Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Ideeen en opmerkingen (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Auto als investering (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=143510)

arnus71 26-09-2019 10:30

Auto als investering
 
Even een onderwerp voor discussie, daar is een forum uiteindelijk voor toch?

Momenteel levert een spaarrekening nog nét positieve rente, levert weinig op dus.

Ik zit te overwegen om een auto te kopen als deels investering en deels hobby. Doel is om af en toe met een auto te pielen en rijden maar ook dat het meer oplevert bij verkoop over xx jaar.

Stel je hebt 4000 euro, welke auto is een goede investering? Het liefst een oldtimer (door het ontbreken van wegenbelasting en goedkope verzekering, want ik moet er wel mee kunnen rijden!). Zat trouwens ook te denken aan een brommer oid.
- Golf/polo 1
- Kever
- Porsche 924
- Lupo GTI (al zijn die al duurder)
- up and coming japanse wagen?
- BMW 1502,1602 etc
- ??

Ik heb een garage dus kan er aan sluitelen en stallen.

Ben benieuwd naar jullie ideeen/meningen!

ar1g3 26-09-2019 11:15

Vergeet de Corrado en de wat zeldzamere Golf 2-tjes niet.

Ottie1976 26-09-2019 11:31

Markt loopt daarin hard terug. Nadeel van het als investering kopen is dat je hem precies origineel moet houden. Vind ik dus bijvoorbeeld niet mooi. Dan rij je dus theoretisch in iets rond wat je niet mooi vind puur omdat dat veel geld waard KAN worden. Dat is niet mijn insteek.

Maar het is uiteraard ieders vrije keuze. Kijk die van mij wordt sowieso niet minder waard maar ik weet ook dat ik puur voor de investering hem beter helemaal origineel had moeten houden.

Dus ik heb hem als hobby insteek en dat het me ook aan het eind nog iets brengt. Maar netto zal dat niet veel zijn.

SucceS!!

Der Typ Siebzehn 26-09-2019 11:36

Van "V.A.G." mits je het permitteren kunt een Golf 1 GTI. Scirocco 1 ook evt. Jaren '50/'60 keverts

Van Limburg 26-09-2019 11:46

Ik ben van mening....

Vanaf het moment dat je er mee gaat rijden en dus ook geld in moet steken om alles in orde te hebben/houden gaat je dat meer kosten dan het ooit zal opbrengen.
Uit bovenstaande lijst zie ik enkel de Polo 1 waarbij je voor <4000,- een erg mooi exemplaar kan voor vinden.

Ottie1976 26-09-2019 12:14

Eens met van Limburg.

Het is een prachtige hobby maar je moet het niet voor de centjes doen.

Gr otto

Ottie1976 26-09-2019 12:51

Eens met van Limburg.

Het is een prachtige hobby maar je moet het niet voor de centjes doen.

Gr otto

Der Typ Siebzehn 26-09-2019 13:34

4000 pleuro's had ik overheen gekeken :redface: Een leuke Rocco 2 voor iets meer

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s...reviousPage=vip

Bromfiets zou ik persoonlijk voor 'n Kreidler Florett gaan, of evt een Zündapp

ben zine 26-09-2019 14:21

Een mooie brommer is ook niet echt goedkoop meer en je weet momenteel niet waar je in de toekomst nog mag rijden. In verschillende grote steden mag je al niet meer komen. Daar komt nog bij dat de oudere jongeren die nu oldtimerbrommer rijden op een gegeven moment ook moeten stoppen met hun hobby. Ik denk dus niet dat brommers nog duurder worden.

golf fahrer 26-09-2019 15:35

Niet doen voor het geld
PUNT

EnVeeZee 26-09-2019 18:07

Quote:
Originally Posted by golf fahrer
Niet doen voor het geld
PUNT


dat dus. Je moet het doen voor de lol en hopen dat het mee zit.

arnus71 26-09-2019 19:41

Ik snap jullie punten, en ben er mee eens dat je het voornamelijk voor de hobby moet doen. In het verleden heb ik zat auto's gehad voor de hobby, maar zelden eentje verkocht voor veel meer dan waar ik hem voor heb gekocht. Tuurlijk, je doet het ook voor de lol. Maar zou toch mooi zijn als iets hebt wat jaren later 10x zoveel waard is? Als je vroeger wist wat een T1, 911, E30 M3, Golf 1 GTI of Golf 2 Rallye later waard zou zijn... ;)

-dus-

wat zijn de toekomstige juweeltjes die je nu nog voor laten we zeggen 5000 kunt kopen?

ar1g3 26-09-2019 19:54

Nog een paar mogelijke kandidaten die je voor minder dan 5000 wel kan vinden: oudere mercedezen, een T3 (maar dan is er wrs wel wat werk aan), denk fiat 500 dat die ook nog semi betaalbaar zijn.

