Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK II (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   TIPS CO waarde (0,7) nog steeds te hoog APK (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=143508)

Verrek2 25-09-2019 16:49

TIPS CO waarde (0,7) nog steeds te hoog APK
 
Hallo,

Ik ben bezig mijn golf 2 1.3i met katalysator door de APK te krijgen.
Wat ik al heb gedaan / vervangen:
Olie + filter
Luchtfilter
Bougies
Flesje injector cleaner

Dit alles heeft de CO waarde niet verlaagd.

Voor de keuring goed warm gereden.

Nou dacht ik vervolgens de lambda (3-polig) sensor wellicht de oorzaak is.
Voor dat ik een nieuwe bestel wou ik wat testen en kan daar wat hulp en advies bij gebruiken.
Met de multimeter pingelt ie op de zwarte draad en massa tussen de 0,1-0,7V dat lijkt me dus goed.
Wat ik nog niet heb gedaan is de weerstand meten, ik dacht dat dat moet met de stekker los op de twee witte draden meten.
De waardes weet ik niet maar dacht dat het niet boven de 30 Ohm mag zijn.
De katalysator is 4a5 jaar geleden vervangen.
Voor de lambda is het uitlaatsysteem niet lek naar mijn weten.

Kunnen jullie me wellicht verder helpen?

Gegroet, Verrek2

Function 25-09-2019 17:20

Heb hetzelfde gehad met ook een 1.3i NZ

De bedrading van de Lambdasonde bij het begin van de kabelboom, vanaf de stekker op het spruitstuk(?) was een keer gaar. Paarse draad?

En keer was er een slijtstukje op de bedrading daar waar de draden met eem klemmetje op de carrosserie vastzit (onder in het motorruim). Dit getaped.

Daarnaast heb ik wel eens een lambdasonde (met een van de sloop) vervangen waarmee dan opeens wel door apk kwam.
Heb er nog 2 liggen. Mag je eventueel gebruiken om te testen.

Verrek2 26-09-2019 08:41

Hey Function,

Bedankt voor je reactie en bevindingen.

Dat geval van de kabel aan de onderkant van de carosserie had ik ook maar alleen de buitenmantel was beschadigd, de draden zelf niet.

Bedankt dat ik ze mag testen, daar heb ik wel belang bij.
Ik stuur je even prive bericht...

Roy16VG60 26-09-2019 10:12

Heb je ook je vacuumleidingen allemaal nagelopen?

ar1g3 26-09-2019 19:26

Meet op de pennen op het ECU waar de bedrading van de lambdasonde toekomt, als je daar ook dat schommelende voltage ziet is de bekabeling goed. Verder zoals Roy zegt, vacuumleidingen checken en misschien ontsteking ook eens nakijken.
Ik ken je motor niet, maar probeer voor je dingen vervangt enz eerst alle sensoren na te meten die invloed kunnen hebben op je CO waarde. Ik weet ook niet wat er allemaal af te regelen valt bij deze motor, maar probeer van de regelschroefjes af te blijven want als je daar aan komt als er ergens anders iets stuk is ga je snel het noorden zoek zijn ;)

Johan1982MK1 26-09-2019 19:34

Katalysator is die goed? En niet leeg of half leeg? Uitlaat goed gasdicht? Deze modellen lekken ook vaak bij het spruitstuk tussen de cilinderkop.
Als dat allemaal goed is en je lambda werkt en alle vacuüm is goed dan kan je bij de luchtmassameter dat imbus boutje nog verdraaien. Zit soms nog een blauw of geel dopje in maar meestal is deze er al uit.
Dan moet hij er toch doorkomen lijkt mij.

tim_j 26-09-2019 21:24

Even bij het begin beginenen, goed warm rijden (minuutje of 30) en dan effe goed gas geven en doortrekken. Dat de motor eens goed warm wordt, wil weleens helpen!

Verrek2 27-09-2019 09:21

Weerstand gemeten op de witte draden op 200Ohm kwam op 02,80
Omdat de meting op de lambdasensor wel op en neer pingelt (0,1-0,7V) zit het probleem waarschijnlijk daar niet in.


@Roy16VG60:
Vacuüm slangen heb ik zo van bovenaf gezien visueel geïnspecteerd.
Binnenkort ga ik wat verder kijken naar ook de carterontluchtingsslangen en eventueel wat sprayen met bijv. remreiniger om te zien of de motor daar op reageert als er een lek zit.

