toeren begrenzer ABF pijnlijk hard
ondertussen is mijn swap in de MK2 af.. ABF motor rijd soepel en zeker snel maar er is een ding wat ik zeker niet prettig vind.
ik heb de ECU voorzien van een Chip die je via MP kan laten schrijven. De beste man is in mijn ogen zeer accuraad en klant vriendelijk. in eerste instantie was de chip verkeerd geschreven -> namelijk: het max RPM kwam niet boven de 6000+.. dit heeft hij snel opgelost en de chip kwam terug met spec van 7500 /8200RPM.....Helaas wederom komt het toerental niet boven de 7000, hier kan ik me leven maar wat wel echt ruk is dat als de begrenzing er in komt dan komt hij snoei hard er in .. het lijkt wel alsof je ergens boven op rijd. ik kon me herinneren dat andere golfjes van "vruuger' gewoon stopten met toeren te maken of even ratatatata deden en door naar de volgende versnelling. herkent iemand dit? -Is het gewoon een Kl*te chip oid? -heeft misschien de ABF een begrenzing die zo hard om de hoek komt kijken? graag jullie advies. ps, de maker van deze chip kan ik niks kwalijk nemen, hij heeft in mijn ogen een top service, vriendelijk en prijs technisch zeer interessant. |
uiteraard snap ik dat zoveel toeren absoluut niet prettig is voor het blok,, maar soms ben je enthousiast en kom je hoog in toeren. dan is z'n klapper van de begrenzing niet heel fijn :)
|
Klinkt als een 'Hard Cut Limiter'. Die gooit of de brandstoftoevoer of de ontsteking volledig uit. Dan heb je op dat punt 0 kW aan vermogen en voelt het inderdaad alsof je een muur raakt.
Dan zou je de beste man moeten vragen waar de 'Soft Cut Limiter' staat. Deze houdt de maximale brandstof/onsteking op het toerental constant waardoor de motor niet meer in toeren kan klimmen. Dit is zoals jij beschrijft het stoppen met toeren maken! Een soft cut limiter staat 'Standaard' ca. 100 rpm voor de hard cut limiter. Doel van een Hard Cut limiter is het instellen van het écht maximale toerental om evt. motorschade door valve float te voorkomen. Misschien is de soft cut te dicht op de hard cut geschreven, of dat deze is verwijderd. Kan ook zijn dat de originele hard cut er nog in staat rond 7200, als de soft cut dan op 7500 staat kom je eerst een muur tegen :D :D |
Ik kan me iets soortgelijks herinneren na de swap in mijn mk1. Dat bleek een begrensd brandstofpomprelais te zijn.
|
Quote:
Vraag is gesteld , nog even wachten op antwoord van de chipper😊 |
Quote:
Hoe heb je dit opgelost? Klink ook zeker interessant om nagelopen 👍 |
Is het bij de ABF niet zo dat de ECU ook de brandstofpomp aanstuurt? Dan krijg je dus een hard cut door het uitschakelen van de brandstofpomp, wegvallen van de brandstofdruk en het niet langer injecteren van benzine.
|
Quote:
Relais van een gti gepakt. |
Aah zo,,, dan zal het daar niet aan liggen aangezien de zekeringkast bij dit blok hoord.
Toch bedankt voor het mee denken👍👍 |
Quote:
Klopt ECU stuurt voor zover ik weet idd de brandstof pomp aan. |
Vraag is uitgesteld naar de chipper of hij niet een foutje heeft gemaakt met de soft en hard cut.. het is nu even wachten op antwoord
|
Andwoord van de chipper: De chip is goed geschreven, soft zou op 7500 en de hard cut op 8200.
Hij heeft er geen oplossing voor het zou goed moeten zijn☹️ Bij een Ecu met BE heeft hij nog nooit problemen gehad en ziet niet in waarom het bij een AE anders zou moeten zijn.. Ik denk dat er niks anders op zit dan een chip elders te laten maken, zonde maar ik zie geen andere oplossing. Chip op maat lijkt me overbodig met een standaard blok zonder cat. Als iemand nog tip of ideeën heeft hoor ik het graag. |
Wat doet ie met de originele chip?
|
Quote:
Die doet niks geks. Houd gewoon op met toeren te maken. Weet ff niet meer bij hoeveel rpm maar niks geks. |
Quote:
Als dat al bij een lager toerental is zou het ook nog je rotor kunnen zijn. |
Quote:
nee helaas is het echt pas bij 7000 rpm. voor de rest is alles nieuw er opgekomen :) |
update en vraag:
chip is nogmaals herschreven, jammer genoeg kan de chipper geen concrete vragen beantwoorden. op de vraag of hij iets met de hard en soft cut kan is zijn antwoord als volgt: Ik heb de chip opnieuw gemaakt en meer kan ik niet voor je doen. de chip is nog niet in huis maar heb al wel een brandende vraag - is het schadenlijk voor het motorblok als blijkt dat rond de 7000rpm weer de hard cut in komt? ik neem aan dat het niet goed is voor de krukas /riem als de onsteking en brandstof abrupt stopt. graag lees ik jullie expertise :) |
Ik zou een originele chip proberen om te controleren of het aan de software ligt of aan iets anders
|
Zacht en hard gaan naar mijn weten samen inderdaad. Volgens dien je ze beide in te stellen.
Hier een screenshot van mijn instellingen. Op 6800 kom je in de soft zone en bij 7000 kickt de harde maar die gaat niet op basis van timing progressief terug draaien en brandstof. Dus niet de ontsteking uit. |
Quote:
Ik rei nu met de originele chip en ervaar niks geks..in ieder geval niet zo’n harde afkapping. |
Quote:
Zo te lezen heb jij verstand Van zaken, mocht je eens tijd hebben om te buurten , let me know👍 |
vanochtend de chip binnen gekregen,
moet eerlijk bekennen dat ik er maar weinig vertrouwen in heb hoe de toeren begrenzer gaat inkomen. :tard: 8D65CB03-0D1D-4ABC-98D1-10B238DA99DC |
Quote:
Ben benieuwd. Neem aan dat die wat aangepast waarom zou je anders een nieuwe chip branden en sturen. Ik ben absoluut geen expert en kan geen chips schrijven :) . Alleen als je er klaar mee bent en ombouwt naar vrij programmeerbaar kan helpen met rommelen tot het goed is. Denk dat we het na drie keer gas geven ingesteld hebben terwijl de motor loopt ;) . |
Quote:
Klinkt goed, weet wel dat io vruuuger mijn clio williams op Vems liet draaien maar dat vind ik echte te duur voor een auto die we enkel voor plezier en vakanties gebruiken.. maar wie weet waar het bloed kruipen kan☺️ |
Quote:
Tot welk toerental kun je met de originele chip? |
Quote:
Dit soort reacties zou mij wel even kritisch na laten denken of ik wel met een chip van hem/haar zou willen rond rijden. Kopietje trekken en een paar parameters aanpassen kunnen er verschillende, maar het gaat er om dat je het maximale uit je blok haalt zonder overmatige slijtage of schade. |
Quote:
daar heb je volkomen gelijk in, ik twijfelde ook erg hard om de chip niet meer te gebruiken. toch..... heb ik nu deze chip in de ECU en rij er mee rond. het probleem van de toeren begrenzing is verholpen, max ligt nu op 7200 en vind het wel best zo. voor die paar km die ik rij neem ik de evt schade of overmatige slijtage op de koop toe. |
bedankt voor jullie input, bedank Stefan Baggen voor de chip.
|
All times are GMT +1. The time now is 15:58. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.