Als je er nog geld wil uithalen moet je vooral geluk hebben me de aankoop. Ergens iets van een oud oma'tje dat de auto altijd binnen zette enz. En inderdaad volledig origineel houden, met de originele papieren en handleiding enz erbij.

Arnaud 26-09-2019 20:30

Om in die prijsklasse klappers te maken zal je niet meevallen, zeker niet iets wat op den duur het tienvoudige oplevert. Dan zul je wat meer budget moeten investeren en ook dan zijn zulke klappers wel grif voorbij denk ik...

Kunst is; koop iets met een apart randje wat nu nog volop verkrijgbaar is maar wat in rap tempo wordt "opgereden". Dat zijn dus geen massaproductie-wegwerpauto's uit Korea want daar zal niemand over 30 jaar voor in de rij staan. Denk eerder aan een Europees/ Japans /Amerikaans product.
Ook auto's die een bepaald tijdperk afsluiten, zoals je bv. ziet aan de R32's (dit waren de laatste 6-cilinders in de Golf).

nickster 26-09-2019 21:28

De Alfa Romeo's met 6 cilinder (de GT en 147 GTA etc.) gaan ook omhoog in waarde (de echte Alfa blokken dan, niet de Opel meuk)

heinz74 26-09-2019 21:32

bmw e36 coupe/sedan/touring 328i handbak..e46 idem..maar dan met een aantoonbare kilometerstand rond de 2 ton tot max 2,5 ton
koop je nu met een beetje zoeken rond die centen..onderdelen zijn (nog)goedkoop..
en zo'n ding rijd gewoon heel fijn..
techniek is simpel en de m52/54 blokken zijn bulletproof..prijzen zullen binnen nu en een jaar of 2/3 gaan stijgen..
kijk maar bij de e30's..dat schip is allang vertrokken..
Subaru Impreza WRX kan ook nog..maar de onderdelen zijn bij alle Jappen gigantisch duur..
Astra G OPC bijvoorbeeld?..ook zeldzaam(ish)
maar inderdaad een snelle Kia of Hyundai?..gaat hem denk ik nooit van zijn leven worden..zijn dikwijks ook auto's die 'men' binnen 15 jaar totaal is vergeten..
brommers..nja..
ze zijn in Den Haag sowieso alles naar de klote aan het helpen onder het kopje 'milieu'..
en de 60ers van nu op een Zundapp zijn niet de 40ers van morgen..
ikzelf heb een Honda MBX80 op motorplaat..die dingen zitten ook flink in de lift..maar dat kan over 10 jaar ineens afgelopen zijn ,wanneer zich geen nieuw volk ervoor meld..

NielsDub 26-09-2019 22:22

Quote:
Originally Posted by arnus71
Ik snap jullie punten, en ben er mee eens dat je het voornamelijk voor de hobby moet doen. In het verleden heb ik zat auto's gehad voor de hobby, maar zelden eentje verkocht voor veel meer dan waar ik hem voor heb gekocht. Tuurlijk, je doet het ook voor de lol. Maar zou toch mooi zijn als iets hebt wat jaren later 10x zoveel waard is? Als je vroeger wist wat een T1, 911, E30 M3, Golf 1 GTI of Golf 2 Rallye later waard zou zijn... ;)

-dus-

wat zijn de toekomstige juweeltjes die je nu nog voor laten we zeggen 5000 kunt kopen?


Tja, als ik dat wist.......
Persoonlijk heb ik een zwak voor de Audi TT 8N
Daarvan vind je nog wel een redelijke voor 5k, maar om nou te zeggen juweeltje... plus het aanbod is erg groot.
Een A2 is dan wellicht ook een leuke keuze. Toch een cult wagentje met dat alu spaceframe. En in S line of colour storm uitvoering heb je dan best een uniek wagentje. Schroefsetje eronder en leuk opgemaakte OEM wielen en je bent al een heel eind. Zoiets. Maar verwacht niet dat een dergelijke auto ooit 25k waard wordt. Denk ik...

EnVeeZee 27-09-2019 07:29

Met een beetje vermogen is het leuker spelen, Corrado g60, Golf 4 gti 25 jahre misschien?
In mijn ogen doen vw's het verhoudingsgewijs beter dan de audi's. Kijk bijvoorbeeld naar de prijzen van een a3 3.2 vs golf r32.

