Achterlichten golf 2 aanpassen
Iemand al eens geprobeerd om het rode onderste gedeelte van een achterlamp te lossen? Ik vind een setje US achterlichten prijzig, dus ik dacht als ik dat glas er nu eens vanaf kon halen kan ik in het binnenwerk dat vierkantje er netjes uit slijpen.
Onmogelijk of? |
Heb je hier iets aan?
|
Je moet het glas er toch niet afhalen om aan het binnenwerk van de lamp te kunnen? Dat klik je er toch gewoon uit langs achter?
|
Quote:
Ts bedoeld niet het binnenwerk maar de schotten tussen de lampen zeg maar, zijn nu 3 verdeelde vlakken en hij wilt er 2 van maken zoals bij us lichten. :) |
Quote:
Ah ok! Denk dan eigenlijk dat de link die Erik postte een betere oplossing biedt! Lijkt me maar een gepruts om het glas uit een achterlicht te krijgen... Zit volgens mij vastgelijmd met hot glue, bijna onmogelijk om uit elkaar te krijgen zonder het te beschadigen lijkt me. |
resultaat mag er zijn hoor :thumbup:
dit is uit de link die Erik opgeeft |
Quote:
Zo heb ik ook ooit gedaan! :thumbup: |
Thanks allen, bovenstaande mod wil ik sowieso uitvoeren. Wat ik echter bedoel is om smalle rechthoekje aan de zijkant uit te snijden om de echte US look te krijgen. Zie op de foto wat ik bedoel
Lijkt me zelf ook zeer lastig om het glas los te krijgen. Maar heb nog wel een paar setjes liggen en vind het de moeite waard om het te proberen. |
Ik weet dat er wel eens us achterlichten worden omgebouwd naar gti, dus zwart rood, daar word ook het glas bij los gemaakt dus het is wel mogelijk.
zo dus: |
ik heb die link van eric eens bekeken en 1 ding stoort me toch wel.
de originele lampjes met 1 aansluiting in het midden, hebben 2 pinnetjes van de bajonetaansluiting op dezelfde hoogte zitten. bij dubbelfunctie lampjes zitten die 2 pinnetjes op verschillende hoogte, dit om verkeerd steken te voorkomen. het lijkt me niet zo gezond voor je plastic voetje als je telkens verkeerde lampen erin steekt. ooit zal die eens loskomen. als ze er al vlot in gaan (normaal gaat dat hogere pinnetje voorkomen dat je de lamp kan vastklikken bij het draaien) kan je de 2 lampen niet ergens verbinden met een weerstand? als je bv gewone licht en stoplicht met een 10ohm weerstand verbind, dan zou het stoplampje aan 5W meebranden als je gewone verlichting brand. en als je remt, gaat het stoplicht gewoon voluit branden. enige nadeel: als je remt als de gewone lichten uitzijn, dan zal je normaal licht ook iets oplichten bij het remmen. net ff gaan testen. ik heb een 21W gloeilamp zo bij aangesloten bij het aanzetten van de lichten, gaan de stoplichten zacht meebranden. bij het stoppen, gaan enkel de stoplichten voluit (gewone lichten blijven gewoon branden). bij het stoppen met de lichten uit, gaan de achterlichten ook meebranden. en dit alles door 2 lampen met 2 draadjes bij te pluggen |
Ik heb al eens aan iets dergelijks gedacht, maar dan met een weerstand én een diode er tussen: remlicht brandt op een laag pitje mee met achterlicht, andersom niet. Nadeel is dat de remlichten ook meegloeien met parkeerlicht! Het lijkt me dan ook beter om die weerstand niet af te takken van het achterlicht maar van de kentekenplaatverlichting! Even prieken onder het dashboard, maar dan heb je ook iets leuks.
Als je dan ook nog een lampje plaatst in de fitting van het rechtermistlicht (*) kun je die (L en R) dmv. diodes mee laten branden met de remlichten. *: Let op, daar zit geen reflector achter, ik weet nog niet of dat wel goed zal gaan. PS.: Is 10 ohm de ideale waarde? |
Ik heb mijn us achterlichten juist omgebouwd naar GTI US.
Hoe ga je te werk? De gene waarvan je de glazen nodig hebt daarvan breek je de behuizing. Waarvan je de behuizing wilt behouden breek je juist de glazen af. Het is niet te doen om het bij 1 set achterlichten te houden. Mocht je us lampen zoeken ik heb er genoeg op voorraad. Ook goedkopere, waarbij het witte of oranje vlak kapot is. Je zo dus het rode vlak over kunnen zetten op de europese om toch hetzelfde resultaat te krijgen. Je kunt natuurlijk ook gewoon zoals hierboven 3 lampjes aansluiten van in het rode vlak. |
ik heb zo snel gerekent dat een 21W lamp op 14V ongeveer 1,5A moet doorlaten hetgeen op een 9ohm uitkomt.
als ik er 10ohm mee in serie zet, zou zo een 21W lamp op ongeveer 5W branden (14V/19ohm = 0,73A). 0,73A x 0,74A x 9ohm = 4,9W dat het stoplicht zou afgeven dan). ik heb gewoon een 2de lamp in serie gezet, dan krijg je exact de helft van het vermogen en zouden ze elk een 10,5W afleveren. dit omdat ik mijn achterlicht al aangepast heb van 5W peertjes, naar 10W peertjes in de gewone lichten. je moet wel opletten. als je slecht 1 kant zo een lamp(weerstand) geeft, gaan ook beide stoplichten gevoed worden door dat ene lampje. dus direct 2kanten aanpakken als je handig bent, bouw je dat extra lampje bij in je mistlamp plaats en heb je automatisch 3 brandende lampen. je hebt dan wel geen mistlamp meer. voor iemand die snel bredere achterlichten wil, is het gewoon gemakkelijk om een standaard lampje met 2 draadjes te verbinden op die stekkeraansluitingen. niks knoeien in je achterlichten, niks verknippen. heb je apk, trek je ff die 2draadjes los en is alles weer standaard. ik overweeg het in te bouwen :D . ik overweeg wel 10ohm weerstanden van 10W te gebruiken ipv lampjes.en het mislicht ga ik gewoon behouden |
klein detail dat ik vandaag hebt gemerkt. met de lichten uit, gaan wel de standlichtjes vooraan mee branden als je gaat remmen.
