T3 2.0 16v ABF
Ik zal ook maar eens een berichtje hier plaatsen over de voortgang van het T3 ABF project. Een paar weken geleden heb ik een T3 panel uit 1985 gekocht. Ik heb een grotere auto nodig dan de Golf Mk1, dus dit is wel een leuke betaalbare vervanger. Maar..... een diesel met 50 pk is het toch niet helemaal voor mij. En ik heb altijd al een ABF ergens willen inhangen omdat het zulke fijne motoren zijn. Dit is het slachtoffer:
Het blok met de bak is er ondertussen uit. De originele diesel versnellingsbak is veeeeeeel te kort voor de ABF dus heb ik een DK bak gekocht. Deze zit normaal achter de luchtgekoelde 2.0 boxer. Hier komt het koppelingshuis van de dieselbak op en dan zou de ABF er zo tegenaan gebout moeten kunnen worden. Alleen moet ik nog op zoek naar een oud model (>1982)schakelstang omdat dit net even anders is bij de verschillende bakken. De 1985 dieselbak De pre 1982 DK bak Wordt vervolgd...... |
hele mooie bus en heel mooi project, ga ik zeker volgen
|
Gaaf abf in een t3 leuke combi ben benieuwd
Ik volg ook😊 |
Mijn Doka moet het doen met een "normale" 8 klepper :D
Een ABF zal wel veel leuker gaan |
Gave bus zeg!! Stiekem een klein beetje jaloers, ik zou ook graag zo'n bus icm een ABF willen :)
|
Ik ben nog wel op zoek naar een compleet schema voor een ABF uit 1998 met startonderbreker. Ik heb een paar schema's, maar niet alle draadkleuren komen overeen. Dus als iemand er 1 heeft......
|
gaaf man! mooi project en echt een ding met super potentie icm wat verlagen etc :thumbup:
|
Hij wordt zeker verlaagd, daar is geen twijfel over mogelijk. :-)
|
Cool project!
|
ik heb nog een 5 bak liggen van een diesel met een bellinghaus van een 2,1 wbx
|
Ik hou het bij de lange 4 bak omdat die veel sterker zijn dan de 5 bakken. En de DK bak is in zijn 4 net zo lang als een 5 bak in zijn 5.
|
Hele vette panel! Ziet er behoorlijk strak uit :)
|
Heel vet! Licht en kaal houden, originele velgen en het is een super sleeper! :-)
|
Nice! Tof project! Panelvan met n ABF :cool:
|
https://drive.google.com/folderview...WM2&usp=sharing hier zijn heel wat schema's te vinden
|
Die was ik al tegen gekomen. Maar er kloppen een aantal dingen niet. Zo heb ik geen versterker tussen de ecu en bobine. Deze zit rechtstreeks op de ecu. En de draadkleuren van de Lambda zijn anders. En zo loop ik tegen nog meer probleempjes aan. En er staat geen startblokkering bij.
|
Kijk hier A2resource.com ce2 stekker f g1 en g2 zijn voor jou van belang. Je kan hem aansluiten aan de hand van de stekker functie s. Startblokkering kan ik je wel verwijderen mocht je dat willen.
|
Daar had ik al gekeken. Maar wat ik op andere fora had gelezen is dat de Seat kabelboom sommige draadkleuren anders heeft dan van VW. En dat maakt het lekker verwarrend. Ik wil hem zo minimalistisch mogelijk aansluiten omdat ik toch gewoon het dashboard van de T3 hou. Er komt waarschijnlijk nog wel een losse toerenteller bij, maar verder niet. Ik maak een aparte zekering/relaiskast voor de motor. Dit lijkt mij het makkelijkst, mede omdat de motor achterin ligt.
|
Als je van de pin nummers uit gaat van de zekeringskast stekkers maakt het niks uit welke kleur de draad heeft.
|
Nou, die kabelboom komt wel, eerst de overige hardware maar eens in orde maken. Het diesel blok is ontdaan van zijn organen. De oliepomp, carter, thermostaathuis en waterslangen heb ik nodig voor de ombouw. Bij gebrek aan een motortakel heb ik de schommelhaken maar gebruikt.
Nu is het even wachten op een versnellingsbak pakking en dan kan er weer wat samengebouwd worden. |
Gaaf project! Ik blijf volgen.
|
Nou is mij verteld dat ik een G60 vliegwiel met drukgroep nodig heb, maar is dit niet exact hetzelfde vliegwiel als van de ABF? Ze zijn allebei voor een 228mm koppeling.
|
Jep, zijn hetzelfde. Net als die van een tdi. Heb je die nog nodig? Heb nog 1 of 2 vliegwielen liggen.
|
Nee, ik heb een compleet ABF blok met vliegwiel erop zitten. Maar ik had gelezen dat je een g60 vliegwiel nodig had met drukgroep. Maar dat scheelt weer dan.
|
Heb volgens mij ook nog wel een vliegwiel van een G60 liggen....
