Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Watergekoelde projecten (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=35)
-   -   Resto '77 scirocco (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=15387)

Vossie 20-11-2005 18:06

Resto '77 scirocco
 
Na een tijd gezocht te hebben naar een goede type 1, was het in mei eindelijk zover. Net voor boekel kon ik mijn aanwinst ophalen en kon de type 2 door naar otto.

Mijn ouwe liefde type 2



De type 1 is door de eerste eigenaar in 1977 aangeschaft. De eerste eigenaar heeft de auto tot ongeveer 2002 in zijn bezit gehad. Deze eigenaar heeft de auto voorzien van allerlei elektronica. De laaste 5 jaar dat de auto van deze persoon is geweest heeft hij continu in een garage gestaan, van top tot teen onder de ML. Ook had hij diverse holle ruimten (zoals in de wielkasten, frontplaat) volgespoten met pur. Met het geval pur ben ik niet zo heel erg blij, maar het heeft in combinatie met de ML wel de roest buiten gehouden, wat ik tot nu toe nog aan roest gevonden heb stelt eigenlijk niets voor voor een auto van deze leeftijd.

De eerste eigenaar heeft altijd de kenteken bewijzen deel 3 bewaard (moest vroeger aan de binnenzijde van de voorruit geplaat worden) deze heb ik er allemaal bij, van '77 tot in de jaren 90 wat ik erg leuk vind.

Toen de eerste eigenaar overleden is werd de auto in de garage gevonden. De auto is toen verkocht aan een bekende die de auto eigelijk wou opknappen. Aangezien hij daar geen tijd voor had heeft de auto 2 jaar bij hem buiten gestaan wat de staat van de auto niet erg geholpen heeft.

Een foto toen de auto net een dag in mijn bezit was


Vossie 20-11-2005 18:07

De eerste eigenaar was nogal verzot op elektrotechnische gadgets, de auto is door hem ook rijkelijk uitgerust met diverse apparaatjes zoals

-cruisecontrol
-27mc bakkie
-4 extra lampen voorop
-een scala aan meters voor oliedruk, temparaturen accuspanning, sommige metertjes waren ook meer dan 1 of 2 keer aanwezig.
-waarschuwings apparaatje die kabaal maakte als men langzamer of sneller ging rijden dan de ingestelde waarden.
-toerentellers

en zo was het nog het een en ander wat niet werkte, of waarvan de werking mij niet helemaal duidelijk was. Gelukkig is de originele radio blijven zitten en niet gemodificeerd.

Een deel van de ingebouwde zaken



Wat de elektronica betreft was er maar een optie mogelijk, alles eruit, ook de cruisecontrol.

work in progress



Voor het verwijden van de cruisetrol moet het luchtfilterhuis even open, wat ik daar vond was ook niet alledaags


Vossie 20-11-2005 18:08

Omdat de lak al enige roestpuntjes had, en motorisch ook niet alles even gezond meer was, had ik bij de aankoop al bedacht dat ik daar van het winter maar mee bezig moest.

Langzamer hand kreeg ik steeds meer plannen om de auto maar helemaal aan te pakken, op die manier berijk je het beste resultaat.

Afijn eerst maar eens op zoek naar een geschikte ruimte, ik had al een garagebox gehuurd voor de scirocco, maar daarin mocht niet gesleuteld worden. Gelukkig huurden een paar vrienden van me een boerderijtje met garage, en mocht ik daar wel gebruik van maken (en enige tijd later verhuisde ik zelf ook naar dat boerderijtje)

De garage waar het allemaal moet gebeuren


Vossie 20-11-2005 18:09

Na Boekel heeft de auto erg veel stilgestaan, in die periode heb ik veel gedaan aan de elektronica, ook heb ik rond die tijd het dashboard en de bumpers verwijderd.

Toen ik de scirocco 2 maand (of 550 km) had werd het tijd om te beginnen met de demontage, het laatste ritje met de scirocco naar het sleutelhok toe was wel erg fijn, ik had er toen al 3 weken niet meer in gereden.

net aangekomen bij de sleutelgarage



Op een goede zaterdagmiddag ben ik begonnen met het demonteren van het interieur, lampen ed.

foto's spreken voor zich





En het duiveltje weer teug in het doosje


Vossie 20-11-2005 18:11

Nog meer onderdelen eraf plaatwerk, motor etc. Met dank aan sciroccopower voor de hulp met het demonteren van het plaatwerk.

al iets kaler



motor eruit




Vossie 20-11-2005 18:12

Na het demontagewerk was het tijd om de bodem kaal te maken, een komborstel op de flex en poetsen maar. Een erg goor karweitje, maar noodzakelijk.

