T2b - motor upgrade.
Ik heb nu een T2b. En qua uiterlijk is hij klaar, interieur is bijna af en nu wil ik binnenkort met het motorgedeelte gaan beginnen. Het is voor mij nog allemaal redelijk nieuw en op de engelse forums kom ik er niet echt uit hoe je een motor upgrade moet aanpakken.
Het busje gaat gebruikt worden voor uitstapjes en inde zomervakantie voor een tripje door europa. Injectie is zowieso een stuk zuiniger en er zal dan ook een andere versnellingsbak erin moeten komen liggen. De dingen die niet echt duidelijk zijn zijn de volgende. - Wat is een uitstekende motor voor dit alles? (subaru legacy zie ik veel - nog AC varianten?) - Wat te doen met de waterkoeling (goed bijpassende radiateur? montage in koelsleuven/onder de auto) - Motorophanging (zijn hier kits voor of tekeningen van wat je moet fabriceren). - Injectiesysteem aansluiten (ik heb gelezen dat er kant en klare kabelbomen waren die niet "vertaald" hoeven te worden.) - Uitlaat lijkt me een kwestie van passen/buigen/meten en lassen. - Hoe zit het met de keuring? (RDW zegt - type motor ook in voertuig gebruikt dan mag je 40% meer vermogen krijgen - andere motor dan moet voertuig aan tests vol doen +/- 600euro (lelystad) maar ik zie veel buggies met subaru/porsche motoren die toch goedgekeurd zijn. - bij het vervangen van de versnellingsbak - hoe zorg je dat je voor ook juiste versnellingen kan kiezen. Misschien ben ik allemaal een beetje te voorbarig. Maar een t3 diesel schijnt korte levensduur te hebben en is dus geen optie. Misschien dat ik een bepaalde optie over het hoofd zie. Maar belangrijk voor mij is een betrouwbaar/zo zuinig mogelijk/geen toerenjankend op 120km/h geheel. Tips zijn welkom. Misschien dat er wat leden wat ervaringen kunnen delen. Is er geen gespecialiseerd bedrijf (Franky's vw?) die bepaalde oplossingen kunnen leveren? |
Wat zit er nu in? Het is deze bus toch?
|
Ja precies deze bus. Zit nu een 1600cc motor in.
|
Nice, zo'n "moderne" kleur op je bussie !!!!
Succes met al je vragen (kan je er helaas geen antwoorden op geven). Grtz............. LRR |
Hoi Quicksilver,
Je geeft zelf al ongemerkt een aantal antwoorden op je vragen, je hebt al redelijk in je hoofd zitten wat je wel en niet wilt ;) Informeer eens bij Frankys of Volksrepairs. Deze hebben inmiddels aardig wat ervaring met tuning. Je kunt je 1600 wat kietelen maar de type 1 (kever/bus) motor heeft zijn limieten (tenzij je veel geld hebt). Een type 4 motor (VW-porsche 914, 411/412, T2) heeft standaard al wat meer pk in huis (ca. 80 pk) en er is veel meer mogelijk..... Voordeel is dat deze motor al standaard in de latere T2b's zaten (let op: er zijn wel detail verschillen tussen de T4 motoren) waardoor de inbouw/ombouw relatief makkelijk is t.o.v. alfa of subaru motoren met waterkoeling. Hopenlijk hebben andere mensen nog aanvullingen of andere voorstellen. Suc6, Ronald |
Quote:
Misschien is een Typ 4 motor met injectie iets voor je? Ik heb een 1978er bus met injectie. Ik heb nu niet het idee dat het zuiniger is dan dezelfde motor met dubbele carb, maar ok. Typ 4 injectie motoren zaten in de T2's uit de late jaren 70. Maar alleen in bussen voor bepaalde export markten zoals de USA, Canada, Zweden en Australië. Als je een Typ 4 injectie wilt hebben moet je rekening houden met een aantal dingen:
De motorsteun van de typ 1 motor is anders dan die van de typ 4 motor. De bevestiging van de balk op het onderstel is hetzelfde. Quote:
Als je een Typ 4 motor kiest is er geen probleem. Quote:
Ook geen probleem als je een AC typ 4 motor kiest Quote:
Dat hangt er vanaf. Die motoren gaan best lang mee, maar de meeste 2e hands T3 dieselblokken komen uit afgeragde bedrijfswagens...die zijn lekker afgejakkerd na 25 jaar trouwe dienst. Quote:
Tja "de AC Typ 4 injectie" zeg ik. 120 zonder probleem, maakt geen bak herrie als je de boel een beetje normaal isoleert (een beetje bekleding doet wonderen). Alleen dat verbruik...maar of zo;n moderne motor nu veel zuiniger zou zijn... |
Vw bus en zuinig rijden past volgens mij niet helemaal bij elkaar.
