Enorm benzineverbruik golf 2 1.3
Hi iedereen,
Mijn golfje gebruikt momenteel enorm veel benzine naar mijn idee. Heb 2 weken terug voor €65,- euro 98 getankt. Toen zat de tank net niet vol. Nu 255km verder zit er nog een kwart in... ik rijd naar mijn werk heen en weer (4x per week). Dat is een ritje van een kwartier (2x per dag) waarvoor ik hem rustig laat warmdraaien. De tank hiervoor was ook hetzelfde bedrag aan euro 98, hierbij zat toen een flesje brandstofsysteem reiniger. Op deze tank heb ik net iets meer dan 600km kunnen rijden. Motor: 1.3 injectie (nz) met originele 4-Bak. Spaghetti spruitstuk en van voor naar achter een rvs uitlaatsysteem. Kortgeleden vervangen: - Distributieriem, vsnaar en waterpomp - Olie en filter - Luchtfilter element - Bougies en kabels - Koppelingskabel Wat nog op de planning staat: - Brandstofpomp en filter (jankt een beetje) - Kleppendekselpakking (zweet soms olie via de afdichtringen bovenop). Wat zou dit kunnen zijn? Lijkt me niet normaal dat ik een halve tank wegrijd op zo’n laag kilometrage... |
Zoveel kilometer op een tank vind ik altijd zo'n vaag iets. Druk de dagteller op 0 bij de ene tankbeurt, en kijk hoeveel liter er bij de volgende tankbeurt in gaat. Deel die 2 op elkaar, en dan weet je het verbruik.
Maar 600 km op pak hem beet 40 liter is gewoon 1:15, en volgens mij helemaal niet slecht? |
Quote:
Nee dat is zeker niet slecht. Maar dan een tank later misschien net 400 halen is wel vreemd... |
Je hebt het over een kwart tank, en net niet helemaal vol enz, dus daar kan je niks van zeggen. Ga eerst nou gewoon eens meten zoals ik hier boven heb beschreven, pas dan weet je wat een auto verbruikt.
|
Inderdaad, meten is weten. En is dit verbruik al langer of is dit plotseling gekomen? En hoelang heb je de auto al?
Ohja en om goed te vergelijken helemaal vol tanken natuurlijk, want die wijzers bij oude auto's kunnen behoorlijk afwijken. Gr Sinaasboom |
Een 1300 moet zo rond de 1:14/15 echt wel kunnen halen.
Als hij enorm meer gebruikt dan eerst is er wat aan de hand. Ik zou zelf sws de temperatuursensor vervangen voor een nieuwe. Da's de sensor die in de kvs zit waar de ecu de temperatuur vandaan haalt. Deze kan na zoveel jaar misschien niet meer de juiste waardes doorgeven aan de ecu (dat hij bijv. altijd een te lage temp. Doorgeeft waardoor de ecu meer brandstof inspuit) Verder zou je de lambda waardes kunnen laten checken en vacuumslangen controleren op lekkage. Uitlaat moet goed gasdicht zijn. Heb je eerst weer wat om uit te vogelen. |
Vervang je lambda en temperatuur sensor maar.
|
Zoals Fantaplant zegt eerst goed meten. Bijna vol en nog een kwart vol lees je af op je benzinemeter en die is niet echt betrouwbaar
|
Quote:
Dat zou dan om de blauwe temp sensor gaan? Deze heb ik al een hele tijd geleden van Hella nieuw besteld. Dan moet alleen alle kvs eruit denk ik? |
Quote:
Nee die wissel je binnen enkele seconden die sensor. Laat je kvs maar lekker in het systeem. |
Quote:
Het verschilt enorm. De ene keer haal ik 400km op een tank, de andere keer 600. Vacuümslangen heb ik bij de garage al op lekkages laten controleren en deze bleken niet lek te zijn. Zal als eerst volgende de lambda en blauwe temp sensor eens vervangen. |
Quote:
Waar zit deze? In de radiator? Of is dat de sensor in het thermostaathuis? |
Quote:
Die in de radiator is voor de ventilator die op de radiator zit. Je kvs temp sensor zit ergens tussen je radiator en je blok op een kvs slang. Meestal aan de kant van je motorblok ongeveer boven je oliefilter. Je kunt je kvs sensor ook eerst even doormeten, want nogmaals meten is weten en gissen is vergissen. Doormeten van die sensor kun je met je multimeter op ohm, hoge ohmse waarde bij een koude motor en als de motor warm is na een stukje rijden bijv. even nameten en zou de waarde lager moeten liggen. |
Ik wil hem preventief vervangen aangezien ik hem toch al heb liggen. Moet daar nog iets van vloeibare pakking oid tussen? En loopt de kvs er niet uit als ik die sensor eruit trek?
