golf 2 1.3i loopt hoog in toeren
UPDAT: GEEN INJECTIE MAAR CARBU MOTOR !!!!
ik heb jaren geleden een golf 1.3i kunnen kopen uit 1991 als donor voor mijn golf diesel. echter is mijn golf diesel helaas vorige week gesneuvelt (koppeling slipt). doordat motor en bak ook op hun einde lopen, wil ik die niet herstellen en had ik het gedacht om donor en hoofdvoertuig te gaan wisselen. na 3jaar heb ik een accu gehangen aan de benzinemotor en die nog eens gestart. die tikt redelijk luid onder het kleppendeksel (kleppen regelen vermoed ik), maar wat raar is, is dat die aan 2500rpm draait. als ik die in versnelling zet en de koppeling laat opkomen, zakt dit naar 800 als die begint te rijden. maar zodra ik ontkoppel gaat die naar 2500rpm. dacht eerst dat dit was totdat die op temperatuur komt, maar na 15min is de temperatuur heel hoog en blijft die op 2500rpm stationair. wat kan ik het beste nakijken (temper sensor ergens???), want met dit soort mono point injectiesystemen heb ik weinig ervaring. moet de ECU misschien weer ingeleerd worden omdat die lange tijd zonder accu heeft gestaan? ik weet dat fords van de jaren 90 dit probleem hadden, als die 30min zonder accu staat, moet je ermee gaan rijden zodat die zichzelf weer inleert |
Als eerste de onstekening (huis) checken of die in de goede (vaak wel een markering) stand staat.
Daarna kan je gaan draaien aan de stationair afstellingsschroef op het gasklephuis. Eventueel er even helemaal uit en schoonmaken. Bij mij kon ik het uiteindelijk niet vinden. Maar dat was in combinatie met heel veel olie consumptie/druk problemen na een koppakkingwissel. Vermoed dat de kleppenseals aan gort waren. Toevoeging: de gasklep kan na tijdje stilstand niet helemaal meer sluiten. |
Met mijn 1.8 RP (Ook mono point) had ik na het lostrekken van de accu ook wel dat ie in eerste instantie hoog stationair liep.
Gewoon op laten warmen, af en toe en dot gas geven en dan ging die vanzelf weer rustiger lopen. |
dat getik is zeer waarschijnlijk olie dat naar de hydraulische stoters toe moet dit is normaal dat dit even duurt meestal na 1 a 2 keer goed warm gereden en een oliewissel gaat dit weg. je zegt ook dat de auto erg heet wordt dus zou ik toch preventief wat dingen gaan vervangen zoals de radiateur waterpomp en een thermostaat evenals de distributieriem omdat het rubber toch vergaat na verloop van tijd, voor het hoge stationair lopen zou het kunnen dat de temperatuur sensor defect is of als het een nz motor is dat deze een kapotte injector heeft/vies gasklephuis (het blijft gewoon lastig zulke dingen door de computer vast te stellen dus mijn advies is om gewoon preventief een aantal dingen te vervangen en dan kijken waar je staat)
|
Hoge stationair kan een defecte voetpakking zijn, of een scheurtje i de slang tussen tussen remservo en inlaat. Hij probeert een vacuum te trekken maar dat gaat niet. Gevolg is een oplopend toerental.
|
De distributie riem kan ook een oorzaak zijn voor stationair te hoge toeren.
Na een koppakking wissel de distributie riem niet op tijd gezet en was opeens 2000 toeren. Nadat de distributie riem een tandje verzet te hebben was het stationair toerental weer normaal. http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=139903 |
ik heb er niks aan gedaan. niet aan de ontsteking geweest, geen distributieriem vervangen.
ding is rijdend beginnen gezet en kwam van iemand die er elke dag mee reed. staat nu een jaar of 3 in de garage en heeft hoog toerental. zal die voetpakking eens controller (heeft een monopoint die ook? dacht enkel carbu). vacuum ook eens controlleren. zomaar dingen gaan vervangen doe ik niet. |
Ik zou beginnen met het controleren van alle vacuüm slangen inderdaad.
