Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK I (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=14)
-   -   Temp. meter slaat uit (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=16502)

Henk_Pigo 04-01-2006 13:25

Temp. meter slaat uit
 
Hej mensen!

Ik heb een probleempje met mn Gti. Hij heeft de afgelopen 2 maand stilgestaan ivm met opknapwerkzaamheden en scirocco 16v remmen ombouw.
Nou wou ik er net even mee gaan rijden, maar de temp. meter sloeg helemaal uit naar rechts en het lampje begon te knipperen :confused:
Er zit echter voldoende koelvloeistof in... wat kan het probleem zijn??

bcty01 04-01-2006 15:50

Quote:
Originally Posted by Henk_Pigo
Hej mensen!

Ik heb een probleempje met mn Gti. Hij heeft de afgelopen 2 maand stilgestaan ivm met opknapwerkzaamheden en scirocco 16v remmen ombouw.
Nou wou ik er net even mee gaan rijden, maar de temp. meter sloeg helemaal uit naar rechts en het lampje begon te knipperen :confused:
Er zit echter voldoende koelvloeistof in... wat kan het probleem zijn??


Was dat na een poosje rijden of direct al bij de start ? Heb je je koelvloeistofreservoir open gedraaid om te kijken of de vloeistof werkelijk (te) heet was (pas op voor stoom) ?

Op een rijtje:
Direct bij het starten: zender defect
Na rijden en koelvloeistof "kookt" niet, zender defect
Na rijden, koelvloeistof "kookt" inderdaad: thermostaat defect (opent niet) of verstopping in je koelsysteem.

Henk_Pigo 04-01-2006 16:01

Het is direct bij het op contact zetten. Dus het zal waarschijnlijk de zender zijn, waar zit dat ding?

bcty01 04-01-2006 16:16

Quote:
Originally Posted by Henk_Pigo
Het is direct bij het op contact zetten. Dus het zal waarschijnlijk de zender zijn, waar zit dat ding?


De motor heeft verschillende zendertjes (motortemperratuur, oliedruk, aansturen van de ventilator van je radiateur en koelvloeistoftemperatuur ff zo uit m'n hoofd op een rijtje). Waar ze precies allemaal zitten moet ik zelf ook opzoeken in de vraagbaak. Heb ik niet hier. Als er niemand hier is die dat uit z'n hoofd weet, zal ik het vanavond posten.....

Ben

Alex 04-01-2006 16:21

ist een vdo meter?
die van mij deed hetzelfde, kwam bij mij door een slechte massa naar de meter toe.

bumke 04-01-2006 16:22

Ik zie net in de vraagbaak blz. 47/ fig 3.2 dat de temperatuurvoeler op het aansluitstuk zit van de carburateur/spruitstuk. Ik denk dat je die moet vervangen.

golf mkII 16v 04-01-2006 18:49

draad aan de zender los geraakt????? expansievat zender

PeterZ 04-01-2006 20:07

Dat had ik bij mijn GTD ook. En het grappige was: Als ik toeterde ging het koelvleistofwaarschuwingslampje branden, waardoor het een toeterwaarschuwingslampje was. :redface:

Maar goed: de oplossing. Ik ben ermee naar Ron21 :hug: gegaan, en hij vond een kapot relais rechtsboven. Relais verangen, probleem opgelost.

(Ron, als ik uit mijn nek l#l, verbeter jij me dan?)

bcty01 04-01-2006 20:09

Quote:
Originally Posted by bcty01
De motor heeft verschillende zendertjes (motortemperratuur, oliedruk, aansturen van de ventilator van je radiateur en koelvloeistoftemperatuur ff zo uit m'n hoofd op een rijtje). Waar ze precies allemaal zitten moet ik zelf ook opzoeken in de vraagbaak. Heb ik niet hier. Als er niemand hier is die dat uit z'n hoofd weet, zal ik het vanavond posten.....

Ben


Los kabeltje kan natuurlijk ook altijd nog maar staat ook al in dit draadje. Ken de GTI niet zo goed maar de zender zit bij de bij de 1100 t/m 1600 modellen incl. diesels ergens aan de rechterzijkant van het motorblok.

In mijn vraagbaakjes staat dat er een rood-gele draad naar toe loopt (modellen na 1980) en voor 1980 wastie blauw-geel. Moet wel te vinden zijn denk ik. Suc6 !

