Velgadapters
Ik vroeg me af of er ook adapters zijn die van steek 5x112 naar steek 5x205 gaan. Ze zijn wel verkrijgbaar naar 5x130 maar andere steken?
|
even cabrio16v pm'en. dat is de adapter man! en woont eveneens in friesland ;)
|
Geen probleem, kunnen we (ehh, Mac Gyver eigenlijk) maken, maar let er wel op dat je spoorbreedte
breder wordt .. ik zou dan liever zien dat je dan straks 'ons' 5x205 remschijfsetje monteert. Bij toegenomen spoorbreedte zul je ook weer aangepaste (etwaarde) wielen moeten hebben, anders krijg je een bus die dadelijk geen hoek meer om te krijgen is :( Dan blijft je spoorbreedte gelijk, en aangezien de astap van een spijl/T2a en Pano gelijk is, kun je dan ook gelijk 15" stalen spijlbusvelgen gaan rijden .. of 16" bril/barndoor velgen, of 17" 5x205 staal :tongue: |
Quote:
Frieser heeft een '77 T2B ;) |
Quote:
Weet ik Friekje .. heb z'n bus een weekje of twee geleden staan te bekijken in Arkel. |
Quote:
:redface: :) |
Quote:
En spontaan in huilen uitgebarsten waarschijnlijk :rolleyes: Maar dat terzijde, ik ben nogal weg van BRM's, Sprintstars en Randars en die zijn niet in 5x112 te krijgen, vandaar de vraag... Niet dat dit een plan is wat op korte termijn gaat spelen maar goed, stel dat die pot met goud binnen valt, dan moet je snel kunnen handelen :D |
Quote:
nee hoor, viel best mee ... wat ik ervan gezien heb ist geen verkeerde bus. Quote:
BRM's zijn er wel in 5x112, maar zien er in die steek niet echt geweldig uit. Sprintstars & Randars komen inderdaad alleen maar in 5x205 .. Hee,vriezertje .. is dit niks ?? |
Hoe gaat dit?Is opel niet 5/110 ipv 5/112?
Snap nie goe hoe dat in mekaar zit metSLEUFBOUTEN,ofiets in die aard? |
schuifbouten kunnen -totaal- 2mm verschil -das 1mm per gat- opvangen, maar een
bus heeft tapeinden, en schuifmoeren bestaan daarvoor helaas -nog- niet :( Opel Fuchsen -want dat zijn het- zijn inderdaad 5x110, en om die netjes onder een T2 met 5x112 steek te zetten zul je dus zowel voor als achter moeten verboren. |
Quote:
Dat is weer leuke info. Ik wil graag de oude t2a velgen verchroomd met de bolle wieldoppen onder de bus (1971) want ik heb nu de standaardvelgen met een helebooel gaatjes rondom. Die oude velgen vind ik mooier onder een t2a. En ik moet toch wat want de bus is ook van m'n vrouw. ;) |
17" 5x205 vertel daar eens wat meer over.
groet John. |
Quote:
Ik vindt die Fuchsen op zich wel lache, maar inderdaad hoe fix je dat met die tapeinden? Je bedoelt de velgen verboren? |
Quote:
Nee, 'gewoon' de steek op de auto aanpassen :) Je T2b heeft nu 5x112, en als je nu eens 36graden draait, kun je heel mooi 5x110 ertussen boren. Adapters 5x112 -> 5x110 is geen optie, want dan kom je met de etwaarde van de Opel Fuchsen niet goed uit. Moeten wij het voor je doen ?? :tongue: |
Quote:
Laat Wolfje ze dan kopen in 5x130 ... Kga het liefst van 5gaats naar 5gaats, en mocht Wolfje ooit een setje 17" CupII tegenkomen (8J et30 ;) ) dan past dat door de adapter weer te verwijderen. Tis allemaal zoooo simpel !! :tongue: |
Ik denk dat ik maar een maffe set Porsche wielen ga zoeken. Een set adapters erop en klaar is klara (toch?) met 17 inch (en foxie adjusters voor, verlaagde springplates achter) krijg ik geen problemen? (toch?)
