen waar die achterlichten ophouden??? raar
|
Is dat niet volkomen normaal? Ja toch...
|
sommige hebben een swallowtail is weer anders, dit is volkomen normaal
|
volgens www.doppelwobber.de
Golf 1 S (Modelljahr: 1974 - 1976) [Informationen] Informationen Ausstattungslinie von 1974 bis 1976. Der 1.5-Liter Motor mit 70 PS wurde ab 1975 gegen den 1.6-Liter mit 75 PS ersetzt. Ausstattung Aussenausstattung Felgen 5J x 13 mit Reifen 155 SR 13 Zierrahmen am Kühlergrill und an den Fenstern Türaussengriffe schwarz mit blanker Griffschale Innenausstattung Stoff-/ Ledersitzbezüge Code Bezeichnung Ausführung Bild 22 Stoffsitzbezug yellowstone 24 Stoffsitzbezug nussbraun 36 Stoffsitzbezug tannengrün 83 Stoffsitzbezug lava/schwarz 50 Kunstleder schwarz 56 Kunstleder yellowstone 63 Kunstleder tannengrün 65 Kunstleder nussbraun gepolsterte Armaturentafel Fondaschenbecher Fahrersonnenblende seitlich schwenkbar Beifahrersonnenblende mit MakeUp-Spiegel Tür- und Fondarmlehnen verstellbare Kopfstützen verkleidete A- und C-Säule Türkontaktschalter auf Beifahrerseite Funktionsausstattung Scheibenbremsen vorn Bremskraftverstärker (bei Automatic: auch mit Bremskraftregler) Farben Farbe Brillantgelb Marinogelb Phoenixrot Senegalrot Miamiblau Lofotengrün Cliffgrün Bemerkung --- --- --- --- --- --- --- Farbbeispiel Farbcode L11C L20A L32K L31A L51C L61H L61A VW Code B4 E6 G5 G9 K2 M2 N7 Farbe Atlasweiss Hellas Marathon Ancona Viperngrün Bemerkung --- metallic metallic metallic metallic Farbbeispiel Farbcode L91Z L98C L96M L97B L96N VW Code R3 W4 X2 X5 Y5 Motoren/Preise MKB Hubraum Leistung (kW/PS) Getriebe Preise nach Modelljahr (DM) Modelle mit Ottomotor: 1974 1975 1976 FH 1.471 51/70 4-Gang --- FH 1.471 51/70 Automatic --- FP 1.588 55/75 4-Gang --- 9.535,- FP 1.588 55/75 Automatic --- [Ausstattung] [Farben] [Motoren/Preise] |
Quote:
is enkel bij de oudere bij mijn weten :) |
@PeterZ: nee, alleen op de Golf 1 GTI en GTD modellen zijn de spatbordverbreders origineel, maar werden bij de normale modellen in de loop der tijd veelal door (toenmalige) eigenaren gemonteerd om hun auto´s een GTI-look te geven, het hoeft dus niet perse te zijn om roest af te dekken. Een oom van me heeft zich trouwens in september 1977 een Golf S nieuw gekocht, een van de eerste dus met de 1500 "JB" motor.
In Duitsland zijn de gewone (dus zonder L of GL voor de S) Golf S modellen trouwens nog minder verkocht, een discussie daarover was een tijd geleden op het forum van: http://www.golf1-ig.de In Duitsland was men toendertijd van mening dat bij een S model, dus met de sterkere 1500cc motor i.p.v. 1100cc, een betere (lees luxueuzere) uitvoering hoorde, dus werd daar veel vaker een LS of GLS gekocht. |
Zo! Vandaag flink wat vooruitgang geboekt. Het nieuwe schroefsetje en de wielen zijn gemonteerd. Ze zijn er in de garage de hele ochtend mee bezig geweest, de boel zat flink vast. Deze keer was ik zo slim om ook gelijk uit te laten lijnen, want de vorige keer dat ik een schroefsetje liet monteren ging ik na een dag gelijk terug, omdat er amper mee te rijden viel.
Het kleine stukje dat ik er nu mee gereden heb voelde aan zoals het hoort, ik hoef nu niet meer bang te zijn dat ik zeeziek word. :D De schroefset is overigens van Weitec, die werd aangeraden door de garage. Van het weekend even een voorspoiler monteren, maar ik twijfel nog tussen de smalle en de brede. Het wordt nog eens wat! :cool: |
heerlijk!
Ziet er heel mooi uit!!! |
mooie auto! niet teveel aan doen, behalve dikke wielen en verlaging...
kleur oogt een beetje retro, dus die wielranden ogen iets te sportief en boerig met de kleur vind ik..... klein voorbeeldje: |
Quote:
Deze auto is van mij geweest (ik heb deze foto genomen)! Ik heb hem ongeveer een jaar gehad van 1989-1990. Was inderdaad een Golf S, zoals je hem ziet kocht ik hem (behalve die vette verstralers, maar we hebben het over 1989, he? :D). Dat ding reed erg goed, ik dacht dat het een 1600 was, hij was in ieder geval van 1979. |
met de groene bies is het een beetje een hajee look a like..niet slecht want dat was een wereld auto..
