Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Watergekoelde projecten (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=35)
-   -   Putje's MK1 1.1 --> 20VT (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=136540)

Putje 12-01-2016 22:02

Putje's MK1 1.1 --> 20VT
 
Hallo allemaal,

Ik ga komende maanden bezig met een 20VT ombouw in mijn MK1. Afgelopen week heb ik een motor gekocht, incl dowpipe.
Van het weekend heb ik ook een 4t bak gekocht.

Ik wil eerst alle onderdelen bij elkaar gaan zoeken zodat ik gelijk alles kan inbouwen.

een lijstje van delen die ik nog nodig heb;

- complete koppelingsset voor een 4t bak
- ibiza cupra 2.0 16v radiateur
- motorsteunen; aan de voorzijde.
- set 90mm aandrijfassen van een 1.8
- brandstofpomp
- opvoerpomp voor in de tank
- opel movano intercooler. en intercoolerbuizen
- rembekrachtiger van een late cabrio mk1
- andere fusees voor remupgrade
- rvs uitlaat 3 inch compleet vanaf de downpipe
- open luchtfilter
- complete remupgrade voor 256 of 280 mm

Mochten jullie hiervan wat hebben liggen dan hoor ik het graag :)








Groeten Jeroen

Erik Baas 13-01-2016 00:32

Vraagje: wat is de motorcode van die op de tweede foto?

Putje 13-01-2016 09:13

Quote:
Originally Posted by Erik Baas
Vraagje: wat is de motorcode van die op de tweede foto?


Dat weet ik zo niet. Het is een 1100 uit een 77'er golf

Barn171 13-01-2016 09:36

gg geloof ik

Van Limburg 13-01-2016 09:53

Dan zou het toch FA moeten zijn niet?

Thomgolf 13-01-2016 11:39

Leuke 77er heb je en succes met de motor inbouw!
Bij mijn 77er begon de 1.1 ook al snel te vervelen :D

The Skinnmeister 13-01-2016 14:22

Succes met de ombouw :thumbup:

SciroccomTDI 13-01-2016 18:53

Weet jij zeker dat een 4T versnellingsbak een goed idee is?

Putje 13-01-2016 20:36

Quote:
Originally Posted by SciroccomTDI
Weet jij zeker dat een 4T versnellingsbak een goed idee is?


Ik ken iemand die die bakken meerdere keren heeft ingebouwd, en die zijn nog niet kapot gelopen

Johan1982MK1 13-01-2016 20:53

Als je met de standaard 110kw blijft rijden zal het wel meevallen als de bak wat fris is. Maar zodra je daar wat boven komt dan krijgt hij het wel zwaar. Mijn 16v heeft een boutset in het diff. Dat scheelt al en de levensduur hangt ook af van hoe je er zelf mee omspringt. :D
Verder mooi projectje ;)

Putje 13-01-2016 20:56

Quote:
Originally Posted by Johan1982MK1
Als je met de standaard 110kw blijft rijden zal het wel meevallen als de bak wat fris is. Maar zodra je daar wat boven komt dan krijgt hij het wel zwaar. Mijn 16v heeft een boutset in het diff. Dat scheelt al en de levensduur hangt ook af van hoe je er zelf mee omspringt. :D
Verder mooi projectje ;)


Rijd je zelf ook met een 4t bak?
Ik heb ook wel het een en ander gelezen over bouten in het diff monteren. Is dat veel werk?

snelsma 13-01-2016 21:03

Wat voor remmen zoek je?
Ik heb nog een complete set 8l S3 remmen bijna nieuw.
Heb ook nog een set nieuwe remschijven van Bosch voor een g60 te liggen.

Johan1982MK1 13-01-2016 21:30

Quote:
Originally Posted by Putje
Rijd je zelf ook met een 4t bak?
Ik heb ook wel het een en ander gelezen over bouten in het diff monteren. Is dat veel werk?


