1.8 motorswap slaat niet aan
Geen idee of dit onder MK3 of MK2 forum valt
Ik heb een golf 3 1.8 uit 1994 met motorcode ABS gekocht om in mijn golf 2 te leggen. Allemaal goed en wel. De motor ligt nu in de golf 2, maar draait over, ik hoor de benzinepomp aanslaan, maar er wordt niks van benzine in de motor gespoten, en de motor krijgt ook geen vonk. Nu deed een vriend me herinneren dat er soms startblokkering op een golf 3 zit. Maar normaal is dit toch een ring die over het contactslot heen zit geschoven. Mijn golf 3 had dit niet. Kan deze ECU dan nogsteeds voorzien zijn van zo'n startblokkering of niet? Kan me echt niet inbeelden wat ik anders verkeerd gedaan heb. Heb wel nog enkele kabels die nergens aangesloten zijn, maar kan nergens schema's vinden van deze motor. Heb nog een Bentley handleiding gevonden, maar hier staat enkel de 1.8 ACC motor in. Grijs - witte kabel -> Vermoedelijk OBD aansluiting Blauw - witte kabel -> ? Een groene stekker met een groen - grijze kabel & een blauwe kabel -> ? Alvast bedankt voor het meedenken!! |
Groene stekker is voor de airco of ventilatie of iets dergelijks. Blauw witte kabel is de snelheidskabel. Stuurdoos heeft geen immobilizer. Dus in de kabels zit het probleem niet, en geen immobilizer. Motor liep gewoon toen hij in de golf 3 zat
|
Is de ECU goed aangesloten? Krijgt hij ook genoeg spanning?
|
Als je de benzine leiding ergens los haalt, loopt er dan benzine? Als je de bougie eruit haalt en tegen het blok houdt, zien je dan een vonk?
|
Ecu is goed aangesloten en krijgt 12v. Benzinepomp draait, komt ook toe aan de monopoint injectie, maar smuit niet in het blok. Bougie uitgehaald en staat niks van benzine in de motor na al het overdraaien. Bougie uitgehaald en vonkt niet. Ga proberen de obd stekker aan te sluiten, zodat ik hem kan uitlezen. Misschien word ik dan iets wijzer
|
Als er nog een immo op zou zitten, dan zou die aanslaan en na 1-2 seconden weer uitvallen. Dat lijkt het dus niet te zijn inderdaad.
Denk dat het aansluiten van de OBD inderdaad de slimste optie is op dit punt. |
Heb je ook de bobine van de type 3 overgezet? Die is anders als van de type 2, heeft nl een soort van module erbij zitten. Weet niet of dit de oorzaak dan zou kunnen zijn van het niet vonken, gaan trouwens ook vaak kapot is mijn ervaring ;)
|
Gister geen tijd gehad. Zal vandaag worden. Alles is overgezet. Benzinetank, kabelboom van de zekeringkast naar de benzinetank. De relais van de benzinepomp. Bobine kopt van de golf 3 af. Had zelf al een andere bobine geprobeerd, maar ook zonder succes. Alle relais die nodig zouden zijn heb ik geswitcht van de golf 3 zekeringkast naar de golf 2 kast. Alle zekeringen zijn nog in takt ook
|
https://imgur.com/a/9C6IA6T Snap er niks van. Motor heeft altijd gelopen. Nu plots dit. 100% iets elektrisch denk ik. Alles zit aangesloten. Heb enkel de voetpakking van de injectie moeten vervangen, kleppendekselpakking en carterpakking. Voor de rest nergens aan zitten klojen |
De F60 code is weg. Mn gaskabel zat te strak. En die andeere code van de hallgever is blijkbaar standaard als de auto niet loopt, ik heb geen flauw idee meer wat het kan zijn. Komt stroom toe aan de bobine. Continuïteit van de aarding is ook goed. Gaat sowieso iets stoms zijn
|
tijdens het starten wel stroom op de ecu?
|
Moeilijk te meten als je alleen bent :( heb intussen wel benzine! Zat wat vuil in volgens mij. Benzinetank was bijna leeg, en had er gewoon 5l bijgekiepert. Maar heb alles schoongespoten. Nu de ontsteking nog even uitvogelen
|
Ga vanavond eens proberen meten als de bobine stroom krijgt als ik overdraai, zwarte draad krijgt constant 12v. Bruine draad is aarding. En de middelste zou stroom moeten krijgen bij starten. To be continued...
|
Misschien zeg ik iets wat je al weet hoor, maar op de golf 3 zit standaard een startblokkering verwerkt in de sleutel, die moet je erbij hebben. Zou dat het kunnen zijn?
|
Quote:
Krijgt de ECU ook spanning tijdens het starten? Dat heb ik namelijk gehad, te weinig spanning en dus geen vonk. Er zijn ook contacten in de VW relaiskast die uitgezet worden tijdens het starten. |
Quote:
Dat dacht ik eerst ook. Maar blijkbaar zit dat niet op deze. Heb hiervoor contact gehad met Stefan Baggen |
Quote:
Zal ik vanavond ook eens bekijken, vermoed van wel aangezien hij benzine inspuit. Meten is weten |
Wat voor bobine heb je? Ook die kan geen (sterke) vonk geven als tijdens het starten de spanning inzakt.
|
Quote:
Niet elke golf 3 heeft dat. De mijne kon ik starten met een schroevendraaier. :D |
Heb geen materiaal om de ecu te backproben. Bobine krijgt geen stroom van de middelste draad met het contact aan, of als ik hem start. Geen idee wat die bobine aanstuurt, of als het misschien gekoppeld is met de hallgever
|
Wat voor bobine is het? Geen dis of wel?
|
Is gewoon een enkele bobine, die verbonden is met een rotor. Ga toch maar eens een hallgever bestellen denk ik
|
Hallgever vervangen, nog steeds geen vonk. Rip mn daily
|
Kabel van de bobine naar de rotorkap al eens doorgemeten? En bobine zelf?