@ar1g3 :
Goede tip over het meten vanaf de ECU stekker.
Weet iemand daar een schema van of welke draadnummer ik kan testen?
Ik vond alleen iets in het Russisch
Digijet schema
Wat zou ik aan de ontsteking moeten checken dan, rotor en verdelerkap zijn nog niet zo oud.
Verder zitten er niet veel sensoren en elektrische dingen op.

@Johan1982MK1:
Katalysator is 4 a 5 jaar geleden vervangen voor een nieuwe.
Naar mijn bevindingen is het uitlaatsysteem voor de lambda gasdicht maar ook daar zal ik later wat deo of remreiniger sprayen.
Mengregelschroef hebben we bij de APK ook wat aan gedraaid maar gaf geen verschil.

@tim_j:
Voor de keuring goed warm gereden en laten draaien tot dat ik aan de beurt was.

Misschien kom ik zaterdag en anders na het weekend er pas weer aan toe om er mee verder te gaan.

JohanV 28-09-2019 00:15

Je moet ook even de weerstandswaarden van de blauwe temperatuurensor (motortemperatuur) en van de temperatuursensor in de luchthoeveelheidsmeter (temperatuur van de aangezogen lucht) meten, hebben grote invloed op de inspuiting. Het zijn dezelfde sensoren (NTC weerstand).

Meten tussen de pennetjes (stekker los) bij koude motor en bij warmgereden motor.
Bij de blauwe sensor tussen de 2 pennetjes, bij de luchthoeveelheidsmeter tussen de pennetjes 1 (zijde van de stelschroef) en 4.
Bij koude motor moet de weerstand tussen de pennetjes in de orde van 2 a 3kOhm zijn, bij warme motor in de orde van 200 a 300 Ohm. Als het niet klopt, blauwe sensor vervangen (die verouderen) of andere luchthoeveelheidsmeter uitproberen.

Ik heb ook eens CO problemen gehad door een haarscheurtje in het uitlaatspruitstuk, onder het hitteschildje. Verduring van carterontluchtingsbuisjes kan ook. Dat is ook een vervelende.
Vacuumlekken door valse lucht zou ook kunnen, maar dan merk je vaak meer (inhouden e.d.). Vacuumslangen checken en buis tussen rembekrachtiger en inlaatspruitstuk.

Aan de Digijet stekker zelf kun je moeilijk meten, want die moet aangesloten zitten, beter meten welke signalen hij binnenkrijgt. Dit zijn er maar 12 (12 ingangen, en 1 uitgang):
pin 1 ontstekingspulssignaal (Hallgever) via de transistorontsteking bovenop de Digijet ECU
pin 2 blauwe tempsensor
pin 4 sensor gasklepstand
pin 5 het pendelende lambdasignaal
pin 6, 14, 15 en 19 stuwklepstand (potentiometer) van de luchthoeveelheidsmeter
pin 7 massa motorblok, bij stekker lambdasonde in de buurt
pin 12 uitgang aansturing injectoren
pin 13 signaal Digijet relais 32 (stroomvoorziening)
pin 20 signaal brandstofpomprelais 67 (brandstofvoorziening)
pin 25 massa accu minpool

Als je nog schema's of storingzoekers nodig hebt, stuur dan een pb. Ik had het vroeger op mijn NZ site, maar heb alle data nog.

gr
Johan

ar1g3 28-09-2019 01:27

Quote:
Originally Posted by JohanV
Aan de Digijet stekker zelf kun je moeilijk meten, want die moet aangesloten zitten

Daar ben ik niet mee eens. Als je een signaal opmeet moet je dat namelijk altijd met aangesloten stekker doen. Gewoon via de achterkant van de stekker meten, voor waterdichte stekkers bestaan hier speciale meetpennen voor of kan je zelf een meetpen maken met iets als een naald of speld.

Verrek2 28-09-2019 09:45

Bedankt voor jullie reacties.
De auto staat niet bij huis dus even nog wat testen en meten gaat zo niet.
Als ik meer weet of vragen heb zal ik er hier op terug komen.
Het testen en meten van onderdelen is inderdaad van belang en goed om te kunnen.
Met wat hulp gaat het vast lukken.

