karmann cabrio '67 resto
afgelopen zaterdag heeft mijn broer het er toch op gewaagd. Zonder ook maar een foto gezien te hebben is hij zaterdag ochtend om 6 uur vertrokken richting friesland. ik zelf kon helaas niet mee en moet het net als jullie enkel met foto's doen.
De karmann zou als donor gaan dienen voor zijn project. Hij zocht nog een body want de bodem is al helemaal afgelast en aangepast. zoals porsche remmen en de achter wieltjes recht. Eenmaal daar zag de body er wel goed genoeg uit om als donor te dienen. erg rot was hij niet dus dat kon de koop niet tegen houden. de moterkap werd niet eens geopend en de auto werd gekocht. Eenmaal thuis werd de auto van de trailer gehaald en even een kleine fotoshoot met de kever (ook uit 67) ernaast. Afgelopen maandag werd de auto voor het eerst op de brug gereden en nader geinspecteerd. Na een klein half uur klooien met de achterklep die niet open wilde hebben we een poging gewaagd om hem te starten dit met behulp van: The axe effect
Uiteindelijk kregen we hem aan de praat maar dan gewoon met start pilot hier is een filmpje van met een special effect. dus filmpje zal ik ook nog wel even uploaden en zo snel mogelijk posten. Ik zal jullie op de hoogte houden van enkele vorderingen en zal ook een keer een aantal foto's van de bodem plaatsen. MVG franklin |
super! maar uhhh.. is het geen 68er???
|
als het goed is 1967 tenminste datstond op de papieren
Ook hebben ze mij verteld dat de buis over de tank die van rechts naar links(vulopening) loopt alleen bij een 67er is(de stang zie je achter het reserve wiel op de middelste foto.) |
ik vroeg het vanwege het tankklepje dan is van het modeljaar 68 dus of het is een 68 of hij is gemaakt december 67.
één van de eerste die met een tankklepje van de lopendeband kwam dus ;) |
dan moet het zoiets zijn want het klopt wel wat je zegt over het tankklepje dat las ik net op www.karmann-ghia.nl. ik zal vanavond even vragen aan mijn broer naar de papieren. ben benieuwd
|
Ik heb de juist info over de karmann. hij is modeljaar 68 maar zelf uit augustus 67.
|
Quote:
Maf dat ze in agustus 67 al winsten dat het een 68-tiger zou worden :confused: :eek: |
het model jaar begon bij de fabriek altijd na de zomervakantie dus een 67'er van augustus of later is modeljaar 68 en dat gaat elk jaar zo verder ;)
|
Cool man alvast succes met het projekt
|
Quote:
Aha, wat leer ik iedere dag weer veel bij ;) |
Ik zal eerst eens vertellen wat de plannen zijn voordat ik meer foto's plaats.