maar gele auto's met groene biezen zullen altijd in het voetpad van de sprinter [ van hendrik] blijven |
Quote:
Zou met deze rijhoogte voor de smalle spoiler gaan, schitterende auto btw! |
Quote:
Inderdaad, 1 heuveltje/drempeltje en je spoiler ligt er voor weg.. |
Quote:
vanaf augustus 1977 was 1500 (JB).;) |
Net maar eens die prachtige stoelhoezen er af gehaald. Het viel niet tegen, bij de eerste stoel tenminste:
De tweede stoel werd al een stuk minder: Maar de achterbank ziet er uit alsof 'ie al twintig jaar geleden door de ratten aangeknaagd is: Dit is volgens mij niet te redden, ik ga dus op zoek naar een nieuwe set stoelhoezen :D, of toch maar naar een net interieur? Ik vind het patroon wel grappig, een tikje psychedelisch, heeft iemand nog zo iets liggen? |
Quote:
Mét GTI striping zou ik overwegen de spatbordverbreders te laten zitten, zonder striping: moven. Voor de rest een mooie auto in deze kleur! Ben ik nou trouwens gek (...) of is deze foto geshopped? |
Zekers een mooie auto, ik vind vooral die striping erg vet staan op je auto! Ik zou persoonlijk niet voor stoelhoezen gaan maar gewoon een mooi interieurtje uit de eerste serie van de Golf 1 kiezen. Succes met je auto.
|
Quote:
Yep, de foto is geshopped! Ik wilde kijken in hoeverre iedereen oplet, en dat valt dus vies tegen... Je kunt zeggen dat ik virtueel aan het tunen was. :D Overigens, aanstaand weekend ga ik de velgen ophalen, en de striping is ook al besteld. Velgen worden inderdaad ATS classics, striping wordt inderdaad groen. |
Een ding van jouw "nieuwe" aanwinst Peter, houdt me al een tijdje bezig, nl. het kenteken. Ik heb de (vervelende?) gewoonte om van veel auto´s via de RDW-site even de kenteken gegevens na te gaan, ik ben altijd nieuwsgierig naar de datum 1e toelating, zeker bij zulke oude auto´s. Om "to the point" te komen: zelf had ik eens een Golf met het kenteken DZ-83-VN (bestaat inmiddels niet meer, RDW-site geeft hiervan geen gegevens meer), datum 1e toelating hiervan was eind mei, begin juni 1979 (precieze datum weet ik niet meer). Jou auto zou eigenlijk van eerder moeten zijn, DJ-cijfers-Letters loopt volgens een oeroude "Autotest 84" pil die ik ter hand heb van 08-12-1978 t/m 26-12-1978, is eigenlijk logisch, de J komt in het alfabet per slot van rekening voor de Z, maar bij ingeven van het kenteken DJ-63-PT van jou gele auto op de RDW-site komt wel degelijk datum van de 1e toelating 06-02-1980, hoe kan zoiets? Ik weet, ik ben vervelend, kan het niet nalaten zoiets na te gaan :chair:
|
Als eerste opmerking: Ik controleer ook vaak oude auto’s, we hebben kennelijk dezelfde afwijking. :D (Of doet iedereen dat?)
Voor ik de Golf kocht heb ik hem ook ingeklopt op de site van het RDW, en ik zag dat datum eerste toelating gelijk was aan Datum eerste afgifte Nederland. Ik ging ervan uit dat alles daarmee OK was. Ik heb de series gecontroleerd via het autovisie jaarboek, en de reeks DJ komt inderdaad uit december 1978. Het gekke is: Ook “Cijfers – V.. – Cijfers” is uitgegeven in 1978. Vanaf daar loopt het door tot “ZX” in 1982. Levert dus twee vragen op: 1) Waarom hebben er twee series door elkaar gelopen? 2) Waarom staat mijn kenteken DJ-36-PT in de boekjes als uitgegeven in 1978, terwijl het in 1980 is uitgegeven? Wie het weet mag het zeggen… |
"Cijfers - V - Cijfers" is idd ook nog in 1978 uitgegeven, nl. t/m 01-10-1978, vanaf 2 oktober van dat jaar kwam DB-Cijfers-Letters, wat betreft "ZX", in dat oeroude "Autotest 84" wat ik erbij heb staat dat dat idd in 1982 uitgegeven is, nl. als vervangend kenteken. Letterlijk staat er, onder de oude Cijfers-V-Cijfers reeks het volgende:
De volgende combinaties kunt u nog tegenkomen bij vervangende kentekens XZ - 1979 ZF - 1980 ZL - 1981 ZT - 1982 ZA - 1979 ZG - 1980 ZM - 1981 ZU - 1982 ZD - 1979 ZH - 1980 ZN - 1981 ZV - 1982 ZE - 1979 ZJ - 1980 ZP - 1981 ZX - 1982 ZK - 1980 ZR - 1981 ZS - 1981 Maar hoe dat precies allemaal in elkaar zit..... |
Quote:
Yep, is alleen bij een 74er of een 75er golf. En ik geloof ook bij de eerste types gti uit 1976. Dit is die van mij ----> http://www.volksforum.com/forum/sho...&highlight=1974 |
All times are GMT +1. The time now is 00:58. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.