|
Quote:
Tja je kunt wel van alles gaan lopen vervangen aan de auto maar je komt niet achter het echte probleem. Überhaupt is het nog maar de vraag of er wel een probleem is met je brandstof verbruik maargoed.. Er hoeft geen vloeibare pakking tussen, normaal gezien zit er een metalen ringetje bij net zoals bij je carterplug bijv. Er zal een klein beetje vloeistof weglekken maar wat ik al zei, oude eruit en nieuwe erin paar seconden werk. Natuurlijk met een koude motor doen, het is niet alsof je een fontein van kvs eruit loopt haha. Succes! |
Quote:
Heb deze: Bedoel je dan dat zwarte ringetje? Want die is van rubber |
Jazeker die moet er tussen, wist het even niet zeker metaal of rubber. Maar in jou geval inderdaad rubber.
|
Quote:
Misvatting. :rolleyes: Kan behoorlijk wat uitkomen. Sensor wijst naar beneden en zit naast de thermostaat. Er komt dus net zoveel uit als wanneer je de thermostaat eruit haalt... En 9 van de 10x blijft de oude O-ring zitten en is het niet "even snel wisselen" want die oude O-ring moet er wel eerst nog uit. Koop eerst maar een litertje vloeistof (of zelfs meer) en hou er een lekbak onder voor je die sensor eruit haalt. |
en hoe goed is je benzinemeter?
met mijn vorige golf kon ik 200km rijden voor het naaldje begon te bewegen van vol naar omlaag en was het bijna 350km voor die op 3/4de kwam. met de huidige golf zit ik na 100km al op 3/4de met de naald. dus jouw meting 'net niet vol' kan al veel betekenen. hier kan je zo het gemiddeld verbruik zien van een golf 1.3 benzine https://www.spritmonitor.de/de/uebe...000&powerunit=2 de mijne doet nu 1:10 en dat vond ik al abnormaal hoog doordat ik met zuinige rijstijl rijd. nu door corona kan ik mijn tank echter niet leegrijden om een nieuwe waarde te zien. mijn vorige golf (diesel) die haalde tot 1400km met 1 tank. met deze ga ik amper de 500km halen op een tankbeurt. benzine wagens zijn ook HEEL GEVOELIG aan rijstijl. terwijl mijn diesel bij ultrazuinig autosnelweg rijden 3.5L/100km haalt, deed die bij normaal rijden iets van 4.5L/100km en als ik die aftrap en zelf met aanhangwagens rijd krijg ik die amper boven de 5,5L/100km. een benzine wagen kan bij zuinig cruizen misschien 7L/100km halen, maar t minste dat je eens wat doortrapt, schiet het verbruik omhoog. als ik mijn 78'er capri in de garage bekijk. -zuinig rijden met vouwcaravan eraan: 8L/100km -zonder caravan en best sportieve rijstijl: 10L/100km (dat diet mijn golf nu met zuinige rijstijl) -sportief rijden, tja...:15-30L/100km. mijn dodge pickup vroeger: niet harder gaan dan 85km/h en zuinig optrekken: 22L/100km sportief rijden en tot 140km/h gaan: 50-60L/100km |
Mijn 1.3 NZ doet ook 1:10 met 16" 165/40/R16 banden.
Vond het ook een tegevaller, maargoed. Dat neem je voor lief. Anders reden we allemaal wel in een 1.2 TDI. :) |
Quote:
Heb hem inmiddels vervangen, kwam geen liter uit gelukkig maar maar een klein beetje (had al 2 dagen stil gestaan). |
Quote:
Is dat met een 4 of 5 bak? |
Ik heb het met de 4-bak bijgehouden, zat een schrapend geluid in de bak zelf. Toen is er een 5-bak van een Polo in gekomen.
