Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Watergekoelde projecten (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=35)
-   -   Golf 2 GTI 360PK turbo (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=143797)

palla 21-01-2020 17:15

Golf 2 GTI 16v turbo 360PK
 
Jaren geleden heb ik ooit een 16V blok gekocht met een turbo erop met volgens de eigenaar 360pk en 411Nm koppel. In die tijd heb ik van alles verzameld (rolkooi, versnellingsbakken, kabelbomen, kuipstoelen, racestuur, quick relaese naaf en nog veel meer).






Afkomstig van een Audi TT 8N quattro heb ik de gehele aandrijflijn liggen inc. remmen etc. Het oorspronkelijke idee was dan ook om er een quattro van te maken, maar dat idee is van de baan. Als iemand alles in 1 keer wilt overnemen graag PB. Ik heb nog meer assen erbij, complete kabeloom en ECU's. Cutchmasters set is 4 puck de meeste extreme versie met staal vliegwiel. Set is 240mm, bak is een 5 bak







Een jaar of 2 geleden heb ik een golf 2 gti uit 1986 gekocht voor een leuk prijsje met werk. Hij deed het verder ook niet. De golf heeft al die tijd buiten gestaan op een parkeerterrein, totdat deze compleet vernield is door onbekende.
Alle ruiten zijn kapot gegooid en rondom zitten er heel wat deuken. In eerste instantie wilde ik alles wegdoen, maar er zijn al zoveel spullen dat ik toch besloten heb om het in ieder geval rijdend te maken.
Dus waar ik eerst alles zal ombouwen en reviseren om het een goed rijdende auto te maken zal ik het daarna cosmetisch gezien aanpakken.
Zo trof ik de auto aan:






Sinds dat de auto binnen staat en ik ben begonnen te sleutelen heb ik eerst alles eruit gehaald. Letterlijk overal was glas te vinden, zelfs in het dahsboard in de kachelunit. Na alles te stofzuigen kom ik nog steeds glas tegen.
Een paar maanden terug heb ik wel alle ramen kunnen kopen voor 10 euro, m.u.v. de ramen voor de deuren. Hier ben ik nog naar opzoek dus als iemand die heeft dan graag.



Na de grote schoonmaak heb ik het blok eruit gehaald. Het blok zat er wel in maar helemaal niks was aangesloten. Ook zat er origineel een kabelgeschakelde bak in. Dit heb ik eruit gehaald en inc uitlaatsysteem geruild tegen een tellerunit die tot 260 km/u gaat. Prima ruil, ik moest van mijn spullen af en deze teller is toerijkender voor dit blok.



Nadat het blok eruit is gegaan heb ik alle bekabeling eruit gehaald. Vervolgens het subframe en de motorsteun voor.
Dit heb ik helemaal uit elkaar gehaald, ontroest en zwart geverft. Vervolgens ook het stuurhuis eruit gehaald.
Alle onderdelen van het subframe, stabi en stuurhuis zijn nieuw. Nieuwe motorsteunen, kogels, rubbers, bevestigingen noem het maar op. Draagarmrubbers vervangen was eve een vervelend klusje maar is uiteindelijk wel gelukt. Er is ook een stuurhuis op gegaan met stuurbekrachtiging, inclusief nieuw rubber op het schutbord naar de stuuras.







Hierna heb ik wat onderdelen gekocht via martkplaats, waaronder het schakelgebeuren van een 02J. De originele eraf, aansluitingen aangepast / gelast en die van de 02J eronder.
Vervolgens ook het hele subframe er weer onder en de motorsteun aan de voorzijde.
Omdat ik met een 02A bak ga rijden heb ik de pedalenbox van een g60 via e-bay gekocht. Ook een beugel met nieuwe koppelingcilinder, beugel, leiding en reservoir.
De oude pedalen eruit halen ging best wel ellendig, maar uiteindelijk is het gelukt. De nieuwe van de g60 zit er inmiddels in, inclusief de beugel met nieuwe koppelingscilinder. Het ziet er best fraai uit al zeg ik het zelf.





