Ruben's MK1
Ik ben Ruben, (nog) 15 jaar, en heb nu bijna anderhalf jaar een '81 Golf MK1.
Het is een 1981 Volkswagen Golf 1.5S Automatic, L97A Diamantsilber. Het is echt een 'instapmodelletje' met een 1.5L automaat, dus weinig bijzonders maar heeft niet echt 'klassiekerwaarde' dus ik hoef me niet verplicht te voelen hem compleet origineel te laten... (het is geen '76 met een waarde van boven de €5000,- ofzo) maar qua uitstraling hou ik zelf wel van een beetje een originele look, dus geen bumperkitjes, bbs'jes of springveren. :D Ik wou graag een auto voor ik 18 werd en wou wel iets ouds... ik was helemaal enthousiast toen ik het hoopje roest voor het eerst bij de verkoper zag staan... Dus met als plan het opknappen van de Golf. De spatbordjes en verschillende inlasdelen zijn al gemonteerd, nu staat hij bij de spuiter, na een beetje twijfelen toch gegaan voor een wat apartere maar toch VW-kleur: L96N Vipergrün. Ongeveer zo dus. Verder hoopte ik er nog iets interessanters van te kunnen maken dan een '1.5 3-traps-automaatje' misschien een 1.8 5-bak uit een Golf 3 met een donorauto of een losse 1.8KR 16V. Vandaar ook het aanmaken van dit account, bij enige problemen heb je zo veel meer aan een forum, heb ook altijd nog de hulp van m'n vader, ik kan me voorstellen dat ingrepen bij een Golf 1 toch een stuk lastiger zijn dan bij mijn andere hobby: '94 Piaggio Vespa Si Ik hoop dus veel hulp te hebben aan dit forum :thumbup: Kon niet echt een 'persoonlijk-afdeling' binnen het forum vinden dus heb ik het hier geplaatst, indien dit wel bestaat wil ik het best verplaatsen, 'k zal binnenkort even de site afstruinen... |
Vipergrun is echt een super kleurtje! Welkom op het forum en succes met je project!
|
Quote:
Lol ! Dat zegt iemand die -20 was toen zijn auto van de band liep :D Dat is btw nog een auto van het eerste modeljaar met de brede achterlichten ZONDER wisser van de achterruit. Die uit het eerste jaar met brede achterlichten hadden geen achterwisser muv de GTI's zover ik weet. |
Vipergroen is wel een van de meest super kleurtjes
die vw uitgebracht heeft. :thumbup: Heb ooit met iemand gesproken die een '78gti vipergroen had. Wel nooit gezien. Quote:
Ah weer iets bijgeleerd ;) |
@Der Typ Siebzehn ik dacht dat de achterruitwisser een optie zou zijn, had een hele poos geleden al opgezocht wat Golf 'S' zou betekenen (net als GLS of GTI) ik geloof dat het Standaard was... (een instapmodelletje dus?)
Verder is er niet meer dan een paar honderd euro voor de Golf betaald en na verschillende aanbiedingen vergeleken te hebben concludeerde ik wel een beetje dat het niet specifiek een Golf is met veel vraag... Kleine achterlichtjes, GTI'tjes, oude 1.1's of de wat luxere GLS'jes etc. hebben volgens mij een veel hogere waarde, (Nu ik dit allemaal teruglees: Stond 'S' niet voor een groter blok? En 'L' voor wat meer opties? 'G' weet ik trouwens niet...) |
niet allemaal gelul hier wegzetten..
