Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Algemeen (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Weber-weter gezocht (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=18438)

DJW 28-02-2006 17:53

!!!BLOK DRAAIT WEER!!! volgende probleem.....
 
beste mensen

na een winterslaap van 5 maandjes komt het ogenblik dat mijn wagen maar eens moet gaan starten. Starten doet hij, maar weigert stationair te gaan lopen....door te spelen met het gas (1500-3000 tpm) kan ik de motor wel aan houden, maar gas los is uitvallen. Langer dan een halve minuut heb ik dat niet gedaan trouwens...de wagen loopt wel op 4 cilinders zoals het hoort.

Wat is het probleem vraag ik mij af, alles zit nog als tevoren, en het is niet steenkoud in mijn garagebox...kan het zijn dat het blok door het spelen met het gas gewoon weer even tot leven moet worden gewekt? (kwartiertje laten lopen)

Het blok heeft 45 mm webers....

Ben benieuwd naar jullie reacties!

grtz Dick

-Jens!- 28-02-2006 17:58

ik zou eerst je pomp checken offie zen druk nog haalt, dan filters (eventueel vernieuwen) bekijken. ik zou zowieso je sproeierstjes ff in de reiniger leggen en doorblazen voorzichtig. waarschijnlijk zit er een berg lucht en bezinksel in je leidingen en slangen dus ff rustig schoonrijden en verse peut erin kiepen..

wat ook zou kunnen dat je ergens een uitgedroogde pakking hebt en dus een mogelijk vacuumlek, lijkt me sterk maar zou kunnen...

succes

DJW 28-02-2006 18:03

Wat is de beste manier om te controleren of je pomp nog zijn druk haalt Jens?

DJW 28-02-2006 18:06

Overigens hoor je pomp wel lopen als ik start, en vlak voor de carbs heb ik zo'n benzinefilter met glazen omhulsel, die stroomt binnen 2 seconden helemaal vol, geeft dat aan dat de druk voldoende is?

-Jens!- 01-03-2006 13:01

nou dan denk ik dat het wel goed zit, ik weet niet wat voor pompje je erop hebt?

(onbelast zal hij zijn opbrengst wel halen, voor het mooie moet je eigenlijk een drukmeter ertussen zetten en belast aflezen, hij zou dan tussen de 4 en 5 psi moeten leveren geloof ik.)

doe eerst dit hieronder maar, dan denk ik dat je er al bent...

1. je sproeiertjes ff in de reiniger leggen en doorblazen voorzichtig. waarschijnlijk zit er een berg lucht en bezinksel in je sproeiers, leidingen en slangen.
2. je leidingen zo dicht mogelijk bij de tank en de carbs afkoppelen en doorblazen
3. dus ff rustig schoonrijden en verse peut erin kiepen..
4. kijk ook ff of je accerlaratie sproeiers nog werken, als je handmatig de gasstang bedient moet er net onder de venturie een mooi diagonaal wolkje/straaltje peut ingespoten worden.

succes!

Moroder 01-03-2006 22:14

Is die benzine ook 5 maand oud?? Eruit gooien die troep!!

Als benzine een tijdje oud is krijg je namelijk zulke problemen, men gaat dan grootschalig zoeken. Maar het is vaak opgelost door de oude benzine er even uit te halen en er verse in te gooien. Succes!!

Joerivr6 02-03-2006 13:17

ehh, dikkiedik, is niet gewoon je temp sensor stukkig???

Loopt hij veel te rijk nl, kan uiteraard ook aan de webertjes liggen........ tis maar een idee

DJW 02-03-2006 13:24

Quote:
ehh, dikkiedik, is niet gewoon je temp sensor stukkig???


wellicht.....ga van het weekend even de benzine verversen , heb de luchtfilters van de webers gehaald en even starten en al spelend met het gas een tijd laten lopen.....vanaf daar ga ik even verder kijken.

Moroder 02-03-2006 13:41

Quote:
Originally Posted by Joerivr6
ehh, dikkiedik, is niet gewoon je temp sensor stukkig???