De hoofdremcilinder en de rembekrachtiger wilde ik gaan ontroesten en opknappen. Echter nadat ik de hoofdremcilinder eruit haalde zag ik dat er remolie in de bekrachtiger zit wat betekend dat deze kapot is.

Bij het blok zat geen vliegwiel en koppeling dus dat heb ik nieuw besteld op twee-massavliegwiel.nl. De verlichte versie met 6 puck koppeling tot 500Nm.
Mooi set.





Blok is inmiddels in elkaar met bak en en kan de auto weer in.

Momenteel wacht ik nog op onderdelen om het verder af te kunnen maken. Zo heb ik g60 fusees besteld die ik ga gebruiken om TT remmerij erop te bouwen. De naven van de oude fusee heb ik eruit gehaald en laat ik naar 5x100 boren. Die zet ik dan in de g60 fusees met nieuwe wiellagers.
De brackets laat ik aanpassen (5mm eraf) zodat de remklauwen op de g60 fusees passen.

Dit is momenteel de status, ik ga snel even zitten om alle foto's te uploaden.

sixpack 21-01-2020 18:58

Sow!

hoop werk verricht ! :cool:
en wat een )(^*%(&%)* dat ze je auto beschadigd hebben.. hoop dan maar altijd weer op karma...


We zijn hier verzot op foto's dus kom maar op! :thumbup:

Sinaasboom 21-01-2020 19:06

Ik kan me je topic van vorig jaar nog herinneren inderdaad, super tof dat je toch verder gaat met het project! De aanhouder wint toch?

Ben benieuwd naar de foto's van de huidige status!

Voor de geïnteresseerden dit was de auto vorig jaar:
http://volksforum.com/forum/showthread.php?t=143285

Groetjes!

Jerrymk1 21-01-2020 19:06

Word een net project! Benieuwd naar foto’s! Remolie in de bekrachtiger duid toch gewoon op een kapotte Hoofdremcilinder? Bekrachtiger kan je dan gewoon blijven gebruiken?

palla 22-01-2020 00:26

@sinaasboom
Klopt dat is de auto inderdaad, werd er hopeloos van toen ik de auto zo aantrof. Toch alles eruit gehaald en schoongemaakt en het maar weer opgepakt.

@jerrymk1
Het remsysteem was al defect van deze auto, na alles te demonteren zien de remklauwen en alles er prima uit. Toen ik de pedalenbox ging vervangen is de bekrachtiger eraf gegaan. De keerring die hierop zit is kapot en er zit allemaal prut in, gewoon helemaal gaat. Ik ben daarop gaan zoeken op internet en kwam al snel tegen dat dan de bekrachtiger kapot is.

Goed ik ga het beide vervangen, echter kwam ik er zojuist achter dat die van de TT net te groot is (komt tegen de koppelingcilinder aan) en de gaten van de hoofdremcilinder zijn niet horizontaal maar diagonaal en de hoofdremcilinder daar op is voor ABS dus dat wordt een beetje lastig.

Ik ben nu aan het kijken welke bekrachtiger wel past. Origineel vind ik iets te klein, mag best wat groter met grotere remmen erop .

Johan1982MK1 22-01-2020 08:56

Mooi dat je er mee verder gaat Pascal!
Had je nog wat aan die dynamo + steun gehad? of nog niet aan toe gekomen? :D

palla 22-01-2020 10:45

Quote:
Originally Posted by Johan1982MK1
Mooi dat je er mee verder gaat Pascal!
Had je nog wat aan die dynamo + steun gehad? of nog niet aan toe gekomen? :D


Helaas nog niet aan toegekomen, pakketje ligt nog ingepakt naast de auto.
Ik hoop deze week het blok erin te hebben, dan ga ik de dynamo passen etc.

RobertVoorst 22-01-2020 11:24

Quote:
Originally Posted by palla

Het remsysteem was al defect van deze auto, na alles te demonteren zien de remklauwen en alles er prima uit. Toen ik de pedalenbox ging vervangen is de bekrachtiger eraf gegaan. De keerring die hierop zit is kapot en er zit allemaal prut in, gewoon helemaal gaat. Ik ben daarop gaan zoeken op internet en kwam al snel tegen dat dan de bekrachtiger kapot is.