Maar als je er toch niet zo heel veel mee rijd zou ik gewoon die 1600cc perfect in orde maken en met een gangetje van 100km/h lekker naar het zuiden cruizen, Typ 4 ombouw kost volgens mij ook een hoop en misschien heeft een 1600cc een iets hoger verbruik maar kost een stuk minder lijkt me. In ider geval succes ermee, je bus ziet er tot nu toe erg netjes uit, ben benieuwd naar het totaal plaatje :cool: |
ik ben het met vwcrewcab eens.
|
2.5 V6 Tdi?
|
Tja ik weet ook niet wat er met de waarde van het busje gebeurd als ik er een andere motor in leg. Ik denk dat hij dan ook minder waard wordt. Niet dat ik op korte termijn van plan ben hem te verkopen maar tja je moet altijd afweging maken wat voor invloed het heeft in de toekomst. Ik ben zelf ook nog jong knulletje en een beetje pit en stoere civicjes het nalaten geven is altijd grappig :D. Maar wat is een leuke versnellingsbak om die toeren een beetje terug te dringen.(type 4 dus). Ik weet niet hoeveel ik voor huidige bak en motor kan vragen en hoeveel aanschaf van nieuwe aandrijftrein is.
ik heb deze site gevonden voor een porsche versnellingsbak: http://www.mh-porsche.nl/ond/versnellingsbakken.htm een versnellingsbak heb ik hier al voor een eurotje of 200/300. 5bak van 2.0liter. Top is voor allemaal niet echt interessant maar beetje torsie en op top een rustige motor. Niet vanwege geluid maar meer vanwege verbruik. Mijn busje loopt volgens mij toch wel 1 op 7 of zo das geen kattenpis als je 3000km wil afleggen. Type 4 blokken schijnen ook redelijk prijzig te zijn. Richting de 2000euro voor een blok heb ik vernomen. 2,5 TDI V6 - Gaat dat passen? V blokken zijn vaak erg hoog en spreek je uit ervaring? want dat is eigenlijk wat ik ook zoek mensen die dit vaker hebben gedaan en mij opweg kunnen helpen. tnx iig voor de tips. |
Quote:
De prijs valt mee, maar die bak is dan wel uit een T3 neem ik aan...De T2 is alleen met 4 bak of automaat geleverd. De T3 heeft een heel andere schakelstangen, dus dat wordt wel ombouwen. 1600cc-standaard vind ik goed te doen, maar ik moet zeggen dat ik zodra ik in de 1978er 2000cc FI stap er wel iets in mij los komt :tongue: Ik vind er niets mis mee de 2000cc met typ4 4-bak, rijdt rustig bij 120km/u en trekt erg goed op. Ook tegen heuvels op, geen enkel probleem, terwijl je bij de 1600cc als snel vaart moet minderen. De 2000cc heeft dan een top van rond de 140 km/u...Misschien kan ie nog harder maar dat heb ik nog niet uitgeprobeerd. ...en die Civicjes bij de verkeerslichten...laat die jongens lekker spelen joh. Die rommel van hun staat over een paar jaar op de sloop, weggegooid geld, en jij rijdt nog rond in je T2 met opschrijving ipv afschrijving. |
Quote:
Sloop halen ze niet eens, het zijn niet voor niks boomklevertjes :D |
Ej daar hebben jullie helemaal gelijk in.