Loopt hij veel te rijk nl, kan uiteraard ook aan de webertjes liggen........ tis maar een idee



Vriend, Webers worden niet geregeld door een temperatuur sensor. Tzijn carburateurs, geen injectie...

serge pot 02-03-2006 17:18

verse peut en ff schoon maken die wabbers

cabrio16v 02-03-2006 17:55

volgende keer voor het wegzetten ff van dat speciale toevoegings-spul door de brandstof mieteren :wink:

GTOTHEO 02-03-2006 19:04

Weber start probleem
 
Hoi Dick,

Ja, ook hier verzeild nu het VW Forum weg is.
Effe antwoorden op je Weber vraagje.

Je GTO moet trouwens zonder problemen starten.
Het is echt jaren geleden (voordat de elektrische benzinepomp geplaatst was ) dat ik start problemen had na de winterslaap.
Ik gebruikte toen op een keer toevallig nieuwe bougies en hij liep meteen als een zonnetje stationair.
Misschien is dat het, want als hij verzuipt is het mogelijk dat de bougies hiervan lijden !
Ik moest hem zonder gas starten anders was het kassa.


Het kan natuurlijk ook dat je sproeiers vervuild zijn.hoewel ik dit nooit gehad heb.
Maar ja, elk jaar zal zich wel wat meer bezinksel ophopen.
Door het dekseltje boven op de carburateurs los te draaien (vleugelmoertje)
kan je bij de sproeiers.
Deze kan je met een schroevendraaier verwijderen.
Let er wel op, dat je de sproeiers na het schoonmaken weer op dezelfde plaats terugzet.
Op Full Speed zal ik de sproeierbezetting op papier meenemen ( die heb ik nog gevonden tussen mijn papperassen.)
En nog een paar sproeiertjes waar ik niks meer aan heb, maar jij misschien bij verandering van de sproeier bezetting.

Succes verder !

Joerivr6 02-03-2006 19:10

Quote:
Vriend, Webers worden niet geregeld door een temperatuur sensor. Tzijn carburateurs, geen injectie...


mmmm....... das waar.....................Oeps?

DJW 04-03-2006 19:12

okay, verse benizine in gegooid en na een paar keer liep het blok.....moest het wel zelf op toeren houden, anders sloeg het af. Na een minuut of wat begon er witte rook bij het spruitstuk te komen. Motor afgezet en gecontroleerd, bleek benzine aan te hangen. Dat kwam dan weer uit de kelken van de webers lopen(?) , verklaart dat de witte rook??

Ook ploft het blok enorm, lijkt alsof ie gewoon de benzine eruit spuugt...iemand suggesties hoe ik het nu verder moet gaan aanpakken?

berendd 04-03-2006 19:17

ploffen is te rijk lopen

afstellen misschien?

DJW 04-03-2006 19:29

@ berendd

is een optie, alleen vraag ik me af waarom dat na 5 maanden stilstaan nu opeens moet....het blok liep als een zonnetje dat hij de stalling in ging...

vwmk2driver 04-03-2006 20:25

komt door de kouw..

door de kou verdampt er te veel benzine( condenseerd) waardoor het mengsel te arm word.
dat verklaart ook dat hij schokt,sputtert en ploft.

door wat jij doed te pompen met het gas pomp je elke keer extra benzine in de carb ( door de acceleratie pomp in de carb),
het kan zijn dat je motor wel gewoon goed loopt als hij warm is.

5 maanden geleden was het gemiddeld 20 graden nu is het gemiddeld bij ons 0 graden :D

vwmk2driver 04-03-2006 20:28

Quote:
Originally Posted by berendd
ploffen is te rijk lopen

afstellen misschien?


ploffen is of veel te rijk of veel te arm.( te laten ontbranding door een foutief lucht/brandstof verhouding.)

serge pot 04-03-2006 22:44

allemaal fout .
is een kwestie van overstromen van de carburateurs .
kontroleer de vlotterballen op drijfvermogen (dus niet lekken)
en je vlotternaalden op niet lekken

GTOTHEO 05-03-2006 11:50

Hey Dick,

heb je de carburateurs soms open gehad ?
Vlotters niet goed gemonteerd misschien.
Dan sluit de vlotternaald niet goed af, waardoor carburateurs overstromen.
Daardoor krijgen de cilinders uiteraard ook teveel benzine en poft ie als een gek.
Kan je eenvoudig controleren door er een bougie uit te draaien.
Deze mag niet nat zijn.
Is die wel nat, draai alle bougies er dan uit.
Geef de benzine in cilinders even een paar uurtjes kans om te verdampen.
Maak de bougies goed schoon en probeer daarna te starten zonder gas te geven.
Als hij start, rustig laten warm draaien.

