Algemene en diepgaande info van de VW 1.8T 20v gevraagd
Dit wordt een voorsteltopic en vragentopic in 1. Als je verder leest snap je waarom. Ik doe het alleen even in omgekeerde volgorde.
De vragen: -Hoe breed is de combi van motor en versnellingsbak in totaal, Inclusief accessoires en tandriem? Hoe preciezer hoe beter. -Zijn er specifiek sterkere blokken standaard als andere? En zo ja, welke? -Zijn er versnellingsbakken met sper te vinden standaard? En zo ja, welke? Wat ik niet zoek is geen viscose sper, zoals een Haldex, maar een platen of torsen sper. -Wat zijn de verschillende diffverhoudingen die standaard in alle modellen te vinden zijn? -Wat weegt de hele combi? Waarom wil ik dat weten: Ik heb een auto van 48 jaar oud. Volledig aangepast. En dan bedoel ik niet verlaagd, etc, maar op competitieniveau. Het is echter nog steeds een straatauto, en afgesteld op rally. Dus denk klein (formaat Golf Mk1), licht (603 met halfvolle tank), heel goed onderstel en nog betere aerodynamica, schijven rondom met 6 remklauwen (want hydraulische handrem). Maar ook geluidsisolatie, halve kooi die doorverbonden is met de gehele achterophanging en die door de dorpels loopt. Overal verstevigd voor extra stijfheid en een spartaans, maar wel normaal interieur. Wat is er dan niet goed aan: Motor en versnellingsbak. Hij is voor zijn doen snel, maar niet snel genoeg. En ik kan een heel blok nog veel verder gaan aanpassen en heb daar ook alle spullen voor liggen, maar sinds de huidige APK regelgeving vanaf 50 jaar komt te vervallen en dit van 2022 voor mij het geval is ben ik rustig aan info aan het vergaren wat erin zou kunnen passen. afmetingen zijn bij mij een schaarste, dus daar valt of staat alles mee. De versnellingsbakvragen zijn er omdat ik ook met kleine wielen rond rijdt, Een Vmax van 200km/per uur is prima, maar gezien ik hem ook op straat rijdt moet het niet maar 160km/per uur worden op 7000RPM. Mijn achtergrond: Zelf heb ik een engineering achtergrond in internationale motorsport. Al jaren niet meer actief in op wedstrijdniveau, maar ik ontwikkel voor mezelf nog steeds de nodige onderdelen. met mijn huidige auto moet dat ook wel, want onderdelen bestaan niet of zijn schaars. Waar ben ik naar op zoek: Ik ben op zoek naar een oplossing die minimaal 150 PK geeft, en met de nodige aanpassingen rond de 200Pk haalbaar wordt. Vandaar de keuze voorde 1.8T aangezien ze goed verkrijgbaar zijn en redelijk eenvoudig op te voeren. Bovendien reageren ze erg goed op uitlaten (want turbo en zeker gezien de setup die ik wil gaan draaien). Ik hoef bovendien niet alles zelf te ontwikkelen aangezien er een goede aftermarket support op zit. Dat scheelt gewoon tijd en geld. Het is beter als een 8v OHV moeten ombouwen naar 16v DOHC, met onderdelen van verschillende fabrikanten. Regelgeving: Ik weet dus van alle gevolgen regeltechnisch die er zijn, dus laat dat geen discussie worden? Ik neem ze voor lief en beschouw ze als een aanvaardbaar risico. Naast het VW motorblok ben ik ook voor een Saab motor aan het kijken en ga die eerst vergelijken. Ik heb nog 1,5 jaar, dus het kan zijn dat er nog meer motoren aan het rijtje worden toegevoegd. |
Welkom hier! Ben wel benieuwd geworden om welke auto het gaat :D
Ik kan eens voor je meten aan een 20vt met bak, hij hangt momenteel nog buiten de auto dus kan hem redelijk precies voor je opmeten eventueel. Wegen gaat moeilijk worden heb geen idee hoe ik dat zou kunnen doen eventueel. :thumbup: |
Dat kan ik wel vertellen: 1972 Fiat 127. Naar het schijnt de oudst nog rijdende, want ze roesten harder als je je voor kunt stellen. Zeg maar de voorvader van de MK1 Golf: De eerste auto met de motor dwars voorin en de bak ernaast van een grote fabrikant. Veel plezier van, maar 903cc, en een bak die ongeveer 75 pk aan kan en 80 pk hebben is niet echt een succes. Verder ontwikkelen gaat wel, en 200 Pk is wel haalbaar met dezelfde motor, maar als ik dan naar het kostenplaatje ga kijken, is een ander blok efficienter, en alles is te krijgen, in plaats van alles zelf moeten maken of aanpassen van andere modellen.