------------------------------------- De versnellingsbak die ik bedoelde is die op de link die bij mijn vorige post stond van porsche. Maar zo'n type 4 klinkt wel interessant. Ik weet eigenlijk niet waar ik een betrouwbare vandaan kan halen met eventueel een versnellingsbak. Lijkt me ook wel geinig om hem een beetje te kietelen richting de 90/100pk. Jammer dat er veel wazige sites zijn met how-to's ik heb gewoon wat meer ervaring nodig. Heb al een mooie werkplek kunnen regelen. Dus can't wait 2 get my hands dirty. - nog een meeting in aantocht? - wat ideeen opdoen. |
Ik hoorde dat je een 1700 type 4 veel beter kan opvoeren dan de 2liter type 4.... zijn hier kenners daarmee?
|
Bij De Boxer in Tilburg liggen nu verschillende motoren die perfect in een T2 passen. Volgens mij zijn 1.8 en 2.0 motoren die uit het leger komen, je zou ze wellicht ff kunnen bellen. www.deboxer.nl
|
Quote:
als je een 1600 goed afstelt moet je op lange stukken toch 1 op 10 kunnen halen. een getuned type 4 blok verbruikt meer of hetzelfde. als je voor een niet luchtgekoeld blok gaat, reken eens uit wat die ombouw gaat kosten en zet dat af tegen het bedrag dat je dan aan verbruik kan besparen. dat weegt er volgens mij niet tegen op. |
Bij ideale omstandigheden haal ik met mijn bus (op gas) op de snelweg ook vaak 1 op 9/9,5, maar dan rij ik 90-95 ongeveer.
|
90 of plank gas (110. of meer als ik windje mee heb/heuveltje af ga) maakt (bijna) niks uit. vooral op stadsverkeer is funest voor je verbruik
|
Quote:
Mijn eravring is ander bij de T2-1600. Als ik op de lange afstand gemiddel 80-90km/u rij dan verbruikt de bus 1 op 10. Rij ik 90-100, 110 dan gaat het verbruik al snel richting de 1 op 8. Plank gas lijkt me voor het verbruik erg onverstandig. |
Idd, ind e stad donderd het zo naar 1 op 6, helaas.
|
type 4 met een langere bak lijkt me iig wel wat leuker. Lekker wat lager in de toeren. Wat meer power wanneer nodig. Wil niet gaan stranden in de pyrenieen hehe :D. Lijkt me echt een leuke combo. Maar eerst maar eens busje afmaken. Maar over een maandje wil ik aan het motorische gedeelte beginnen daarom alvast wat info verzamelen. Maar er zijn typ 4's uit porsche's maar ook uit t3's? wat is de beste aanrader want die verschillen zijn nog een beetje wazig voor mij.
|
Quote:
De typ 4 motor heeft in meerdere auto's gezeten. om te beginnen in de Typ 4 natuurlijk (411 en 412) maar dat zijn volgens mij alleen 1700 en 1800 motoren, al dan niet met injectie. Verder in de Porsche 914, De T2 (1972-79) en de T3 (1980-82?). Die van de T2 zal het beste passen ivm de vorm van het motorplaatwerk. De T3 motor heeft de aanjager op een vervelende plek zitten, misschien dat dat om te bouwen is. Je ziet namelijk veel T2's waarbij een stuk uit het plaatwerk van de bus is gezaagd om de T3 motor te kunnen monteren :( T3 motor 2000cc = CU , CV(?) T2 motor 2000cc = CJ, GD, GE (waarbij GD en GE de injectie versies zijn, GE heeft hydraulische klepstoters.) |
Als je de bus zuiniger wil laten lopen, is Pertronix dan geen optie? Een electronische ontsteking i.p.v. contactpuntjes.