DJW 06-03-2006 10:28

Theo,

bougies waren idd nat, heb ze drooggemaakt maar het lope ging toen niet zo lekker....Ik draai ze er nu even uit, verwarming even aan in de garage en laat de boel drogen. Daarna de bougies weer schoonmaken, even installeren en opnieuw proberen.

Tot nu toe wel bedankt voor de vele reacties beste forum-lieden!!!!!

DJW 06-03-2006 14:44

okay, had de straalkachel er even op gericht, blok lekker opgewarmd. Boegies schoongemaakt en met een schuurpapiertje even onderste beugeltje weer blank gemaakt. Starten, maar slaat dan verder niet aan. Starten met een heel klein beetje gas, werkt direct. Blok slaat aan, en terwijl je de toeren houdt tussen 1000 en 2000 loopt ie keurig op 4 cilinders. Als je je gas probeert vast te houden op (zeg maar wat) 1500 toeren, doet ie dat voor een seconde of 4 en dat begint het toerental te zakken en ploft de uitlaat.

Heb haar zo even laten draaien voor 2 minuten op het blok iig even goed op te warmen, en daarna de bougies er weer uitgedraaid. Wat bleek, bougie bij cilinder 3 en 1 (naast elkaar, als je voor de auto staat meet linkse en die daarnaast) waren zwart van het roet, 4 en 2 waren schoon en droog.

Hoop dat jullie hiermee wat kunnen!

DJW 06-03-2006 14:50

o ja, en stationair draaien doet het blok nog niet.Geen gas geven is na een seconde of 2 gewoon uitvallen.

Net even de dekseltjes van de webers af gehad, heb de 4 sproeiers even met de mond doorgeblazen want een compressor heb ik niet...is zon schroef met 4 a 5 gaatjes erin en er ging duidelijk lucht doorheen. Terug geplaatst en nog geen verbetering. Kan iemand mij aangeven wat de vlotternaalden zijn op de carbs, zodat ik deze even kan schoonmaken?

Liefst even met een afbeeldingetje.....of aangeven op de volgende :rolleyes:



serge pot 06-03-2006 18:48

je moet de deksels van je carbs afhalen zodat je de vlottere kamers ziet met vlotterballen .
als je nu de vlotterballen
naar boven draait en op de benzine leiding blaast zul je zien dat je vlotternaalden lekken ,deze dan vervangen

DJW 06-03-2006 19:19

Die deksel zit zeker vast met die 4 schroeven zoals op bovenstaand plaatje?

En waar op het plaatje staan de vlotternaalden afgebeeld?

serge pot 06-03-2006 19:20

5 schroeven (platte schroevendraaier)en dan zie je vanzelf de vlotternaalden

DJW 06-03-2006 19:21

okee bedankt tot zover Serge...ik ga het morgen even proberen!

DJW 07-03-2006 10:32

zo...net even de webers uit elkaar gehad, dwz de deksel eraf, en op zijn koppie er naast gehangen.....benzine kabel losgehaald, en bij beide even geblazen. Wanneer de vlotters tegen de naald aan komen (in volle toestand dus) komt er niets doorheen, een beetje lichten van de vlotters blaas je de lucht met benzine er door. Hier mag ik dus voorzichtig uit concluderen dan de naalden okee zijn?

Verder de vlotters even losgehaald, en los in de vlotterkamer laten drijven, ze zijn niet lek, voelen even licht aan en hebben geen gaatjes oid.