Daarna heb ik het allemaal niet meer bijgehouden. Ik tankte nog gewoon elke week, maar het was net of ik met een cadeaukaart opstap was, er moest gewoon getankt worden, punt. Op een gegeven moment kreeg ik ook een vriendin en ging het allemaal nog veul harder. Toen ben ik een Renault Clio af gaan beuken en ging de Golf op stal. :) |
Quote:
Hey Misk, Ik ben pas recent lid geworden van dit forum en heb zojuist alle berichten gelezen over je (hoge) verbruik. Ik heb ook een Golf 2 1,3 NZ en haal ook 600km op een volle tank (95 of 98). Ik begrijp dat je de blauwer KVS sensor al vervangen heb? Maakte dat verschil? Ook is de opmerking Lamba sensor gevallen. Ik heb bij mij de stekker van de lambda sensor losgenomen (en los gelaten). Er wordt dan de standaard "mapping" gebruikt door de Digijet wat normaal gesproken een iets hoger gebruik tot gevolg heeft. Ik heb persoonlijk echter het gevoel dat de motor nu stationair erg stabiel loopt en het verbruik goed is (volle tank = >600km). Wellicht dat je Lambda sensor nu het mengsel te rijk laat zijn. Het proberen waard dus. |
Vaak zit de lambda er ook al 30 jaar in en 250.000km terwijl dat ding een levensduur heeft van 120-160.000km.
|
Hoe langer ik mee lees in dit topic, hoe meer ik denk van: hoe kan je ook verwachten dat een blok/auto van 30 jaar oud überhaupt zuinig is. :D
|
dat kan ook, lambda gaat maar een 10jaar mee normaal. alleen geeft zo een oude mlotor waarschijnlijk geen foutmelding op het display dat die lambda kapot is, en die rijd gewoon verder op zijn standaard mapping. bij de ene motor is dat redelijk goed, en bij een andere loopt die heel rijk.
ivm met dat display, mijn vrouw klaagde altijd dat haar mini cooper teveel koste en altijd melding gaf op het display voor onderhoud. ze vroeg waarom mijn golf nooit naar de garage moest. k zei haar: de moment dat die dat vraagt op een display, doe ik dat :D |
Bij een Golf 2 uit 91, krijg je geen foutmelding in het display als de Lamba sonde defect is of wordt los genomen.
En gelukkig heeft Volkswagen destijds een standaard mapping aangehouden waarmee de Golf goed rijdt. Mijn Lambda sensor gaf een foutief signaal aan de Digijet waardoor de motor steeds rijker ging lopen. Met als gevolg dat stationair de motor (stationair) steeds moeilijker rond ging en zwarte rook (roet) uit de uitlaat. Op het moment dat de motor bijna afsloeg, leek de Digijet zich weer te resetten en liep de motor even weer goed rond. Dit proces herhaalde zich elke minuut, totdat ik de stekker van de Lamba los nam (contact wel eerst even uit) daarna waren alle problemen weg. |
Quote:
Blauwe temperatuursensor is vervangen. Heb nu 209km gereden en nog 70% van de tank over! Ik ga toch ook een keer naar de lambda kijken. Echter vervang ik hem liever dan dat ik zomaar iets los laat hangen. Ik heb ook het idee dat de mijne niet heel oud is aangezien hij er vrij nieuw uit ziet en het rvs systeem onder mijn auto ook nog niet zo verschrikkelijk oud is. |
lambda's kunnen gekken kuren hebben hoor, en als die foutieve waardes geeft, die voor de computer wel kunnen, gaat die gewoon de lambda volgen.