Mad_Uwe 05-10-2019 23:59

Ik zeg doen :thumbup: Een beetje leuke auto die al afgeschreven is en in goede staat verkeert wordt niet meer minder waard en die zie ik nog wel meer waard worden. Iig heb ik mijn geld niet op de bank staan maar in auto’s en motoren gestopt. Momenteel zit ik zeker in de bonus ook al is de markt nu wat minder maar anders heb je er altijd meer lol van dan wanneer het op de bank staat waar het ook niet meer waard wordt.

Ik zou voor een VR6 gaan, het liefst een Corrado maar een knappe Golf mag ook. Voor de echte koopjes ben je nu al wat laat, ik denk dat de Golf 4 nu het “slechtst” gewaardeerd wordt. Een TT eerste generatie is ook een goede optie, leuke auto ook.

B-ram 06-10-2019 08:10

Ik zou voor zoiets gaan. Rijdt als een vorst. Kan in de overgangsregeling. Onderdelen zijn er zat. Gaandeweg wat knap maken en dan over paar naar verkopen voor het dubbele. Dan opnieuw investeren. Zo moet je het denk ik opbouwen. Een auto die je nu koopt voor 4k is over 10 jaar geen 40k waard denk ik. Of je moet er 1 heel goedkoop vinden met schade of motorschade.

Mercedes S-Klasse 3.8 380 SEL AUT 1983 Blauw
€ 4.995,00
http://link.marktplaats.nl/m1460121...n=socialbuttons

Mercedes-Benz S-klasse 280 SEL , Lang, Leer, Schuifdak! APK
€ 3.000,00
http://link.marktplaats.nl/m1455432...n=socialbuttons

turbojo2 06-10-2019 08:35

Je kunt beter wachten tot er weer een crisis is geweest. In 2010 en 2011 kon je mega veel onderdelen kopen voor dump prijzen. Ik heb me helemaal suf gekocht in die tijd aan golf 1 onderdelen. En doorverkocht voor achteraf te lage prijzen. Nu is er bijna niks meer te vinden. Stonden ook veel meer golfjes te koop voor veel lagere prijzen als nu. Ook om financiele reden gestrande projecten kon je toen voor weinig over nemen. Oldtimer prijzen kunnen maar 1 kant op en dat is omlaag de komende jaren. Maar dat is alleen mijn idee. Nu houd iedereen alles vast zowel auto's als onderdelen met het idee dat het meer waard gaat worden. Na een crisis wil iedereen van de zooi af. Dorpsgenoot heeft een Porsche Carrera GT opgepikt in 2011 voor 3 ton en in 2019 verkocht voor tegen de miljoen.

vdWal. 06-10-2019 10:33

ik persoonlijk denk dat het lastig is als investering!
zelf ben ik jaren bezig geweest met een Golf mk2, maar na de aankoop van een huis
was het voor mij niet haalbaar om hem op dat moment naar mijn zijn af te maken!
de auto lag tot aan de carrosserie uit elkaar en er zaten voor mij teveel dingen aan om het goed naar me zin te doen.. :rolleyes:

dus in middels alweer 3 jaar geleden alles voor prima centen kunnen verkopen
toen zat alles wel goed in de lift maar als ik zo af en toe eens rondkijk is dat niet veel verder gestegen. dus een echte investering is dat naar mijn idee ook al niet meer.

ik ben toen gaan kijken naar een auto die als investering goed was..

maar dan in de zin van dat je weet dat ze niet zo snel minder geld waard zullen worden
en dan bedoel ik dus dat als je hem zou verkopen je in ieder geval je aankoop bedrag en eventueel iets extra terug kan pakken. ben toen na veel opties voor de MK4 R32 gegaan. maar niet alleen als investering ook omdat ik het een super toffe wagen vind want uit eindelijk is dat vind ik het belangrijkste :thumbup:

ja deze zijn wel in de lift maar zie ze over 5 of 10 jaar nog geen 35 of 40k opbrengen dus in zoverre is het geen investering voor mij.
dit omdat je er ook gewoon je onderhoud etc aan hebt.
ik persoonlijk proberen hem zo oem+ mogelijk wat op te leuken en te onderhouden en alle originele delen er bij te houden. dit alles zie ik meer als onderhoud en dat schuif je bij je normale auto ook zo de prullenbak in aan centen. mocht het ooit meer waard worden en ik dat in de purllenbak geschoven geld er toch nog eens uit kan halen bij een eventuele verkoop is dat alleen maar mooi meegenomen.

denk dat heel de markt op dit moment niet echt in de lift zit, dus in dat opzicht is het misschien wel goed om iets als investering te kopen
maar of dat dan ook echt een investering word betwijfel persoonlijk zelf met de auto's in wat lagere budgetten.

