Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Type 2 (bus '49-'67) (bus '68->) (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=27)
-   -   Velgadapters (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=18858)

Frieser 09-03-2006 15:57

Velgadapters
 
Ik vroeg me af of er ook adapters zijn die van steek 5x112 naar steek 5x205 gaan. Ze zijn wel verkrijgbaar naar 5x130 maar andere steken?

Zweiter 09-03-2006 16:00

even cabrio16v pm'en. dat is de adapter man! en woont eveneens in friesland ;)

Area51 09-03-2006 16:02

Geen probleem, kunnen we (ehh, Mac Gyver eigenlijk) maken, maar let er wel op dat je spoorbreedte
breder wordt .. ik zou dan liever zien dat je dan straks 'ons' 5x205 remschijfsetje monteert.
Bij toegenomen spoorbreedte zul je ook weer aangepaste (etwaarde) wielen moeten hebben, anders
krijg je een bus die dadelijk geen hoek meer om te krijgen is :(
Dan blijft je spoorbreedte gelijk, en aangezien de astap van een spijl/T2a en Pano gelijk is, kun je dan
ook gelijk 15" stalen spijlbusvelgen gaan rijden .. of 16" bril/barndoor velgen, of 17" 5x205 staal :tongue:

Beetlefreak 09-03-2006 16:06

Quote:
Originally Posted by Area-51
Dan blijft je spoorbreedte gelijk, en aangezien de astap van een spijl/T2a en Pano gelijk is

Frieser heeft een '77 T2B ;)

Area51 09-03-2006 16:08

Quote:
Originally Posted by Beetlefreak
Frieser heeft een '77 T2B ;)


Weet ik Friekje .. heb z'n bus een weekje of twee geleden staan te bekijken in Arkel.

Beetlefreak 09-03-2006 16:09

Quote:
Originally Posted by Area-51
Weet ik Friekje .. heb z'n bus een weekje of twee geleden staan te bekijken in Arkel.

:redface: :)

Frieser 10-03-2006 13:43

Quote:
Originally Posted by Area-51
Weet ik Friekje .. heb z'n bus een weekje of twee geleden staan te bekijken in Arkel.


En spontaan in huilen uitgebarsten waarschijnlijk :rolleyes:

Maar dat terzijde, ik ben nogal weg van BRM's, Sprintstars en Randars en die zijn niet in 5x112 te krijgen, vandaar de vraag... Niet dat dit een plan is wat op korte termijn gaat spelen maar goed, stel dat die pot met goud binnen valt, dan moet je snel kunnen handelen :D

Area51 10-03-2006 13:54

Quote:
Originally Posted by Frieser
En spontaan in huilen uitgebarsten waarschijnlijk :rolleyes:

nee hoor, viel best mee ... wat ik ervan gezien heb ist geen verkeerde bus.


Quote:
Originally Posted by Frieser
Maar dat terzijde, ik ben nogal weg van BRM's, Sprintstars en Randars en die zijn niet in 5x112 te krijgen

BRM's zijn er wel in 5x112, maar zien er in die steek niet echt geweldig uit.
Sprintstars & Randars komen inderdaad alleen maar in 5x205 ..

Hee,vriezertje .. is dit niks ??

Polle van Jut 10-03-2006 20:35

Hoe gaat dit?Is opel niet 5/110 ipv 5/112?
Snap nie goe hoe dat in mekaar zit metSLEUFBOUTEN,ofiets in die aard?

Area51 10-03-2006 21:29

schuifbouten kunnen -totaal- 2mm verschil -das 1mm per gat- opvangen, maar een
bus heeft tapeinden, en schuifmoeren bestaan daarvoor helaas -nog- niet :(
Opel Fuchsen -want dat zijn het- zijn inderdaad 5x110, en om die netjes onder een T2
met 5x112 steek te zetten zul je dus zowel voor als achter moeten verboren.

Died 10-03-2006 22:58

Quote:
Dan blijft je spoorbreedte gelijk, en aangezien de astap van een spijl/T2a en Pano gelijk is, kun je dan
ook gelijk 15" stalen spijlbusvelgen gaan rijden .. of 16" bril/barndoor velgen, of 17" 5x205 staal

Dat is weer leuke info. Ik wil graag de oude t2a velgen verchroomd met de bolle wieldoppen onder de bus (1971) want ik heb nu de standaardvelgen met een helebooel gaatjes rondom. Die oude velgen vind ik mooier onder een t2a. En ik moet toch wat want de bus is ook van m'n vrouw. ;)

nederbug 16-03-2006 09:43

17" 5x205 vertel daar eens wat meer over.

groet John.