Zolang het membraam van de bekrachtiger niet lek is, is er niks aan de hand!. Blokkeer het gat waar normaal de hoofdremcilinder op zit eens met een plaat (luchtdicht maken) en blaas dan vervolgens eens door de kleine opening waar normaal de vacuumleiding van de motor op aangesloten zit. Als je kunt blijven blazen dan is het membraam lek en houdt het snel op. Als je echter rood aanloopt en er geen lucht meer bij in krijgt heb je een prima bekrachtiger! :rolleyes:



Quote:
Originally Posted by palla
Ik ben nu aan het kijken welke bekrachtiger wel past. Origineel vind ik iets te klein, mag best wat groter met grotere remmen erop .


Als je al de standaard 9 inch bekrachtiger hebt zou ik hier gewoon weer voor gaan. Pak je daarbij een 25.4 mm hoofdremcilinder, en das echt meer dan genoeg hoor.

palla 24-01-2020 10:26

ik zal er eens naar kijken, heb alleen geen perslucht in mijn werkplaats dus dat zal ik elders moeten doen.

Ik ben even opzoek naar een handige manier om alle foto's te uploaden zonder elke foto te moeten verkleinen tot het maximaal aantal mb's.
Weet iemand hier een handige manier voor?

Sinaasboom 24-01-2020 10:30

Met faststone photo resizer kun je gemakkelijk en snel een hele bups foto's verkleinen zonder in te dammen op kwaliteit.

RobertVoorst 24-01-2020 10:56

Quote:
Originally Posted by palla
ik zal er eens naar kijken, heb alleen geen perslucht in mijn werkplaats dus dat zal ik elders moeten doen.


Geen perslucht nodig, gewoon blazen of zuigen ;)

palla 24-01-2020 14:42

In het begin topic heb ik wat foto's geplaatst.

palla 28-01-2020 15:01

Deze week een poging gedaan om het blok in de golf te hangen bleek het allemaal niet uit te komen met de steunen. De voorste motorsteunbeugel had ik van het oude blok afgehaald en deze is anders dan van een 16v / g60. Gelukkig voor een paar tientjes van iemand over kunnen nemen, als die binnen is dan gaat het blok vast en gaat de rest erop worden gezet.

Ik heb mijn quattro spul te koop gezet hier op het forum mocht iemand op zoek zijn. Zelf ben ik nog opzoek naar een fatsoenlijke schroefset.

René 28-01-2020 15:42

Tof project, weer eentje om te volgen!

Over de rembekrachtiger, ik rij met G60 spul vanaf de HRC en heb een bekrachtiger van een 1.3 gemonteerd...gaat prima hoor.

palla 28-01-2020 16:41

Ik denk toch ook dat het zoiets gaat worden. Het probleem waar ik tegenaanloop is dat de gaten diagniaal zitten van de rembekrachtigers van nieuwe auto's. Ik kan wel de gaten boren in de houder waar de rembekrachtiger op zit, maar dat komt net niet lekker uit.

Verder heb ik nog even jullie tips / hulp nodig:

- Wat is voor mij goede / beste motorolie (ik ga met een oliekoeler rijden)
- Zelfde vraag voor de bakolie
- Welke schroefset is kwalitatief goed en niet de hoofdprijs? Ik zag best goede dingen voorbij komen over AP schroefsets?
- Welke hoofdremcilinder van 25,4mm kan ik het beste pakken en weet iemand waar die te bestellen is voor een schappelijk prijsje?

RobertVoorst 28-01-2020 16:48

Quote:
Originally Posted by palla
Ik denk toch ook dat het zoiets gaat worden. Het probleem waar ik tegenaanloop is dat de gaten diagniaal zitten van de rembekrachtigers van nieuwe auto's. Ik kan wel de gaten boren in de houder waar de rembekrachtiger op zit, maar dat komt net niet lekker uit.



Dan heb jij een ABS houder denk ik.. 3 bouten in een driehoek?

