Golf Mk2 1.3i -> 1.8 G60
Dag Medeforummers!
Mijn naam is Robert (22) uit het altijd rustige Voorst bij Apeldoorn en Zutphen. Vers afgestudeerde Automotive Engineer. Ik lees al enkele jaren mee op het Forum, maar heb mij nooit echt goed voorgesteld. Dus bij deze: Ondertussen ben ik al weer 3 jaar eigenaar van een roestvrije, Kersenrode Golf Mk2 uit 1990. Het is een import Duitser met een 1300 injectiemotor en origineel met 4-bak, maar deze is al snel gewisseld voor een 5-bak. Onderstel is volledig omgebouwd naar dat van een 16V GTI en staat sinds twee weken op een set KW Variant 1 Coilovers. Flink verschil met het lekke FK setje waarop ik hem gekocht heb! Qua schoenen staat de golf op een set Ronal Turbo's [15x7J] met Toyo R1R rubber. Hier wat foto's bij het verhaal: Het toekomstplan: Hoewel ik er absoluut geen erger in heb dat er maar een 1.3i in de auto ligt, want die komt (in de toeren danwel :rolleyes: ) verrassend goed mee met het verkeer, kriebelt het nu wel om de Golf wat meer pit te geven. In de eerste instantie was het plan om een ander 1300 blok enigzins op te peppen in de vorm van hoge compressie zuigers, ITB's, Flowen adhv Solidworks analyses en het geheel Standalone laten draaien. Dit was echter de afweging tussen het hebben van een unieke ombouw of het hebben van een écht rappe auto. Toen kwam, nogsteeds in de smallblock spirit, de G40 op het oog. Klein, licht maar een redelijk vermogen dat ook nog eens vrij makkelijk op te schroeven is. Daarbij ook nog eens vrij uniek, gezien meesten hier niet de moeite/tijd voor willen nemen. Toch nam na enige tijd de twijfel toe, want voor hetzelfde geld zou er iets met veel meer vermogen in kunnen. Omdat een 20vt voor mij geen optie is, gezien ik de auto graag OEM+ wil gaan bouwen, zat de twijfel op een 16V swap of een G60. Die tweede kwam een week geleden toevallig op mijn pad! Hoewel deze origineel uit een Corrado komt, heb ik voor een redelijk zacht prijsje het complete blok met alle aanbouwdelen, de versnellingsbak, assen, intercooler, voorbalk en de complete kabelboom met ECU kunnen kopen. Deze dan ook afgelopen zaterdag opgehaald met de caddy van m'n vader: Zoals eerder vermeld is het plan een OEM+ inbouw van deze motor. Blok zal helemaal uit elkaar gaan en gereviseerd worden. Alle aanbouwdelen daarbij natuurlijk ook! Binnenkort zal ik wat meer foto's van de PG motor uploaden! :thumbup: |
Tof, weer een g60 in de buurt. Ik volg :thumbup:
|
Al zag ik de 1.3 op ITB's liever, heb je wel de juiste keuze gemaakt! Succes :thumbup:
|
Leuk. De Golf ziet er al goed uit, en de G60 zal daar veel aan toevoegen, zowel in vermogen als beleving/geluid.
|
Dit wordt een mooi projectje!!
|
Quote:
Inderdaad, maar dan met 8 kleppen minder dan die van jou :D Waar in de buurt zit jij? |
Quote:
Eens, zou het ook heel leuk hebben gevonden om daar echt in te duiken. Maar al met al zou het toch te veel geld kosten om daar meer dan 100-110 pk uit te gaan halen. Het was vooral de angst dat ik er te snel 'uitgekeken' op zou raken. |
Quote:
Dank! Heb 1 keer in mijn leven in een Golf 2 G60 mogen rijden. Dat G-lader geluid.. kan geen turbo tegenop in mijn opzicht! |
Quote:
Helemaal mee eens. Ik heb vroeger G40 gereden, en wat nog een voordeel is, is de gasrespons. Ik heb nu een Golf 7 GTI, en hoe je het ook wendt of keert, er is en blijft toch altijd wat turbo lag. De G40 had 160 pk, en spoot er werkelijk vandoor wanneer je het gas intrapte. |
Mooi project! Ik ga het volgen! Deze ombouw heb ik ook heel vaak gedaan, voor mij is en blijft een G60 dé motor.
Kijk je g-lader even goed na. Een open luchtfilter is niet altijd even best voor het inwendige van je g-lader. Succes met de ombouw :thumbup: |
G60 betoverd je zodra je dat gereden hebt ! Was ook mijn beste ervaring qua beleving en geluid !! Als ik nog eens een Mk1/Mk2 project zou bouwen, dan kwam er absoluut ook een G60 in.