achterruitenwisser was standaard vanaf bouwjaar 79 (laat 78)dus plastic bumpers ,kleine achterlichten als het een GLS/GLD was of een GTI..(GTI altijd,vanaf 76) met de komst van de brede achterlichten was dat al heel anders en was het buiten modeljaar 81 zowat standaard vanaf de Golf c , ook werd het toen een C of CL..daarboven zat de GL..de 'S' in de typeaanduiding ,zei enkel iets over de motor die er in lag dwz je had een 1,1 GL en de 1,5 GLS (of 1,6 ,ben ik even bijster) de 1,1 had een klok..de 1,5 een toerenteller.. ook was een GL(s/d) veel luxer..ipv goedkoop skai of stoffen stoelen zat er Pullman bekleding in.. een Viper groene GTI heeft NOOIT bestaan..die discussie voert men al jaren.. ikzelf heb ooit Scirocco's gezien in die kleur ,maar nog nooit een Golf 1 GTI in die kleur..nooit never.. na modeljaar 81 kwamen meer opties en uitvoeringen beschikbaar,waarvan modeljaren 82/83 helemaal niet te volgen is ,..Golf Stayer..CS..SC ..LX..GX.. en dat was de hollandse markt dan..ikzelf heb een ex Belgische Rabbit LX turbodiesel gehad uit '83 .in diepzwart (041) met stalen schuifdak,groen getint glas en koplampsproeiers ,en fabrieksaf het GTD interieur voor de 2 deurs met rode strepen. had je nooit kunnen kopen in NL toendertijd.. |
Quote:
Hoe weet je zo zeker dat er geen Vipergroene GTI's geleverd zijn? Deze site weerspreekt jouw stelling: http://classicregister.com/id-guide...en-golf-mk1-gti |
Vind het zelf wel een interessant topic, toen ik voor kleuren zocht en 'vipergrün' googlede was dat ook de eerste discussie die ik tegen kwam, tenzij je er zelf bij was (bij de maak van elke GTI) kun je denk ik niet oordelen over het feit of ze er wel of niet zijn geweest, wel speculeren d.m.v. oude registers etc. als iemand mij die kan tonen ben ik ook gewoon overtuigd hoor... verder vind ik vipergrün een superkleur maar mochten er ooit vipergrüne GTI's zijn geweest dan toch hopelijk niet met die rode grill, dat kan er toch niet mooi uitzien?! :D
|
Ik heb ook nog nooit n (af-fabriek) vipergrüne Golf 1 GTI gezien, niet in real life en niet op het www. Ik zal niet zeggen dat ze niet gemaakt zijn, maar tot het moment dat ik er wel eentje heb gezien blijft het een mysterie... Net zoals bepaalde optiecodes dat ook zijn. Mijn GTI is een 'Plus' uitvoering, de exportversie van een Pirelli. Op het certificaat dat ik bij VW museum heb opgevraagd staat dan ook geen 'Pirelli' als uitvoering, maar ik heb andere certificaten gezien, met dezelfde optiecode en onomstotelijk een exportmodel, waar weldegelijk 'Pirelli' als uitvoering was genoteerd. :confused: Kan komen omdat het destijds uitloopmodellen waren. Zeg t maar... Hoe dan ook, al die info op het www (inclusief dit forum) zegt dus veel, maar soms niet alles... Sommige zaken blijven in nevelen gehuld en dat is ook een beetje de charme ervan, toch? ;)
On topic, leuke auto vind ik het en je hebt m een fijn kleurtje gegeven! :thumbup: Oh ja, dat van die rode bies om de grille meen je toch niet serieus wel? |
Quote:
die site ,en zo velen klopt niet.. heb je nog de pech dat het een engelse site is.dat kun je al helemaal niet vergelijken met de europese GTI's ik geloof dat ze pas GTI's gingen importeren vanaf 79 met rechts stuur en 5 bak daarvoor was het louter grijze import. ik zat al in dat spul sinds 1988..toen de meesten van jullie nog in de lingerie afdeling van de Wehkamp zaten te kijken...of op de kleuterschool zaten.. |
Quote:
De waarde van een Golf 1, en dat geldt eigenlijk voor elke oldtimer; is eigenlijk wat de "gek" ervoor geeft. Maar kleine achterlichtje's (vooral met stalenbumper, en helemaal met zwaluwstaart achterpaneel) en GTI's zijn gewoon meer gevraagd, populairder kan men het ook noemen. Quote:
Nope, mijn eerste Golf was een 5 deurs GL (dus de meest luxe uitvoering) 1100 van mei 1979 (dus nog kleine achterlichten) met plastic bumpers en in Mexicobeige, originele hollander en die had géén achterruitenwisser... Quote:
Juistem; BUITEN modeljaar 81, dus m.i.v. modeljaar 1982. De auto in deze topic is van mei 1981 (heb kenteken gechecked) dus nog van modeljaar 1981 wat dus ook de ontbrekende achterwisser verklaart. Ik ken iemand, weliswaar een Duitser, met zelfs een GL van eind '80 (auto is mj '81) zonder achterwisser... En ik weet het ook van iemand anders, ook weer een Duitser btw, die nog een Golf van mj 1981 heeft staan zonder achterwisser... Quote:
Ik heb zelf nooit een gezien, maar volgens een ouwe rot (weer een m+o+...:D het wordt saai :D ) die al zelfs in 1976 een GLS nieuw heeft gekocht (!) dat die ooit, volgens eigen zeggen weliswaar maar één keer, onderweg een viper groene GTI heeft gezien. |
Vorig jaar op het salon in antwerpen zijn wij met de club aan de praat geraakt
met iemand die een vipergroene aan het restaureren zou zijn. Had al van een ander clublid gehoord van die vipergroene. Hij zou die eigenaar beter kennen. Het zou dus kunnen kloppen. Maar ik heb de wagen niet gezien. Noch chassisnummer of iets dergelijks. Ook van "ouwe rotten" in het gti gebeuren, heb ik begrepen dat de optie vipergroen, 1 jaar zou bestaan hebben. Ik blijf dus hopen op een echte :D |
GTI en Vipergrün, t blijft een mooi mysterie... :D
|
Quote:
Je bedoelt dat je eigenlijk al heel oud bent |
*proest*
|
Quote:
Dan zeggen we: foto's of het is niet gebeurd! :D Ruben welkom :thumbup: , leuke golf en mooie plannen. 15 jaar en heeft nu al stijl en al veel voor elkaar! Super mooie kleur keuze :cool: |
Quote:
jip..daarom vergeet ik ook wel eens iets.. |
Vipern-Grün was leverbaar op de gti mj '78 weet ik 100% zeker. Zijn er maar enkele van geproduceerd want viperngrun was niet echt een geliefde kleur.
|
vanaf begin jaren 90 tot pakweg 2003 veel meetings bezocht..en welgeteld ooit 1 duitser gezien in die kleur
en dat was nog een 80er met kleine achterlichten en plastic bumpers ook.. dus waarschijnlijk zo gespoten.. moet echt wel een heeeeeeele impopulaire kleur geweest zijn toen..alhoewel er zat Scirocco's verkocht zijn in die kleur? pak bijvoorbeeld op een 83er Pirelli de kleur Oak green..ook maar een handvol van verkocht..maar er er zijn foto's zat van een 4 deurs GTI in Perlrose idem..maar bewijs genoeg.. ik meen nog ergens een catalogus/folder te hebben van de Golf 1 ,(VW dealer folder).,waarin bij de GTI interieurvarianten 'zwart Skai leder' aangevinkt is.. nou vergeet het maar..never nooit niet |
Geleuter over dat Viper Grün...Mooie Vespa man! En zeker een leuke Golf, maak er wat van! :thumbup:
|
Quote:
ik was het niet wat een GTI in Vipergrün heeft gezien he ;-) dat was volgens eigen zeggen een bekende van me; een duitser; en of die toen die ene keer lang geleden toen die onderweg was de kans heeft gekregen deze te fotograferen, nah; denk het niet. |
Quote:
:rolleyes: Dat is zo wanneer je zo een type kleur kiest! Dan krijg je die discussies. Als je dat niet wil, dan neem je zwart of zilver en blijf je weg van het internet. Wat er ook van is. Het ziet er een fijn exemplaar uit. Hoe hem in ere. Nette exemplaren worden zeldzaam. |
Quote:
Heb net toevallig nog een NL Golf 1 folder van 8/80 (dus '81er mj) in mijn handen gehad, en daarop hebben muv de GTI alle Golfje's géén achterwisser op de pics., zelfs dus niet de GLS... Vanaf 8/81 ('82 er mj dus) werd het indd C, CL en GL en hadden ook deze "civiele" Golfje's standaard een achterwisser. |
Ruben is 15 en kiest een golf 1 met een originele VW kleur boven een fast and furious 8 wannabe pipo auto.
Dat zijn al twee hele goede keuzes! Daarnaast ook nog smaak in de plannen voor een motor namelijk een old school 16v kr buiten een karakter loze 20vt. Heeft gewoon smaak in mijn ogen! |
Ik vind vipergrün al heel apart hoor @yuli (ps: overdreven coole Mk1 trouwens! 1e eigenaar?) ik vind zwart of rood ook heel mooi maar dat zijn echt de meest veelvoorkomende kleuren, dan zat ik nog te twijfelen tussen Vipergrün of (origineel) Diamantsilber, vooral om hem in z'n originele waarde te laten...