Als je dat op wilt meten heel graag. Dan weet ik of het binnen de veertorens gaat passen! Wegen: 2 weegschalen! Gewoon de normale waar je jezelf op weegt. KG meer of minder maakt niet zoveel uit, en uiteindelijk is het meer om alvast voorbereidend werk te doen. Huidige blokje is gietijzer met alu kop en alu bak, bij elkaar ongeveer 150KG inclusief dynamo startmotor en dergelijke. Ik gok dat deze minstens 50KG zwaarder wordt als combi, wat met de huidige voorveren een probleem gaat worden. Dat verschil moet ik compenseren, anders zit ik bij elke klinker op de bumpstops. |
Wat misschien ook een goede oplossing voor jou zou zijn is een 1.4 tsi. Ik heb een goede vriend van mij daar laatst mee geholpen deze om te bouwen. Dit zit nu in een polo 1.2 tsi. Ook nog met de 7 traps dsg (droge plaat)
Ik was erg verrast over het gewicht van deze motor, deze is helemaal van aluminium en heeft een watergekoelde intercooler in het inlaatspruitstuk. Je hebt deze in verschillende uitvoeringen qua vermogen. Die van ons is geupgrade met een 150 pk uitvoering turbo en doet nu dik 200 pk met rond de 330 NM. In mijn beleving zou dit wel een ideaal motortje voor je kunnen zijn, heel licht en weinig rand appendages zoals intercooler en slangen etc. Met een op maat gemaakte 02A/J/S versnellingsbak (relatief sterk en heel veel keus) qua overbrengingen heb je een in mijn optiek een super combi voor zo`n lichte auto. Voor de juiste motorcode zal ik even moeten vragen , er zijn namelijk wat onderlinge verschillen in cilinderkop en oliepomp aansturing weet ik nu en ik ben hier niet zo in thuis. |
Quote:
Uh, niet echt, maar dat heeft meer met de motor zelf en de beschikbaarheid te maken. Voor jouw beeld is de boel meer dan genoeg beschikbaar, maar ik heb liever de marge die de 1.8 mij geeft. Bovendien roer ik nog graag in mijn versnellingen. Wat je namelijk vergeet met de DSG is wat er gebeurt als je heel hard aanremt, en ik ga meerdere versnellingen terug. Dat gaat niet zo best met de DSG. Ik moet de controle hebben om heel snel van zijn 4 naar zijn 2 te kunnen, en niet pas willen schakelen als ik al in de bocht zit. Remmen gaat met een hele lichte auto en aangepaste hoofremcylinders+klauwen en schijven rondom hard genoeg om ineens hoofdpijn te hebben. Elke gearing die ik draai is ook nog eens korter. Ik rijdt immers met een rolomtrek van 1874mm. Dezelfde golf met een velgmaat van 225/45/R17=1992mm. Dus das al 6% reductie op de FD. Komt nog bij dat de DSG niet handig is om de FD van te vervangen en dat er minder keuze in de FD is van de DSG. Tenminste, das een aanname van mijn kant? Correct me if I'm wrong. En dan is er nog de kwestie gewicht: Het 1.4 blokje zal een paar kg lichter zijn, als de 1.8, maar ik gok niet zo veel? Architectuur lijkt hetzelfde namelijk. DSG daarentegen: Die zijn wel lomp zwaar vergeleken met de handbak. En in een auto waar gewicht een grote rol speelt is dat niet grappig. Ik heb liever minder vermogen als meer gewicht. Intercooler setup is voor mij niet van toepassing, omdat ik alles custom moet maken. Het past toch niet ivm de ruimte. En ik kan alles als casette bouwen, dus de piping maak ik me niet druk om. Ik heb ook heel het aerodynamische pakket zelf ontwikkeld, dus dat is de issue ook niet. Maar ik kan een front mount zo kwijt als ik dat zou willen. En ik kan er zelfs downforce mee genereren aangezien ik de ducting erachter kan gebruiken. Lang verhaal kort: Voor mij dus alleen de 1.8, mits die qua afmetingen en andere info voldoet. Als er iemand is die die meetgegevens heeft hoor ik dat graag? |
Quote:
Had jij misschien nog tijd gezien om te kunnen meten? |
Quote:
Leuke auto lijkt inderdaad een beetje op een golfje 1! Heb zojuist even gemeten en het blok met versnellingsbak is 820 - 825 breed. Het gaat hier om een 1.8 20vt AGU met een 02A ASD versnellingsbak. Voor het gewicht is enkel de motor met bak gewogen, dus excl. turbo, olie en andere aanbouwdelen. Foto voor de beeldvorming: Gewicht: de weegschaal gaat tot 130 kilo hij ging er ongeveer 23 bovenuit dus het totaalgewicht van deze combinatie +- 153 kilo. Foto's voor de beeldvorming :D Hopende je hiermee al een stukje op weg te hebben geholpen! Keep us updated! :thumbup: |
@sinaasboom:
Heel erg bedankt! Ik ga er dan vanuit dat het blok inclusief de delen 200KG + wordt. Valt me reuze mee. Veren zoeken is gelukkig vrij simpel, dus in zoverre geen issue. Breedte daarentegen: Ik meet tussen de chassisbalken in 83cm. Dus dat ken net! Wordt wel heel krap, maar dat wordt creatief plaatwerken dan. Enige waar ik bang voor ben is het insturen. Dan maar een draaicirkel als een olietanker en met stops werken, maar dan zou het wel gaan. Zal hooguit de olie pickup moeten veranderen ivm kantelen van het blok als het niet onder de kap past, maar dat is geen issue. Ik ga zelf ook voor een AGU kijken tzt, dat komt mooi uit. waarschijnlijk een hele auto, dan het bruikbare eruit halen en de rest gaat dan in onderdelen weg. Het gaat mij immers enkel om de aandrijflijn en bijbehorende draadboom. Voorlopig zal er niet veel info komen. eerst nog anderhalf jaar wachten. Daarna gaan we verder bouwen. Eerst maar eens verhuizen! Maar ik wil jou wel hartelijk danken Sinaasboom! Blijft nog over: Zijn er bakken met een platensper? Antwoord is voor zover ik kan achterhalen: Nee. Enkel haldex, en dat is weer zo'n net niet toepassing. Zijn er specifiek sterkere blokken standaard als andere? En zo ja, welke? Antwoord is wederom: Niet echt, en eigenlijk ook niet van toepassing voor wat ik wil/nodig heb. Wat zijn de verschillende diffverhoudingen die standaard in alle modellen te vinden zijn? Hier ben ik nog wel erg benieuwd naar. Bak zal ik vrijwel standaard houden, op het diff na dan. Mocht iemand daar info van weten welke diffs er zijn uit standaard auto's (Benzine en Diesel), dan houdt ik mij aanbevolen! |
Overigens: Ik denk dat de Golf hier wel degelijk naar gekeken heeft. Beide Italiaanse ontwerpers, en heb het idee dat Giugaro gewoon aan het kopieren is geslagen. Doen ze daar wel vaker: Lancia Delta was uiteindelijk ook weer een kopie van de Golf. Maar vanwege die belachelijke bouwkwaliteit van Fiat zijn de auto's wel veel lichter: 680 KG met een volle tank en helemaal rijklaar. Plaatwerk is dan ook echt slap. Ik gebruik zelf veel alu wat daadwerkelijk sterker is maar ook lichter dan het gebruikte staal.
|
Als je een 02a of 02j serie bak gebruikt die kunnen wel tegen een stootje.
|
Quote:
Waar zit die standaard onder? Diffs zouden 3,38, 3,64, 3,94, 4,24 voor zover mijn gevonden info klopt? Verder zijn dit de bakverhoudingen als ik me niet vergis van wat jij noemt: 1ste: 2,3 2de: 1,8 3de: 1,45 4de: 1,15 5de: 0,89 5700RPM max vermogen standaard is dan vertaald naar de naar mijn wielomtrek 5de versnelling 3,38 = 3,0082 reductie 5de versnelling 3,64 = 3,2396 reductie 5de versnelling 3,94 = 3,5066 reductie 5de versnelling 4,24 = 3,7736 reductie 5700 x 1,874m= 10681,8 meter per minuut = 10,681km per minuut x 60= 640,908KM per uur. 640,908KM per uur : 3,0082 reductie = 213 KMH 640,908KM per uur : 3,2396 reductie = 198 KMH 640,908KM per uur : 3,5066 reductie = 183 KMH 640,908KM per uur : 3,7736 reductie = 169 KMH Opties 3 en 4 worden no bueno. Dat is net zo erg als ik het nu heb, maar dan met een versnelling extra. Slaat als een tang op een varken. Dat heet wielspin in zijn 4 of 5 en wordt hem niet. 3,38 FD: Dan zit je op 100KMH op 2676 RPM in zijn 5 Dan zit je op 130KMH op 3479 RPM in zijn 5 Dat is op zich prima dus. Waar zit die bak standaard onder? En iemand een idee wat er onder laten we zeggen een passat voor een bak zit met de 1.8T 20 V AGU? |
Passat 3bg zit compleet andere bak onder omdat de motor in lengterichting gemonteerd zit.