Frieser 22-03-2006 13:08

Quote:
Originally Posted by Area51
schuifbouten kunnen -totaal- 2mm verschil -das 1mm per gat- opvangen, maar een
bus heeft tapeinden, en schuifmoeren bestaan daarvoor helaas -nog- niet :(
Opel Fuchsen -want dat zijn het- zijn inderdaad 5x110, en om die netjes onder een T2
met 5x112 steek te zetten zul je dus zowel voor als achter moeten verboren.


Ik vindt die Fuchsen op zich wel lache, maar inderdaad hoe fix je dat met die tapeinden? Je bedoelt de velgen verboren?

Area51 22-03-2006 13:10

Quote:
Originally Posted by Frieser
Je bedoelt de velgen verboren?


Nee, 'gewoon' de steek op de auto aanpassen :)

Je T2b heeft nu 5x112, en als je nu eens 36graden draait, kun je heel mooi 5x110 ertussen boren.
Adapters 5x112 -> 5x110 is geen optie, want dan kom je met de etwaarde van de Opel Fuchsen niet goed uit.

Moeten wij het voor je doen ?? :tongue:

Area51 22-03-2006 15:23

Quote:
Originally Posted by Luuk
x*x is dus nader te bepalen, want wolfje moet nog nieuwe trommels kopen.



Laat Wolfje ze dan kopen in 5x130 ... Kga het liefst van 5gaats naar 5gaats, en mocht Wolfje ooit
een setje 17" CupII tegenkomen (8J et30 ;) ) dan past dat door de adapter weer te verwijderen.


Tis allemaal zoooo simpel !! :tongue:

Frieser 22-03-2006 15:31

Ik denk dat ik maar een maffe set Porsche wielen ga zoeken. Een set adapters erop en klaar is klara (toch?) met 17 inch (en foxie adjusters voor, verlaagde springplates achter) krijg ik geen problemen? (toch?)

Area51 22-03-2006 15:51

Quote:
Originally Posted by Frieser
Ik denk dat ik maar een maffe set Porsche wielen ga zoeken

Jaaaa, maak me gek !! ... zoek eens een maffe set ;)

Quote:
Originally Posted by vriezer
Een set adapters erop en klaar is klara (toch?) met 17 inch (en foxie adjusters voor,
verlaagde springplates achter) krijg ik geen problemen? (toch?)

Hangt ook nog van je bandenmaat af hoor vriezertje, anders zit met inveren nog steeds je band klem in je wielkast.

Frieser 22-03-2006 16:39

Quote:
Originally Posted by Area51
vriezertje


't lijkt wel alsof ik met Sjef zit te praten ;)

Ik vond dit wel leip, van een 914, maar goed, ziet er uit als een 4 gaats wiel.... (met veeeel lood)




Kan iemand (Area ;) ) mij ook vertellen wat voor et-waarde je nodig hebt voor een T2b? Een tot hoeveel J je kan gaan?

Area51 23-03-2006 15:19

Quote:
Originally Posted by Luuk
Wil je mij even mailen wat twee adapters kosten en hoe dik die jongens zijn?
Maw hoeveel het wiel naar buiten komt, want dan kunnen we aan de hand
daarvan gaan bepalen of we de veerplaat aan de binnen of buitenkant van de
draagarm gaan monteren.


Ik zou de draagarm zowiezo altijd aan de binnenzijde monteren, want dan kun je bijna
alles (je springplate is je beperkende factor) qua wielerij eronder kwijt.
We maken de adapters 25mm dik, en wat de prijs betreft, die hoor je 8 April wel, goed ??



Quote:
Originally Posted by Frieser
Kan iemand (Area ;) ) mij ook vertellen wat voor et-waarde je nodig hebt voor een T2b?
Een tot hoeveel J je kan gaan?

Ik had -achter- 7J et23 gemonteerd, maar ook een 9x17 et47 met een 17mm spacers (dus 9J et30) past eronder.
Rokus (Meetlint) rijdt nu -achter- met 8x16 et23 Teledials, en das zo'n beetje het maximum wat je aan oude stijl
Porsche wielen kunt monteren.
Nieuw(er)e Porsche wielen hebben vaak een hoge et, waardoor je bijna altijd wel uitkomt.
Ik heb zelf 8x18 et55 Turbo -met 225/40x18- eronder gehad, maar dat reedt k*t !! :mad:

ps, een stapje terug -want dat is het in mijn ogen- door 4x130 wielen te monteren zou ik nooit doen.