Bluepower 28-01-2020 21:06

Mocht je nog een set Vibratechnic motorsteunen nodig hebben, ik heb de achterste 2 te koop(baksteun en rechtersteun, beide zgan, voor de G60)

palla 28-01-2020 21:37

Quote:
Originally Posted by RobertVoorst
Dan heb jij een ABS houder denk ik.. 3 bouten in een driehoek?


De houder niet. De rembekrachtiger van een audi tt heeft 4 tapeinden (zelfde als golf 2). Maar als je die op dezelfde manier op de houder bevestigd dan zijn de tapeinden van de HRC dus diagonaal. Als ik hier de HRC van de golf 2 op zet dan zit deze schuin en dus ook het reservoir, en dat is het probleem.
Ik heb de HRC van de TT er wel bij, maar die is voor ABS en heeft maar 2 aansluitingen.

Johan1982MK1 28-01-2020 22:39

Dat schuin zitten klopt, wat nieuwere modellen hebben dat inderdaad. Ik denk dat je van een golf2/3 (gti) een hrc moet pakken. Volgensmij gebruiken ze ook wel eens die van de transporter t4

palla 05-02-2020 16:20

Inmiddels hangt het blok in de auto. De steun aan de voorzijde zit erin en alles is netjes gemonteerd.

Kleine sfeerimpressie:



Verder heb ik nog een halve plaat/pakking nodig voor de versnellingsbak. Het onderste gedeelte hiervan, deze zijn kennelijks los. Weet iemand hier een onderdeelnummer van?
Ook heb ik aansluitingen nodig voor de kabels op het schakelmechanisme. Wie kan mij hiermee helpen?








Verdere planning:
- Uitlaat erop zetten
- Remsysteem in orde maken
- kabelboom werkend maken en geheel aansluiten / monteren
- Pakking voor inlaatspruitstuk en gasklep en dan monteren
- Dymano en stuurpomp op de auto zetten + aansluiten
- V-riem plaatsen.

palla 05-02-2020 16:22

Quote:
Originally Posted by Bluepower
Mocht je nog een set Vibratechnic motorsteunen nodig hebben, ik heb de achterste 2 te koop(baksteun en rechtersteun, beide zgan, voor de G60)


Momenteel niet, ik heb alle steun nieuw gehaald.
Wellicht in de toekomst, maar eerst maar eens de auto rijdend maken.

RobertVoorst 06-02-2020 08:10

Goed bezig! En met een beste vaart :thumbup:

Vraag mij alleen af waarom je de motorruimte niet even iets hebt schoongespoten of gewassen. Hoeft natuurlijk niet spik en span te zijn, maar toegankelijker dan zonder de motor erin wordt het niet.


068103648D of 068103648K is het onderdeelnummer van het afdekplaatje van de bak trouwens!

palla 06-02-2020 15:07

Het probleem is dat het 1 grote bende gaat worden als ik dat nu doe. Als de auto op wielen staat kan ik em wel naar buiten rijden en dan schoonspuiten of wassen.

Ik heb daarvoor nog wat onderdelen nodig (Bracket remklauw, revisie remklauw etc) voordat de auto naar buiten kan.


PS op marktplaats wordt een ABS systeem van een golf 3 aangeboden. Zelf heb ik ook nog alles van een TT liggen. Is dit aan te sluiten op mijn golf i.v.m. computer van de abs pomp? Voor zover ik begrijp kan dan ook de remkrachtverdeler ertussenuit?

RobertVoorst 06-02-2020 16:42

Quote:
Originally Posted by palla
Het probleem is dat het 1 grote bende gaat worden als ik dat nu doe. Als de auto op wielen staat kan ik em wel naar buiten rijden en dan schoonspuiten of wassen.

Ik heb daarvoor nog wat onderdelen nodig (Bracket remklauw, revisie remklauw etc) voordat de auto naar buiten kan.



Fair Enough, dat kan ik wel begrijpen ja!

Roy16VG60 06-02-2020 18:06

Quote:
Originally Posted by palla
Het probleem is dat het 1 grote bende gaat worden als ik dat nu doe. Als de auto op wielen staat kan ik em wel naar buiten rijden en dan schoonspuiten of wassen.

Ik heb daarvoor nog wat onderdelen nodig (Bracket remklauw, revisie remklauw etc) voordat de auto naar buiten kan.