Ik ken alle verhoudingen niet uit mn hoofd, maar een final drive van 3.38 is gok ik die van de 20vt of abf. Die van een TDI is langer. Kom je rond de 2500/2600 toeren uit bij 120kmh. Er zit her en der wel verschil in, maar je kan natuurlijk evt. Naar gelang zelf je bak samenstellen. |
Quote:
Hmm, dat is dan wer info die ik weer niet standaard tot mijn beschikking heb. Daar kan ik voor relatief weinig geld makkelijk aankomen. Ik had gehoopt dat de switch pas bij de V6 motoren zou zijn, maar niet dus? Lang verhaal kort: Jij wilt dus zeggen dat ik dus bij de Golf, A3, Leon, TT moet zoeken? Of past de bak van een golf op het blok van een Passat? Want dat laatste zal ook wel niet dan? Ik neem aan dat je dan met de motorsteunen geen plek hebt? Of heeft VW dezelfde onderblokken met meerdere motorsteunposities gebruikt en dezelfde bakaansluitingen? Wat betreft zelf samenstellen: Gezien het gewicht is dat niet echt een issue. Het gaat mij enkel om de FD. Ik gebruik het speeltje ook gewoon op de openbare weg. Als ik langer in de auto zit is 4000 RPM bij 100KMH en bijna 5000 RPM bij 130KMH niet heel prettig. Lager toerental van 2600 RPM is dan zo gek nog niet. |
Die AGU is inderdaad geleverd in de golf 4 gti bijvoorbeeld maar ook een seat volgensmij. Van een TT is bijv een BAM blok met 225 pk hierbij is ook de gasklep elektronisch en schijnt de inlaat wat anders te zijn en inwendig natuurlijk nog wat verschillen. Dus even goed kijken welke 20vt je pakt, staat veel over op internet.
Heb nog een handige link naar een spreadsheet met verschillende bakken met bijhorende versnellingsbak code waarbij ook de ratios staan weergeven. vwtechnic.com/Technic/VWGearboxRatios.xls Denk dat je hier vast wat mee kunt puzzelen welke bak het beste is, heb zelf voor de 02A ASD gekozen wat normaal achter een diesel hangt. |
Golf Seat audi tt platform hebben de motoren idd dwars liggen. De bak van deze series dwarsliggende motoren kunnen ook achter een passat motor, alleen heeft deze een ander vliegwiel en koppeling. Ook de startmotor is anders. Maar het kan er wel achter. Verder zijn het inlaatspruitstuk, uitlaat spruitstuk en motorsteunen anders tov de dwarsliggende motor. En nog wat kleine dingen als externe waterpomp bij sommige modellen etc.
Dus voor ombouw waar bij de motor dwars moet komen te zitten beste een golf4 tt Seat etc. Pakken |
Evt kan je als je wat minder toeren wil draaien een 5e versnelling van een TDI monteren. Dat stelt niet zoveel voor en hoeft de bak ook niet helemaal voor open. Hou er wel rekening mee dat de sprong van de 4 naar de 5 niet te groot is. Dan valt ie misschien wat dood zegmaar. Ik hou zelf w e l van een bak waarvan de versnellingen mooi achterelkaar oppakken.
|
Quote:
Om een heel lang verhaal kort te maken ; Ik zeg juist dat je een 02A/J/S bak moet gaan gebruiken in mijn verhaal als je goed leest! Dit vanwege de vele mogelijkheden met overbrengingen en beschikbaarheid van aftermarket parts zoals sper etc. Deze bakken heb ik meerdere keren voor verschillende mensen samen gesteld. En juist geen DSG die wij wel hebben gebruikt voor het polo project! En het 1.4 blokje is echt licht en de intercooler met piping zal ook echt wel wat gaan wegen en ruimte in beslag nemen. Ik wilde alleen maar meedenken met mijn ervaringen. Maar lezen kan soms ook moeilijk omdat je wat ziet staan wat niet bij jou visie past wat je al helemaal bedacht hebt. Veel succes verder met je project. |
Ik zie die 1.4TSI ook wel graag. Zou ik vandaag ook zelf verkiezen in een lichte auto.
Denk je ook aan de besturing? Een jongere 1.8T heeft een me7.5 en heeft voordelen t.o.v. de me3.8. Daarnaast kan een jongere 1.8T al over een K04 beschikken. |
Quote:
Inlaat anders is voor mij geen issue. Normaal gesproken ontwikkel ik dat altijd zelf, maar aangezien ik hier toch een basis heb waarvan alles overnieuw moet, is het niet echt een probleem welke versie het ook moet worden. Uitlaat idem dito. Alles na het spruitstuk, sowieso compleet anders. Side exit boven het voorwiel, cat ertussenuit, en een serieel dempersysteem wat ertussen kan, zodat ik het geluid nog wel dragelijk kan houden. Alles afgeschermd van de motorruimte zodat stralingswarmte tot een minimum beperkt blijft. Verder dank ik u hartelijk voor de spreadsheet. Mocht iemand het fijn vinden het kan geplaatst worden op het forum, en uiteraard mits het er al niet is, kan ik wel een excel tool in elkaar zetten die dingen als rolomtrek kan berekenen, en bijvoorbeeld toerentallen bij versnellingen. Gaan de meesten niets aan hebben, maar als het handig is hoor ik het wel? Koeling is ook al dik voor elkaar Alles tussen de koplampen in is radiateur die blaast alles naar boven door de roosters in de motorkap via een afgesloten bak. Bak zal wel anders moeten, maar das simpel op te lossen. |
Quote:
Bak open is niet zo'n probleem hoor. Ik ontwikkel zelf ook altijd platen sperren van bestaande diffs, dus alles uit elkaar is zo veel moeite niet. Maar ik kijk ook verder: Stel iets moet eruit en ik wil snel weer rijden, dan kan je het beste gebruik maken van standaard onderdelen. Ik maak namelijk meestal nog een reserve van alles klaar. Maar denk dan ook aan quickrelease motorsteunen enz. Ik ben degene die alles moet servicen, dus kan ik het mezelf net zo goed wat makkelijker maken. |
En een 1.4 T-Jet motor uit een Abarth 500 bijvoorbeeld? Lijkt mij meer bij de auto passen dan een VAG motor in een Italiaan? :)
|
Als je wat rond de 200pk blijft zitten zoals je zelf aangeeft dan is een kabelgeschakelde bak (02a / 02J) echt sterk zat met standaard onderdelen. Die van mij is de bedoeling ergens rond de 250-300pk en 350-400nm mee te draaien en die bak is ook standaard, op een boutset in het diff na.