Mad_Uwe 06-10-2019 13:01

Ik lees nergens dat 4k 40k moet worden maar ik hou me aanbevolen voor suggesties hoe dat gaat lukken :D

Koop zoiets: Audi TT Coupe 1.8 5V Turbo
€ 3.250,00
http://link.marktplaats.nl/m1465452...n=socialbuttons

Vertroetel em, origineel houden en gebruiken op zon en feestdagen. Over 5 a 10 jaar haal je vast je geld er weer uit inclusief de kosten met wat geluk. Heb je toch lekker een leuke wagen gehad :thumbup:

Rinus66 06-10-2019 15:50

Met de vraagprijzen op dit moment is er met jouw budget weinig te halen denk ik. Ik kocht in 2006 een Pirelli voor 4k, 2 jaar later moeten verkopen voor 10. Die 6 ertussen heeft heeft ie me ook echt wel gekost.

B-ram 06-10-2019 23:10

De kosten die je moet maken zijn inderdaad ook nogal van groot belang. Hoeveel moet er aan gebeuren en wellicht nog belangrijker, hoeveel kan ik zelf. Dat scheelt natuurlijk een hoop kosten.

Rinus66 07-10-2019 14:39

Quote:
Originally Posted by B-ram
De kosten die je moet maken zijn inderdaad ook nogal van groot belang. Hoeveel moet er aan gebeuren en wellicht nog belangrijker, hoeveel kan ik zelf. Dat scheelt natuurlijk een hoop kosten.


In dit geval het meeste zelf gedaan, veel onderdelen zoals alle raam- en deurrubbers echter preventief vervangen omdat ze toen nog te krijgen waren. Hing wel een aardig prijskaartje aan en en een goede spuiter was toen ook al niet goedkoop.

Ottie1976 07-10-2019 14:51

Je moet het gewoon zien als een liefhebberij. Als het nog wat oplevert is dat mooi meegenomen. Ik heb bijvoorbeeld een Mk1 cabrio. Daar heb ik dingen aan gedaan die voor de waarde wellicht minder zijn maar ik heb daar zoveel plezier van en hij gaat nooit meer weg.

Ja misschien voor een VR6 cabrio. Maar die zijn heel moeilijk te vinden. En dan bedoel ik netjes omgebouwd he :)

Van Limburg 07-10-2019 15:45

Quote:
Originally Posted by Mad_Uwe
Koop zoiets: Audi TT Coupe 1.8 5V Turbo
€ 3.250,00
http://link.marktplaats.nl/m1465452...n=socialbuttons

Vertroetel em, origineel houden en gebruiken op zon en feestdagen. Over 5 a 10 jaar haal je vast je geld er weer uit inclusief de kosten met wat geluk. Heb je toch lekker een leuke wagen gehad :thumbup:



Ik zie niet helemaal waarom je een 2ton+ non-quattro linkt aan een investering? :rolleyes:

Mad_Uwe 07-10-2019 20:29

Het gaat om investering van 4k en een nette TT zie ik dat wel waard blijven. Een TT Quattro met weinig kilometers scoor je natuurlijk niet voor 4k, dan komt 10 eerder. Dan is nog de vraag of je daar financieel beter van wordt op termijn. Op 10k kun je nog best wat afschrijven namelijk en zo'n ding tip top houden kost misschien wel geld wat je niet terug gaat zien.

EnVeeZee 07-10-2019 21:13

Quote:
Originally Posted by Van Limburg
Ik zie niet helemaal waarom je een 2ton+ non-quattro linkt aan een investering? :rolleyes:


:iamwithst

dan beter 4-5k steken in een S3 aan de onderkant van de markt.

Leuk topic btw.

Van Limburg 07-10-2019 22:46

Ik heb me 2 jaar geleden een sedan B5 1.8T quattro gekocht. Facelift 2000.
Vriend van me kocht niet veel later de Seat Leon 1M 1.9tdi 4WD.

Die zitten beide iets boven de prijsklasse maar komen aardig in de buurt.
2 niet veel voorkomende modellen.

Naar onze mening 2 uitvoeringen die potentieel hebben!

