Audi 80 B3. Climatronic, 5X112, -40mm, xenon, VR5 swap.
Goedemiddag!
Na hier enige tijd zonder account rond gekeken te hebben, nu toch maar 1 aangemaakt en laat ik dan ook maar gelijk mijn auto er op gooien. Een Audi 80 uit 1986, 1 van de eerste van de B3 serie. In 2013 uit Duitsland gehaald, 1.8 JN K-jetronic 5-bak en buiten een handbediend schuifdakje volledig basis. Sinds de aanschaf eigenlijk meteen begonnen met verbeteren en naar mijn smaak aanpassen. Aangebrachte aanpassingen zijn inmiddels; -buitentemperatuurmeter -Audi 90 achterlichtbalk -80 avant achterlichten -extra meters middenconsole -alle tellers aangepast naar witte verlichting -stuurbekrachtiging -middenarmsteun Audi 100 C4 -electrisch verstel- en verwarmbare buitenspiegels -electrische ramen 4x -schuifdak electrisch gemaakt -automatisch dimmende binnenspiegel A4 B6 -Airco met climatronic 80 B4 -interieurfilter -instapverlichting in de voetruimtes -rode en witte instapverlichting in de deuren van een A4 B5 -Cabriolet voorbumper -koplampsproeiers -koplamphoogte verstelling -RS2 koplampen -Bi-xenon lenzen in de koplampen (55w 4300k) -xenon in mistlampen en grootlicht (35w en 55w 4300k) -Aerotwin ruitenwissers Passat 3B -3e remlicht -centrale deurvergrendeling met afstandsbediening en binnenlichtvertraging Audi A8 -kofferbakverlichting -leeslampjes in de handgrepen -hemel, A- B- en C-stijlen bekleed met alcantara -Km-teller tot 260 km/h -notenhout delen in interieur -bumpers in kleur gespoten -wielnaven in 5x112 -Bolero velgen in 8x17, Urs4. (215/40R17) -40mm verlaging met Vogtland veren, Sachs sport dempers -280mm voorremmen A4 B5 -alle remleidingen vervangen voor Cunifer -Audi Concert met actieve speakers voor & achter -Rode verlichting in deuropeners en asbakken -cruise control -S4 B5 stuur, nieuw met leer bekleed Practisch alle aanpassingen zijn met OEM delen gedaan, ik maak er een hobby van om af en toe een sloperij af te struinen op zoek naar zeldzame VAG onderdelen en dan in het bijzonder de Audi 80/90/100 items. Inmiddels is de auto weer behoorlijk gestript wegens de inbouw van een Passat VR5 motor. Aanpassen wielnaafjes Voor de uitlaat heb ik besloten Corrado Vr6 spruitstukken te nemen, en daarvan de 6e poort verwijderd en dicht gelast. Het is wel gietijzer, dus de tijd zal leren of het ook dicht blijft. Onder de spruitstukken heb ik het (aangepaste) Corrado Y-stukje gebruikt, daarna gaat het in 63mm RVS verder richting de KAT. Zo ligt het er nu bij. Het meeste is klaar, ik ben nog druk met het aanpassen van de kabelboom en koelslangen. Ik verwacht hem tussen nu en 2 weken voor het eerst te kunnen starten. Deze worden TZT ook nog geplaatst, maar dat komt na de keuring. Ik wil ze bij de RDW niet te veel op stang jagen. |
Leuk project met aparte motorkeuze.
Rdw ziet graag dat je remmen aanpast aan het vermogen hoor. Daar jaag je ze niet mee op stang maar laat je zien dat je snapt dat bij meer vermogen ook betere remmen horen. |
Dankje
Dat denk ik ook, maar de Brembo's passen niet in 1 keer aan de veerpoten. Daar moet dus een op maat gemaakte houder tussen en ik krijg van de RDW verschillende verhalen over de eisen hieraan. (Er was al een medewerker die over Lelystad begon.) De A4 remmen die de auto nu heeft passen zonder modificaties, dus die laat ik eerst zitten. Mocht er iemand nog tips hebben mbt de RDW keuring dan hoor ik ze graag, ik heb dat nog niet eerder gedaan namelijk. |
Toffe ombouw en knappe auto zeg! Bolero`s staan hem ook mooi :thumbup:
|
Wij hebben nooit problemen gehad met omkeuren. Alles dat netjes en met goed verstand door ons gemaakt is hebben we altijd gekeurd gekregen zonder naar Lelystad te hoeven.