Frieser 23-03-2006 16:44

Quote:
Originally Posted by Area51
Ik had -achter- 7J et23 gemonteerd, maar ook een 9x17 et47 met een 17mm spacers (dus 9J et30) past eronder.
Rokus (Meetlint) rijdt nu -achter- met 8x16 et23 Teledials, en das zo'n beetje het maximum wat je aan oude stijl
Porsche wielen kunt monteren.
Nieuw(er)e Porsche wielen hebben vaak een hoge et, waardoor je bijna altijd wel uitkomt.
Ik heb zelf 8x18 et55 Turbo -met 225/40x18- eronder gehad, maar dat reedt k*t !! :mad:

ps, een stapje terug -want dat is het in mijn ogen- door 4x130 wielen te monteren zou ik nooit doen.


Nee 4x130 zal het niet worden. het zal dan 5x130 worden. 17 inch lijkt me wel leuk, maar het moet geen zwaar comfortverlies opleveren. Dan liever 16inch eronder. Ik zit nog even met die et-waardes, wat is de minimale en maximale et-waarde die eronder past?

Frieser 24-03-2006 09:37

Quote:
Originally Posted by Luuk
Dat ligt er maar weer net aan hoe breed de velg is...

't is ook zo. Maar uitgaande van 16inch 7J (7,5J)?

Area51 24-03-2006 15:46

Een 7x16 et23 (944Turbo vóór) Teledial past er achter bv. wel onder (met verboorde trommels),
maar past voor met een adapter (geen ruimte op de flens om te verboren naar 5x130) weer niet,
tenzij je weer 944 type1 wielnaven gaat monteren, want die zijn dus al 5x130, en win je dus weer
de adapterdikte (+/-25mm), waardoor het weer wel gaat.
De 8J achtervelg (et23) zou achter wel op een T2b passen, maar weer niet op een T2a, omdat daar
de ruimte in de wielkasten weer net ff ietsje minder is.

Voorbeeld;
Rokus z'n 1977 T2b pickup, omgebouwd naar T2a look (maar achter nog wel ruimte in de kasten ;) )
Vóór 7x16 et52 (928 velg) mét adapter 5x112 -> 5x130 met 185/55 en achter 8x16 et23 (944 Turbo
-one year only-) gemonteerd op verboorde trommel en een 205/50x16 ... gaat net !!





Een 6J et52 Carrera2 velg zal je vóór echter altijd met een adapter moeten monteren, daar je anders
met 944 type1 naven weer teveel naar binnen uitkomt, tenzij je het stuurgedrag wilt van een winkelwagentje.
De achtervelgen (8J et52) zul je weer met een spacer op je verboorde trommel moeten monteren, anders zit je
velg weer tegen je veerplaat aan.

Voorbeeld;


In 1999 reedt mijn bus met 6x16 et52 en 195/45 vóór (met 25mm adapters) en 8x16 et52 en 205/45
achter met 25mm spacers.(trommels waren al verboord, omdat ik er eerder 7x16 et23 Fuchsen onder had zitten)





Bus met 6x16 et36 met 195/50 vóór (ook weer met adapters) en achter 7x16 et23 met 205/50
op verboorde trommels.




Bus op 7,5x17 et47 met 205/40 vóór (ook met adapters) en achter 9x17 et47 met 215/40 gemonteerd
op een verboorde trommel met een 17mm spacer.




Bus op 7x17 et55 met 205/55 vóór (met adapter) en achter 8x17 et70 (993 wintervelg) met 225/45 en een 40mm spacer.




7,5x18 et55 met 225/40 vóór (met adapter) en achter 8x18 et55 met 225/40 en een 25mm spacer.




7x15 et52 met 195/50 vóór (met adapter) en achter 7x15 et23 met 205/50 op verboorde trommels.



Zoals je ziet vriezertje, een hoop mogelijkheden ;)

Frieser 24-03-2006 20:11

Yo! Kijk das nog eens uitgebreid antwoord! Cool Area, thanx! Leuk om al die verschillende maten te zien en zo zie je ook goed het verschil ertussen. Wat beviel/bevalt je nou het beste qua comfort?