PS op marktplaats wordt een ABS systeem van een golf 3 aangeboden. Zelf heb ik ook nog alles van een TT liggen. Is dit aan te sluiten op mijn golf i.v.m. computer van de abs pomp? Voor zover ik begrijp kan dan ook de remkrachtverdeler ertussenuit?


Dit zijn 2 verschillende systemen. Je zal de rotors en sensoren die bij het systeem horen moeten gebruiken. Het Golf 3 systeem is het makkelijkst er op te bouwen.

palla 07-02-2020 15:53

Quote:
Originally Posted by RobertVoorst
Goed bezig! En met een beste vaart :thumbup:

Vraag mij alleen af waarom je de motorruimte niet even iets hebt schoongespoten of gewassen. Hoeft natuurlijk niet spik en span te zijn, maar toegankelijker dan zonder de motor erin wordt het niet.


068103648D of 068103648K is het onderdeelnummer van het afdekplaatje van de bak trouwens!



Wat ik al had verwacht, nergens te krijgen dit plaatje.

Iemand nog 1 liggen?

palla 07-02-2020 15:54

Quote:
Originally Posted by Roy16VG60
Dit zijn 2 verschillende systemen. Je zal de rotors en sensoren die bij het systeem horen moeten gebruiken. Het Golf 3 systeem is het makkelijkst er op te bouwen.


Met rotors bedoel je de rotors die op je naven zitten aan de binnenkant?
Ik heb inmiddels g60 fusees met abs ring, Kan ik die gebruiken of gaat dat niet?

palla 14-02-2020 11:30

Gisteren weer verder gegaan. Tapeindjes en inlaatpakking gekocht.
Echter mis ik de aansluiting voor de KVS die onder je inlaatspruitstuk zit.




Ik te koop gevraagd zet ik een oproep, als iemand nog wat heeft dan hoor ik het graag.

palla 19-02-2020 15:43

Afgelopen dagen weer flink bezig geweest met de fusee stukken remmerij. Alles is uit elkaar gehaald en opgeknapt. De naven aan de voorzijde zijn naar 5x100 geboord en de nieuwe schijven aan de achterzijde zijn ook naar 5x100 geboord.
Geheel is ontroest, geschuurd en gecoat. Fusees zijn voorzien van nieuwe SKF lagers.












Ook even een remschijf erop gezet om te kijken hoe het staat. Gaat heel mooi staan straks met velgen erop.





En hier het verschil te zien tussen de TT schijf en de originele schijf. Dat moet wel wat beter gaan remmen!



De remklauwen voor en achter liggen ontroest klaar. Ik ga de binnnenkant nog schoonmaken en dan rood spuiten. Brackets krijg ik deze week terug als het goed is.
25,4mm hoofdremcilinder is ook bezorgd, nu nog even wachten op de rembekrachtiger en het geheel kan weer in elkaar en worden ontlucht.
ABS systeem laat ik dan ook voor wat het is. Zonder ABS gaat prima, mijn oude g40 heeft ook geen ABS en dat ging meer dan prima.


Ik ben ook bezig met de kabelboom. Johan heeft mij wat foto's gestuurd hoe het moet. Heeft iemand anders hier ook nog een handleiding hoe het kan?

Ik heb een g60 motorkabelboom en wil deze combineren met de kabelboom die in de auto ligt.

Roy16VG60 19-02-2020 16:06

Achter had je niet om hoeven boren. Golf 3 5x100 schijven passen er zo op :thumbup:

Roy16VG60 19-02-2020 16:06

Goed bezig overigens ;)

palla 19-02-2020 16:37

Quote:
Originally Posted by Roy16VG60
Achter had je niet om hoeven boren. Golf 3 5x100 schijven passen er zo op :thumbup:


Mmm dat wist ik niet.
Zijn er dan ook schijven die hetzelfde zijn gedimensioneerd met dezelfde diameter als TT schijven achter?
Dan kan ik achter remklauwen gebruiken van de TT.

Ik heb nu nieuwe van Brembo gekocht.

