Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Type 2 (bus '49-'67) (bus '68->) (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=27)
-   -   Een nieuwe motor voor de bus. (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=18911)

Martin '73 10-03-2006 17:18

Een nieuwe motor voor de bus.
 
Zoals het er nu naar uitziet ga ik misschien een nieuw blok kopen voor mijn T2. (zie mijn topic die bij algemeen staat/ is gezet)

Het gaat om een gewone 1600cc. Is het handig om alleen een motor te kopen met draaiend gedeelte? Waar ik dus nog (veel) onderdelen van mijn oude blok op moet zetten. Of is een compleet blok een beter idee? En wat zijn de prijzen voor deze blokken?

Weet iemand ook adressen waar je 1600 blokken kan kopen? Nieuw compleet of draaiend gedeelte.

En ja, ik heb Sjef al gebeld ;) , maar ik wil graag alle opties weten voordat ik de grootste investering in mijn bus ga doen die ik ooit heb gedaan.

Groet, Martin

Died 10-03-2006 23:04

Wacht dat je van een 1641 cc? Koste mij in 2004 1600,- euro. Er zit dan een andere nokkenas in wat iets meer vermogen oplevert. Ik heb dit via De Keverboet gedaan. Die bestelde het draaiende deel bij Paruzzi. Daarna hebben ze rest overgezet. Heb nog geen idee hoe het rijdt.Over een maand of 2 waarschijnlijk wel :D

Zeend 11-03-2006 09:35

Een nieuw blok is nieuw, een revisieblok van Paruzzi niet. Klinkt logisch, maar heeft wel consequenties. Is alles van het Paruzziblok in orde? Je weet niet zéker hoe alles gedaan is.

De nieuwe blokken an Sjef schijnen (!) minder power te hebben dan originele, door de lagere compressie (komzuigers)

Wat is er aan de hand met je huidige motor? Kun je die niet fixen?


Jens

Martin '73 11-03-2006 10:42

Quote:
Originally Posted by Zeend

Wat is er aan de hand met je huidige motor? Kun je die niet fixen?

Jens



Het staat in de andere topic met de titel Dringend advies.

Het blok lekt olie en dat komt door speling in de krukas. Reviseren kost bijna evenveel als een nieuw blok, heb ik me laten vertellen.

Maar dan heb je nog wel steeds een oud blok, dus ik dacht dan kan ik net zo goed voor een nieuw blok gaan.

Groet, Martin

Martin '73 11-03-2006 10:48

Quote:
Originally Posted by Died
Wacht dat je van een 1641 cc? Koste mij in 2004 1600,- euro. Er zit dan een andere nokkenas in wat iets meer vermogen oplevert. Ik heb dit via De Keverboet gedaan. Die bestelde het draaiende deel bij Paruzzi. Daarna hebben ze rest overgezet. Heb nog geen idee hoe het rijdt.Over een maand of 2 waarschijnlijk wel :D


Hier heb ik ook aan zitten denken. Maar als alleen het draaiende gedeelte nieuw is en de rest wordt overgezet van mijn oude motor ben ik bang dat 1 van de oude delen het een keer begeeft. Dus dan beter alles nieuw, toch?

Ook is mij vertelt dat als je een nieuw draaiende gedeelte neemt het beter is om ook een nieuwe carburateur en ontsteking erop te zetten. Dus dat komt er ook nog bij. En nieuwe kachelpotten moet ik zowieso hebben (ook weer €200).

Wat is wijsheid?

Groet, Martin

Just A Funk 11-03-2006 19:21

nieuwe motor
 
http://www.kevercentrum.nl/Nu%20te%...dvrijemotor.htm

JeeWee 11-03-2006 20:29

ik zou bij hotrod gaan buurten... 1776 of gewoon een 1600. Voor bus of kever maakt wel wat uit ivm thermische belasting.

Martin '73 12-03-2006 12:32

Nu las ik ook weer dat complete blokken ook niet helemaal perfect zijn.

Ze hebben kleine in- en uitlaatkleppen, ruige zithoekafwerking (?), ruime stoter boring en een te lage compressieverhouding. Dus minder dan 50 pk.
Klopt dit verhaal?

Damn, ik weet het niet meer. Ik wil zo graag zekerheid hebben als ik zo'n grote investering ga doen. Zeker weten dat ik de komende jaren geen motorische problemen krijg. Maar volgens mij biedt geen 1 oplossing 100% zekerheid.

Ik kijk nog even verder...