Ik ken iemand met een tdi pompverstuiver diesel in het vooronder met meer dan 500nm koppel en dat gaat ook al heel lang goed met zon bak. En die wordt niet gespaard zegmaar. |
Quote:
Aansluitend op mijn vorige reply: vandaar ook de keuze voor de 1.8 ipv de 1.4. Ding is ook ontwikkeld in tijden van downsizing. ook al heeft de 1.4 meer vermogen uit een blok, dan nog betekend dat niet er meer marge in het blok zit. Das ook de reden dat ik met het standaard motortje niet verder ga. Daar pers ik nu ongeveer 100% meer vermogen uit als dat hij had. Geen turbo, gewoon NA. Ik kan daar 200+ PK uithalen als ik dat wil. Dat kan ik ook 100.000KM mee laten gaan (anders bouw ik het niet voor op straat), maar dan lopen de kosten exponentieel op. En de betrouwbaarheid gaat expontieel naar beneden. Ik zoek dus een blok die het makkelijk heeft bij de 200Pk. Dat heeft die 1.8 veel meer als de 1.4. Daar zit het een beetje in. Wil je met een 1.4 hetzelfde doen als met een 1.8, dan ga je toch naar een hoegere warmteproductie kijken. En voor auto's met een cat is dat ook zo slecht nog niet. Ik hoef die cat alleen niet te hebben, dus kan ik lagere temps draaien op de koeling, mits ik mijn olietemp maar op goed niveau houd. Kwestie van de toleranties afstemmen. Wat je over de ECU roept is wel een punt. Ik ga kijken wat haalbaar is. Liefst stel ik alles zelf. Dat is het simpelste, maar ook gelijk de duurste oplossing gok ik. Daar moet ik nog verder induiken, dus als iemand daar iets voor weet is dat altijd welkom. Zeker in combi met de standaard ECU. K03 en K04 maakt inderdaad verschil. Maar ik vind de drive handiger dan het max vermogen, dus die k03 is zo'n verkeerde keuze niet. Ik ben niet op zoek naar de hoogste waardes. Immers, het ding weegt met dit blok erin ongeveer 650Kg. En dat is dan nog als ik geen spullen heb gevonden om zaken lichter te maken aan de body. Dat is de helft van de auto waar het blok in hoort. Afhankelijk of ik zelf kan afstellen, Gooi ik hooguit de turbodruk wel omhoog, maar knijp de boel hooguit zelfs af met een restrictor. Dan heb je wel al het koppel, maar niet vermogen wat ik toch niet kwijt kan via de banden. Wat dat betreft ben ik niet bezig met heel veel vermogen. Enkel genoeg vermogen. :cool: |
Quote:
Ja dat wel. Zo heb ik ook al naar een Miura V12 gekeken, want die heeft de bak in het carter zitten net als de mini. Waren toch iets te duur :rolleyes: Die 1.4: Zelfde probleem als de TFSI. Blokjes zijn goed, maar het is indirect nog steeds de Fire motor uit de jaren 80 uit de eerste panda. En daar is constructietechnisch genoeg mis mee. Wel veel updates gehad, maar als basis niet een goed idee. |
Quote:
Daar neig ik dus ook zelf naar! Al is het maar omdat ik het pookgedeelte heel anders wil. Ondanks dat het normale fiat 127 lijkt van binnen, zit alles op een andere hoogte en plek. Ik moet toch naar een andere pook kijken, want ik gebruik nu een stangen systeem met veren en scharnieren. Dat verdwijnt natuurlijk. Daarvoor in de plaats is een kabelbak handiger, omdat dat mij in staat stelt de schakelpook te verplaatsen. Als ik namelijk naast me kijk als ik op de stoel zie, zie ik mijn B stijl. Nu heb ik een pook van meer ongeveer een halve meter lang, met kortere overbrengingen die ik zelf heb moeten maken op de bestaande kogel, maar dat is natuurlijk wel handiger. Bij mij is het dan ook nooit de vraag hoeveel vermogen iemand moet hebben, maar hoe lang iets heel moet blijven. Daar gaat het geld in zitten. Vermogen maken is simpel. |
Quote:
Dat maakte ik niet helemaal op uit jouw reactie. Moet ik ook sorry voor zeggen: Ik ben heel erg resultaatgericht en no nonsense. Vanwege de achtergrond in de motorsport ben ik dat gewend. Vandaar ook dat ik de richting van het topic uitzette met de 1.8T. Zelf kom ik dan ook uit de toerwagen, rally en formulewereld. Data is voor mij belangrijk, omdat ik die specifiek niet heb. Dat kan ik daarna doorrekenen naar wat voor mij bruikbaar is. |
Quote:
Kabelschakeling is idd ideaal voor zulke projecten, heb t bij mn mk1 ook erin zitten, is gewoon box onder de auto vastmaken, klik de kabels bij de bak erop en het werkt. |
Overigens ook op het lijstje:
B16/B18 van Honda (past, want in een mini gehangen) Saab/Opel/GM B20 (geen flauw benul van de gegevens) PRV van peugeot/renault/volvo (heel erg een zwak voor een 90 graden V60. Jammer genoeg past de Audi V6 niet ivm de richting, want dan was dat keuze nummer 1). Fiat lampredi Turbo lijn 4 en lijn 5 (Lancia delta/Fiat Coupe) PSA V6 (ook nog geen flauw benul van de gegevens) Ford V6 (ook nog geen flauw benul van de gegevens). En de AGU en aanverwanten (past met dank aan Sinaasboom!) Chevy V8 (LS) zou ook interessant zijn, maar geen handbakken ivm voorwielaandrijving. Gek genoeg zou het met die FWD automaten wel passen.... Maar goed, ik kijk ook naar kostprijs motor en beschikbaarheid onderdelen, en dan springt de AGU er wel met kop en schouders bovenuit. Dan snappen jullie de keuze. Alleen jammer dat ik de passat niet ls donorauto kan gebruiken. Want die zijn makkelijk voor erg weinig te vinden. |
Quote:
Precies dat ja. En ik heb in de tunnel straks niets meer lopen, dus daar is plek zat. Maar in mijn geval mag het ook in de auto komen. |
Ik heb even een short list gemaakt van alle bakken die voor mij geschikt kunnen zijn het excel sheet met alle mogelijke combi's:
02A 02J 02K 02M 085 Alle 4WD bakken uiteraard al verwijderd, want niet van toepassing voor mij. Alles VR6 gerelateerd ook, omdat ik de bak + motor combi ineens wil aanschaffen (met een auto eraanvast waarschijnlijk). Om die reden gaat de 02A afvallen, want daar zit de 1.8T sowieso niet aan vast. Zelfde geld voor de 085? Short list wordt dan: 02J 5 bak 02K 5bak 02M 6 bak Zijn de diffs in die versnellingsbakken uitwisselbaar? Of zijn die enkel de diffs uit de eigen bakserie? Dat antwoord is even belangrijk, ivm de FD die ik eraan kan hangen. Als ze namelijk uitwisselbaar zijn, dan ga ik er ook vanuit dat dit met de tandwielen in het huis het geval zal zijn? Er zijn met de geleverde FD's namelijk nog meer combi's onderling te maken in dat geval. Van de kortste FD 4.8 (72:15), tot de langste FD 2.73 (60:22)? Weet iemand dat? Edit: Als ik het zo in kan schatten is de 02J de meest waarschijnlijke die aan de 1.8T ga aantreffen? |
Quote:
02A past ook gewoon aan een 1,8T, maar de 02J is eigenlijk een geüpgrade 02A dus in die altijd 'beter'. Die 085 kun je ook schrappen. Deze past alleen aan 'smallblock' motoren (is natuurlijk pas te maken met adapters etc.). Deze bakken komen fabrieksgewijs achter max. 75 pk 1,3 motoren vandaan. De 1,3 G40 (115pk) heeft wel een versterkte 085 bak, maar deze ga je met 200 Pk en een hoop koppel met de eerste keer gegarandeerd slopen. Daarbij kun je op deze bak alleen 90 [mm] homokineten kwijt. |
Quote:
Dat donkerbruine vermoeden kreeg ik al een beetje. Als ik het zo goed zie, lijkt de 02J de beste bak, om de hele simpele reden dat hij aan de 1.8T 20V hangt. Of dat dan de 150 of 180 Pk versie is doet er even niet toe voor nu. Ik ben dan ook voor nu specifieker aan het kijken daarnaar. Weet iemand of de diff huizen zelf open kunnen, of dat dit gesealde units zijn? Als ze open kunnen, dan zie ik mogelijkheden die te maken zijn met de standaard onderdelen om kortere en langere diffs te maken. Specifiek bij de 02J zijn dan combi's mogelijk van 3,263 t/m 4,500.... |
Quote:
02J Huis: https://volkswagen.7zap.com/en/rdw/...5/3/301-301040/ 02J Diff Carrier: https://volkswagen.7zap.com/en/rdw/...5/4/409-409025/ Kroonwielen zitten aan de carriers geklonken. Deze zijn uit te boren en te vervangen voor ARP bouten: https://www.darksidedevelopments.co...gear-bolts.html Dat is boven de 200 Nm trouwens sowieso aangeraden omdat je niet de eerste bent die alle klinknagels sheared ;) |
Moest je de verhoudingen van de VR6 bak toch interessant vinden kan je deze uitwisselen met iedere 02a/02j kom van een niet-VR6. Hier zit een verschil in namelijk ivm de hoek van een VR6.