Een keurmeester van de rdw is niet alwetend, afwijkende dingen vallen misschien op maar als iets er uitziet alsof het origineel is dan valt het vaak niet eens op. Een audi 80 zien ze daar nauwelijks en of er bv standaard 4 of 5 gaats wielen onder zitten weten ze waarschijnlijk niet eens. |
Heel mooi project benieuwd naar het eind resultaat.
|
Gaaf ding!
|
Wauw, prachtige wagen, hoe heb je de s2 koplampen aangepast aan je grill? Knappe ombouw. Ik heb nog wel wat spullen liggen her en der mocht je nog iets nodig hebben....
|
heel gaaf. mooie oudere koets met nieuwe techniek
|
Erg mooi project! Ik ga 'm volgen! :thumbup:
|
Dank!
De grille heb ik gemaakt door twee 90 grillen te verzagen en aan elkaar te lijmen. Ik zal wel wat foto's posten tegen de tijd dat ik de voorkant weer opbouw. |
Respect voor de werkzaamheden, maar waarom niet gewoon een 5 cilinder in lijn ipv zo 'n VR5 ?
|
Ombouw naar een Audi 5-cilinder was nooit het plan, aangezien ik net een bijna compleet nieuw airco systeem had ingebouwd en een nieuwe radiator. (en alle bedrading etc wat daar bij komt.) In het geval van een 5 in lijn had ik dat allemaal kunnen weggooien/verplaatsen wegens te weinig ruimte. Daarnaast zijn Audi 5-pitters erg duur en vind je ze überhaupt niet met een lage kilometerstand.
Ombouw naar Passat/A4 1.8T wordt veel gedaan met de 80 en dat was in de eerste plaats ook mijn idee. Maar toen kwam ik dit setje tegen voor weinig, en dat leek mij ook wel aardig. Iig weer eens wat anders. Het blokje heeft 150k gedraaid en lijkt via de borescope van binnen nog in prima staat. Distributiekettingen ook prima. Vandaag de voortrein opgehaald bij de verzinker: |
Inmiddels weer een stuk verder, hij loopt remt en rijdt, bedrading is grotendeels weggewerkt, interieur er voor het grootste deel weer in.
Ik moet nog wat kleine dingen regelen (o.a. poelies die de koelfan raken, andere verlagingsset.) en dan zo langzamerhand maar eens richting de RDW om de boel te laten keuren. |
Heb je de ketting niet preventief vervangen? Kan je een hoop ellende besparen, zeker met deze kilometerstand van de motor.
Ik ben zelf met een Touran R32 bezig maar daar komt van te voren wel een nieuwe ketting set op. De kettingen bij de VR motoren zijn berucht. Motor hangt er netjes in :thumbup: |
Netjes gedaan.
|
Ketting is niet vervangen. Ik heb hem wel bekeken, maar ik kon geen slijtage aan de ketting en spanners ontdekken.
Misschien is 'ie wel al eens vervangen, geen idee. Je hoort hem af en toe wel wat ratelen, bij warme stationair draaiende motor (minder oliedruk), maar voor zo ver ik weet is dat normaal? |
Quote:
:screwy: |
Zeg ik rare dingen?
|
Zit het probleem niet in rek van de ketting? Dat zie je er niet zo snel vanaf :)
|
Niet als ie voor je op tafel ligt idd. ;)
Je kunt wel kijken of ie netjes oplijnt met de tanden van de tandwielen, of de timing goed is, of de geleiders zijn ingesleten en of de speling nog ruim binnen het bereik van de hydraulische spanner zit. Was bij mij allemaal in orde, vandaar de keus om het geld voor een nieuwe kettingset ergens anders tegen aan te smijten. :D Er zit altijd ietsje speling op, vandaar dat ik me kan voorstellen dat het normaal is als de ketting iets ratelt bij weinig oliedruk, aangezien de spanner de ketting dan minder strak spant. |
Met het bekend zijn met de kettingproblematiek vervang je niet preventief de ketting als de motor open op tafel ligt voor je? Voor die ca. 150 euro wat een complete kettingset kost?