De bodem en wielkassen heb ik helemaal schoongemaakt, dit heeft mij weken gekost (moest ook allemaal s'avonds na het werk gebeuren). Ik ben erg weinig roest tegengekomen, de scirocco was nog kogelhard

wielkasten voor



reservewielbak



bodemplaten



wielkasten achter



Na het poetsen heb ik de plekjes die dat nodig hadden gelast, de motorruimte ontvet en hem klaar gezet voor de straler



Vossie 20-11-2005 18:13

De auto is dus bij de straler geweest, de straler is een beetje royaal geweest met de epoxy, dus ik heb wat meer schuurwerk. Houd me van de straat.

zijkantje, deels geschuurd



Andere zijkantje



Lekkere gestraalde kont



Witte motoruimte, de donkere plekjes komt door stof



Enzo de wielkast achter


hajee 20-11-2005 18:45

je pakt het goed aan super! :)

René 20-11-2005 18:50

nice work!

G60RAY 20-11-2005 18:52

Dit gaat helemaal goedkomen, errug netjes!

MauSeR35 20-11-2005 19:02

weer eentje die veiliggesteld wordt voor de toekomst, mooi zo!

Pedaalemmer 20-11-2005 21:45

Nice....en mooie fotoshoot die erbij zit!

Marco 20-11-2005 21:54

Staat valt me niet tegen, had veel meer roest verwacht

LRR 21-11-2005 13:51

Superding, en wat wel heel weinig roest........pfffffffffhhhhhhhh !!!!!!!!



Suc6 ermee

Grtz............. LRR

arnus71 21-11-2005 17:26

Ik zou verwachten dat na het stralen de koets kaal metaal zou zijn, maar dat is dus niet zo? Ik zie nog genoeg geel onder de geschuurde zijkant?

Moroder 21-11-2005 17:38

Mooi autotje ! Blij dat je zo veel om zo'n auto geeft, dat hij een tweede kans krijgt.

@ Arnus71, denk dat dat bewust is gedaan. Onnodig stralen van plaatwerk levert je alleen maar meer werk op. Plaatwerk gaat allemaal hobbelen...

Franklin 21-11-2005 17:40

ze stralen ook niet de delen die aan de buitenkant zitten die in het zicht blijven omdat dit deuken kan veroorzaken, dit is mij een keer verteld.

Maar ik ben wel benieuwd naar de prijs van het stralen en van de epoxy.

Vossie 21-11-2005 18:31

Ik heb bewust alleen de binnenwielkasten, bodem en motorruimte laten stralen, de rest niet om de kans op straalschade uit te sluiten. Omdat men erg royaal is geweest met de epoxy hebben ongestraalde delen (helaas) ook een laagje gekregen
Met roesten viel het inderdaad mee, ik had meer verwacht ton ik begon met kaalbortstelen van de bodem, er zaten wel plekjes bij die al redelijk bezig waren.

Golf-1974 07-12-2005 17:20

Je moet hem in de orginele staat laten! Waarom was je eigelijk van plan om hem te restrauren zag er verders toch nog wel goed uit? Stoer ding ! Niet lelijk optunen met sideskurts en hele dikke bumpers maar veel succes ermee ;)

Vossie 07-12-2005 17:51

Auto blijft origineel hoor (dikke bumper en sideskirts :drill: )

Ik ben de auto gaan restaureren omdat hij al behoorlijk wat roetpuntjes (boven en onder) had. Ik had er natuurlijk een poos mee kunnen blijven rondrijden, mat als enige resultaat meer werk. Ik had de mogelijkheden om allles in een keer goed aan te pakken en heb daar dan ook meteen voor gekozen.

Golf-1974 07-12-2005 21:54

Mooi zo ;) En veel suc6!

KatirZan 05-04-2006 14:15

had dit topic nog geeneens gezien joh :) maar het begint inderdaad al goed te kriebelen hier om te gaan beginnen aan mijn rocco :)

hou het hier wel behoorlijk in de gaten :) zeker omdat je binnenkort weer updates gaat posten ;)

Vossie 03-07-2006 22:12

Om een lang verhaal kort te maken;
Het werk van de straler viel nogal tegen en na de nodige afspraken, terugbrengen was het resultaat nog steeds erg slecht.
Voor meer activiteiten van de afgelopen periodeklikkerdeklik
Omdat de auto toch weer mooi moet worden uiteindelijk bij een andere straler terecht gekomen.

De scirocco in de beugel:








De bodem klaarmaken voor de volgende straler.

Vossie 03-07-2006 22:13

Het straalwerk nu wel degelijk gedaan en er zit een nette laag primer op.