|
Quote:
Jaaaa, maak me gek !! ... zoek eens een maffe set ;) Quote:
Hangt ook nog van je bandenmaat af hoor vriezertje, anders zit met inveren nog steeds je band klem in je wielkast. |
Quote:
't lijkt wel alsof ik met Sjef zit te praten ;) Ik vond dit wel leip, van een 914, maar goed, ziet er uit als een 4 gaats wiel.... (met veeeel lood) Kan iemand (Area ;) ) mij ook vertellen wat voor et-waarde je nodig hebt voor een T2b? Een tot hoeveel J je kan gaan? |
Quote:
Ik zou de draagarm zowiezo altijd aan de binnenzijde monteren, want dan kun je bijna alles (je springplate is je beperkende factor) qua wielerij eronder kwijt. We maken de adapters 25mm dik, en wat de prijs betreft, die hoor je 8 April wel, goed ?? Quote:
Ik had -achter- 7J et23 gemonteerd, maar ook een 9x17 et47 met een 17mm spacers (dus 9J et30) past eronder. Rokus (Meetlint) rijdt nu -achter- met 8x16 et23 Teledials, en das zo'n beetje het maximum wat je aan oude stijl Porsche wielen kunt monteren. Nieuw(er)e Porsche wielen hebben vaak een hoge et, waardoor je bijna altijd wel uitkomt. Ik heb zelf 8x18 et55 Turbo -met 225/40x18- eronder gehad, maar dat reedt k*t !! :mad: ps, een stapje terug -want dat is het in mijn ogen- door 4x130 wielen te monteren zou ik nooit doen. |
Quote:
Nee 4x130 zal het niet worden. het zal dan 5x130 worden. 17 inch lijkt me wel leuk, maar het moet geen zwaar comfortverlies opleveren. Dan liever 16inch eronder. Ik zit nog even met die et-waardes, wat is de minimale en maximale et-waarde die eronder past? |
Quote:
't is ook zo. Maar uitgaande van 16inch 7J (7,5J)? |
Yo! Kijk das nog eens uitgebreid antwoord! Cool Area, thanx! Leuk om al die verschillende maten te zien en zo zie je ook goed het verschil ertussen. Wat beviel/bevalt je nou het beste qua comfort?
|
Quote:
Voor de lange afstand de 18" , omdat die qua hoogte op de orginele omtrek uitkwamen, en dus de motor niet zoveel toeren maakte, maar die reden in de stad (zwaar sturen) en op 80km wegen (erg spoorvormingsgevoelig) weer niet zo lekker. Met de 16" C2's kon je weer lekker knallen en hoeken, maar vanwege de lagere band maakte de motor wel weer meer toeren als we veel grote weg reden. De 17" Cup2's reden eigenlijk -tezamen met de 16" Fuchsen het lekkerst, maar met de 17" Turbo's heb ik een mooie tussenoplossing. De 15" Teledials zijn leuk omdat je met zo'n set veel bandenkeuzematen hebt in 15", en er dus altijd een voor jouw doel geschikt bandje kunt vinden. btw, de 16" Carrera 2's zitten nu onder Usertje z'n typ3, de 18" Turboos zijn naar Bugdaddy verhuisd, de 16" Fuchsen zitten onder de westfalia, de 15" Teledials hebben nog ff onder Meetlint z'n pick up gezeten, de 17" Cup2's liggen hier te verstoffen en de 17" Turboos zitten er nu nog steeds onder. |
Na dit topic even te hebben gadegeslagen, vraag ik mij dan toch nog weer even iets af over die schuifbouten waar het al zo vaak over gaat... :confused: Ik heb van die Omega 3000-fuchsen, dus steek 5*110. Ook heb ik een t2a, dus steek 5*112. Volgens sommigen kun je nu deze velgen monteren, maar is het niet zo dat je de tolerantie die je creeert met de schuifbouten, ook moet hebben in de relatie boutgat-bout? Lijkt mij van wel namelijk. Nu is het bij mij het geval dat de wielbouten(draadeinden) precies passen in de boutgaten van die velgen. Maar dan schiet ik toch nog niets op met dat schuifsysteem? Of moet je dan de boutgaten in je velg iets opboren? De gaten in mijn Omega-fuchsen zijn overigens wel 14mm. :rolleyes:
|
Schuifbouten kunnen maximaal 1mm (per gat, vanaf hart naaf gerekent) opheffen, dus 4x98 velgen op een
4x100 auto is dan mogelijk, of in dit geval 5x110 velgen op een auto met 5x112 steek. Waar het op een bus echter stukloopt is het volgende .. een bus heeft tapeinden, dus je zou schuifmoeren nodig hebben, en laten die nou net niet bestaan :( De tapeinden in een bus hebben een kraag, en zijn vanaf de achterzijde gemonteerd, dus ff je tapeinden eruit meppen en vervangen door schuifbouten zal dus ook niet gaan, er is immers geen schroefdraad aanwezig. Enig optie om deze 5x110 Omega3000 Fuchsen onder een bus te monteren is je steek op de auto te verzetten. |
Er is momenteel een mal in de maak om inderdaad de naven,schijven en trommels om te boren...Ben benieuwd hoe het zal gaan.Bedankt voor de tips!
|
Ik heb hetzelfde probleem, heb voor op m'n ovaaltje 944 remmen gekocht, heb alvast de naaf uitgedraaid.