Het kan lang goed gaan maar zodra hij een tand verspringt is het over. En moet je nu je ketting doen dan word je er niet blij van, je complete motor dient namelijk weer uitgebouwd te worden, anders kom je er niet bij. Vandaar mijn verbazing en de :screwy: emoticon. :) Zoals ik al schreef ben ik ook met een R32 ombouw bezig en ik vervang zeker de ketting voor inbouw. Vroeg of laat komt hij aan de beurt. |
Mooi project. Ik ben benieuwd hoe je de VR5 hebt opgehangen in de Audi. Heb je hier meer foto's/uitleg van?
|
Gaaf ding, ga zo door :thumbup:
|
Bedankt!
Bij de B3 4-cilinders 'staat' de motor op het subframe, alle andere motoriseringen hangen rechtstreeks in de chassis kokers. Dit wilde ik ook voor de VR5, dus ik heb een set Audi 90 motorsteun-houders gekocht en die aan mijn kokers gelast. Vervolgens uit stalen strip adapters gelast zodat ik het blok op universele rubber steunen kon plaatsen. Aan de rechter kant kon ik de originele 'arm' van het blok hergebruiken, aan de linker kant is deze samen met het oliefilter uit 1 stuk gegoten. Helaas kwam die niet eens in de buurt van de motorsteun aan het chassis, dus daar heb ik de flex in gezet tot ik alleen het filter overhield. Vervolgens een nieuwe arm gelast die aan de bak-kant aan het blok bout. Het ziet er een beetje 'beun' uit op de foto's maar het is na die tijd nog afgewerkt. Aan de bak heb ik gewoon de originele 80 steun gebruikt, het versnellingsbak-huis van de passat is precies hetzelfde. Helemaal vooraan zit nog een rubber steuntje om het kantelen van het blok tijdens acceleratie tegen te gaan, maar daar heb ik geen foto's van. Ondankt de massieve rubber steunen valt het qua trillen alleszins mee, ik had verwacht dat het veel meer zou zijn. (het is niet meer dan het oude blokje op originele steunen) Afgelopen week de airco weer afgevuld. Dat rijdt meteen een stuk beter. |
Ik ben zeer onder de indruk van je ombouw! Complimenten.
Heb zelf twee linker handen, vind het dus zeer intererssant om te zien wat je allemaal zelf kan doen als je een beetje handig ben. Heb zelf ook een dergelijke Audi 80, waar heb je de witte binnen verlichtingen vandaan? Staat zeer goed ! |
Dankje!
Van de tellers bedoel je? Is eigenbouw. Je kunt op Ebay van die plasma tellerplaten krijgen, geeft het zelfde effect. |
Mooi project
|
Optisch weer naar origineel Audi 90, vind ik uiteindelijk toch mooier. De oranje knippers komen er ook weer in. En na lang wachten mijn setje 16" competition velgen gespoten. (in 5x112 héél zeldzaam) Aan de voorzijde de remmen vervangen door Audi TT 312mm, achter Audi A6 C6 302mm. Hier blijft het voorlopig bij, groter past écht niet. :D Enige tijd geleden kwam ik online een mechanische nokkenaskettingspanner tegen voor de 12v VR6/10v VR5 motoren, wat een mooie oplossing is om van de hydraulische spanner af te komen. (Je wil immers slechts van de speling af, nÃ*et continue druk op de ketting aangezien dit alleen maar extra slijtage oplevert.) Ik vond ze alleen nogal duur dus besloot ik er zelf een te maken. Een paar dagen terug heb ik hem gemonteerd en ben behoorlijk onder de indruk van de stilte waarmee de motor loopt. Het geratel van de ketting bij lage toerentallen (=lage oliedruk) is volledig weg, waar dit eerst tijdens het rijden continue hoorbaar was. Dat was hem weer! |
Machtig mooie auto :thumbup:
|
All times are GMT +1. The time now is 23:58. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.