Succes met de ombouw... |
Quote:
Lader gaat inderdaad ook helemaal uit elkaar, erg jammer dat 90% van de 'liefhebbers' er zo'n warmelucht-aanzuigfilter / zandstofzuiger aan hangt zonder door te hebben wat het voor gevolgen kan hebben.. Want alles voor de dikke vette inductiesoundssss... Daargelaten dat het wél een K&N filter is én deze niet los op de chassisbalk lag maar met een beugel is gemonteerd, stelt mij nog enigzins gerust. Neem niet weg dat er gewoon een originele filterbak op komt :thumbup: |
Tof, leuk project. Succes (en veel plezier) met de ombouw!
|
Vanavond begonnen met het lang uitgestelde opruimen van de werkplaats. Halve ton aan oude motorblokken en andere gerei de deur uit gedaan, eindelijk fatsoenlijke loopruimte :D
Omdat mijn motortakel zo goed als alle keerringen uit de cilinder heeft liggen, heb ik het blok samen met mijn vader op een bolderkar getild. Ze zijn toch altijd twee keer zo zwaar als dat ze eruit zien.. Meteen ook maar even een nieuwe motortakel besteld :screwy: Paar foto's: Gasklephuis even vrijgemaakt door de slang er af te halen, geen drupje olie te bekennen. Vergis ik mij door te zeggen dat dit een goed teken is, aangezien dit betekend dat de keerringen in de lader nog in goede staat zijn? Ook het uitlaatspruitstuk maar even gedemonteerd om te kijken hoe de uitlaatkanalen eruit zagen. Alle 4 zo schoon als wat! Je kan je vinger er door halen zonder ook maar enigzins zwart te worden. Hopen dat de koolaanslag in de motor ook meevalt! Iemand die mij zo het merk van dit spruitstuk kan vertellen? Zit geen typeplaatje op, maar aan de lasnaden te zien is het geen habbibabbi merk. Plan voor morgen is een compressietest. Neem aan dat een compressie van tussen de 7-9 bar (koude motor) is waar ik op moet hopen? |
Quote:
Het lijkt mij een TA technix of een van de vele andere namen waaronder ze verkocht werden/worden. ook veel van de habbibabbi merken hebben vaak prima afwerking. Locatie en onderdelenlijn via PM. |
Gotcha! Heb op mijn oude 2,0 8V GTI een TA technix gehad, wat ik mij daarvan kan herinneren was de afwerking nog belabberder dan een oude dweil. Maar desalniettemin zal deze toch wijken voor een supersprint of dergelijk!
|
Quote:
Is die compressie zo laag bij deze motoren? Als je de specs niet hebt, of er is niemand die het hier reageert, wil ik het morgenvroeg wel eens nakijken in mijn boek. Compressieverschil tussen de cilinders is de belangrijkste parameter. Daar zou ik het meeste belang aan hechten! |
Quote:
Compressieverhouding van een PG motor is 8:1 als ik mij niet vergis! Zal inderdaad ook vooral kijken naar de balans tussen de cilinders :thumbup: EDIT: Volgens de Bentley manual is tussen de 8 & 12 bar de richtlijn. Daarbij maximaal 15% verschil tussen de 4 cilinders toegestaan. |
Deze ga ik ook zeker volgen! :thumbup:
Was ook direct verkocht van het geluid, zo verslavend...! En zoals hierboven al ergens aangegeven, wat een gasrespons, en klimt zo snel in toeren. Het is altijd terug aanpassen als ik terug in men 335i stap, die minder gevoelig is aan het pedaal, maja eens die reageert, reageert hij ook :cool: |
Korte update:
Gisteren wat extra delen ontvangen en geparelstraald, meteen een stuk frisser weer. Ook een originele filterbak weten te bemachtigen. En wat doe je als de spoed van de lambda anders is dan die van het spruitstuk waar die in moet? JUIST, gewoon doordouwen... :screwy: Uiteindelijk maar doorgeslepen omdat de kraag al zo goed als rond was.. |
Quote:
Compressieverhouding is wat anders als compressie druk :D Maar G60 = :thumbup: , heb zelf een 16v-g60 ;) |
Quote:
Compressieverhouding is inderdaad verschillend van de eindcompressiedruk, maar beiden liggen wel in verband met elkaar! Goede meting gedaan met een volledig open gasklep bij atmosfeer en 100% vullingsgraad van de cilinder betekend theoretisch met een een compressieverhouding van 8:1 wel degelijk dat 1 atomsfeerlucht naar 8 atmosfeer wordt gebracht. Echter, rekening houdend met zuigersnelheid welke een impuls levert, temperatuurstijging van het gas adhv de gaswet en mate van afdichting van de zuigerveren/kleppen etc., is de verhouding hiertussen te benaderen met de formule: P(comp) = P(atm.) * (Epsilon^(1,12)) Dus met een CV van 8:1 kom ik op een einddruk van 10,5 Bar. Mijn redenatie naar de 7-9 Bar was niet gemaakt op basis van oh-1-bar-plus-en-min-de-comp.verhouding, maar op basis van deze 10,5 en daarbij uitgaande van een vullingsgraad van circa 70 tot 85 %. Dan kom ik tussen de 7 & 9 Bar uit :thumbup: |