Je zou toch wel een Passat als donor kunnen gebruiken als je erna het inlaat/carter/olie zeef/bak apart koopt? Een K04 zal onderin voor meer koppel zorgen, VVT zal voor meer koppel zorgen. Je kan gebruik maken van nieuwere 4 polige bobines en DBW gasklep. Daarom zou ik de oude AGU links laten liggen en voor een jongere versie gaan. |
Quote:
Dat is handig! waarvoor hulde! Daar ga ik wel wat aan hebben. Lang verhaal kort: Als de interne diameter gelijk is kan ik ze uitwisselen. En zo te zien is het huis open. Kort gezegd betekend dat dat ik een platen sper ertussen kan krijgen. Die bouw ik zelf wel, aangezien ik een 1 weg sper wil hebben: Geleidelijke lockup met acceleratie, geen lockup met remmen. Werkt anders namelijk niet best met FWD. Handige tip voor wat betreft de klinknagels! Dat wordt wel even nalopen. Zullen geen ARP worden, maar ik weet wel even door wat bruikbaar wordt. ARP betaal je vooral voor het merk, terwijl de bouten en moeren in werkelijkheid niet veel meer dan €15,-- zijn. Overigens ben ik wel in de gelegenheid om te klinken, maar dan van superieur materiaal. Krijg je alelen nooit meer los, tenzij je kobalt gaat gebruiken als boren. Voor ieders plezier: Diffs: Standaard voor de 02J van lang naar kort: 62 17 = 3,647 70 19 = 3,684 63 16 = 3,938 71 18 = 3,944 72 17 = 4,235 Wat kan je er nog meer van maken van lang naar kort: 62 19 = 3,263 63 19 = 3,316 62 18 = 3,444 63 18 = 3,500 63 17 = 3,706 71 19 = 3,737 72 19 = 3,789 62 16 = 3,875 70 18 = 3,888 72 18 = 4,000 70 17 = 4,118 71 17 = 4,176 70 16 = 4,375 71 16 = 4,438 72 16 = 4,500 |
Quote:
Ik kijk vooral wat beschikbaar is en tegen welke prijs. Koppel is een relatief begrip. Een auto van 650 Kg (en dan bedoel ik niet op papier, maar daadwerkelijk gewogen) heeft niet zo gek veel koppel nodig. Maar gezien dat het blokje afgeroomd is op 210 NM tussen een veel te grote koppelkromme zal dat geen echte issue zijn. De auto's waar ze in horen zijn ruim 2x zo zwaar. Dus of koppel op dit echt een rol gaat spelen weet ik nog niet. Verder zag ik al dat de eerste versnelling hoe dan ook niet erg lang is. 80 in zijn 1 was mooi geweest. Dan heb je ook wat aan de versnelling. Anders gebruik je de 1 alleen voor het wegrijden. Bovendien werkt die langere versnelling ook om vermogen naar de wielen te krijgen. Dat wordt hem alleen niet, want bij de 50, max 60, houdt het op in zijn 1. Bobines zijn niet zo'n issue. Uberhaubt niet trouwens. Tuurlijk kom je uiteindelijk een gebied tegen waar dat het wel wordt, maar dat zal ik niet bereiken. Main focus met het blok wordt uiteindelijk een heel veel vrijer ademende uitlaat. Daar pak ik zomaar 20 a 30 PK mee. De rest zit in thermische huishouding: Intercooler setup is veel efficienter, maar alle warme onder de kap wordt ook veel beter afgevoerd: Ik rijdt met temps onder kap tijdens raceomstandigheden die nauwelijk 10 graden hoger zijn dan de buitentemp. De rest bevind zich namelijk al boven de motorkap. Alles wat warmte kan veroorzaken is ingetaped, heeft hitteschilden, en heeft ook nog een pas om verse lucht door het geheel te laten stromen en af te voeren via de motorkap. Eigenlijk heeft de auto het dus ten alle tijden veel lichter als hetgene waar de motor en bak in horen te zitten. Behalve met 1 ding: Aerodynamica. Dat zal vanaf 180+ de auto serieus gaan afremmen. De auto zakt namelijk al 2cm op de vooras bij 100KMH dus het kan zijn dat hij dan echt weerstand gaat maken. Wat betreft die passat: Dat zou kunnen, maar zal duurder uitkomen. Ik koop liever een auto waar alles in theorie plug and play is (verre van, maar dat terzijde), als dat ik tegen problemen aan ga komen waar ik niet aan dacht. Wel jammer, want die passat koop je voor rond de €500,-- tot €1000,-- waarbij de rest van de auto geld oplevert ivm onderdelen. Maar goed, dat is een kleine tegenslag. Zoals ik eerder al zei: Ideaal wil ik een V8/V10/V12. Maar het moet wel rendabel blijven. |
Waar zou je die v8/v10/v12 kwijt willen onder de kap? En daarnaast zit je dan met een gigantische aslast aan de voorzijde..
