Elektrische storing
Iemand die mij aub wil helpen?
Ik ben nu al een hele tijd bezig aan het bouwen van een golf1 met corafo g60 motor, ik heb ombouw schijven gedaan maar krijg de lucht er niet volledig uit.. Maar dat is het grootste probleem niet! Toen ik hem vandaag wou starten had hij ineens heel veel moeite om te starten maar als hij 1keer draait draait valt hij terug stil t, benzinepomp draait maar maakt een ander geluid als ervoor. Benzinedruk is ook veel te weing. Pinkers werken ineens niet meer, lichten ook niet,ruitenwissers, toerenteller, en klok valt ook wel als hij draait. Hoe kan dit zo ineens?? Ik weet niet waar ik moet beginne zoeken! Help! |
Dit lijkt wel op een "niet-al-te-sterke" kortsluiting... OF iets waar je een massa niet goed hebt aangesloten, waardoor een geschakelde+ door allerlei andere apparaten moet vloeien om uiteindelijk naar de massa te kunnen gaan...
|
Check alle massapunten eerst. Maar lijkt me meer waarschijnlijk dat er inderdaad ergens een kortsluiting zit. Kortsluiting is eigenlijk niet het juiste woord, een lekstroom is een betere verwoording. Dat betekent dat er ergens een verbinding tussen de + en de massa is met een weerstand ertussen die iets lager ligt dan die van je verbruikers maar niet nul is. Dan verdeelt de stroom zich in verhouding tot de weerstanden en zullen de verbruikers niet meer het volle vermogen krijgen toegevoerd. Klinkt inderdaad als een zeer logische oplossing voor je probleem, maar denk eraan dat met dit soort problemen logica niet altijd werkt.
Wat ook kan is dat er ergens in je elektrische systeem een verbruiker is die zoveel vermogen vraagt dat die eigenlijk het systeem leegzuigt en er niet meer genoeg over is voor de rest van je verbruikers. Bedenk wat je precies van werken hebt gedaan voor je dit probleem kreeg en check in de buurt van waar je toen gewerkt hebt ALLE kabels op breuken en valse contacten met de carrosserie. Controleer ook de elektrische staat van alle elektrische onderdelen in die buurt. En ja, meet je batterijspanning ook even maar dat spreekt voor zich natuurlijk. Veel succes ermee, lijkt me geen lachertje om dit te vinden.... |
Quote:
Vandaag maar wat tijd met de vriendin doorbrengen.. Morge begin ik eraan. Het moet ergens aan de bekabeling vooraan zitten of een massakabel slecht contact.want ik heb de hoofremcilinder vervangen en sinds toen is het begonnen. Daarvoor reed hij nog normaal. Ik hoop het snel te vinden want anders is de intresse om de wagen nog verder af te werken ver zoek |
Quote:
Een slecht contact van een massapunt kan inderdaad ook, eentje waar een serieuze overgangsweerstand in zit. Die zal dan de stroom beperken waardoor alles minder goed werkt. Gezien de verscheidenheid van de problemen zal dit dan in de verbinding tussen de carrosserie en de minpool van de accu moeten zitten. Zelfde logica is toepasbaar op de plus zijde, en dan zal die weerstand ergens in je lijn 15 moeten zitten (de geschakelde plus). Denk dan aan kabelbreuken en dergelijke. Ook hier weer is de locatie van de onderdelen die niet goed werken zo uiteenlopend dat het waarschijnlijk tussen de + pool van de accu en de zekeringkast zit. En zoals ik al zei, meet je batterijspanning voor je begint. Onder belasting best, dus met een aantal verbruikers op en liefst terwijl hij draait. Die zou niet onder de 12v mogen gaan. |
Quote:
Dus als ik morge eens kijk als men 4pinkerschakelaar werkt bij contact af, en dus niet bij contact op, dan zou het ergens een probleem zijn bij de geschakelde plus,werkt geen van beide moet het een massa probleem zijn? Batterij ga ik zeker nakijken al is dit wel een nieuwe van een paar dagen oud |
Quote:
Ja maar kan ook in de niet geschakelde plus zitten, dus die test sluit te pluskant niet per se uit. Maar doe de test wel, altijd handig om het resultaat te zien. Hoe ik persoonlijk te werk zou gaan is als volgt: oplijsten welke verbruikers allemaal problemen vertonen, dan in de elektrische schemas het stukje voeding en massa zoeken dat gemeenschappelijk is voor al deze verbruikers en dan spanningsmetingen doen over de draden en zekeringen en connectoren om te checken dat er nergens te grote spanningsval is. Als je batterijspanning meet: doe het bij draaiende motor, en dit moet tussen de 13 en 14V liggen anders werkt je alternator niet meer. Zou ook een verklaring kunnen zijn, al blijf ik toch eerder in de richting van een overgangsweerstand of lekstroom denken. |
Quote:
Motor wilt niet meer aanslaan.. Ik heb alle massakabels gecontroleerd overzl zit er 12,61v op.dus massa is het niet. Batterij heeft 12,68v |
Maar alle verbruikers doen raar, benzine pomp draait alleen lichtjes als ik de lichten opzet
|
Quote:
Dus wat ik wel gemerkt heb, als contact uitstaat blijft er stroom zitten op klem 15 waardoor lampjes op tellerbak blijven branden. Pinkers werken nu ineens wel, 4pinkers niet |
Zulke vreemde fouten zijn in 99% van de gevallen te wijten aan een slechte massa. De stroom zoekt dan massa door terug omhoog te gaan in het circuit door andere verbruikers door naar een ander massapunt.