Zo'n 3 jaar geleden heb ik erg rotte karmann ghia coupe gekocht uit '72. De bedoeling van mn project toen was nog niet zo duidelijk maar ik wist wel dat ik een auto wilde waar er maar weinig van waren. In eerste instantie heb ik nog aan een 356 zitten denken maar na een gesprek met iemand die al 5 jaar met een 356 resto bezig was, kwam ik er al snel achter dat dat een erg kostbare zaak is. Dus de afweging , spijlbus, ovaal of karmann ghia gemaakt en uiteindelijk voor de karmann ghia gegaan. Wat heb ik in die 3 jaar gedaan, tja te weinig eigenlijk maar ik heb tussendoor nog wel even dit www.littlejackass.nl gebouwd. Ik heb al snel besloten om niet voor origineel te gaan maar laten we zeggen, technisch gemodificeerd. Het eerste wat ik gedaan heb is het chassis in een subframe gehangen om zodoende de gaten waar de body mee vast zit over te kunnen nemen. Bij deze auto waren er "vakkundig" hoekstalen van 80x80x4mm aangebracht tussen body en bodem en rondom afgelast. Gelukkig heb ik een snijbrander en hele grote slijptol tot mijn beschikking om ze weer te kunnen scheiden. Het hele chassis hangt in beugels waarmee ik het chassis rond kan draaien om zodoende overal goed bij te kunnen. Daarna heb ik een irs achterwielophanging onder het chassis gelast. Tevens nieuwe (imitatie) bodemplaten erin. Vervolgens alle lasnaden van voor tot achter doorgelast en afgeslepen. Hieronder is de gatenkaas nog te zien wel handig die gaten om dingen in op te hangen zoals de luchtslang Als donor voor de irs achterbrug heb ik een halve 1302 gekocht Op dit moment ben ik tevens bezig de wielophangingen terug te monteren en een 944 remsysteem te monteren. Ik ga eerst de hele auto lassen en samenstellen om daarna alles te demonteren en te spuiten. Ik zoek op dit moment nog de 944 achterremmen, dus als iemand nog iets heeft liggen ? Na 3 jaar zoeken heb ik nu endelijk een geschikte body gevonden voor het chassis, oftewel een 67-er cabrio. Het chassis van deze 67-er is er dramatisch aan toe en restaureren is onbegonnen werk. Vandaar ook mijn keuze om van 2 "auto's" 1 te maken Hoe lang het project gaat duren weet ik nog niet en maakt me eigenlijk ook niet uit. Met de 67-er kever kan ik lekker cruisen op dit moment en ik ben daarnaast actief binnen de keverclub nederland in de clubshop. |
|
hele mooie maar ik mis de fuchsen. Maar de reacties vallen me echt tegen. de eerste drie dagen nog wel maar nu niks meer. trouwens ook niet op keversite.nl
|
Ben erg benieuwd, ziet er wel uit als een jaren plan. Maar dan heb je ook iets wat je zelf enorm mooi vindt. Ik wens je heel veel Su6!
|
Quote:
Quote:
Quote:
Niet om het één of ander, maar je bent een klein beetje onduidelijk... is het nou je broer's project, of jouw project ?? :rolleyes: Denk dat de mensen er daardoor niet goed hoogte van krijgen.. het leest namelijk een stuk leuker als degene die het post, ook de eigenaar/bouwer van de auto is, tenminste dat vind ik wel. Een Karmann is ook een beetje een "moeilijke" auto.. de meeste mensen vinden een kever of bus helemaal te gek, terwijl er voor de andere luchtgekoelde VW's vaak maar een beperkte animo is.. Ik weet ook niet hoe dat komt.... Ik persoonlijk vind de dichte uitvoering van een typ14 Karmann Ghia vele malen mooier van lijn dan een cabrio, maar das persoonlijk. Misschien ook omdat ik van een cabrio nog niet echt sprekende voorbeelden heb gezien. Je plannen zijn iig goed, want ik zie ergens ook nog een type4 motor liggen :) (ps, wat ga je met de overbodige -dichte- type14 Karmann doen ???) |
het is idd mijn broer zijn project maar ik kopieer alle tekst uit zijn topic op keversite.nl schilt me een berg werk, ik kopieer het zodat ook volksforum er weer een karmann project bij heeft. En het zal nog wel even duren voordat er aan de motor begonnen kan worden. Hij wil eerst alles klaar hebben, is er geld over????? dan komt de motor.
|
Quote:
Kruk@b (oh sorry Area-51) slaat de spijker wel een beetje op de kop. Dat v/h feit dat een KG een beetje een exoot is en blijft. Persoonlijk deel ik ook zijn mening t.a.v. coupé vs. cabrio... Bovendien staat of valt de interesse ook bij de updatefrequentie, de projectvoortgang, doe je iets anders dan anders, etc. En niet iedereen zal reageren, maar wel je topic(s) lezen / bijhouden. Je zit toch ook niet echt te wachten op het zoveelste "toppie ga zo door" antwoord toch? Een forum is voor mij primair om antwoorden / ideëen te geven en te krijgen en niet voor "showing off & talking nonsense". |
oke klopt allemaal maar nu weer terug naar de resto.