Daarnaast is deze TT nu al interessanter:
http://link.marktplaats.nl/m1441560...content=app_ios

B-ram 07-10-2019 23:18

Quote:
Originally Posted by Rinus66
In dit geval het meeste zelf gedaan, veel onderdelen zoals alle raam- en deurrubbers echter preventief vervangen omdat ze toen nog te krijgen waren. Hing wel een aardig prijskaartje aan en en een goede spuiter was toen ook al niet goedkoop.


Precies. Je moet wat dingen uitdenken voor je iets koopt. Een goede spuitbeurt kost gewoon 6.000. Tenzij je zelf plaatwerker/spuiter bent. In dat geval kun je dus prima kiezen voor een schadeauto of 1 die gewoon niet zo mooi in de lak zit. En van te voren uitzoeken welke onderdelen vaak stuk gaan en of die goed verkrijgbaar /betaalbaar zijn.

Ik heb zelf nooit grote projecten gehad, maar heb mn auto's bijna nooit met verlies verkocht. Meestal zelfs altijd alle onderdelen die ik vervangen had terug verdient. En dan heb ik het over auto's onder de 4000 euro die ik niet langer dan 2 jaar heb gehad.

heinz74 08-10-2019 10:55

spuiten 6000 euro ja?..
dan doe ik toch iets verkeerd..

Ottie1976 08-10-2019 11:50

Hoezo?

heinz74 08-10-2019 11:55

als ik er dat voor zou durven vragen..dan denk ik niet dat er veel gespoten word..
zoiets kan heeeeel netjes voor de helft..
als er geen bergen laswerk in zit nog wel voor iets minder

Ottie1976 08-10-2019 12:02

Dat is wel knap ik ben het eens met de 6K. Maar dat is niet alleen spuiten he. Dat is ook alles eraf. Netjes voorbereiden, alle deuken eruit en weer opbouwen...

Dus ligt er heel erg aan waar dit bedrag op gebaseerd is. De meeste mensen besteden dit volledig uit...

heinz74 08-10-2019 12:30

daar heb ik het ook over
het punt is..
diegene die 6000 vragen,
zijn gasten met
1000m2 loods,vol nieuw gereedschap ,bruggen ,eigen spuitcabine
een (semi) nieuwe VW transporter op Air en 20 inch eronder.of een Ford F150 pickup met 22inch eronder (ik noem maar iets)
een website vol bombarie..en grote beloftes..
overal advertenties op internet enzo..
een groot huis,dure vrouw/vriendin met een nieuwe Fiat 500 onder der kont
2x per jaar op vakantie..
lopend bedrijfskrediet van 50.000€..
en ga zo maar door...
die rekenen dat ja..want bovenstaand mag/moet jij betalen ..
duidelijk?

deze soort gasten ken ik er wel wat van..waaronder een paar die na 4 jaar ineens alles begonnen te verkopen,want meneer fiscus kwam langs..
konden bij dezelfde leveranciers als waar ik spullen koop,enkel nog contant afrekenen..
snap je?
daar ben je 6000 € kwijt..
op een middelkasse auto ben je aan materiaal (A kwaliteit)ergens tussen de 1000 en 1500 kwijt..verf.grondmateriaal ,schuurpapier etc etc..
de rest zijn dan de uren en overheadkosten...
vooral dat laatste..daar schort het hem dikwijls..bij de meesten..

Ottie1976 08-10-2019 12:46

Ik ben het niet met je eens Heinz. Maar dat mag. Het is een vrij land :)

EnVeeZee 08-10-2019 13:07

6k is onzin (op een volksforum).

heinz74 08-10-2019 13:21

Quote:
Originally Posted by Ottie1976
Ik ben het niet met je eens Heinz. Maar dat mag. Het is een vrij land :)


Hoezo ben je het daar niet mee eens?..
Ik ben zelf al bijna 30 jaar schadehersteller/spuiter..
Ik zie niet in waarom dat zo'n hoog bedrag kan zijn..
Of vind jij een uurtarief van bijvoorbeeld 90€ ex de gewoonste zaak van de wereld?..
En we hebben het over overspuiten.. Al dan niet binnen/ buiten..
Geen totale body off resto.. Dat is iets heel anders.. Dan kom je eerder in die richting
Anders word het al snel een '10.000 dollar paintjob on a 5000 dollar car'

Wel een beetje het koppie erbij blijven houden.. Ik begrijp dat net werk iets duurder is dan rollen met Action lak
Maar ZO duur is het nou ook allemaal niet


All times are GMT +1. The time now is 20:31.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.