Ik heb er zelf geen ervaring mee, iemand anders wel? Groet, Martin |
Een combinatie van verschillende componenten zal idd tot een lager verbruik lijden, maar alleen een ontsteking zal niet zo heel veel opleveren.
Succes met je zoektocht naar al je onderdelen. Laatst stond er wel een lange bak voor een typ 4 op marktplaats ! |
het grote voordeel van de pertronix is vooral dat je nooit meer punten moet vervangen/afstellen.
|
Bij de Keverboet in Noord-scharwoude staat een 2liter-bak te koop! Check www.keverboet.nl eens.
@Quicksilver; aan je naam te zien lijk je iemand die (ook) golfsurft. Vanwaar die haast met een bus?? Met relax cruisen kom je ook op je bestemming. ;) |
Of als je nog een oeroeboeroe achterin wil bouwen:
Op Marktplaats staat er een met pasplaa te koop. Jens |
Tsja 2,5 V6 TDI past het... vast wel, maar wat ik hier mee aan wilde geven is dat je beter op zoek kunt gaan naar een andere motor als je pk's wilt en dan niet blijft hangen bij de luchtkoelers. Een type 4 of Type 1 opkietelen is best prijzig als je kijkt wat voor waterkoeler blokken je daar voor ophaalt. Bijvoorbeeld een TDI als je zuinig wilt heb je snel met chip op 130 tot 150pk zij het niet dat sommige blokken dat standaard al hebben. En je hebt heel veel koppel. Subaru motoren hebben ook leuke vermogens en behoorlijk wat koppel, 2,0 16v heeft 115 en de 2,2 heeft zo'n 136pk. Deze blokken zijn betaalbaar, zo tussen de 250 en 750 euro als je wat zoekt. Nog niet genoeg om een CRXje achter je te laten, die zijn gewoon vies snel! Als je snel wilt optrekken moet je geen langere bak nemen.
Verder als je bv een lange bak achter een 1600 zet dan wil je graag je motor vernielen. Dit omdat de motor dan bij dezelfde snelheid minder toeren draait. De koeling bij luchtgekoelde motoren is afhankelijk van de toeren die de motor draait omdat de koelvin op de krukas aangesloten is. Als de motor dus minder toeren draait en dus minder koeling krijgt maar nog wel hetzelfde vermogen moet leveren dan wordtie dus warmer... Ik heb dit eens getest bij mijn 2.0l CU motor in m'n T3 waar ik 205R14 banden om heb gelegd ipv de originele 185R14 maat. De banden waren dus hoger, wat hetzelfde effect heeft als een langere bak. De cilinderkoptemperatuurmeter (mooi scrabble woord) gaf onmiddelijk een hogere temperatuur aan! Niet doen dus! Ik heb eventueel wel een exel file waar je wat kunt spelen met diverse bakken en bandenmaten, zodat je kunt zien wat voor invloed dat heeft op de topsnelheid en toeren etc. Dus wil je sneller en kan jouw de originaliteit van de bus niks schelen, mik er dan gewoon een waterkoeler in, zijn veel mogelijkheden en is stukken goedkoper dan een luchtkoeler te ´tunen´. |
wat ik mij nou afvraag he.. je hebt het over een subaru blok. zou je ook een subaru gt-turbo motor (zonder veel om te bouwen) in een bus kunnen zetten?
|
Quote:
Deze lui maken pasplaten voor de verbinding tussen VW bak en Subaru motor, vaak staan er ook motoren + pasplaat bij hun te koop. |
Uiteraard wat niet mogelijk is zo'n 200pk blok wordt er ook wel ingelepeld, VR6 gaat ook wel passen een een 1.8T motor ook wel. Wat een goede optie is naast Rene Vis is http://www.ds-tuning.com/ niet eens zo ver over de grens en heeft meer leuke kever en bus spullen voor niet te veel geld.
|
All times are GMT +1. The time now is 06:19. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.