Ik ben al een tijdje bezig om uit te vissen hoe ik mijn auto straks super laag kan maken. Toch wil ik wel de straat thuis in en uit kunnen en dat betekend: drempels. De geschikte oplossing zou zijn om een luchtvering systeem toe te passen. De vering hoeft niet volledig op de balgen te dragen. Het is maar dat de auto zeg maar een 5-10 cm omhoog en omlaag kan. Voor de vooras ben ik zelfs al een tijdje bezig om een mechanisch systeem uit te tekenen met solid works, maar het wil nog niet zo lukken gezien de beperkte ruimte. Nu heb ik inmiddels gelezen dat er diverse balgen en schokbrekers zijn waar e.e.a mee mogelijk is maar wat ik mis, is bijvoorbeeld duidelijke specs als lengte van de schokbrekers (volvo240) in ingeschoven stand. Wie heeft hier meer info, foto's, tekeningen van? Zijn bijvoorbeeld de schokbrekers van een 740 hetzelfde? Of is er iemand in de buurt van waalwijk waar ik eens langs kan komen om te bekijken hoe dit gemaakt is en de werking kan zien. Gaarne jullie reacties |
is bijvoorbeeld duidelijke specs als lengte van de schokbrekers (volvo240) in ingeschoven stand. Wie heeft hier meer info, foto's, tekeningen van? Zijn bijvoorbeeld de schokbrekers van een 740 hetzelfde?
Of is er iemand in de buurt van waalwijk waar ik eens langs kan komen om te bekijken hoe dit gemaakt is en de werking kan zien. Gaarne jullie reacties[/QUOTE] vraag het eens aan michael86 hij heeft volvo schokbrekers en komt uit Tilburg. www.deboxer.nl suc6 |
vorderingen project
hoewel ikzelf vaak op t volksforum aanwezig ben, onder mn broer zn naam, was ik nog geen lid. Dus snel maar even aangemeld om zodoende mn topic te kunnen updaten:
Na de demontage ben ik begonnen aan de volgende fase namelijk het verwijderen van de verf en plamuur van de auto met dank aan mijn broer voor het begin ik kwam er al snel achter dat 3 to 5 mm plamuur lastig verwijderen is met een tolletje op de boormachine. Meteen maar even voor het groffere werk gegaan. Een staalborstel voor op de grote slijptol. gewapend met een stofkapje, gezichtsmasker en oordoppen aan de slag gegaan, gevolg overal stof en nog eens stof. na een uurtje ontstond bovenstaand resultaat, plamuur, plamuur en nog eens plamuur. Ook alvast wat plaatwerk aangeschaft voor het binnenscherm, bedankt nog henk het oude binnenscherm ga ik met mn nieuwe luchtzaagje verwijderen. onder het motto; goed gereedschap is het halve werk. roest roest en nog eens roest, ik wordt het opvegen van de zooi zo langzamerhand ook wel zat. Rara wat is dit ooit geweest: als er nog mensen zijn met plaatwerk in de aanbieding, ik hoor t graag groet j-p |
afgelopen zaterdag flink aan het slijpen geweest
Heb de donor voorkant flink onderhanden genomen en geprobeerd alles zo netjes mogelijk te demonteren. Het eerste positieve is dat er origineel plaatwerk (met sticker) onder de binnenschermen vandaan kwam aan zowel linkse als rechtse zijde. Dit zijn de losse geschroefde afdekplaten. Het blijkt dus nu ook dat de auto origineel wit is geweest. Nadat alle bitak is verwijderd lijkt het erop dat deze binnenschermen in redelijke staat zijn en dat er nooit aan gelast is, behalve de voorste stukken. De voorste stukken zijn redelijk te verkrijgen als imitatie dus geen probleem. Bij de cabrio is alles rot of gaar en dus heb ik ook geen oorspronkelijke vorm om na te maken. hoewel het er roestig uitziet en er toch ook gaten in zitten valt het me niet tegen en is er zeker wat van te maken. Deze karmann heeft in ieder geval geen schade gehad. |
Heb je al een beetje een beeld van de toekomst? Kleurstelling, velgen, interieur, etc..