Roy16VG60 19-02-2020 17:08

Volgens mij heeft een TT gewoon golf 4 klauwen achter. Deze kun je gebruiken icm de originele of golf 3 schijven. Volgens mij moet je ze wel op de kop plaatsen maar dat weet ik niet meer precies. Ik heb met Golf 4 klauwen ook wel eens Golf 2 klauwen vervangen omdat ze van aluminium zijn en dus niet ieder jaar vast zitten bij de apk.

Roy16VG60 19-02-2020 17:09

Oja, ontluchten was altijd een dingetje, daarvoor moest ik ze van de schijf halen omdat ze op de kop gemonteerd zitten als ik het me goed herinner...

palla 20-02-2020 15:08

Ik zal er eens naar kijken. Wil eigenlijk de originele remklauwen gebruiken, want de schijven zijn wat kleiner dan de TT schijven. I.v.m. contactoppervlakte van de remblokken.

Ik heb beide liggen dus de keuze kan worden gemaakt :).

Verder nog de vraag over de kabelboom. Zoals ik aangaf heeft Johan mij een foto gestuurd van hoe de kabelboom aangeloten moet worden en een foto ervan. Echter is de mijne niet iets anders. Zou graag een how-to hebben ofzo, dat zou erg makkelijk zijn.

palla 02-03-2020 13:43

De remklauwen van de voorzijde zijn klaar. Gereviseerd, gespoten en gemonteerd. Resultaat mag er wezen.

De achterkant worden golf 4 / TT remklauwen. Ik had ergens nog een nieuwe gereviseerde liggen. De andere reviseer ik zelf dus die zijn weer helemaal vers strakjes. Ook die zijn nu gespoten, 2e laagje rood gaat er vanavond overheen.

Hier wat foto's:









Nu nog de juiste remleiding erbij scoren (originele aansluiting is anders dan de TT). 25,4mm HRC heb ik inmiddels ook, nog even wachten op de rembekrachtiger en het geheel kan worden gemonteerd en daarna vullen en ontluchten.

palla 20-04-2020 12:02

Even een update. De afgelopen tijd flink bezig geweest om de auto verder te krijgen.
Inmiddels is het remsysteem gereed. Ik heb voor en achter goodridge staalflex remleidingen geplaatst. Helaas zijn de originele nippels kapot gegaan en heb ik ze moeten fixen met een stukje koperpijp en knelkoppelingen. Nog niet eerder gezien, maar het werkt wel zo.

Waar ik flink mee bezig ben geweest is het pasmaken van de rolkooi. Ik heb deze jaren geleden ooit gekocht en volgens mij kwam die uit een golf 2 cabrio. De rolkooi was dan ook te hoog en ik heb hem een stuk moeten inkorten. Dat het een schroefkooi is heeft er niet makkelijker op gemaakt. Het was noodzakelijk om ophangpunte te maken. Momenteel zitten die erin, maar ik ben in dat proces een hoop geroeste plekken in de bodem tegen gekomen. Alles is nu dichtgemaakt d.m.v. lassen / plaatwerkherstel. Het zit allemaal onder de stoelen dus uitendelijk zie je er vrij weinig van.

Daarnaast heb ik
-Een km teller kabel gekocht voor de 02A bak (die overigens wel erg lang is).
-Dashboard geplaatst (tellerunit moet nog, en kabels bij contact ook nog).
-Deze week maak ik de bodem klaar. Verf de binnenkant met hammerite en bekleed het daarna. Dan gaat de kooi erin en de sparco stoelen. Grappig is dat de achterbank met deze rolkooi nog past, dan kunnen er dus ook nog passagiers mee:P

RobertVoorst 20-04-2020 12:43

Je hebt de gang er aardig in! Goed bezig!

Een golf 2 cabrio is wel bijzonder, zou het een golf 1 zijn geweest? ;)

Die 02A km-teller kabel is inderdaad erg lang op het eerste gezicht (1050 mm). Maar als je de afstand van de bak tot de achterkant van de tellerbak nagaat is dit ook wel nodig om de kabel zonder scherpe bochten te kunnen laten lopen!


All times are GMT +1. The time now is 02:33.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.