Ik zou mooi voor de 4cil. gaan. Opties genoeg voor meer vermogen met een 1.8t, echt.. |
Quote:
V8/V10?V12 is echt afhankelijk van de grootte van het blok: Even los van het feit dat er geen versnellingsbak op een Chevy LS past die dwarsgeplaatst is en handgeschakeld (automaten bestaan wel), past het blok en bak wel. Van de 308 past hij fysiek ook net. Die ligt ook dwars. Miura V12 heeft de versnellingsbak in het carter liggen, dus past ook. Dwarsgeplaatste V12. Blok is wel fysiek langer, maar kan perfect in het midden geplaatst worden omdat er niets naast hoeft. V10 heb ik wel een voorbeeld van, maar geen bak die past. Dat gezegd hebbende: Koelen past waarschijnlijk niet, en moet naar achteren verhuizen. kan wel, maar moet je niet willen. Aslast: Alle blokken die ik noemde zijn alu. Ja er komt gewicht bij, maar de assen moet ik sowieso aanpassen, waar ik ook voor kies ivm de remsetup en de huidige ophanging. Die is wel volledig verstevigd overigens: Voor jouw beeld ben ik al wel eens over een ronde biels heengereden die je aan de zijkant van de weg ingegraven hebt. niet die kleine, maar die grote witte rande met vlakke onderkant. Die is onder de linker kant van mijn auto door gegaan. Vaartje van 50. Lag midden op de weg, dus 40 cm hoog. Veertoren had een tik gehad en de veerpootbrug was krom. De rest was niets mee. Al met al maak ik me daar niet druk om eerlijk gezegd. Achter heeft wel verhoogde veerdruk, compleet omgebouwd net als voor, maar ook zelf het wiel opnieuw uit moeten vinden: Omgebouwd van dwarse bladveer naar teleskoopveren in hoogte verstelbaar, versterkte draagarmen, schijfremmen, 4 remklauwen achter en magnesium velgen. Ik spring er dus ook wel eens mee. Hij is dan ook bedoeld voor rally. Aslast is voor de balans minder een probleem als je denkt. Het helpt een voorwielaangedreven auto nog best wel, mits je alles erop aanpast. Dat blok gietijzer ligt namelijk ook vrij ver voorin. 1.8T is ook meer dan zat: Het is meer het geluid. Crossplane V8 vind ik gewoon mooi. V10 en V12 idem dito, al heeft een V12 nog het voordeel dat het nagenoeg compleet trillingsvrij draait. En vanwege mijn achtergrond genoeg ervaring mee. Maar financieel realistisch: Nee, dat dan weer niet, alhoewel de V8 een optie was geweest als ik een FWD handback had kunnen vinden. Enige wat er nog op de optielijst staat zijn een paar V6 motoren. Maar dat is omdat de blokken fysiek korter zijn maar veel breder, wat minder een issue is. Maar hoogst waarschijnlijk wordt het een 4 cilinder. De regel moet namelijk wel zijn dat iemand zonder ervaring ook in de auto moet blijven kunnen rijden. En ik kan wel weer een bijna 11.000 RPM toerenbeestje ontwikkelen, maar het moet wel leuk blijven. |
Gekke vraag tussendoor: VW Sharan? Ik neem aan dat dat een transvers geplaatst blok is? Zo ja, dan kan die op de optielijst....
Gekke vraag 2: zit er verschil tussen het uitlaatspruitstuk van een transvers geplaatst motorblok ten opzichte van een in de lengterichting geplaatst blok? Of is dat alleen anders vanaf de downpipe? Gekke vraag 3: Kan het spruitstuk onderste boven geplaatst worden? Of moet het spruitstuk dan verlast worden door de runners ondersteboven op de grondplaat te verlassen? |
Gekke vraag nr 4: Wie weet wat de standaard voorveersterkte is van de golf 4? Iemand een idee? Als ik uit moet leggen hoe je dat nameet moet je het zeggen? Daar is namelijk een simpel trucje voor.
|
All times are GMT +1. The time now is 08:50. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.