Dit is toch de injectiemotor met de luchtmassameter aan de luchtfilterbak? Kijk eens goed naar de inlaatslang, en dan met name naar de carterontluchting, deze bestaat uit veel delen en word snel slecht. Om te testen zou je de carterontluchting even los kunnen halen van de inlaatbuis, vervolgens de opening op de buis goed dichtplakken met iets. Succes en houd ons even op de hoogte. |
Hebben benzine en diesel dezelfde brandstofpomp/brandstofdruk?
edit: Dacht dat je de motor al had gewisseld maar dat staat nergens. Als de motor nog in de originele Golf zit, kun je dit negeren... |
Heb je de Golf al eens een tijdje laten draaien? Tot die goed warm is.
Verder denk ik dat je best eens uitzoekt welke parameters de injectie gebruikt. Komt het niet van pas om dit op te lossen, dan komt het sowieso eens van pas. Persoonlijk vermoed ik vacuumlek, kan je altijd eens checken, kost niets! Met deo of brake cleaner op zoek gaan, of voor een paar euro een rookmachine bouwen. |
goed warm draaien heb ik idd laten toen, tot die zelf heet stond, loste niks op.
door tijdgebrek niet kunnen verder doen en gisteren pas een nieuwe accu kunnen aansluiten (de auto was stuk). nu start die vlot, gaat naar 1500rpm, valt terug naar 800rpm en valt dan dood. gas geven als die op 800rpm zit doet absoluut niks meer. start je opnieuw, klimt die in toeren, valt terug naar 800 en dood. als ik gas blijf geven tot 2000rpm blijft die draaien is de originele motor van de golf, absoluut niks aan gesleuteld of veranderd. rijdend weggezet. luchtfilterdoos staat bovenop de monopoint, geen luchtfilter bak |
Quote:
Maar.. dus ook geen luchtmassameter meer dan? Die zit normaal na de luchtfilterbak. |
die is origineel zo, ik weet ook niet hoe ze de luchtstroom meten dan.
die auto reed perfect. als ik mono point fotos zoek van een 91' golf 1.3 kom ik 2 verschillende modellen tegen. de mijne en enen met zo een vierkante luchtfilterdoos |
Quote:
dit is een carberateur 1300 dus een 2g of mh motor hier zit geen luchtmassameter op, mogelijk iets verstopt of een verkeerde afstelling/vacuum probleem (zou beginnen bij een voetpakking) |
Quote:
die met de vierkante luchtfilter doos is een nz motor met de injectie voor zover ik weet zijn die met de ronde bakken allemaal carbs |
Topic start:
Quote:
1.3i staat voor injectie met een NZ motor(code) Dit is een 1.3 carburateur dus een 1.3 zonder 'i'. Mijn suggesties gaan over een 1.3i (NZ)! Wat wordt onder een 'voetpakking' verstaan? |
Quote:
Vandaar mijn reactie, ik had ook een NZ verwacht. Voetpakking is de dikke pakking onder de carburateur. |
werd de carbu nog geleverd in 1991 dan?