Tussen Terminal 1 en 15 moet je ca. 0.5 tot 0.7 Ohm meten. Tussen Terminal 15 en 4 (4 = aansluiting bougie/verdelerkabel) moet je ca. 3 tot 4 KiloOhm (dus 3000 tot 4000 Ohm) meten. Op de Plug van de bobine (3 polig moet je tussen contact 1 en 3 (de buitenste) minimaal 11 Volt mete: Checking voltage supply - Pull 3 pin plug off ignition transformer. - -> Connect multimeter to measure voltage with aux. cables from V.A.G 1594 to the contacts 1+3 of the disconnected connector. - Switch on ignition. Specification: Min. 11 V If no voltage is present: - Switch off ignition. - Check wire between 3 pin connector contact 1 and earth for open circuit according to current flow diagram. Wire resistance: Max. 1.5 ? - Check wire between 3 pin connector contact 3 and relay plate for open circuit according to current flow diagram. Wire resistance: Max. 1.5 ? |
Quote:
Tussen die terminals meten, is dat de connector van de ECU? Ik stak mn bougie rechtstreeks op de bobine. Getest op mn vr6 en die gaf wel vonk, dus kabel is wel nog goed. Ik ga er vanavond mee aan de slag! Bedankt alvast voor je hulp :thumbup: |
Quote:
Dat is de 3-polige connector die op de bobine zit, weer niet zeker of deze via de ecu komt of hier alleen maar via het contact 12V op komt. Hier kun je bijna alle schema's etc. vinden https://vwts.ru/vw_golf3_1h.html Wel ff vertalen in je webbrowser tenzij je Russisch kunt ;) |
Kan niet direct iets terug vinden over de ontsteking op die site, geen idee waar Terminal 1 15 & 4 zijn. Aangezien er maar 3 pinnen op de hallgever zitten & 3 op de bobine
|
Wat voor bobine gebruik je
|
Op de bobine,
zwarte draad die op een aparte relais zit, contact aan krijgt stroom. Groene draad loopt naar de ecu pin 24, loopt ononderbroken Bruin gele draad is de aarding, weerstand lager dan 1.5. De hallgever bij de ontsteking op het blok Rood-zwarte draad pin 8 op de ecu, geeft gewoon door Groen witte draad pin 13 op de ecu, geeft ook gewoon door. Bruin gele draad is de aarding. Werkt gewoon goed Bobine werkt 100% zeker. Enige wat nu nog kapot kan zijn is de ecu lijkt mij. |
Bobine en hallgever krijgen ook stroom trouwens
|
Er is iets met de aparte relais (1) die ook naar de ecu gaat. Zekeringskast krijgt maar 10.5V bij het starten. Die relais klikt niet. Plots hoor ik hem klikken 1x en de benzine pomp bleef maar pompen.
Pin 30 12V van de zekeringkast Pin 87 is aarding Pin 85 is stroom ECU Pin 86 zou de stationairpositiesensor moeten zijn. Geen idee wat dat is, loopt rechtstreeks naar de ECU Denk niet dat het normaal is dat de zekeringkast maar 10.5V krijgt bij starten? Hoe kan ik dit fixen? Andere batterij erin helpt niet |
87 zou geen aarding mogen zijn, ergens kortsluiting dus
|
Is van de voorverwarming, schema die ik heb klopt dus niet. Heb geen idee welke pin stroom geeft aan de ecu
|
Pin 21 zou stroom moeten geven aan de ECU volgens andere schemas die ik gevonden heb van een 1.8 75p. Maar geeft ook gewoon stroom
|
Quote:
https://vwts.ru/vw/g3/vw-golf-3-aam...jection-eng.pdf Deze moet je downloaden, dan bij bladzijde 82. Zo te zien zitten terminal 1 & 15 achter een kapje op de bobine |
Quote:
Daar kan ik wat mee, tijd om een testlicht te bestellen, bedankt alvast! |
Vandaag de tests uitgevoerd, nogmaals bedankt! Bobine is nog goed, krijgt stroom op buitenste contact. Nooit op de middelste bij het starten. Geen draadbreuken.
->ECU moet vervangen worden. Hallgever krijgt stroom en geen draadbreuk tot aan de ecu. ->Gehele ontstekingsysteem in het blok moet vervangen worden Volgens die pdf althans. Zit eigenlijk al een nieuwe hallgever op. Maar ga toch maar eens een complete onsteking bestellen denk ik. Vervangende ECU is al onderweg. |
Ecu vervangen, helaas geen vordering
|
Wauw. Het contactslot is dus niet hetzelfde van een golf 2 en 3. Slot met kabelboom gestoken van die golf 3 en start direct
|
Was je contactblokje van de golf 2 unit niet gewoon kapot? Die gaan best nog wel eens stuk waardoor de auto ook niet meer wil starten. Een golf 3 heeft dat trouwens ook.
|
All times are GMT +1. The time now is 20:07. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.