heb gewoon 2 oude voorste pinkers genomen en die stekker aangekoppeld aan de achterlichten. is ook 21W |
of je vijlt het oneven pinnetje eraf....
|
Quote:
Dat voorkom je door er een diode tussen te plaatsen. |
ja, maar dan moet de originele bekabeling los.
of als je die tussen het draadje steekt, dan gaan de gewone achterlichten niet branden bij het remmen |
|
Quote:
Klopt, maar dat lijkt mij nog steeds gemakkelijker dan fittingen uitboren en ombouwen. Quote:
Jawel, daar was die weerstand toch voor. |
nee, die weerstand is er om de stoplichten half te laten meebranden bij de gewone lichten.
dat uitboren ben ik ook niet zo voor, en al zeker niet om gesoldeerde lampen te gaan monteren. verder ben ik ook zo geen voorstanden om zoveel vermogen in een plastic behuizing te gaan pompen. als de lichten branden en je duwt de rem lange tijd in, dan brand er per lamp 3x (21+5W) = 78watt diode zou ik ook nog kunnen steken, moet ik enkel 1 stekkertje van de originele kabel eruit trekken, en stekker met diode tussen steken. valt ook nog te doen. ben eigenlijk wel eens benieuwd hoeveel andere verlichting er nog aanspringt (dashboard, radio,...). |
Eh, nu weet ik het zelf niet meer. ;-) Zal het hele schema eerst maar eens tekenen.
|
hangt er vanaf wat ze willen.
-willen ze de verlichting over de gehele balk EN/OF -willen ze de stoplichten over de gehele balk met die weerstand toe te voegen, krijg je mijn situatie nu: bij het branden van de lichten, branden de stoplichten op 5W mee. je krijgt dus dubbele achterlichten. als je dan de remmen indrukt, gaan enkel de buitenste harder branden als de lichten echter uit zijn, en je drukt dan de rem in, gaan de gewone lichten ook half meebranden met de remlichten (aan 4,6W. mijn gewone lampen in de auto zijn echter 10W). echter hier is het nadeel dat ook je standlichten vooraan half gaan oplichten. ik heb het gewoon opgelost door een oud knipperlicht van 21W bij te pluggen op de originele plugjes. bij mij zaten er wel al plugjes op, omdat ik ook een trekhaak heb aangesloten . voor iemand zonder trekhaak, gewoon zo aansluiten. echt kinderspel en je krijgt direct dubbel lampen. het mistlicht blijft origineel. wil je dat ook aanpassen, zou je ook gewoon nog een weerstand kunnen bij inpluggen tussen mistlamp en gewone lichten. zo op het eerste zicht moet je dan ook het uiterst rechtse pinnetje onderaan bijkoppelen met een weerstand ik heb 10weerstanden van 10ohm/10W en 100 klemmetjes onderweg vanuit china, zal dan eens testen met mistlicht ook en hier fotos posten. massa en plus lijken bij mij bij de mistlampjes ook omgedraaid te zijn (+ zit aan de buitenkant) |
Quote:
Ik voorzie trouwens wel problemen met spanningsverlies in de bedrading: bij 2 x 21W (remlichten) verlies je al pakweg 1,5 volt, bij 4 x 21W wordt dat dus een volt of 3! En aan 6 x 21W wil ik maar niet eens denken... ;-) Goede redenen om in elk geval de diodes onder het dashboard te monteren; de weerstanden kunnen wel op de achterlichten. |
bwa, ik zie het zo erg niet in.
stel, een 21W lampje op 12V trekt 1,75A (Rlampje is 6,85ohm). de interne bekabeling is 1ohm (nogal hoog in geschat) op 14V zou er dan: I = U/R = 14/(6,85 + 1) = 1,78A lopen, de lamp produceert 21,7W. de bekabeling moet 3,17W warmte verwerken. we nemen nu 2 lampjes, dan hebben we 2 weerstanden van 6,85ohm parallel of 3,425ohm totaal, in serie met 1ohm. I = U/R = 14/(3,425 + 1) = 3,16A lopen, de lampen produceren 34,2W of elk 17,1W de bekabeling moet 9,98W warmte verwerken we nemen nu 3 lampen in parallel maakt 2,28ohm. I = U/R = 14/(2,28 + 1) = 4,27A lopen, de lampen produceren 41,6W of elk 13,8W. in feit is er dus geen sprake van 63W aan verlichting (3x 21W) de bekabeling moet 18W warmte verwerken of 4A. lukt nog wel. het is in ieder geval beter dan 3x 1,78A als je geen rekening houd met de verliezen waardoor de lampen minder spanning krijgen en ook minder vermogen. het blijft nog altijd slecht natuurlijk, de bekabeling moet voor 1 lampje 3W warmte kwijt raken, maar bij 3 parallel lampen is dat ineens 18W of 6keer meer. nuja, is het nodig dat er 63W aan remlichten gaan branden achteraan??? |
Ik ben niet zo bang voor de dissipatie in de leidingen, maar wel voor de lagere spanning die voor de lampen overblijft, en de daardoor verminderde lichtopbrengst.
Quote:
Ach, nodig.... ;-) |
All times are GMT +1. The time now is 14:39. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.