Bodem kompleet roest en troepvrij,



Ook heb ik de binnenzijde van de bodem gedeeltelijk laten stralen, hier en daar wat roest, maar dat is nu verleden tijd.
Ook is het front, de motorruimte, watergoot, achterkant, deur-, raam- en kofferbakranden gestraald en geprimerd.
Vandaag een stapel losse onderdelen naar de straler gebracht, die ik eigenlijk voor het weekend weer terug verwacht.



Zaterdag begonnen met het kitten van de naden, dit heb ik vandaag afgemaakt. Vandaag ook het een en ander geregeld voor de klus die ik morgen wil doen (morgen meer daarover)

Omdat met het kitten de opbouw eigenlijk wel is begonnen moet ik weer wennen aan het sciroccogevoel...


vwjopie 04-07-2006 06:25

kijk is aan dat gaat de goede kant op andries...

gaat ergens op lijken zo dat ie lekker kaal is...

karretje 05-07-2006 19:55

Hallo proffesional!! :D

Echt super werk wat je doet,die roest niet meer,en mooi dat hij zo hard was(gelukkig). :)

Word vast een prachtige bak,geen twijfel mogelijk... :woowoo:

En je werkt wel heel snel,geen baan ofzo :tongue: :D of is het toch anders.

Leuk zo veel fotos,vind ik wel goed!!

Veel succes nog verder! :rock:

Groetjes!

Rutger 06-07-2006 17:41

gaaf man.. goed bezig!

Vossie 06-07-2006 20:30

Bedant voor de complimentjes.

Ik ben een student, ik heb nu vakantie, dus ben ik aan het werk. Al het werk gebeurd s'avonds en op zaterdag.

Vandaag de bodyschutz op de auto gezet:

Plaatjes zeggen meer dan 100 woorden:







Mooi he, hier heb ik echt maanden naar uitgekeken.




Tsja, bodyschutz heb je in vele soorten, maar voor dit merk auto is er maar 1 goede:






Wel goed voor de auto, slecht voor mij


Geen fijn pakje met dit weer, 't mond kapje ging steeds meer op een waterton lijken...

Lieuwe 06-07-2006 20:52

Respect man ziet er echt proffesioneel uit.

Ik blijf deze topic zeker wel volgen .. kijk al uit naar de volgende update :rock:

Vossie 17-07-2006 21:46

Awel, plaatjes kijken:






De auto is plaatselijk weer glimmend geel. Alleen de wielkasten die direct boven de grond zitten moeten nog, voor de rest een paar puntjes nakijken.

Vandaag is Jolene weer horizintaal gezet. Ook heb de area maar eens grondig opgeruimd en Jolene bevrijd uit haar dwangbuis.




De delen die er straks weer onder moeten liggen al klaar voor de opbouw. In een degelijke lak gespoten. Ook de (nieuwe) tank heb ik zwart gespoten, de enige juiste kleur.



robertjan007 17-07-2006 23:14

Ziet er super uit! Ik weet hoeveel werk het is... (en het kost...)

OrginalOldskool 22-07-2006 16:33

Sciroccos 1 blijven toch mooie auto's gelukkig word hij opgeknapt zo houd er weer iemand een Scirocco op de weg en niet in de Cross , hij kan er alleen nog maar mooier op worden! Veel plezier nog

Edrik 22-07-2006 20:26

Gaaf hoor! Zo'n '77er scirocco!
Succes ermee, ga dit volgen!

sjampoo 25-07-2006 16:35

Quote:
Originally Posted by Edrik
Gaaf hoor! Zo'n '77er scirocco!
Succes ermee, ga dit volgen!


check!

Vossie 27-08-2006 18:28

De laaste tijd te druk aan het werk (voor de baas) geweest. Afgelopen week weer de nodige zaken afgerond. Voorschermen zitten weer op de auto, de bodem is nu volledig afgewerkt en de binnenkant staat gedeeltelijk in de lak. Ook de nodige kleine onderdelen weer opgezocht en een lijst gemaakt die maandag naar de onderdelen boer gaat.

Niet zo veel foto's, batterijen waren leeg :(

Binnenkant:



Motorruim ook deels afgewerkt.


RubenD 27-08-2006 19:30

Ziet er goed uit, een heel mooi project!

Gijs 27-08-2006 19:36

Woow :eek: Geen half werk :D
Ziet er erg goed uit! Je gaat hem weer in de originele (gele) kleur spuiten?

recaro 28-08-2006 12:01

kijk dit is nou een auto nieuw maken.
je bent goed bezich ga zo door.

René 28-08-2006 12:26

heel goed bezig kerel! zo hoort et!

MauSeR35 28-08-2006 14:19

kijk das weer een nette resto, zo zie ik ze graag! dus ik zal deze zeker blijven volgen


All times are GMT +1. The time now is 08:07.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.