Maar ik wil eigenlijk ook weer na de steek van 5-205 toe. Is dit met adapters goed te doen? Patrick |
Er is sowieso een schijfsysteem te krijgen voor 5*205 steek,maar that'll cost you a nasty lot of bucks...Ziet er goed uit trouwens,die uitgedraaide naaf!!!
|
Area51, velgenexpert, zou je mij concreet kunnen vertellen wat ik aan mijn T2b moet doen om straks (low budget) over te gaan naar 5x205?
|
wat je volgens mij ook nog kan doen is een vooras monteren van een overgangsmodel uit 71 ..die hebben een 5x205 steek en past vwb asbouten onder jouw 'chassis'
bram koenrades had zon ding liggen ..ooit.. maaruh..als je nou ff stopt met adapter vragen en je druk gaat maken wanneer we weer gaan knallen! :chair: |
Quote:
low budget: alles van een T2a eronder knopen (spindles, ankerplaten, trommels), maar dan heb je geen schijfremmen meer. FF geduld hebben, dan is dadelijk onze 5x205(*) schijfremset klaar. |
Ik ben nog steeds op zoek naar adapters om van 5x130 naar 5x205. Voor bovenstaande foto. Het eerste idee was om porsche stalen velgen te gebruiken onder de ovaal, maar ondertussen wil ik toch de orginele velgen voor de mooie looks, alleen achter wel de verbrede versie.
Heeft iemand nog ideeen voor deze adapters? Patrick. |
Quote:
Patrick, kijk even op de volgende link. Wij zijn dealer van SSP en kan ze zo bestellen voor je. Let wel de prijzen zijn in ponden dus even maal 1,5 ;) http://www.streetstyleandpower.com/...16&cfid=3823563 Sjef |
Hoi Sjef,
Bedankt voor je reactie, maar ik zoek 5x130 naar 5x205 en die zie ik er niet tussen staan. Misschien dat iemad hier op de site iets maken kan? Patrick. |
:rolleyes: zit hier ook ff mee te lezen...
Mijn vraag is eigenlijk waarom je vanachter niet adapters kan steken? Ik lees steeds van voor adapters en achter herboren... Weet iemand of is voor een t3 bus hetzelfde is als voor een t2 bus? wil dus ook nog steeds van 5x112 naar 5x130 en heb inmiddels de adapters |
Quote:
Vaak omdat een (Porsche) verlgset verschillende maten heeft, bv 6 en 7J breed (Cookiecutters, Fuchs) en dan kun je 7J -met een 25mm adapter- achter gewoon niet kwijt, vandaar dat je vaak moet omboren. Bij de CupII velgen hoeft dat weer niet .. die zijn -achter- wel breder, maar vanwege een gunstiger etwaarde moet je daar juist een adapter toepassen. Quote:
Yep .. principe is gelijk .. alhoewel er in de wielkasten van een T3 vaak wel iets meer ruimte is. @genderen .. vergeet niet dat een 5x130 -> 5x205 adapter weer 20 tot 25mm dikte is .. hangt van je velgenkeuze af of dat gaat. |
Jajaja, we weten nu allemaal wel dat je wat bijzonders hebt :dance:
De 8x17 et30 CupII's zoals jij ze -achter- hebt zijn echter dermate incourant, dat ik die gemakshalve niet meetel. Dat zijn namelijk voorvelgen van een set wintervelgen van een 993 turbo, en die zijn zeldzamer dan een foto van Baldrimmer met een blikje bier in z'n jatten :tongue: |
hehehehe....dank je voor de info....ga het gewoon eens proberen of ik met adapters achter een 7J cookie kanmonteren op een t3 bus van voor een 6 J dus dat mag geen probleem zijn....
|
Quote:
Wel eens een complete tray hoor .. maar das voor anderen die het zelf niet durven te kopen . Sorry voor het offtopic :D |
All times are GMT +1. The time now is 17:40. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.