Maar ik zie mezelf 'm eigenlijk NOOIT wegdoen dus dan kan ik 'm best personaliseren... :D 16v KR komt uit een MK2 GTI niet? (Niet zeker) en hoeveel liter is jouwn G60 @yuli ? Ziet er namelijk wel uit alsof die wil gassen... Ik wou wel iets cools hebben dus absoluut geen Subaru Impreza of Nissan Skyline met een bodykitje... Zag in de buurt een keer een Mk1 Caddy rijden (in mijn ogen echt een ultieme jongerenauto) en zo kwam ik langzaam uit op een Golf Mk1 (en Mk2 Polo's zijn ook heel baas trouwens :D ) Heb voor de rest helemaal geen problemen met een 1.5 automaatje hoor (lekker makkelijk) maar de auto is meer dan 35 jaar oud dus ik gok dat er wel wat van die 70 paardjes zijn overleden dus zal hij vast geen 150km/h meer halen en eeehh daar zat ik eigenlijk wel op te wachten (plus het is toch mooier met schakelbak) Er staat hier nog een 1.8 MK3 (is een idee) maar ik kijk nog wel even wat ik doe (mk1 cabrio blok is trouwens ook leuk) gelukkig duurt het nog wel even voordat ik legaal mag rijden dus eerst nog even op het bromfietsje... |
Quote:
Hé joh, ga je nou mn Turbokubus afkraken... :mad: :tongue: On topic, Ruben's got taste! :thumbup: Ga zo door en blijf hier vooral posten!! |
Sluit me aan bij Niels, tof project, laat die updates maar komen :thumbup:
|
Zal ook wel een iemand op het forum zijn maar ik vind deze/dit kabaal heel vet:https://youtu.be/BnVa5Cw76rg (Staat PL is dat nog iets specifieks? Verschilt dat van een KR?)
Ps: @NielsDub fikse Turbokubus ;) |
@Ruben06NL
Ja, mijn golf 1 is nieuw gekocht in '82 door mijn vader. Toen ik 15 - 16 was wist ik ook dat het mijn eerste auto zou worden. Als je auto meer dan 10 jaar op naam hebt vervalt een vorige eigenaar. Nu was dat in dit geval al mijn pa dus was al in de familie.. Thx, ben zelf al 18 jaar bezig met de golf dus het mag langzamerhand wel is wat worden dan. Het gaat inderdaad hard nu, had vroeger ook 70 paarden en inmiddels is dit bijna 3 keer zoveel.. Klopt de KR 16v is de basis geweest voor de Golf 2 GTI. Zowel KR als PG (G60) zijn beide 1.8 liters. Daar houdt de vergelijking redelijk op want de KR/PL is atmosferisch en de G60 is geblazen en zeer verschillend qua karakter. Hier kun je de verschillen lezen tussen PL en KR: http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=20265 Ga eens naar wat VW meetings en vraag of je een rondje mee mag rijden om het e.a. zelf te ervaren. Ik zou omwille van je portomonee adviseren niet te starten met een G60. Tenzij geld uiteraard geen probleem is. @Niels Sorry man! Ik vind de 20vt een hele mooie motor. Alleen niet in de golf 1 daar laat het me koud. Daar zie ik liever iets old schools. Ligt aan mij kan er niet aan wennen, een vriend van mij heeft precies hetzelfde. |
Haha, 20VT is idd een mooie motor en fun qua vermogen en ik vind t bij mijn Golf 1 passen, maar ik ben het verder wel met je eens... 16VG60 vind ik n ultieme motor voor Golf 1. Of anders een DX op Webers.
Ruben, doe wat Yuri zegt, bezoek wat meetings en kijk wat anderen hebben gebouwd. Dat geeft inspiratie voor de opbouw van je eigen auto. Is in de winter wellicht wat lastig..... Maar gelukkig staan hier op het Forum de wereld aan buildthreads waar je ook genoeg ideeën uit kan putten. |
All times are GMT +1. The time now is 07:33. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.