tegenwoordig hebben autos 2 lambdas, en als de computer dan merkt dan 1 van de 2 zich merkwaardig gedraagd gaat die in noodloop en brand je lambda lampje ik heb een volvo V40 uit 1998 op LPG gehad, waar we vanalles zitten uitzoeken hebben, een moment zelf gedacht dat de LPG computer de oorzaak was. uiteindelijk was het de nieuwe lambda sonde (ik heb die nieuw gestoken !) die niet goed werkte in die auto. toevallig gevonden op een forum in UK dat iemand een zelfde auto had, en ook een universele nieuwe lambda had gestoken en ellende gehad tot en met. zelf de auto ECU begon het te merken want liet af en toe lambda symbool zien. (wat weinig nut heeft, want die heeft er maar 1. maar toen wist die al uit te sluiten dat er iets niet goed liep). auto reed voor de rest prima hoor. ik zou die al eens gewoon lostrekken, het kan absoluut geen kwaad hoor. als je auto dan een stuk beter rijd, heb je de oorzaak te pakken. ik merkte het ook direct op de volvo toen ik de nieuwe lambda eruit haalde, en mijn oude 'kapotte' terug stak. die dus helemaal niet kapot bleek te zijn. ik had backfire poblemen en de lambda was de eerste dat ik had vervangen, die zag er heeel roest uit. uiteindelijk was het een bobine die uitviel als die warm werd. en ik heb de nieuwe lambda laten zitten. 8maand ellende gehad dat die auto zijn bougies zwart brande en hoog verbruik had (aan 30ct/liter voor LPG trok ik me weinig aan van het verbruik) |
Quote:
Die standaard mapping heet gewoon noodloop. De motor loopt dan te rijk om motorschade te voorkomen wat resulteert in een hoger verbruik. Binnen een paar tankbeurten heb je al meer verreden dan wat een nieuwe sensor kost. Gewoon vervangen dat ding als hij kapot is. Voor behoud van je auto en je portemonnee. Wat capri zegt; een defecte sensor kan of geen signaal meer geven of een afwijkend signaal. In beide gevallen met mindere prestaties en een hoger verbruik tot gevolg. |
Een lambdasonde kan veel langer mee dan c.a. 160.000km.
Het is echter wel afhankelijk van hoe je rijdt. Bij vooral veel snelwegkilometers zal die een stuk langer mee gaan dan wanneer de auto vooral voor korte stukken gebruikt is/wordt. 300k is ook te halen als je de motor op temperatuur houdt op de snelweg. Wilt niet zeggen dat het niet aan de lambda kan liggen. Inderdaad, maak hem los. en kijk of er verschil is in verbruik. Samen met de blauwe temperatuursensor en bij een NZ de luchthoeveelheidsmeter (voorloper van de LMM) zorgen die voornamelijk voor de mengselvorming. 1 van de 3 niet in orde zorgt voor startproblemen, hoger verbruik of koudloop problemen. Jammergenoeg is het niet altijd eenvoudig om even te bepalen welke het probleem veroorzaakt. Vooral ook omdat dezelfde problemen kunnen worden veroorzaakt door valse lucht. Wat betreft dat wel of geen water uit het temperatuursensor-gat: Ik heb beide al meegemaakt. Maar je kunt beter voorbereiden op aardig wat koelwater verlies, dan dat er een hoop uit komt en je op je fiets een fles vloeistof moet gaan halen ;) |
Wat veel scheelt is of je de dop op het reservoir laat zitten. Dan valt het meestal wel mee.
120-160k is de levensduur die Bosch opgeeft voor een lambdasonde. In de praktijk zal dit wat afwijken. Een die vaak moet opwarmen omdat er alleen korte stukjes worden gereden zal sneller kapot gaan als een van een kilometermaker. |
Quote:
Bij moderne auto's gaat de auto idd in een noodloop stand indien de lambda defect is om zoals je al zei, motorschade te voorkomen. Echter rijdt mijn Golf, zonder lambda sensor, zo'n 600 km op een tank en loopt eigenlijk beter als met sensor. Mijn conclusie was dus dat de ECU standaard best goed staat en dat de Lambda sensor slechts kleine correcties maakt op de inspuit hoeveelheid om tot een volledig mogelijke verbranding te komen. |
of u lambda werkt niet meer, waardoor je te rijk rond rijd en daardoor hoger verbruik.
mijn volvo had hetzelfde. na 10 000km pikzwarte bougies en dan begon die te stotteren, bougies eruit, mijn andere (oude) erin en weer goed rijden. 10 000km later, weer miserie. als je gewone bougies hebt van 4€ stuk trek je u dat niet aan, maar met dure iridium speciaal voor LPG aan 45€/stuk is dat iets minder. ik heb mijn lampda ook getest, spanning meter, dan heet stoken met gasbrander, spanning meten, dan brander weg en de spanning moet binnen de 2-3seconde naar een andere waarde springen. alles was perfect, zowel met de oude als de nieuwe. en toch rijd de nieuwe lambda niet goed. op een forum dan gevonden dat die speciale NTK lambda's speciaal voor volvo werden gemaakt en die een afwijkende meetgrafiek hebben. en laat die grafiek nu geprogrammeerd zijn in de ECU. hang er een andere lambda aan, dan regelt de ECU foutief en krijg je ellende. testen van een lambda. Quote:
|
All times are GMT +1. The time now is 01:06. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.