als ik zoek op golf 1991 1.3 monopoint kom ik deze foto tegen met bijhorende tekst Quote:
en die foto is dezelfde als de mijne. mijn zus had vroeger een polo monopoint (mk2 facelift, dacht 1.1 uit 1991) en die zag er ook zo uit met een ronde luchtfilterdoos. en daar weet ik 100% zeker dat het monopoint was, want die had geen vermogen en we hebben de hele kabelboom zitten uitmeten, alsook de egel in de inlaat als de injectorbekabeling in het midden. toch ook een vraagje: waar zit hier de luchtmassameter als men die doos vervangt door sportluchtfilter? en er zit een monopoint onder voor mij zou het ideaal zijn als het een carbu motor is. in belgie mag je namelijk niet van injectie naar carbu of omgekeerd, en ik heb nog een 1.8 blok liggen (zonder kabelboom). ik had al gedacht dit 1.8blok op motocarbs te zetten en in dit golfke te steken |
Quote:
Ook maar even tegenaan bemoeien, zeker als je dan een foto van mijn Polo pakt :D. Met betrekking tot de luchtmassameter; die zit er niet bij dit soort monopoints, althans, ik kon m niet vinden met het demonteren van de schotel bovenop het blok en het plaatsen van het Golf mk3 1.8 monopoint aanzuigdeel. Heb je een sticker achterin de auto waar de motorcode op staat? Dan kunnen we de hele discussie over of het een carb is of niet sluiten. Als het echt een 1.3i is en er geen ander blok in is gekomen lijkt mij het duidelijk dat dit een AAV (monopoint injectie dus) is.. Wat betreft de problemen die je ervaart: klinkt mij als iets met koud/warmloop dus ik zou de temperatuursensoren vervangen, als het goed is zijn het er 2; een blauwe en een zwarte. Ook even goed kijken naar de staat van de connectoren en kabels. De zwarte stuurt het signaal naar de tellerbak, de blauwe naar de ECU. (of precies omgekeerd, heb het een beste tijd geleden vervangen en ik heb ze voor de zekerheid allebei vervangen :redface: :redface: ) De ECU van een Monopoint reset zich als ie langer dan 10min van de accu is losgekoppeld, maar "inleren" moet gebeuren door langere stukken rijden. Hopelijk ben je hier iets mee geholpen :thumbup: P.S. @Function Voetpakking bedoelt men #13 mee in deze afbeelding (plaatje van inlaatspruitstuk van een Polo Monopoint): |
ik heb die gekocht als zijnde een 1.3i. nuja, t was een donor kas, dus intresseerde de motor mij niet.
mijn zus had ook een polo en toch was ik overtuigd dat het een carburator was. tot we de kabelboom van de injector moesten nameten. ik vond toen ook al geen luchtmassameter, dus dat systeem werkt enkel met een gasklepsensor en de lambda om zo de injector aan te sturen. dat zijn dan ook de systemen die je moet inleren. die moet weten hoelang de injector aan te sturen als je gasklep op positie x komt. (vandaar de opmerking in mijn allereerste post hier: "moet de ECU misschien weer ingeleerd worden omdat die lange tijd zonder accu heeft gestaan? ik weet dat fords van de jaren 90 dit probleem hadden, als die 30min zonder accu staat, moet je ermee gaan rijden zodat die zichzelf weer inleert") ik had al gegoogled op monopoint VW en kom verschillende fotos tegen. met ronde luchtfilters zoals de mijne, en met vierkante luchtfilterdozen achter de passagier koplamp. waaronder ook een paar die een sportluchtfilter steken (zoals de uwe). ik was dan ook verbaasd om te horen dat er een LMM tussen moet zitten en dat de mijne dan een carbu zou zijn met die ronde luchtfilterdoos. en die fout had ik ook al eens gemaakt met mijn zus. mijn broer had me ook al eens laten weten dat er in 91-92 enkel nog injecties geleverd werden en geen carbu's meer. er was toen ook al beslist dat vanaf juli92 er enkel nog euro1 mocht geleverd worden. veel fabrikanten begonnen dus een jaar vroeger al met de uitrol van euro1 goedgekeurde modellen. ik ben enkel met oldtimers bezig van eind jaren 70, dus ken de materie niet echt van die jaren 90 bakjes ga vanavond de luchtfilter eens eraf halen. heb hem gisteren nog moeten starten om die wat te verplaatsen in de garage (stond voor mijn bandenmachien). toen die warm werd, bleef die schoon lopen aan 1100rpm en viel niet stil. k denk dus idd dat die continue wisselt tussen koudloop ( 2500rpm) en warmloop (800rpm) waarbij die bvij het laatste stil valt als die nog koud is |
Dat klinkt als dat het de goede kant opgaat.