@JohanV:
Ik denk dat ik weet welke site je had, veel over de NZ stond er op. Erg handig.
Volgens mij had ik met jouw site ook nog probleem verholpen door de info en doormetingen en hulp van forum.
Bleek uiteindelijk aan de ECU te liggen toen.
Die draad 5 op de ECU stekker kan ik wellicht in prikken met multimeter om te zien of die tot daar oke is.
Met elektrisch doormeten ben ik niet zo heel bekend en handig dus kan zijn dat ik daar nog vragen over krijg aldoende ik er mee bezig ga.
Naar mijn bevinding loopt de motor wel oke, houd ook niet in. Niet anders dan voorheen.

@ar1g3:
Ja met het puntje van de meetpennen in de kabel prikken heb ik ook wel vaker zo gedaan.

Verrek2 04-10-2019 10:24

Gister avond weer even met de auto bezig geweest bij een kennis van mij met garagebedrijf.
Geen vacuüm lekken, motor loopt daar ook te mooi voor, loopt perfect.
We gaan de koelvloeistof temperatuursensor vervangen en de katalysator.
Ik ga op zoek naar een gebruikte kat, mocht ik daar geen goede van vinden is er al een nieuwe verkrijgbaar voor €78.

Function 04-10-2019 11:27

Je kan eerst nog een test doen om te kijken of de Lambdasonde het doet.
Eerst met de Lambdasonde ingeschakeld.
Daarna met de stekker van Lambdasonde los.
Wel even de motor warm laten lopen.

Als je verschil hoort in hoe de motor loopt en/of er verschil is in co2 waarde dan is de lambdasonde heel.

vagg freak 04-10-2019 11:51

Heb een lambda tester in breda

Roy16VG60 04-10-2019 12:34

Quote:
Originally Posted by Verrek2
Gister avond weer even met de auto bezig geweest bij een kennis van mij met garagebedrijf.
Geen vacuüm lekken, motor loopt daar ook te mooi voor, loopt perfect.
We gaan de koelvloeistof temperatuursensor vervangen en de katalysator.
Ik ga op zoek naar een gebruikte kat, mocht ik daar geen goede van vinden is er al een nieuwe verkrijgbaar voor €78.


Verspil je geld niet; een katalysator hoeft er helemaal niet onder. Gewoon leeg kloppen dat ding!

duudt 04-10-2019 17:55

Zou er dan wel een katvervanger onder zetten, wanneer kat en lambdasonde aanwezig zijn is max co 0.5% en zonder kat 3.5%.
Denk als je de kat leeg klopt ze zeggen dat de kat wel aanwezig is maar niet naar behoren functioneert.
Heb m bij mijn golf mk2 uit 1991 er ook onder vandaan gehaald, geen enkel probleem bij de apk.

ar1g3 04-10-2019 17:59

Ik zou er mn geld ook niet aan verspillen. Is niet iets wat zomaar stuk kan gaan, en al zeker niet op 4 a 5 jaar. Als dat gebeurd is er iets grondig mis met de motor en zou die zeker niet mooi lopen. Een katalysator is geen component die beweegt, doet niets mechanisch of elektrisch. Het is pure chemie. Er zitten metalen in die als katalysator werken in de chemische reactie tussen verschillende gassen in de uitlaat. Zolang die metalen daar zitten, zal het chemische deel gewoon werken. De enige manier waarop de katalysator kan stuk gaan is als de honingraat binnenin helemaal verbrokkeld, of wanneer hij verstopt. Dat laatste zou je merken aan de motor, dat eerste hoor je als je er mee schudt en soms ook gewoon als de motor draait.
Maar de werking van de kat wordt wel gestuurd door het motormanagement, is trouwens de enige reden dat die lambdasensor daar zit. Die moet het mengsel afwisselend rijk en arm sturen om zo de juiste gassen aan te leveren voor de reactie in de kat. Als die regeling niet mooi gebeurd gaat er tekort zijn aan bepaalde gassen en gaat de reactie niet doorgaan (of toch in mindere mate). Bijvoorbeeld als hij niet arm genoeg gaat ga je te weinig zuurstof hebben om te binden met CO om zo CO2 te vormen, waardoor je een hoger CO gehalte gaat krijgen.

Dus tenzij je kat enorm rammelt of de motor geen vermogen heeft, zou ik die gewoon laten zitten. Ik denk dat je ergens anders moet zoeken, iets zorgt ervoor dat de motor wat te rijk loopt.

Roy16VG60 04-10-2019 18:02

Quote:
Originally Posted by duudt
Zou er dan wel een katvervanger onder zetten, wanneer kat en lambdasonde aanwezig zijn is max co 0.5% en zonder kat 3.5%.
Denk als je de kat leeg klopt ze zeggen dat de kat wel aanwezig is maar niet naar behoren functioneert.
Heb m bij mijn golf mk2 uit 1991 er ook onder vandaan gehaald, geen enkel probleem bij de apk.