Ik rij met een 2y bak van een golf2 16v. Ik heb m gekocht met boutset er al in.
Het is wel zelf te doen maar niet voor de beginnende sleutelaar. Bak moet uitelkaar. Vaak kom je nog wat tegen zoals een lagertje of een synchromesh ring of lager speling. Deze moet dmv shims gesteld worden en moet eigenlijk door een vakman met de juiste kennis/gereedschappen en shims gedaan worden.
Er zit wel iemand op het forum die het kan.

Putje 14-01-2016 09:51

Quote:
Originally Posted by snelsma
Wat voor remmen zoek je?
Ik heb nog een complete set 8l S3 remmen bijna nieuw.
Heb ook nog een set nieuwe remschijven van Bosch voor een g60 te liggen.


Ben nog even aan het uitzoeken welke maat schijven het worden. 280 of 256 ivm met aanlopen van de wielen

Michel1982 14-01-2016 09:54

Quote:
Originally Posted by Putje
Ben nog even aan het uitzoeken welke maat schijven het worden. 280 of 256 ivm met aanlopen van de wielen


Als je kiest voor 256mm, kan ik je aan de remklauwen helpen.

Putje 09-02-2016 19:23

Inmiddels al weer wat opgeschoten.
Afgelopen week mijn motor eruit gehaald en deze in de 83'golf van mijn broer gelegd omdat zijn motor niet zo goed meer liep en mijn motor is nog heel fris


die hangt weer



We liepen nog wel tegen wat dingen aan. het schakelmechanisme is verschillend. dus we hebben mijn complete schakeltoren overgezet.
op mijn motor zat geen temperatuurmeter en op de golf van mijn broer wel. daar moeten we nog even wat op verzinnen.
Hij loopt als een zonnetje :thumbup:

Lekker leeg zo



Setje 280 schijven met girlings 54 aangeschaft



Ook een vliegwiel kunnen kopen.
Alleen ben ik nog opzoek naar een geschikte koppelingsset. een 210 mm 24 tands met 2 centreerpennen zoek ik. Liever geen sinterkoppeling.´
Iemand die mij kan adviseren?

Komende week de motorruimte schoonmaken, kijken of ik de motorsteun kan omlassen en wat onderdeeltjes bestellen.

turbojo2 09-02-2016 19:58

Voor een 3 inch uitlaat zou ik eens kijken op de side bij JMtuning. Je uitlaat wordt dan op maat gemaakt voor 650 euro incl btw en montage. Een 3 inch uitlaat staat ook op mijn lijstje. Volgens Jelmer van JMtuning past een 3 inch uitlaat maar net. Hij heeft al eens eerder een 3 inch systeem onder een golf 1 gemaakt. Zelf rijd ik met een 2 inch uitlaat en dit is bij mij nu de beperkende factor.
Ik rijd met een eigenlijk te kleine Mercedes Sprinter intercooler en deze blijft nu nog heel. Met een 3 inch uitlaat waarschijnlijk niet meer. Moet dan dus naar een handgemaakte intercooler toe. En die zijn ook niet gratis. Het volgende probleem wordt dan de versnellingsbak. Mijn vermogen zal zoveel toenemen dat die dan weer de beperkende factor wordt. Mijn bak kan nu 380 pk aan en ik rijd nu met 400 pk. Zou ik de uitlaat en intercooler aanpassen dan ga ik naar 450 pk, hetgeen wat mijn turbo max kan leveren. Voorlopig blijf ik dus maar even rijden met de 2 inch uitlaat. Ik weet niet wat jij van plan bent kwa tuning maar een uitlaat van 2.5 inch is ook al heel wat en zal zeker net even beter passen.