MetPeter 12-03-2006 12:56

Quote:
Originally Posted by Martin '73

Ik kijk nog even verder...




Mail eens naar de Boxer, die heeft een aantal 2l motoren uit het leger liggen. Weinig kilometers en genoeg kracht!

Martin '73 12-03-2006 13:34

Quote:
Originally Posted by MetPeter
Mail eens naar de Boxer, die heeft een aantal 2l motoren uit het leger liggen. Weinig kilometers en genoeg kracht!


Ik heb even op de site gekeken. Het gaat om 1800cc motoren.

Die zie je niet vaak. Is dat een optie? Of toch gewoon bij 1600 houden? Volgens mij is het wel moeilijker om aan onderdelen te komen.

Groet, Martin

sjef 12-03-2006 22:59

Bij een 1800 kan je ook gelijk aan een andere versnellinsbak en voor de toekomst, onderdelen zijn schaars en 2 tot 3 maal zo duur als voor een 1600.

vwhobbyist 13-03-2006 07:59

Ik zou altijd gaan voor een trouwe 1600, gaan weinig stuk.
Heb je compressie gemeten? Een beetje lekkage maakt weinig uit.
Je hoort over nieuwe motoren van P. Ook niet altijd pos. geluiden.
Rij je er nog gewoon mee? Zit je op hete kolen o heb je de tijd?
PB andrs ff

Martin '73 13-03-2006 12:31

Quote:
Originally Posted by sjef
Bij een 1800 kan je ook gelijk aan een andere versnellinsbak en voor de toekomst, onderdelen zijn schaars en 2 tot 3 maal zo duur als voor een 1600.


Ja, ik heb al besloten dat het een 1600 moet blijven ;)

Nu nog kijken wat...

VWrijder 13-03-2006 14:49

Quote:
Originally Posted by Martin '73
Ja, ik heb al besloten dat het een 1600 moet blijven ;)

Nu nog kijken wat...

Ik stel voor een 4-cilinder luchtgekoelde boxermotor.... die schijnen goed te zijn

:tongue: :rolleyes: :tongue: :rolleyes: :tongue: :rolleyes: :tongue: :rolleyes: :tongue: :rolleyes: :tongue: :rolleyes: :tongue: :rolleyes: :tongue: :rolleyes: :tongue: :rolleyes: :tongue: :rolleyes:

(bah wat flauw) ;)

Martin '73 13-03-2006 16:41

Quote:
Originally Posted by VWrijder
Ik stel voor een 4-cilinder luchtgekoelde boxermotor.... die schijnen goed te zijn

:tongue: :rolleyes: :tongue: :rolleyes: :tongue: :rolleyes: :tongue: :rolleyes: :tongue: :rolleyes: :tongue: :rolleyes: :tongue: :rolleyes: :tongue: :rolleyes: :tongue: :rolleyes: :tongue: :rolleyes:

(bah wat flauw) ;)


Grapjas :chair:

Ik bedoelde met "wat": complete motor of een draaiend gedeelte. Heb daar misschien suggesties voor?

vwcrewcab 13-03-2006 17:08

Wil je hem zelf opbouwen ofzie?!

Want zal natuurlijk ook nog wel verschil maken in de prijs.

Anders zou ik na een goeie inspectie van het carter enzo, nieuw draaiend gedeelte kopen en hem zelf opbouwen, dan kan je misschien hem gelijk ook nog wat upgraden naar een 1776cc!!!
(Althans, dat is wat ik graag zou willen)

Martin '73 13-03-2006 21:18

Quote:
Originally Posted by vwcrewcab
Wil je hem zelf opbouwen ofzie?!

Want zal natuurlijk ook nog wel verschil maken in de prijs.

Anders zou ik na een goeie inspectie van het carter enzo, nieuw draaiend gedeelte kopen en hem zelf opbouwen, dan kan je misschien hem gelijk ook nog wat upgraden naar een 1776cc!!!
(Althans, dat is wat ik graag zou willen)


Het geld wat ik heb wil ik niet besteden aan upgraden maar aan een nieuwe goede betrouwbare 1600 motor.

Ik wil geen gereviseerd blok. Maar ik twijfel nog tussen een compleet nieuw blok of een nieuw draaiend gedeelte en de rest overzetten.