|
tja de velgen welke onder de auto moeten komen
het eerste setje is 6J telefoonvelgen met porsche steek en de hoge ET waarde deze set heb ik compleet en is redelijk betaalbaar. De randen wil ik polijsten. Dan heb ik ook nog op t verlanglijstje deep dish fuchsen 6J achter en 4,5 J voor. Zoals de meesten weten redelijk moeilijk verkrijgbaar. Ik heb nu inmiddels 3 stuks 6J weten te bemachtigen mocht er nog iemand 1tje hebben, ik hoor t graag. Ik zoek ook nog originele naafdopjes. Het reservewiel is uiteraard een opblaasbare porsche band met 5,5J velg. Ook hier zoek ik een deep dish fuchs voor. kleurstelling, eh iets origineels van 67, geen metallic en alles rondom in de lak ik moet nog wel uitvissen welek onderlagen ik voor de bodem moet gebruiken tegen de steenslag interieur, origineel iets maar kleur weet ik nog niet nu heb ik zwart leer en das nog best netjes. groet jp |
Het gaat ineens nogal hard met je resto!!!
Wel gaaf dat er weer eens een mooi verslag van een Karmann gemaakt wordt. Good luck! |
Ik hoop binnenkort eens een weekje aan de auto te besteden
De andere bodem is al helemaal klaar ik heb deze omgebouwd naar irs ophanging van een donor 1303 dat heeft me wel een tijdje gekost omdat ik het netjes wilde maken. Het is dus niet meer te zien dat dit is omgebouwd. ik heb ook alle lasnaden opnieuw doorgelast en daarna glad afgeslepen. uren werk maar wel super strak. doordat de helebodem in een mal hangt is vervorming bijna onmogelijk. Het ronddraaien maakt het werk een heel stuk makkelijker. Na 2 jaar zoeken naar originele bodemplaten heb ik de hoop opgegeven. Al heb ik in die tijd wel heel veel stukken verzameld. Dus toch maar de imitatie platen besteld. Per plaat ca 3 avonden laswerk om ze echt netjes te maken. OOk de vooras onderhanden genomen. Geen imitatie of puma muik, gewoon een originele as. OOk deze volledig doorgelast en aan de onderzijde rvs slijtplaten gemaakt. Het enige wat nog moet gebeuren is de as verstelbaar maken. Daar heb ik al een paar handige tools voor gemaakt toen ik onze kever op de grond heb gelegd. Het elektrisch of pneumatisch verstelbaar maken ben ik nog aan het uitvissen. Zijn er op volksforum nog meer karmann ghia fans of is t ook hier rustig. groet j-p |
Erg goed idee van die slijtplaten!
Wellicht dat het hier aanzienlijk rustiger is, want de auto's zijn zeldsamer dus de eigenaren ook! |
Ze zijn er wel, maar het blijft rustig met de Karmann-ghia fans.
Je pakt de resto zeer grondig aan. Perfect Twee maandjes terug heb ik mijn derde KG gekocht (58 cabrio). Hij staat nu nog steeds bij de vorige eigenaar en is volledig verroest (maak alleen oppervlakkig). Ik hoop er in oktober aan te gaan beginnen en zal zullen ook wel wat foto's in dit forum volgen Groeten Patrick www.karmann-ghia.nl |
een 58-er cabrio das wel erg zeldzaam
ben benieuwd hoe die auto erbij staat; pictures!! dat vraagt om een resto-topicje Hoe kom jij aan je plaatwerk of haal je alles bij de bekende handelaren? hoe kom je aan zo'n auto trouwens, via de kg club ofzo? Ik ben behoorlijk lang op zoek geweest naar een resto-cabrio en heb er weinig gevonden. Zeker een low-light ben ik niet tegengekomen. veel succes met je project groet jp |
Mooi werk allemaal!