De waarde moet bij de NZ altijd 0,5% zijn, die 3,5% geldt voor jaren 70 modellen.

De waarde dient gemeten te worden na de kat bij stationair toerental. 4 gas meting telt nog niet voor deze modellen, daar komen ze nooit doorheen.

Tot 1 januari 1993 hoeft er geen kat onder te zitten. Als hij maar aan de uitstootnorm voldoet. Bij U9 is dat 0,5% co.

Function 04-10-2019 19:52

wat is de kilometerstand?

duudt 04-10-2019 20:59

U9 of k6 etc op het kenteken hoeft voor de apk niet naar gekeken te worden, 3,5% geldt tot 31-12-1992 voor alle auto's zonder kat ongeacht wat er op het kenteken staat.
Op deze pagina zie je een handig overzicht: http://www.autoadviezen.nl/Bouwjarenlijst.htm

The_Maxx 04-10-2019 23:07

Wel of geen kat maakt niet zoveel uit voor bepaling van de co waarde.

Zolang er een lambdaregeling in zit (Bij NZ is dat het geval) geldt de 0,5 co.
Dit geldt al vanaf 1986.
Katverplichting kwam inderdaad in 1993 pas. Net zoals de 4gas test.
Oudere auto's mogen ongeacht wat voor regeling er in zit, 4,5 hebben.

Overigens, waarom zou een oud injectieblok niet door de 4gas kunnen komen? Zeker met kat moet dat gewoon mogelijk zijn.

Roy16VG60 05-10-2019 06:41

De 3,5% heeft inderdaad betrekking op modellen zonder uitlaatgas regeling. Zodra er een lambdaregeling op zit (K6, U9, E2) moet het co maximaal 0,59% zijn. Dit staat middels deze codering aangegeven op het kenteken.



duudt 05-10-2019 09:14

Oké my bad, was mij uitgelegd dat de auto kat en lambda moest hebben voor 0.5% maar als 1 van deze 2 er niet op zat deze wel 3.5% co mocht hebben.

Function 05-10-2019 13:14

Is de co2 waarde ook wat te 'tweaken' dmv bijvoorbeeld de ontsteking wat te verstellen zodat de motor wat 'rijker' of 'armer' loopt?
De enige die ik weet is de motor flink op temperatuur laten komen dmv hoge toeren om alles even schoon te 'branden'.
Nog meer 'tweaks'?

Verrek2 07-10-2019 10:51

Forumleden,

Ik zie jullie reactie nu pas. Had geen melding in mijn mailbox ontvangen.
Dank voor het meedenken.

Een aantal dingen beantwoorden en reageren:

Function:
Volgens mijn eerdere metingen met de multimeter en de mening van de monteur werkt de lambda naar behoren. Hij zag dat ook bij de emissietest op het scherm.
KM stand 390xxx
Ontsteking hoef ik niet te verstellen als dat al die jaren voorheen ook goed was.

vagg freak:
Bedankt voor het aanbod maar is wat ver weg...
maar wellicht dat het de sensor toch zou zijn?
Tot dusver had ik dat uitgesloten... zie hierboven.

Roy16VG60:
Ik wil er eigenlijk ook geen geld meer aan uitgeven.
Als die APK er op zit gaat ie in de verkoop.
Het is een U9 op kenteken en inderdaad mag de uitstoot niet boven de 0,5%
post #18 #20 inderdaad!


duudt:
Hier wat info over de katalysator
https://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?t=7477
U9 houd in op kenteken dat hij er onder moet zitten en niet boven de 0,5% uitstoot mag zitten.
Dat is wat ik er van begreep.

ar1g3:
Ik dacht ook al die die kat niet af kon zijn in zo'n tijd.
Heb een mail gestuurd naar de leverancier maar geen garantie op antwoord uiteraard.
Ik heb filmpjes op youtube gezien dat ze de werking van een kat meten met een druk test en infraroodmeter temperatuur test.
Druk test heb je een metertje voor nodig die je in de lambdagat draait en dan niet te hoog mag zijn. Bij temperatuur meting meten voor en na de katalysator en na de katalysator moet die beduidend heter zijn ipv er voor. zou hij voor heter zijn dan er na zou hij verstop zitten, als de drukmeting te hoog is ook.
Je zou dan ook vermogensverlies merken als het ernstig is en dat verneem ik niet.
Dit wou ik zien of ik bij de garage aan die apparatuur kan komen om te checken.
Als dat het niet is zou er inderdaad ergens anders wat aan de hand zijn.
Ik wil niet zo maar onderdelen vervangen zonder dingen uit te sluiten.


ben op zoek naar de goedkoopste oplossing, het liefst helemaal geen geld meer aan uitgeven.
heb er al €350 in gestoken voor de APK deze keer.
rij nu een Golf 4 1.6 16v en daar moet ik ook nog dingen aan doen.