Putje 09-02-2016 20:10

Quote:
Originally Posted by turbojo2
Voor een 3 inch uitlaat zou ik eens kijken op de side bij JMtuning. Je uitlaat wordt dan op maat gemaakt voor 650 euro incl btw en montage. Een 3 inch uitlaat staat ook op mijn lijstje. Volgens Jelmer van JMtuning past een 3 inch uitlaat maar net. Hij heeft al eens eerder een 3 inch systeem onder een golf 1 gemaakt. Zelf rijd ik met een 2 inch uitlaat en dit is bij mij nu de beperkende factor.
Ik rijd met een eigenlijk te kleine Mercedes Sprinter intercooler en deze blijft nu nog heel. Met een 3 inch uitlaat waarschijnlijk niet meer. Moet dan dus naar een handgemaakte intercooler toe. En die zijn ook niet gratis. Het volgende probleem wordt dan de versnellingsbak. Mijn vermogen zal zoveel toenemen dat die dan weer de beperkende factor wordt. Mijn bak kan nu 380 pk aan en ik rijd nu met 400 pk. Zou ik de uitlaat en intercooler aanpassen dan ga ik naar 450 pk, hetgeen wat mijn turbo max kan leveren. Voorlopig blijf ik dus maar even rijden met de 2 inch uitlaat. Ik weet niet wat jij van plan bent kwa tuning maar een uitlaat van 2.5 inch is ook al heel wat en zal zeker net even beter passen.


Ik ga met ongeveer 180 PK rijden, vindt ik genoeg. Ben nog maar een beginnende bestuurder dus rustig aan beginnen.
Ik wil met een 2,5 inch uitlaat gaan rijden omdat mijn downpipe ook 2,5 inch is.
Ik heb een intercooler van een opel movano aangeschaft. Deze past heel mooi voor de radiateur.

turbojo2 09-02-2016 20:33

Doe je goed. Met 2,5 inch heb je een mooie uitlaat om ook ooit eventueel een grotere turbo eroptezetten.

mk1diesel 09-02-2016 22:25

Mooi project

Blijf dit zeker volgen
Ben benieuwd naar het gewicht straks met de nieuwe motor erin

Aangezien er bij een 77er 1.1 niet veel op de vooras mag zal de omkeuring nog lastig worden bij de RDW.
Zit namelijk met hetzelfde probleem straks met mijn 77er golf 1

Pewi Vwteam 09-02-2016 22:48

Wat is niet veel dan? Wat is je kenteken?

Putje 27-02-2016 20:29

Afgelopen week weer wat onderdelen gekocht en gemonteerd

Rembekrachtiger van een cabrio. Alleen zijn de remleidingen te kort aan de rechterzijde van de auto. Kan je deze verlengen of moet je dan nieuwe leidingen leggen?



Ook een opvoerpomp voor in de tank gemonteerd




Kabelboom weg gebracht. Deze wordt op maat gemaakt.
En een andere pedalenbox gemonteerd omdat op die van mij geen steun voor de remlichtschakelaar zit..




Verder ook nog mijn versnellingsbak weg gebracht voor revisie en er komt een boutenset in het diff. Hopelijk kan ik die komende week weer ophalen.

Ik ben er nog steeds niet uit wat voor een soort koppelingsset ik het beste kan gebruiken.. iemand :confused:

Mtdi 27-02-2016 20:47

@ Jeroen; hoe zit het met de motor steun aan de linkerkant?

Putje 27-02-2016 21:21

Quote:
Originally Posted by Mtdi
@ Jeroen; hoe zit het met de motor steun aan de linkerkant?


Ik heb de originele al los geslepen. Moet alleen hem nog omlassen naar achteren

Mtdi 27-02-2016 21:45

Heel goed Jeroen :thumbup:

gooigolf 28-02-2016 07:59

leuk projekt .
succes met opbouw

Putje 01-03-2016 20:56

Maandag en dinsdag was ik nog lekker vrij dus weer wat opgeschoten

Het schakelmechanisme voor de 5 bak gemonteerd

\



Toch wel apart dat alle montagepunten voor het mechanisme al aan het stuurhuis zitten. daar is wel over na gedacht haha

Nog nieuwe remleidingen links en rechtsvoor gemonteerd omdat deze te kort waren vanwege de nieuwe rembekrachtiger die een stuk verder naar voren zit.