Als je de karmann echt op de grond wil leggen is het mischien raadzaam ook eens te denken aan het versmallen van de as... Een Karmann heeft aardig wat ruimte in de schermen maar als je echt héél laag wilt houdt het een keer op. |
Quote:
Een lowlight cabrio wordt wereldwijd maar een paar keer per jaar te koop aangeboden en is inderdaad zeer zeldzaam. Deze auto is mij aangeboden. De vorige eigenaar heeft mij ongeveer twee jaar geleden via mijn website benaderd of ik nog niet iemand wist die een lowlight cabrio zocht. In eerste instantie was ik zelf niet geintesseerd, en heb foto's van de auto aan een paar vrienden laten zien. Die waren toen ook niet op zoek naar zoiets. Ik heb daarna wel altijd het telefoonnummer van die man bewaard en elk half jaar contact gehad. Het laatste half jaar werd mijn wens om een lowlight te bezitten steeds groter en twee maanden terug ben ik voor het eerst wezen kijken. De auto was verrassend genoeg erg hard en er zat een compleet gerestaureerd bodenplaat en andere onderdelen bij. Tevens staat de auto nu op een chassisnummer uit Feb 56, wat ouder is dan de tot nu toe (voor zover mij bekend) oudste KG van NL. Het mooie van de auto is dat er bijna niet aan gelast hoeft te worden. Het voornaamste is dat de beplating van de motorruimte vervangen dient te worden, aangezien dit van een later type is met daarop een luchtfiltersteun. Het laswerk zal door Henny (http://www.hbvankranen.nl/) uitgevoerd worden en is daarmee in goede handen. De ontbrekende onderdelen haal ik via E-bay of via de bekende handelaren. Ik heb links naar de meeste van deze handelaren al op mijn site gezet, maar zal het binnenkort bijwerken met wat extra links naar voornamelijk Amerikaanse onderdelen leveranciers (veelal repro). Bijgaand een foto van de huidige staat van de auto. Links aan de zijkand zie je het extra reeds gerestaureerde chassis, MVG Patrick www.karmann-ghia.nl |
betreft het verlagen, ik wil m eerst toch op de wielen hebben en de as verstelbaar hebben om te kijken of ik mn as nog ga versmallen. De auto wordt eerst volledig opgebouwd voordat deze gedemonteerd wordt en gespoten.
Toch wil ik het uiterlijk van de auto origineel laten, terwijl de techniek verbeterd wordt. weet iemand waar dit gat in de voorsectie voor is: er zit net uit het midden een extra gat. Ik heb dit nog nooit gezien bij een KG? iemand enig idee? die 58-er staat er nog netjes bij zeg, maar ik ben toch benieuwd naar wat je tegen gaat komen. Ben wel benieuwd naar de rest van de auto en natuurlijk de restauratie. Ik dacht dat mijn balken nog aardig waren. Nu blijkt het 4 dubbel plaatwerk te zijn verstevigd met een of andere kokerbalk. heb meteen maar de voorkant van de achterkant gescheiden. De voorkant komt op het nieuwe chassis. binnenkort meer want ik heb een nieuwe donor auto gekocht. groet j-p |
Beste JP,
Je voorkant is voor een Karmann-Ghia van modeljaar 64 t/m 67 (ofwel t/m chassisnr 147 999 000) Bijgaand een foto van mijn 64-er Het ruiterwisservloeistoftankje zit geklempt in de twee kleine gaten onder en 1 gat aan de bovenkant. Aan de rechterkant zit het tankje voor het enkelvoudig remsysteem. Jouw auto is van modeljaar 68 en daarmee heb je een dubbelzijdig remsysteem waarbij het remvloeistof tankje onder het deshboard zit bevestigd. Je ruitenwisser vloeistoftankje zit aan de voorkant net onder de motorklep bevestigd Patrick |
Bedankt Patrick. Ik was al een tijdje op zoek naar de juiste info over het plaatwerk. Dat betekent dus dichtlassen die hap.