De hele boel weer teruggeplaatst (mooi systeem dat webers, nu moet het alleen nog werken;) ) maar nog steeds hetzelfde....

serge pot 07-03-2006 18:09

toch blijf ik zeggen vlotternaalden (je moet stevig blazen om zelf maar een 0,3 bar te halen )

cabrio16v 07-03-2006 19:12

kun je aan de flotter naalden niet zien dat ze ingesleten zijn ???

en haal ze eranders helemaal ff vanaf.. want door de benzine van tegenwoordig willen de sproeier wel dicht gaan zitten of de progressie-poortjes..

dus als je geen resultaat boekt... demonteren en schoonmaken (carb-cleaner en lucht-spuit)

gr bauke

DJW 07-03-2006 20:51

Quote:
toch blijf ik zeggen vlotternaalden (je moet stevig blazen om zelf maar een 0,3 bar te halen )


...omdat je zelf zei even doorblazen dacht ik dat dat wel voldoende was....en 0,3 bar haal ik niet nee ;)

als ik even de vlotternaalden gewoon vervang, dat behoeft dan alleen dat koperkleurige pennetje met dat chrome balletje, niet die hele sproeier waar het inzit?

Wat kost zulks en kan ik dat bij jou bestellen?

serge pot 07-03-2006 20:56

sproeiers compleet vervangen .bccp gramsbergen ,hotrod doesburg ,van kronenburg in geldrop, biesheuvel;waar dat ie ook mag zitten

DJW 07-03-2006 21:02




deze er dus uitdraiien en vervangen door een nieuwe als ik goed begrijp, dit is dus een sproeier met naald?

Joerivr6 07-03-2006 21:38

Hee dikkiedik, voordat je vervangt, neem hem ff mee naar mij, zetten wij de compressor ff aan en blazen wij hem door met een luchtspuit.

Heb ik je al eerder aangeboden........

DJW 08-03-2006 09:51

ik neem je aanbod wederom aan :D

heeft u ook thuisservice meneer jury :redface: ?

Joerivr6 08-03-2006 11:24

Quote:
heeft u ook thuisservice meneer jury ?


Hehehe, alleen in het weekend ;) :D

serge pot 08-03-2006 11:42

wou al zeggen rijden met benzine lekkend op je uitlaatspruitstuk is vragen om een bbq

DJW 08-03-2006 11:48

Quote:
wou al zeggen rijden met benzine lekkend op je uitlaatspruitstuk is vragen om een bbq


en daar is het nog veel te koud voor....alhoewel wordt wel lekker warm dan :D

prima dan blazen we het ding even lekker door.... :hug:

GTOTHEO 10-03-2006 17:38

De 2 dubbele webers zijn eigenlijk 4 carburateurs, 1 per cilinder
( 2 carburateur per huis)
Als cilinder 1 en 3 een natte of te donkere bougie laat zien zijn van beide carburateurs de linkse sproeiers niet in orde.

Mijn beste ervaring heb ik met BCCP in Gramsbergen,
al was het alleen telefonisch.
Gramsbergen is een aardig eind uit de richting van Limburg,
maar als het niet had gelopen, was ik er zeker aan gegaan.
Kwamen deskundig en vertrouwd over en hebben destijds telefonisch de sproeier bezetting bepaald.
Bij mij liep het de laatse jaren super !
Ik kopiƫer de sproer bezetting die ik op papier heb, en mail je die toe.
Demonteer ze gerust eens om het allemaal eens goed te bekijken en bel desnoods BCCP eens.
Met het stationair afstellen zou je ook eens kunnen proberen door de stelschroef tussen de twee carburateurhuizen eens wat te verdraaien.
Misschien slaat ie daarom af.
Succes !

http://www.bccp.nl
Tel.: 0524 562507
E-mail: info@bccp.nl

DJW 11-03-2006 16:28

even een update...vanmiddag hebben joeri en ik even de sproeiers doorgeblazen met de compressor, kwam wel wat vuiligheid uit maar niets schokkends. De vlotternaalden doorgeblazen met 2 Bar, als de naalden zijn gesloten ontsnapt er geen lucht (even gevoeld met mijn kop erboven) en wanneer je de vlotters oplicht dan stroomt het erdoorheen. Denk dus dat de vlotternaalden dan okee zijn?

alles weer terug geplaatst zoals het hoort, maar nog steeds hetzelfde probleem, ploffen en niet stationair willen lopen. Bougies gecontroleerd, waren zwart. Toen bougies op vonken gecontroleerd, en bleek dat bougie 2 niet echt goed vonkte. Kan dit het ploffen ook veroorzaken?

Heb me nog niet beziggehouden met het stationair afstellen, wil ik als laatste optie overhouden als het kan.


All times are GMT +1. The time now is 03:01.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.