Area51 25-03-2006 08:19

Quote:
Originally Posted by Frieser
Wat beviel/bevalt je nou het beste qua comfort?


Voor de lange afstand de 18" , omdat die qua hoogte op de orginele omtrek uitkwamen, en dus
de motor niet zoveel toeren maakte, maar die reden in de stad (zwaar sturen) en op 80km wegen
(erg spoorvormingsgevoelig) weer niet zo lekker.
Met de 16" C2's kon je weer lekker knallen en hoeken, maar vanwege de lagere band maakte de
motor wel weer meer toeren als we veel grote weg reden.
De 17" Cup2's reden eigenlijk -tezamen met de 16" Fuchsen het lekkerst, maar met de 17" Turbo's
heb ik een mooie tussenoplossing.
De 15" Teledials zijn leuk omdat je met zo'n set veel bandenkeuzematen hebt in 15", en er dus altijd
een voor jouw doel geschikt bandje kunt vinden.

btw, de 16" Carrera 2's zitten nu onder Usertje z'n typ3, de 18" Turboos zijn naar Bugdaddy verhuisd,
de 16" Fuchsen zitten onder de westfalia, de 15" Teledials hebben nog ff onder Meetlint z'n pick up
gezeten, de 17" Cup2's liggen hier te verstoffen en de 17" Turboos zitten er nu nog steeds onder.

mattijs 17-04-2006 19:29

Na dit topic even te hebben gadegeslagen, vraag ik mij dan toch nog weer even iets af over die schuifbouten waar het al zo vaak over gaat... :confused: Ik heb van die Omega 3000-fuchsen, dus steek 5*110. Ook heb ik een t2a, dus steek 5*112. Volgens sommigen kun je nu deze velgen monteren, maar is het niet zo dat je de tolerantie die je creeert met de schuifbouten, ook moet hebben in de relatie boutgat-bout? Lijkt mij van wel namelijk. Nu is het bij mij het geval dat de wielbouten(draadeinden) precies passen in de boutgaten van die velgen. Maar dan schiet ik toch nog niets op met dat schuifsysteem? Of moet je dan de boutgaten in je velg iets opboren? De gaten in mijn Omega-fuchsen zijn overigens wel 14mm. :rolleyes:

Area51 24-04-2006 14:08

Schuifbouten kunnen maximaal 1mm (per gat, vanaf hart naaf gerekent) opheffen, dus 4x98 velgen op een
4x100 auto is dan mogelijk, of in dit geval 5x110 velgen op een auto met 5x112 steek.
Waar het op een bus echter stukloopt is het volgende .. een bus heeft tapeinden, dus je zou schuifmoeren
nodig hebben, en laten die nou net niet bestaan :(
De tapeinden in een bus hebben een kraag, en zijn vanaf de achterzijde gemonteerd, dus ff je tapeinden eruit
meppen en vervangen door schuifbouten zal dus ook niet gaan, er is immers geen schroefdraad aanwezig.
Enig optie om deze 5x110 Omega3000 Fuchsen onder een bus te monteren is je steek op de auto te verzetten.

mattijs 24-04-2006 22:11

Er is momenteel een mal in de maak om inderdaad de naven,schijven en trommels om te boren...Ben benieuwd hoe het zal gaan.Bedankt voor de tips!

genderen 25-04-2006 19:33

Ik heb hetzelfde probleem, heb voor op m'n ovaaltje 944 remmen gekocht, heb alvast de naaf uitgedraaid.







Maar ik wil eigenlijk ook weer na de steek van 5-205 toe.
Is dit met adapters goed te doen?

Patrick

mattijs 25-04-2006 21:29

Er is sowieso een schijfsysteem te krijgen voor 5*205 steek,maar that'll cost you a nasty lot of bucks...Ziet er goed uit trouwens,die uitgedraaide naaf!!!

Frieser 27-07-2006 20:45

Area51, velgenexpert, zou je mij concreet kunnen vertellen wat ik aan mijn T2b moet doen om straks (low budget) over te gaan naar 5x205?

wob61 28-07-2006 22:21

wat je volgens mij ook nog kan doen is een vooras monteren van een overgangsmodel uit 71 ..die hebben een 5x205 steek en past vwb asbouten onder jouw 'chassis'
bram koenrades had zon ding liggen ..ooit..
maaruh..als je nou ff stopt met adapter vragen en je druk gaat maken wanneer we weer gaan knallen! :chair:

Area51 29-07-2006 07:15

Quote:
Originally Posted by Frieser
Area51, velgenexpert, zou je mij concreet kunnen vertellen wat ik aan mijn T2b moet doen om straks (low budget) over te gaan naar 5x205?


low budget: alles van een T2a eronder knopen (spindles, ankerplaten, trommels), maar dan heb je geen schijfremmen meer.