|
Vandaag even wat losse dingen van het blok afgehaald en een beetje schoon gemaakt. Want volgens mij is die klepdekselpakking zo lek als een zeef. Het hele blok was baggervet, inclusief de distributieriem. Dus die gaat er ook meteen maar af. Ook nieuwe koolborstels gehaald voor de startmotor, want die waren tot op het bot versleten. Ook meteen het anker weer afgedraaid. (In de kolomboor met een vijl) :giggle:
Maar ik loop te klooien met rugproblemen, dus ik vind het wel weer mooi geweest voor vandaag. |
Vandaag nog even de restanten van de kabelboom uitgezocht, dus dat is alleen nog een kwestie van aansluiten. Ik kwam nog een handige PDF tegen met schema's en andere info over de ABF. http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_157.PDF
|
Vandaag even de carter pan en oliesnorkel (of hoe dat ook heet)gewisseld met die van de 1.6D. Dus nu hangt het blok mooi schuin. En meteen de inlaat gedemonteerd, want het kleppendeksel was zo lek als een mandje. Ook de bougiegaten staan vol olie, dus hij zal straks wel beter gaan lopen. Ook heb ik de motorsteunen van de 1.6D even met de stoomcleaner bewerkt, want daar zat ook 31 jaar ellende aangekoekt.
Het is alleen nog even wachten op wat onderdelen, maar als het een beetje meezit hangt het blok met bak er dit weekend nog in. |
Het blok is nu even wat opgefrist. Het word geen show auto, maar het hoeft ook niet baggervet te zijn.
De distributieriem was ook baggervet van de olie, dus die ook vervangen. Net als de multiriem met spanner, bougies, etc. De nokkenassen zien er ook nog fris uit. De linker motorsteun heeft een klein hapje gekregen om een beetje ruimte voor de uitlaat te houden. Het hitteschild ook iets aangepast De DK bak MOET een toplager hebben. Dus deze ook in de krukas van de 16v geplaatst. En hier staat hij onder de motorruimte met de auto op zijn wielen. Ondertussen hangt hij ook in de achterste 2 motorsteunen. Alleen de voorste baksteun nog verlengen en dan hangt hij helemaal erin. Ook moet ik nog een stukje van het "schutbord" weghalen omdat ik te weinig ruimte voor de verdeelkap heb. Ook moet het zwarte kastje waar alle stekkerverbindingen inzitten op een andere plek komen. Ook zitten alle waterslangen van de 1.6 diesel erop. Tot nu toe valt het me nog niet tegen allemaal. En dat gewoon op straat. :thumbup: |
Leuk project en zeker op straat!!!
Alleen niet zo best voor je rug😉 |
Om ff terug te komen op je koppeling/vliegwiel verhaal.
Ik weet niet wat voor spline een bus bak heeft maar de spline s van een abf bak en g60 bak zijn anders. Hopelijk heb je dat bekeken anders is kans groot dat je prise as los in je koppelings plaat zit. |
Ik heb een 228mm koppelingsplaat van een 2 liter luchtgekoelde boxer (CU motor) gebruikt met de drukgroepvan de abf.
|
Gaaf project. Ik ben benieuwd hoe je de koeling gaat rond maken. Lag er al koelingspul van de oude diesel?
|
Ja, dat was al een waterkoker, dus de leidingen voor de radiateur en kachel liggen er al. En met de koelslangen van de diesel kan het zo 1 op 1 erop geschroefd worden. Alleen de slang van de waterpomp naar de watermond voor op de kop heb ik van de abf gehouden en de aftakking naar de warmtewisselaar afgedopt. Dit omdat de leiding van de diesel tegen de multiriem spanner aankwam. En de abf heeft er standaard een knik in zitten.
|
Ik ben met dezelfde ombouw bezig alleen een paar stappen minder ver.
Vandaar deze vraagjes: jij hebt de koppeling en vliegwiel van de ABF is gebruikt. Wat is het grote verschil tussen deze het originele vliegwiel? Heeft deze wel dezelfde buitendiameter als de originele(ivm startmotor)? |
Het dieselvliegwiel kan geen 228mm koppeling hebben. En de buitendiameters zijn hetzelfde. Mocht je een priseas van een benzine bak gebruiken, moet je hem waarschijnlijk inkorten. Of de priseas van een diesel gebruiken. Kwestie van ff meten.
|
Wat ik me wel afvroeg, wat is de standaard brandstofleiding diameter van een golf/ibiza? Want nu heb ik 7mm inwendig liggen onder de bus. Dat moet toch genoeg zijn?
|
De meeste met een 2.0 8v in hun T3 gebruiken de standaard leiding, vond het zelf wel spannend 3bar op een 30 jaar oude leiding te zetten.
kwa diameter moet het wel voldoende zijn, een golf 3 VR6 doet het ook met 7mm |
Het is een kunststof leiding en hij voelt nog erg flexibel aan. Dus daar ben ik niet zo bang voor.
|
Vandaag de baksteun 4,5 cm verlengt en in de zwarte Brantho Korrux gesmeerd. Verder een zooi kleine dingen gedaan.
|
All times are GMT +1. The time now is 01:18. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.