En de nieuwe remmen gemonteerd :D


durneet 02-03-2016 09:32

Schiet vlot op, maar als je een paar foto's terug scrolt zie je dat die remdrukbegrenzer op de voorste aansluiting zit en nu op de achterste. Ga je trouwens op schijven rijden langs achter?

Putje 11-03-2016 19:20

Van het weekend de versnellingsbak opgehaald. Deze heb ik laten reviseren en een boutenset in het diff laten plaatsen.

De bak was aardig vies van binnen



Helemaal weer schoon en gestraald :)



Ik heb de bak gekocht als zijnde een goed werkende bak. Totdat hij uit elkaar lag en de hele 5de versnelling kapot bleek te zijn.



Weer helemaal fris :D


Putje 11-03-2016 19:22

Ik was niet van plan om schijven achter te gaan monteren. 280 mm voor zou goed genoeg moeten remmen


Quote:
Originally Posted by durneet
Schiet vlot op, maar als je een paar foto's terug scrolt zie je dat die remdrukbegrenzer op de voorste aansluiting zit en nu op de achterste. Ga je trouwens op schijven rijden langs achter?

rutgermk1 16-03-2016 13:21

Mooi project! Ben met hetzelfde bezig, schiet alleen niet zo erg op als jij haha :thumbup:

Putje 21-03-2016 19:48

Het project vorderd gestaag.
Afgelopen weekend de motorsteun om gelast en de brandstofpomp en leidingen gemonteerd.
Deze week even een deel van de motorruimte spuiten :thumbup:

Heeft iemand ervaring met de koppelingssets van black diamond? Omdat ik er nog steeds niet uit ben welke koppelingsset ik ga nemen. Hun leveren versterkte koppelingssets vanaf 25% sterker.
Advies of meningen hierover hoor ik graag :)

Putje 24-03-2016 20:29

Foto´s zeggen meer dan woorden



Putje 17-04-2016 14:32

Het is wel weer tijd voor een update.
Afgelopen weken een hoop gedaan

Het was nog even wachten op de koppeling, toen die er was heb ik hem gelijk gemonteerd



En de bak erachter



toen was het tijd om hem erin te hangen :D



Ik was eerst een beetje bang dat de motorkap niet meer dicht zou kunnen, het houd niet over maar hij past wel dicht :thumbup:

Vervolgens ben ik bezig gegaan met het schakelmechanisme aan te sluiten. Ik kwam er achter dat het onderdeel dat er voor zorgt dat je van links naar rechts kan bewegen met je schakelpook tegen de turbo aan kwam. :confused:



Na wat denkwerk met mijn vader besloten om dit onderdeel aan te passen. en het lijkt te werken. Ik krijg hem alleen nog niet goed in de 3,4 en 5. Dit zal wel te maken hebben met dat ik het nog even moet gaan afstellen

vandaag begonnen met het aansluiten van de kabelboom, deze heeft Stefan voor mij op maat gemaakt.
hopelijk volgende week proberen te starten

Putje 23-04-2016 14:58

Zijn er mensen die een handboek hebben voor een 20vt agu? Zodat ik een beetje uit kan zoeken welke slangen waarvoor zijn en hoe ik ze
Moet aansluiten :)

Ik hoor het wel!

Putje 03-05-2016 19:55

Hij doet het!!! :D

https://youtu.be/zlmgJ391flk

Pewi Vwteam 03-05-2016 21:40

😆😊 mijn werkje toch weet goed gedaan. Mooi werk 👍 jeroen nu snel afbouwen en vlammen maar.

Putje 03-05-2016 21:51

Quote:
Originally Posted by Pewi Vwteam
😆😊 mijn werkje toch weet goed gedaan. Mooi werk 👍 jeroen nu snel afbouwen en vlammen maar.



Ja tot nu toe werkt alles nog! Kabelboom ligt er zeer netjes bij, vakwerk stefan :thumbup: Nu verder met aansluiten en afbouwen:)

Mtdi 03-05-2016 22:13

Top Jeroen.

René 03-05-2016 22:47

Dat schiet lekker op hier!


All times are GMT +1. The time now is 20:32.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.