FF geduld hebben, dan is dadelijk onze 5x205(*) schijfremset klaar.

genderen 08-01-2007 10:47

Ik ben nog steeds op zoek naar adapters om van 5x130 naar 5x205. Voor bovenstaande foto. Het eerste idee was om porsche stalen velgen te gebruiken onder de ovaal, maar ondertussen wil ik toch de orginele velgen voor de mooie looks, alleen achter wel de verbrede versie.
Heeft iemand nog ideeen voor deze adapters?

Patrick.

sjef 08-01-2007 18:29

Quote:
Originally Posted by genderen
Ik ben nog steeds op zoek naar adapters om van 5x130 naar 5x205. Voor bovenstaande foto. Het eerste idee was om porsche stalen velgen te gebruiken onder de ovaal, maar ondertussen wil ik toch de orginele velgen voor de mooie looks, alleen achter wel de verbrede versie.
Heeft iemand nog ideeen voor deze adapters?

Patrick.



Patrick, kijk even op de volgende link.
Wij zijn dealer van SSP en kan ze zo bestellen voor je. Let wel de prijzen zijn in ponden dus even maal 1,5 ;)

http://www.streetstyleandpower.com/...16&cfid=3823563

Sjef

genderen 08-01-2007 21:57

Hoi Sjef,

Bedankt voor je reactie, maar ik zoek 5x130 naar 5x205 en die zie ik er niet tussen staan. Misschien dat iemad hier op de site iets maken kan?

Patrick.

Djoek 14-01-2007 22:59

:rolleyes: zit hier ook ff mee te lezen...

Mijn vraag is eigenlijk waarom je vanachter niet adapters kan steken?
Ik lees steeds van voor adapters en achter herboren...

Weet iemand of is voor een t3 bus hetzelfde is als voor een t2 bus?

wil dus ook nog steeds van 5x112 naar 5x130 en heb inmiddels de adapters

Area51 14-01-2007 23:09

Quote:
Originally Posted by Djoek
Mijn vraag is eigenlijk waarom je vanachter niet adapters kan steken?

Vaak omdat een (Porsche) verlgset verschillende maten heeft, bv 6 en 7J breed (Cookiecutters, Fuchs)
en dan kun je 7J -met een 25mm adapter- achter gewoon niet kwijt, vandaar dat je vaak moet omboren.
Bij de CupII velgen hoeft dat weer niet .. die zijn -achter- wel breder, maar vanwege een gunstiger etwaarde
moet je daar juist een adapter toepassen.

Quote:
Originally Posted by Djoek
Weet iemand of is voor een t3 bus hetzelfde is als voor een t2 bus?

Yep .. principe is gelijk .. alhoewel er in de wielkasten van een T3 vaak wel iets meer ruimte is.

@genderen .. vergeet niet dat een 5x130 -> 5x205 adapter weer 20 tot 25mm dikte is .. hangt van je velgenkeuze af of dat gaat.

Area51 15-01-2007 08:27

Jajaja, we weten nu allemaal wel dat je wat bijzonders hebt :dance:

De 8x17 et30 CupII's zoals jij ze -achter- hebt zijn echter dermate incourant, dat ik die gemakshalve niet meetel.
Dat zijn namelijk voorvelgen van een set wintervelgen van een 993 turbo, en die zijn zeldzamer dan een foto van
Baldrimmer met een blikje bier in z'n jatten :tongue:

Djoek 16-01-2007 17:09

hehehehe....dank je voor de info....ga het gewoon eens proberen of ik met adapters achter een 7J cookie kanmonteren op een t3 bus van voor een 6 J dus dat mag geen probleem zijn....

Baldrimmer 16-01-2007 17:11

Quote:
Originally Posted by Area51
Dat zijn namelijk voorvelgen van een set wintervelgen van een 993 turbo, en die zijn zeldzamer dan een foto van
Baldrimmer met een blikje bier in z'n jatten :tongue:


Wel eens een complete tray hoor .. maar das voor anderen die het zelf niet durven te kopen .
Sorry voor het offtopic :D


All times are GMT +1. The time now is 17:40.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.