|
type 19-G-2G.
carbu motor dus |
Quote:
als het goed is zat je luchtmassameter aan je oude luchtfilterbak, ben wel benieuwd hoe deze auto gelopen heeft zonder |
even een update, de auto is buiten gezet en word klaargemaakt voor de keuring.
dus ook de luchtfilter er eens af want valt nog altijd stil stationair. nu wel gemerkt dat - de bougies aardig zwart zijn - de uitlaat veel roet blaasd (garagedeur krijgt een zwarte cirkel waar de uitlaat zich bevindt) - de choke klep vast zit op dichte stand :D nu al vanalles gedaan, WD40, reiniger,... die klep blijft moeizaam bewegen en ik heb in de garage nog 2 van die pierburg 2E carbs liggen, echter wel komende van een 1.8 (geen idee welk model, als iemand het weet...) 1991"er 1.8 carbu geweest http://fordcapri.be/fcapri/golf/sloper/102_7119.jpg nu zit die carbu wel achterste voor op de inlaat in vergelijking met die van mijn 1.3. zijn die 2 uitwisselbaar of zijn de sproeiers anders? of andere venturi. ik heb eventueel ook nog een berg webers liggen, zijn die makkelijk te swappen? (DGAS32/35, 32/36 en EGAS38/38) |
Quote:
Denk dat je nog wel "1 of 2 dingetjes" meer moet doen voor de keuring! |
foto hierboven is een gesloopte golf.
daar is VEEEEEL werk aan om ooit nog te keuren van die wil ik de carbu afnemen en op mijn 1.3 zetten. het ziet er uiterlijk dezelfde carbu uit, beide een 2E pierburg. Alleen heb ik een 1.3 2G motor en deze is een 1.8 motor (vermoedelijk GU motor volgens de laatste eigenaar). en dan wou ik weten of de carbu gewisseld kan worden? ik heb nog een gelijkaardige carbu op een los inlaatstuk liggen in de garage, herkomst geen idee, maar de carbu beweegt ook vlotjes en de choke klep beweegt ook in tegenstelling tot de mijne. dit is de keur auto, staat al ongeveer 4jaar stil in de garage |
vandaag de hele dag met die carbu bezig geweest, wat een krengen zeg.
probleem 1: de chokeklep gaat stroef, je moet echt duwen met een vinger voor die wil bewegen, mijn andere carbu geweest dat al als je er tegen blaast. ik kan de carbs niet wisselen aangezien de halve maan voor de gaskabel bij de andere carbu aan de andere kant zit. daar zit dus al een verschil tussen een 1.3 en 1.8 carbu. ook ontbreken er vacuumslangetjes en potjes bij de mijne, die de andere WEL heeft. probleem 2: bij het spuiten van remmenreiniger op de voet, gaat de motor harder lopen. vandaag daar een extra pakking voor gemaakt om onder de carbu te steken. dat is stabieler. probleem 3: een kapotte vacuumslang aan de carbu, als je die plooit, zie je de scheurtjes komen. die is vervangen. het enige probleem blijft die choke dus. ik heb dat slakkenhuis met die veer verwijderd, en die ziet er goed uit. ik heb dan het plastic deel waar dat slakkenhuis op past ook verwijderd. daar draait het mechanisme van de choke heel zwaar op. de chokeklep op zich en het verbindingsstangetje zijn goed (stangetje viel op de grond, wat een prutswerk om die terug te krijgen). heb die plasticdelen en veren allemaal gedemonteerd, maar het blijft stroef. alsof het zo stroef moest zijn. de andere carbu is daar veel soepeler in, MAAR die onderdelen zijn niet dezelfde. zitten minder wieltjes en veertjes op. ofwel upgrade naar weber, ofwel naar motocarbs. hier liggen nog 2sets motocarbs van honda fireblades die dit doel ooit hadden ik heb deze inlaat op mijn golf om een weber te monteren, heb je zo een adapter nodig van pierburg naar weber. dat ding kost 100€ (let op die zwarte voetplaat die anders is dan de mijne) nu zie ik overal adaptors voor de andere inlaatstukken dan de mijne. ik heb bouten op de 4 hoeken, terwijl die adapters allemaal voor dit linker inlaatstuk is kan ik niet gewoon een adapter maken rechtstreeks van de inlaat naar weber? zonder die plastic tussenstuk er bij? ik vind het absurd om een adapter te maken op de originele adapter uit wat materiaal zijn die zwarte plastiek voeten eigenlijk gemaakt? want wil zelf een adapter maken |
iemand enig idee welke sport uitlaat spruitstukken je kan steken, ik had hier al gezien dat polo zou passen, maar WELKE van polo?
