Afslaan warme motor bij hogere snelheid
Ik ben in het bezit van een golf mk1 cabrio. De laatste tijd veel problemen als de motor warm is en we 70+ willen gaan rijden. Motor begint in te houden en slaat dan af. Poosje wachten, starten lopen en je kunt weer even rijden tot hetzelfde weer gebeurt. Waar moet ik dat in zoeken? Wie kan mij helpen?
|
Carburateur motor? Klinkt alsof je last hebt van ‘Vapour lock’. Er zit bij de golf 1 een dampafscheider in het motorruim, misschien dat deze aan vervanging toe is.
|
Eens met Robert!
|
In een ver verleden heb ik hetzelfde probleem gehad bij een '75-er Automaat. Als ik het me goed herinner waren er toen componenten van verschillende systemen door elkaar gebruikt. De remedie was knijpen van de retourleiding.
|
Quote:
Precies, door de retourdruk omhoog te schroeven door de leiding te knijpen gaat het kookpunt van de benzine omhoog waardoor er minder snel gasvorming kan optreden. |
Pierburg 2E carb?
Kleine stukjes gereden? Kijken of je hem kan reinigen en anders op zoek naar een andere. |
:thumbup:
Quote:
Ik heb dit gedaan, helemaal gedicht. Na 30 km nog geen problemen gehad. Hopelijk is dit afdoende. Maar waar zoek ik nou de oorzaak in. Te weinigbrandstof toevoer? Benzinepomp is al vervangen! |
Quote:
Heb je een afbeelding van een Pierburg 2E carburateur? Er hoort een JB blok in te liggen maar dat is blijkbaar ook niet het geval. |
Quote:
De dampafscheider heb ik ook vervangen. Echter zonder het gewenste resultaat. |
Heb je het probleem helemaal niet meer gehad sinds dat je het retour afknijpt?
|
Klinkt idd als de dampbellenafscheider.
Je rijdt je vlotterkamer leeg. Retour dichtknijpen forceert meer benzine naar carburator en vult zo vlotterkamer beter. Naast vervangen kan je de afscheider ook proberen reinigen. Laat deze leeg en vul deze met carburatorreiniger. Slangen terug aansluiten en half uurtje wachten. Dan een ritje maken. Reiniger verbrandt gewoon als brandstof. Succes |
Was thermostaat kan ook blijven hangen dan blijft de choke erop staan. Ff open schroeven en schoonmaken
|
Gisteren hetzelfde probleem met een 1977 1.6 benzine met Solex 34 Pict 5..
Carburateur vervangen met dezelfde type.. maar bleef uitslaan bij warme motor. Nu de retourleiding afgedopt en hij blijft keurig lopen. Bij mij is er geen dampbellenafscheider, deze zit op de nieuwere Golf1's. Moet ik er een andere benzinepomp op zetten? of moet ik het ergens anders zoeken? |
Een drukregelaar in de retourleiding plaatsen? Dat lijkt me (technisch) wat beter dan "afknijpen".
|
Ik heb een vrij nieuwe Pierburg benzinepomp, als ik de motor aanzet zie je dat het met scheuten naar de carburatur wordt gepompt.. neem aan dat dit zo hoort toch?
|
Of kan ik er een dampbellenafscheider op zetten en is het probleem opgelost?
|
Volgens mij moet een brandstofpomp gewoon continue benzine leveren, niet met scheuten?
|
Heb je een mechanische brandstofpomp op je cilinderkop zitten? Dan is het normaal dat het met scheuten komt. Als deze direct vanuit de tank komt dan is of je pomp gaar of je brandstoffilter verstopt
|
Quote:
Eens ;) |
Ahja want dat is zo'n hevelpomp natuurlijk. Vandaar dat je ook de bellen eruit moet 'filteren'?
Alhoewel zoiets op mijn DAF niet zit, enkel een filtertje tussen pomp en carburateur. |
Ja, het is een mechanische brandstofpomp die op de cilinderkop zit.
Dus dat het met scheuten komt is normaal, check. Is dan een drukregelaar de enige optie? of heeft er iemand nog een briljant idee? :) |
Met een drukregelaar hou je benzine in de leiding, tot de druk te hoog wordt (gas los, stationair) en dat laat ie terug vloeien naar de tank. In theorie is dat hetgeen je nodig hebt toch?
|
ja daar heb je wel een punt inderdaad:)
Is er niet iets wat ik nog kan proberen op de carburateur ,membraan vernieuwen o.i.d. ? Wil de auto zo origineel mogelijk houden |
Kan het veel kwaad om met de retour afgedopt rond te rijden?
|
Je hebt een Solex 34PICT5 carburateur? Mijn 34PICT5 carburateur op mijn 74er golf heeft helemaal geen retour. Let op er zijn veel verschillende varianten van de 34PICT5. Mijn benzinepomp zit ook op het onderblok en wordt aangedreven door de tussenas die van jou zit op de cilinderkop. Ook dat is weer een verschil.
Kan niet aangeven of je die van jou zomaar kunt afdoppen. Als ik moet gokken lijkt het me niet dat je deze zomaar kunt afdoppen als deze er af fabriek wel op zit. Waarom mijn 34PICT5 geen retour heeft weet ik niet maar dit is af fabriek zo en dus origineel. |
Ik heb de 34 Pict 5 inderdaad.
Benzinepomp zit bij mij ook op het onderblok. De retourleiding gaat ook via een t spiltsing, deze zit onder de luchtfilter, boven het kleppendeksel. Waarom zij dit zo hebben gedaan.. snap ik niet helemaal want bij lekkage wil je liever geen benzine naar je je spruitstuk zou je denken.. :screwy: |
Bij mij komt de benzineleiding naast het uitlaatspruitstuk omhoog. (origineel) Blijkbaar zagen ze vroeger niet zo veel gevaar dan dat als ze nu zien.
Stukje hierboven schrijf je dat je pomp op de cilinderkop zat vandaar mijn opmerking. |
Quote:
Hij heeft een 1600, wat in principe hetzelfde blok is als de 1500 in jouw 74er, dus bij hem zit de benzinepomp ook op 't onderblok. Bij de kleine motortje's (1100 + 1300) zitten deze op de cilinderkop. |
maar kan het veel kwaad om met de retour afgedopt rond te rijden?
|
Volgens mij niet. Bij mijn 77 Golf 1600 is ook helemaal geen retour leiding aanwezig. Gewoon proberen kan weinig kwaad, vlotternaald kan de druk wel aan.
|
ok thanks
|
All times are GMT +1. The time now is 10:06. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.