Quote:
Dit soort posts kan ik wel appreciëren^^ Dan is de range van 8-12bar die Bentley opgeeft in ieder geval correct. In mijn Bentley boek staat niets over de G60, goed dat je het dus zelf gevonden hebt :thumbup: Wat waren de meetwaarden? Of heb je nog niet gemeten? |
Quote:
Gelukkig maar, toch niet voor niets 4 jaar naar verstrooide leraren geluisterd dan :D Heb ergens in een diep donker gaatje van het internet een Officiële Corrado Repair Manual weten te bemachtigen, met daarin alles van de G60 en VR6 motoren! [Bij interesse hierin doe maar een PM]. VW zelf geeft dus de range op van: Heb zelf helaas nog niet kunnen meten, gisteren nam het assembleren van de motortakel iets meer tijd in beslag dan gehoopt (mijn handen passen in tegenstelling tot de chinezen die hem gemaakt hebben niet een halve meter in een 80x80 profiel om een moertje vast te houden.. :chair: ). Uiteraard was daarna mijn losse accu leeg dus vond ik het wel even best. |
Zojuist de compressiedruk gemeten:
Cil.1 : 11,9 [Bar] Cil.2 : 12,0 [Bar] Cil.3 : 11,9 [Bar] Cil.4 : 11,8 [Bar] Kan niks anders zeggen dan een mooie meevaller! :thumbup: |
Erg mooi idd!! Kan je niks van zeggen👌🏼👌🏼👌🏼
|
Quote:
Ik ken het gevoel :thumbup: Zien er mooie waardes uit!! Gelijk nieuw! |
Gisteravond even tijd kunnen vinden om de motor en bak te scheiden, en het blok op de motorbok te kunnen plaatsen:
Dat gaat een stuk fijner werken! Ergens volgende week de G-Lader eraf halen en deze samen met een 'ervaringsdeskundige' ( :D ) openen. Hopelijk dat een extra paar ervaren ogen er nog dat beetje meer inzicht in kan geven ! Versnellingsbak blijkt een AYN ipv de verwachte ATB welke veelal in de Corrado's ligt. ------------Eind.Red-----1e---------2e----------3e---------4e----------5e ATB:--------3,647-------3,778------2,105-------1,345------0,971--------0,795 AYN:--------3,684-------3,778------2,105-------1,345------0,971--------0,756 |
AYN zat volgens mij ook wel achter TDI's
|
Nope, AYN zat in de laatste bouwjaren Golf 2 G60’s en is een prima bak! Ik vond ze net wat fijner dan de ATB.
|
Dan heeft de vorige eigenaar zijn bak gewisseld, op de kentekenpapieren is het een corrado uit ‘89.
|
Een 89er hoort altijd een ATB bak in dus hij is gewisseld.
Deze bak kan ook van een Corrado zijn; https://www.vwcorrado.de/t136_corrado_getriebe.html |
Quote:
Zou best kunnen idd. Weet t ook niet allemaal uit t hoofd, ma ben van alles tegen gekomen in die tijd en er werd vast ook een boel uitgewisseld😬✌🏼 |
Quote:
Klopt. Op mijn golf g60 zat standaard ook een AYN bak. |
Vanavond de G-lader gedemonteerd van de motor. Horen de 4 boutjes van de silencerbox niet los te komen ? Want kreeg ze er met geen mogelijkheid uit, dus de 13 mm naar de lader maar losgeschroefd :screwy:
De Lader: Zo te zien is het een 2e generatie lader: Ook heeft iemand zijn werk gelabeld, nog even uitzoeken wie het is geweest. Komt deze inscriptie iemand bekend voor? Zou het Roma Tuning geweest zijn? Hopelijk van de week de Lader openen, en zien hoe de verdringer, lijsten etc. er aan toe zijn! |
Quote:
Fijner mbt versnellingsverhoudingen? iets langere 5, iets kortere eind. Ik heb mijn mijn ATB juist de eerste 3 versnellingssets uit een andere bak (langere versnellingen dan ATB) |
Roma idd. Heb hier nog wel vergelijking liggen :thumbup:
|
Los lambda moeren kun je kopen
Is inlaat 100%vet vrij van binnen ivm straal zand/glas wat daar op blijft plakken |
Quote:
Draad in het spruitstuk is nog 100% goed, sensor draad is helemaal dol. Inlaat is helemaal schoon, ook van binnen inderdaad ! |
Quote:
Ik vond hem iets beter aansluiten en daardoor wat sneller aanvoelen. Net als een CDA bak van een ABF i.p.v. een G60 bak op een 16VG60. Het past net wat beter bij de karakteristiek van de motor. |
All times are GMT +1. The time now is 19:38. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.