|
Als hij harder gaat lopen wanneer je remmenreiniger op de voet spuit dan is die rubberen pakking lek tussen carburateur en inlaat.
Een carburateur van een 1.8 kun je niet 1 op 1 op een 1.3 plaatsen. Sproeiermaten enzo zijn veel te groot waardoor je dat ding nooit goed aan het lopen krijgt. Voor weinig koop je ergens een NZ motor (de latere 1.3 met multipoint injectie). Hang deze erin en je bent voor altijd van die carburateur ellende af. :thumbup: |
Ik ben ook niet helemaal mee. Je post small block en big block inlaten door elkaar?
Ik heb nog wel zo'n originele inlaat liggen denk ik. Ook de sport inlaat voor dubbele webers of eventueel zelfs flenzen op zelf een inlaat te maken. |
Quote:
dat is het probleem net, ik vind die weber adapters ALLEMAAL voor bigblock inlaten, en niet voor diegene die ik heb. het staat er boven duidelijk bij dat ik de inlaat heb van de eerste foto, en overal vind ik adapters voor de 2de soort inlaat (big block dus) daarom had ik het gedacht om die zwarte blok eraf te halen, en een adapter te maken rechtstreeks van dat alu inlaat naar de 4bouten van de carbu. ipv ALU inlaat => voet voor pierburg => alu adapter voor weber ->weber naar ALU inlaat => alu adapter voor weber => weber. Hier zie je dat zo een alu adaptor op die zwarte plastic zetten (kan ook op de mijne aangezien die op pierburg boutpatroon werkt) en hier maken ze die voor rechtstreeks op de inlaat en dat 2de zoek ik dus voor mijn inlaat, heb ze gevonden in UK zwarte voet eraf en die erop |
De gemiddelde weber is veel te groot voor een 1300cc motor. De verkochte ombouw setjes zijn allemaal voor 1800/2000cc.
|
Die adapter die je post lijkt verdacht veel op de adapter in deze kit
|
Quote:
ik heb een heleboel webers liggen in de garage, komende van fiesta 1.1, escort 1.3-1.3GT (weber 35/35), capri 1.6 en 2.0 (weber 32/36)... tot capri V6 3.0 carbu (38/38EGAS). daarbij ook nog een heleboel solex V6 carbus (35 en 38mm) waar de gaskleppen synchroon verlopen alsook 2 sets moto carbus (CBR600 en 900RR) carbu vinden of reviseren is hier geen probleem :D Quote:
dat is idd die adapter, maar zoals hierboven al gezegd, ik heb carbus genoeg |
probleem opgelost met een andere rubber voet onder de carbu. k heb de oude daarna geinspecteerd en zie niet echt problemen waarom die valse lucht trekt daar. maar de auto rijd goed nu.
|
Jeuh, victory :cool:
|
All times are GMT +1. The time now is 04:56. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.