Ik zit er nu dus aan te denken om de katalysator eerst te testen mits ik de middelen daar voor kan regelen en eventueel te demonteren en van binnen te bekijken, afhankelijk van de metingstest.
Ook dacht ik de lambda proberen te demonteren en schoon te maken.

Verrek2 11-11-2019 12:59

Ik heb afgelopen vrijdag de katalysator gedemonteerd en bekeken maar die ziet er schoon en onvervuild uit.
Lambda heb ik schoon gemaakt.
Daarna niet weer gemeten.
Heb ook niet een idee wat ik nog kan doen...

darksupra 14-12-2019 09:25

hey ik weet niet of je hier nog mee bezig bent maar ik kan je wel duidelijkheid geven over de rdw regels betreffende de katalysator.
indien een auto een katalysator heeft EN een lambda spreken wij over een co waarde van 0.5 tussen 31-12-1985 en 30-06-2002 voor de stationaire meting.
zodra deze dus 1 van deze 2 niet heeft vervalt deze waarde dus en kom je op de 3.5 die geld voor autos van 30-09-1986 tot 30-06-2002.
daarintegen vanaf 31 december 1995 is de katalysator en lambdasonde verplicht.
zoals ook aangegeven in de tabel van roy16vg60.
de k6 u9 codes hebben niks meer te maken met de apk, dat was vroeger...

om het even simpel te zeggen, als je de katalysator er tussen weg haalt mag de auto dus 3.5% co uitstoten.

Verrek2 16-12-2019 17:08

Ik heb het nog steeds niet opgelost en uit einde raad de auto te koop gezet.
Zoals ik begrepen heb als de codering op kenteken staat (U9) inmijn geval dan moet ie voorzien zijn van katalysator en lambdasonde.
Ben er bij drie garages mee geweest.
Ik weet nog steeds niet hoe ik de waardes lager moet krijgen.
Een kennis van mij met garage heeft ook nog geprobeerd de luchtmassameter en gasklephuis af te stellen maar mocht niet baten.
Zijn advies was om die twee te vervangen maar zie dat niet zitten.
Op de gok maar weer kosten maken.

Roy16VG60 16-12-2019 17:21

Waar heb je hem te koop staan?

darksupra 17-12-2019 11:51

de codering u9 en k6 zijn al aardig wat jaren terug vervallen voor de apk.
als die garages bij jou zeggen dat dat nog steeds een ding is moeten ze nodig eens op herexamen gaan.
de regels staan letterlijk op https://handboek.rdw.nl/ zoek het heel handboek maar na, er staat nergens ook maar iets over u9 en k6 of dat de auto moet voldoen aan de gestelde typegoedkeuringseisen die bij het u9 of k6 registratie horen.

waar kom je zelf uit de buurt dan? ik zit zelf op de grens van groningen/drenthe, misschien dat ik je nog verder kan helpen.

Gänze 10-04-2020 23:02

Hallo,

Je zult de auto inmiddels wel verkocht hebben, maar misschien nog voor anderen zinvol.

Heb zelf ook lang met CO uitstoot geworsteld en naar mijn mening was de onsteking met een stroboscoop afstellen van doorslaggevend belang.

Volgens de keurmeester was de kat kapot, deze is echter gewoon op de auto blijven zitten.

Mvg. Stefan

Verrek2 26-10-2020 09:46

Ik weet dat het een late reactie is maar ik kreeg geen updates over jullie berichten. Mijn excuses daar voor.
Ik wou echter nog vermelden dat na het vervangen van een gebruikte katalysator de CO wel in orde was en de auto inmiddels verkocht is.

DarkSupra, ik kom uit provincie Groningen trouwens.
Bedankt voor je hulp aanbod.

Gegroet,

Verrek2


All times are GMT +1. The time now is 21:05.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.