Henk_Pigo 04-01-2006 21:23

Dan is ie gevonden denk ik!
Voor op het blok, aan de cilinderkop, zit een koelwateraansluiting. Hierop zitten 2 sensoren: een dikke 2-polige en een kleine met een rood-gele draad.
Het zal die laatste wel zijn, maar de vraagbaak geeft geen onderscheid. Ze worden allebei aangeduid als temp.voeler/temp.sensor...

golf mkII 16v 04-01-2006 22:30

wat is de motorcode bij een EV is het de voorste die met een schuifstekker

Henk_Pigo 04-01-2006 22:43

Het is een DX motor, deze is gelijk aan een EV.
Het is idd die met de schuifstekker, hier loopt een rood/gele draad naar toe.

golf mkII 16v 04-01-2006 22:52

klopt zit er ook een sensor in het expansievat zo ja kan ook de oorzaak zijn [te laag nivo]

Henk_Pigo 04-01-2006 22:57

Er zit ook een sensor in het expansietankje, het niveau is prima, staat iets onder het maximum.

golf mkII 16v 04-01-2006 23:02

wat ik bedoel is de sensor zelf ook een keer gehad maakte de sensor kortsluiting

golf-gld76 05-01-2006 09:40

De expansievatsensor eruit draaien en de twee metalen pennetjes met een draadje verbinden. Is het probleem verholpen, dan weet je waar het aan ligt...

Henk_Pigo 05-01-2006 16:19

Ik ben er nog steeds niet uit...
- De sensor is vervangen, de kleine met de schuifstekker.
- De niveaumeter heb ik al eens een keer vervangen, ik heb hem er even uit gehad en schoongemaakt.

Nu is het probleem nog vager geworden: ik zet de auto op contact, de meter slaat uit en het lampje knippert. Maar zodra ik de lichten aanzet gaat het lampje vaag branden, het knippert niet meer en de meter zakt. En de benzinemeter geeft een halve tank aan terwijl ik vanmiddag nog heb getankt!

Roundup 05-01-2006 17:24

Ik gok op een massa probleem, dan beginnen die dingen nogal vaag te doen. Alle dashboard verlichting is trouwens massa gestuurd he.

Fred 05-01-2006 17:40

Quote:
Originally Posted by Henk_Pigo
Het is direct bij het op contact zetten. Dus het zal waarschijnlijk de zender zijn, waar zit dat ding?



Het kan ook de meter zelf zijn....of de spannings stabilisator in het dashboard...of een aarde probleem (ik heb een vergelijkbaar iets gehad namelijk, bleek er een aarde draad los te zijn)

Het knipperen kan ook komen door een defecte (of vervuilde) niveau sensor in het expansie tankje..

Henk_Pigo 05-01-2006 21:16

Het massapunt van de tellerbak heb ik onlangs nog voorzien van een nieuw stekkertje en heb het punt aan de massa ook even opgeschuurd.
De niveaumeter heb ik ook al ff schoongemaakt.

Zijn het alleen de watertemp- en benzinemeter die op de spanningsstabilisator aangesloten zijn?

golf mkII 16v 05-01-2006 22:31

spanningsstabilisator controleren op correcte uitgangsspanning vereistewaarde 10/10,5volt ja alleen water en brandstof meter op spanningsstabilisator

Henk_Pigo 05-01-2006 22:53

Prima, dan zal dat de boosdoener wel zijn vrees ik... Morgen gelijk maar even controleren.

Dennis@polo86c.nl 06-01-2006 09:55

Quote:
Originally Posted by Henk_Pigo
Het massapunt van de tellerbak heb ik onlangs nog voorzien van een nieuw stekkertje en heb het punt aan de massa ook even opgeschuurd.


Dan zou ik daar nog eens kijken.
De niveauschakelaar heeft er in dit geval niks mee te maken.
Het ledje knippert ook bij een te grote uitslag van de meter (te heet).
Vaag branden van ledjes in de tellerbak is vrijwel altijd massa.
Hoeft niet perse aan de aansluitstekker, maar ook andere stekkerverbindingen achter dash of bij zekeringkast.

CabrioSlicK 06-01-2006 13:22

Ik heb een keer meegemaakt, dat de de bougie-kabels slecht waren en de spanning van de bougiekabel ging over op de gaskabel en deze gaf het weer af aan de temp.sensor, hierdoor sloeg de meter ook helemaal uit en ging het lampje branden. Je zag de stroom overslaan van kabel naar kabel.

Henk_Pigo 07-01-2006 16:25

@Golf mkII 16v: Ik heb de spanningsstabilisator gecheckt, en deze werkt prima!

@Dennis: Wat dat massapunt betreft, nadat ik dat heb schoongemaakt waren er nog geen problemen. Ik heb er een hele tijd mee gereden zonder problemen.