Weet je op welk massapunt de benzinepomp massa neemt? Doe eens een spanningsmeting tussen de + van de accu en de + klem op de benzinepomp, met contact aan. Dit zou niet meer dan een halve volt mogen bedragen. In gevallen als deze zijn continuïteitsmetingen altijd handig, doe dus ook eens een continuïteitsmeting tussen de - kant van de benzinepomp en de minpool van de accu. Indien hier geen continuïteit is moet je de lichten eens aanzetten en zien of die er dan wel is. Die metingen kan je wel enkel doen als je multimeter dat toelaat, maar de meeste deftige multimeters hebben dit wel. |
Quote:
Oke zal dat morge testen, mja kheb maar een eenvoudige multimeter.. Ofwel moet ik hem naar Iemand brengen die het voor mij kan oplossen, maar ik ken zo direct niemand.. |
Ik zou eens beginnen met de massakabels van de accu naar het casco, en van het casco naar het motorblok: losmaken, schoonmaken, goed vastzetten. Als ik zo eens lees wat de sympomen zijn denk ik als eerste aan de massakabel van het blok...
|
Quote:
Maar als ik meet van de plus aan de startmotor naar de massapunten, zowel kant carrosserie als aan de blok, meet ik overal 12,61v. Startmotor draait ook zonder probleem dus dan is de massa toch oke? Of zie ik dat verkeerd? Ik ga morge eens de massaverbinding naar de zekeringskast controleren want vermits hij zo raar doet op al die verschillende verbruikers, zou dat miss wel de oorzaak kunnen zijn.. |
Quote:
Als je wilt weten of de massakabel van het blok goed zit meet je tussen een propere ongeverfde plaats op het blok en de minpool van de accu spanning, met contact aan natuurlijk. Maximale spanningsval die je dan meet is 0.5V als het meer is zit er ergens een te grote overgansweerstand op een connectie. Maar gezien de verbruikers die je opsomde lijkt het me toch ergens algemener te zitten dan 1 massapunt, een toerenteller neemt bv voor zover ik weet massa ergens onder het dash, achterlichten nemen massa id koffer, enz. |
Quote:
Achterlichten en pinkers werken, 4pinkers dan weer niet,stoplichten werken ook, voorste lichten werken niet, faren ook niet,als ik aan de hendel trek voor de grootlichten, branden ze niet maar fzn maakt mijn benzinepomp een abnormaal geluid, precies veel te weinig spanning en/of draaiig in verkeerde richting. Maar goed morge en nieuwe dag en hopelijk vind ik het probleem |
Quote:
Klinkt dan toch alsof het voornamelijk verbruikers zijn die massa ergens vanvoor nemen. Check de massa op je motorblok en op de carrosserie eens, dat is snel en makkelijk te doen. Zowel visueel als elektrisch. Als je het dan niet hebt, ff alles wat niet werkt oplijsten en een schema ernaast leggen en dan beginnen redeneren hoe het zou kunnen dat je lichten invloed hebben op de benzinepomp bijvoorbeeld. |
Quote:
Dat lijkt misschien zo doordat je met een heel klein stroompje meet. Zodra er echte stroomverbruikers ingeschakeld worden gaat de overgangsweerstand in de slechte kontakten meespelen en verlies je zoveel spanning dat er ineens toch niks meer werkt. |
Quote:
Pff tis een ramp om dit te vinden.. Ik ben ook gene specialist als het aan komt op elektriciteit.. Massakabel van de blok is het niet want de startmotor doet perfect zen werk, anders zou de motor niet eens ronddraaien. Van de moment dat ik da klemmen op de batterij zet, hoor ik relais klikken, contact is precies aan zonder dat de sleutel gedraaid is. Stappenmotor vooraan hoor ik ook klikken Een duidelijk schema zou ik moeten hebben maar waar kan ik dat vinden? |
zou je contactblokje niet kapot zijn? Van je contactslot ? Want als de sleutel er niet in steekt, zou er ook niets / niet veel aan moeten zijn, lijkt mij...
|
Quote:
Ik heb alle stekkers eens uitgetrokken en terug ingestoken. Terwijl ik dit deed waren er relais soms aant klikken wanneer ik ermee beweeg, dus er is een slecht contact want nu gaan de tellerlampjes branden wanneer ik het contact opzet, daarvoor branden ze continu.Maar het geluid van een raar draaiende benzinepomp wanneer ik aan de hendel voor grootlichten trek is er nog steeds. Ook als ik de lichten opzet. Du zou het kunnen dat in 1 keer die zekeringskast naar de vaantjes is? Woensdag reed hij nog goed en ineens al deze miserie |
Quote:
Oke ik ben een stap verder! Massa aan relaiskast , daaar heb ik rechtstreeks masa aan de batterij gegeven en nu werkt alles terug normaal, buiten de bezinepomp die draait nog niet |
en krijg je stroom op relais 80? ook probleem gehad vorige week. Chip omgewisseld id ecu en zo stom geweest van hem om te draaien. Gevolg: geen benzine pomp meer. Bleek dat de relais geen massa kreeg ad signaal sturing (dus euh kabel 3 vanaf de ecu)
Het probleem zal zich wrschlijk niet voordoen bij jou, maar iig is het een check die je kan doen. (ik heb een andere ecu moeten kopen) Kijk ook even na of je stroom krijgt op de kabels vd benzine pomp. |
Als alles normaal werkt buiten de benzinepomp zou ik massa en voeding daarvan eens checken. Misschien een relais kapot ofzo, of zekering door
|
Bedankt iedereen voor de hulp, hij draait terug! Was dus toch een massaonderbreking aan de relaiskast. Nu kan ik verder doen aan men remmen 😀
|
All times are GMT +1. The time now is 08:55. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.