Afgelopen zaterdag heb ik een nieuwe donor gekocht : Een 944 Type 2 uit 1986. Eerst maar even proberen of dat een beetje rijd zo'n ding en vooral of de remmen een beetje werken. Achterwielaandijving op een nat weiland is geen echt succes. Al blijft driften toch wel erg stoer en vermakelijk. :rock: :rock: De deuken zaten er al in anders was t natuurlijk geen donorauto. De bedoeling is dat het remsysteem over gezet gaat worden op de karmann ghia. Hoewel ik de voorremmen al heb en ook al aangepast is een extra setje niet verkeerd. De overige delen gaan in de verkoop. De klinken met porsche inscriptie zijn al gereserveerd voor de golf 1 cabrio van mn broer. Althans als ie meehelpt met de afbraak van de auto. groet j-p |
Beste jp
Wat een ontzettend leuk project heb je, en je hebt er daar genoeg ruimte om de diverse donor auto's op te kunnen slaan. Ik wens je veel succes verder, en ik blijf deze topic in de gaten houden:) |
weet je al wat meer over wat voor motor je gaat gebruiken?
|
wat betreft de donors, helaas is er ook iemand die het wat minder vindt dat we alles volzetten. Heeft ie mooi pech
de porsche ligt al uit elkaar voor een groot gedeelte dit is mn broer op rooftocht naar t interieur en de klinkjes op de achtergrond zijn cabrio 79 project. De nieuwe bodem weer teruggezet voor de wederopbouw van de auto. zodra de porsche gesloopt is :stupidme: en ik mn geld eruit heb, als dat lukt, ga ik nieuwe dorpels aanschaffen en begint de echte opbouw groeten jp |
He JP,
Goed bezig! nog veel werk maar dat gaat wel goed komen :rock: Suc 6 groet mycha |
hey mycha,
loopt je ponton inmiddels weer een beetje? Lag t aan de nokkenas of toch iets anders? Op zich klonk t wel lekker dat blokkie jammer dat t niet helemaal goed liep. Mocht je nog een keer een deepdish fuchsje weten of in de aanbieding hebben dan hoor ik t graag. Je nieuwe fastback is netjes hoor, ik heb m al een paar keer gezien op meetings en natuurlijk mooie velgjes groeten j-p |
Quote:
Hello, Ik heb het blok er vorige week uitgehaald, was het helemaal beu :chair: Nokkenas in combinatie met de compressie was niet goed. Gaaan we deze winter aanpassen zodat ik weer helemaal klaar ben voor 2007 :tongue: Als ik een fuchsie weet hoor je he :) Ja leuke fasty he....is van mijn vriendin, fuchsen zijn van flat4. Suc6 met je resto. Greetz mycha |
en dan volgend jaar sprinten met die ponton
kun je je line-lock eindelijk eens gebruiken voor een mooie burn-out heb eigenlijk nog de volgende plaatwerk vragen heb ik de kokerbalken nodig van voor 67 of van na 67 ik denk zelf dat t de balken zijn van voor 67, dus de rondere? zijn de deuren van een coupe gelijk aan de deuren van een cabrio Heb namelijk een paar keiharde deuren van een coupe staan. helaas wel met de oude klink maar das makkelijk te vermaken als iemand t weet hoor ik t graag groeten jp |
All times are GMT +1. The time now is 12:10. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.