Het massapunt wat ik bedoel is de draad die van achter de tellerbak komt, deze zit voor de tellerbak met een schroefje vast.
Zijn er misschien andere massapunten die problemen kunnen geven??

@CabrioSlick: Ook het probleem van de bougiekabels kan het niet zijn, zodra ik de auto op contact zet slaat de meter al uit. Koud/warm maakt niet uit.

Het probleem van de vaag brandende lampjes is ook opgelost... de accu was zo goed als leeg :redface:


Dit probleem is er zo in 1x ingeslopen... het enige wat ik in de afgelopen 2 maand gedaan heb is een ombouw naar scirocco remmerij en wat opknapwerkzaamheden.

Roundup 07-01-2006 17:46

Dan blijft er weinig over he. Als alle contacten goed zijn enzo, dan zal de meter zelf we stuk zijn zeker???

Eventueel is een andere op aansluiten.

Henk_Pigo 21-01-2006 21:05

Het schiet nog niet echt op :(
Vandaag heb ik een 2e tellerbak geprobeerd, ook hier hetzelfde probleem! Watertemp. meter slaat helemaal uit zodra de auto op contact gaat, alleen dit keer geen lampje erbij. (Deze teller is er een met toerenteller en digitaal klokje).

Kan het niet zo zijn dat de remvloeistofniveausensor er ook mee te maken heeft?

En anders blijft er niks anders over dan de bedrading checken vrees ik...

markmeenhuis 21-01-2006 21:32

hmm,

trek de zekering kast eens los en trek die 12 polige stekkers eens los op de achterkant, ik weet dat er bij mij dat er een stuk of 4 contacten verbrand zijn.

Heb zelf niet echt vage klachten behalve dat mn voltmeter soms volledig uitslaat en mn toeren op hol slaat als ik start :)

heb overgens al een nieuwe zekerings kast
m

Henk_Pigo 23-01-2006 00:30

Dit zou het ook wel eens kunnen zijn vrees ik...

Ik kreeg nl een donkerbruin vermoeden toen ik mijn lichtverklikker eruit pakte. Deze zat vol met water, ik had m ondersteboven achter de zekeringskast gelegd.
Met die sneeuw van de afgelopen tijd ben ik niet wezen rijden, de auto stond met de neus buiten de carport dus al die sneeuw heeft lekker liggen smelten op mijn raam. Ik bedacht me toen ook dat het sinds die tijd is dat ik de storing heb!
Die lichtverklikker zal dan ook wel niet het enige zijn waar water op terecht gekomen is.

sleutelmichel 14-02-2009 14:37

wie heeft er voor mij het onderdeel koelwateraansluiting golf 2 type nummer 0252121121 E tevens ook de pakking hiervoor.

roy-gti 22-08-2011 20:25

Hallo allemaal,
Sins een tijdje zit ik met het zelfde probleem dat de koelvloeistof temp. meter van mijn golf 2 1.6d uitslaat naar rechts en het ledje knipperd.
Dit probleem doet zich altijd voor als ik op de snelweg rij en dan richting de 120 km/h ga. En als ik dan rustiger ga rijden dan loopt op een gegeven moment en de meter terug en stopt het ledje met knipperen. De waterpomp draaid gewoon de riem staat op juiste spanning en de ven slaat ook in. Het niveau van het koelwater is ook op pijl en heb het alleen als ik op de snelweg rijd. Je zou toch zeggen dat hij dan genoeg rijwindkoeling heeft. Ik hoop op dat iemand de goude tip heeft.

grtzz roy

roy-gti 25-08-2011 14:53

Quote:
Originally Posted by roy-gti
Hallo allemaal,
Sins een tijdje zit ik met het zelfde probleem dat de koelvloeistof temp. meter van mijn golf 2 1.6d uitslaat naar rechts en het ledje knipperd.
Dit probleem doet zich altijd voor als ik op de snelweg rij en dan richting de 120 km/h ga. En als ik dan rustiger ga rijden dan loopt op een gegeven moment en de meter terug en stopt het ledje met knipperen. De waterpomp draaid gewoon de riem staat op juiste spanning en de ven slaat ook in. Het niveau van het koelwater is ook op pijl en heb het alleen als ik op de snelweg rijd. Je zou toch zeggen dat hij dan genoeg rijwindkoeling heeft. Ik hoop op dat iemand de goude tip heeft.

grtzz roy



iemand ??


All times are GMT +1. The time now is 21:55.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.