Als ik niet een compleet blok koop, wil ik het opbouwen van het nieuwe draaiende gedeelte laten doen. Ik heb zelf geen tijd en ervaring.

vwcrewcab 13-03-2006 23:04

Maar upgraden kan toch ook in de zin dat het betrouwbaarder wordt?!

vwhobbyist 14-03-2006 07:15

Quote:
Originally Posted by vwcrewcab
Maar upgraden kan toch ook in de zin dat het betrouwbaarder wordt?!


Volgens mij ook. Je kent de basis en houdt je originele motor.

sjef 14-03-2006 07:49

Leg dan eens uit hoe je up-grade doet zodat het betrouwbaarder word?
Lijkt mij dat je een 1600 blok dat normaal al bekend staat als een koppenscheurder. Dat je dat niet betrouwbaarder maakt door er nog meer cylinder inhoud aan te geven. Is het niet zo dat je dan mogelijk nog meer warmte in het blok gaat brengen dus meer kans op problemen. Ben erg benieuwd wat je dan aan up-grade kan doen om het betrouwbaarder te maken. Meer vermogen lijkt mij niet autom langere levensduus toch? :confused:

Sjef

arnus71 14-03-2006 08:00

Als je per se zekerheid wil gecombineerd met betrouwbaarheid van de motor (hetzelfde?!) zou ik persoonlijk een 2l blok kopen en gaan (laten reviseren). Als je je bedenkt dat zo'n bus aardig aan het gewicht is, zou ik zeker wat meer vermogen/koppel willen dan wat een standaard 1600 kan bieden. Een 2l blok heeft dan ook minder te lijden.

Ja, je wilt geen gereviseerd blok, maar waarom niet? In principe vervang je dan alles wat vervangen moet worden, en heb je een bijna nieuw blok.

Ik heb zelf ook geen ervaring met reviseren, maar ik denk dat als je iemand kent/zoekt die je kan helpen om zo'n blok uit elkaar te trekken en op te bouwen, leer je meteen hoe zo'n blok in elkaar zit, en kan je in de toekomst met wat meer vertrouwen de weg op gaan...

Lomax 14-03-2006 10:31

is een goed gereviseerd blok niet beter dan een fabrieks blok?
Nu wordt alles op maat vervangen een blok zo uit de fabriek is maar massa productie.

??

vwcrewcab 14-03-2006 13:21

Er bestaan toch wel onderdelen die kwalitatief beter zijn dan standaard fabrieks onderdelen, maar die kosten waarschijnlijk ook meer, dat is meer wat ik bedoelde met upgraden en meer betrouwbaarheid te krijgen.

Martin '73 15-03-2006 18:14

Ok, ik ben eruit...

Nieuw blok bij Sjef besteld en die wordt volgende week ingebouwd :) :) Spannend!

Veel over gehoord en gelezen, maar ik ben er nog nooit geweest. Volgens mij is het als T2-bezitter een kwestie van tijd voordat je daar een keer beland. :cool:

Groet, Martin

Lomax 15-03-2006 20:47

Quote:
Originally Posted by Martin '73
Volgens mij is het als T2-bezitter een kwestie van tijd voordat je daar een keer beland. :cool:


Moet we allemaal naar King Sjef ?

:own:

vwhobbyist 15-03-2006 21:24

Niet te eng doen hoor................
Nog ff, wat is nu precies een nieuw blok?
Ze worden toch niet nieuw meer gemaakt, dus is wat je nu koopt toch altijd gereviceerd?
Mex blokken hebben toch een iets andere opbouw?
Is bv het plaatwerk rond de motor nieuw of gebruikt, carb nieuw of revisie?
Kortom, wat wordt eigenlijk verstaan onder een nieuw blok?

sjef 16-03-2006 07:42

De nieuwe blokken worden nog wel degelijk gemaakt hoor. De T2 met luchtgek blok die word niet meer gemaakt.
Martin heeft een compleet nieuw blok gekozen dus zoals het al zegt. Compleet nieuw dus ook de beplating. ed.
Klopt de complete blokken worden aangepast met andere ontsteking en bobine. Maar ook die zijn nieuw dus blijft het een compleet nieuw blok ;)

Sjef

En iedereen is welkom maar niet allemaal te gelijk hoor. We zijn en blijven een klein bedrijfje wat het nog altijd als hobby ziet. :D
En "king"alstublieft zeg ook wij maken vouten, leren elke dag weer iets nieuws..

vwcrewcab 16-03-2006 09:07

Ben benieuwd naar je ervaringen, met het rijden met dat nieuwe blok?

Of er veel verschillen zijn in rijgedrag tussen oud en nieuw.


All times are GMT +1. The time now is 18:16.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.