Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf V, VI en VII (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=18)
-   -   Golf 5 2.0tdi 4motion probleem (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=135906)

renshoff 18-11-2015 19:15

Golf 5 2.0tdi 4motion probleem
 
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag over mijn golf 5 2.0tdi(bkd) 4motion. Wanneer ik gas geef in z'n 4/5/6 heb ik een hele lage luide brom/trilling in de auto. Dit is van ongeveer 2000 tot 3500 toeren en pas vanaf een snelheid van 80km/h tot ongeveer 140-150 km/h hierna heb ik dus geen brom meer....

Ben er al meerdere malen mee bij de dealer geweest maar dit heeft niet geholpen, hier werd mij verteld dat dit aan de uitlaat zou liggen met als reden dat wanneer er gas werd gegeven de uitlaat ergens tegen aan zou komen wat dit gebrom zou veroorzaken. Zelf vervolgens onder de auto de uitlaat geprobeerd alle kanten op te bewegen maar onder geen enkele mogelijkheid heb ik deze ook maar in de buurt van de carrosserie gekregen.

Nog wat aanvullende info, de auto heeft een fabrieks af geleverd ABT chip en dus voorzien van 180pk, de haldex olie is laatst nog ververst en het maakt niet uit wat voor banden ik er onder heb of hoe warm de auto/olie van de haldex is.

Zelf zat ik in de richting van de aandrijfas welke richting de haldex gaat te denken, misschien een lichte onbelans oid?

Dus bij deze, wanneer iemand mij zou kunnen helpen of het probleem herkend zou dat geweldig zijn ! De auto presteert er niet minder om maar het is wel verrekte irritant dat je de gene achterin of naast je niet meer kan verstaan :D

tim_j 18-11-2015 19:47

Zit er nog een meerdelig vliegwiel in? Hoeft het niet te zijn, maar wel het eerste waar ik aan dacht.

renshoff 18-11-2015 19:56

Quote:
Originally Posted by tim_j
Zit er nog een meerdelig vliegwiel in? Hoeft het niet te zijn, maar wel het eerste waar ik aan dacht.


Deze zit er in ja, moet binnenkort wel vervangen worden, hoorde al wat buigeluiden tijdens het stil zetten van de auto. Nu deed hij het ook al voordat ik deze geluiden hoorde maar het kan natuurlijk zijn dat dit het is..

Lastig om uit te sluiten en voornamelijk ook een dure grap om "even" te vervangen...

Polo1w 19-11-2015 00:03

Ik dacht ook al direct vliegwiel.
Als je m al hoort bij het afzetten van de motor, dan zou ik hem niet al te lang laten zitten.

renshoff 20-11-2015 18:59

Vliegwiel gaat vervangen worden. Zijn gisteren weer langs de garage geweest en hier werd aangegeven dat vliegwiel toch wel op is. Wat de brom is kon hij helaas niet uitsluiten dus het is afwachten wat het vervangen van het vliegwiel zal brengen.

De planning is dat we dit zelf gaan doen dus mochten mensen nog handleiding/diy hebben dan zie ik ze graag tegemoet komen!

renshoff 23-11-2015 21:25

Heb net even een output test gedaan met VCDS en hierbij zag ik dat de druk die de haldex levert/krijgt 2.0 bar is bij een temperatuur van 12°C met een stilstaande motor. Klopt deze waarde een beetje of is dit te laag/te hoog? Verder geen foutcodes op de haldex zelf en tijdens de output test hoor ik de pomp lopen en weer uit gaan. Is der verder nog een manier op eventuele problemen aan de haldex uit te sluiten ?

renshoff 24-11-2015 21:01

Niemand die ff kan checken bij zijn eigen 4motion of deze druk het zelfde is ?

renshoff 26-11-2015 21:05

Niemand met een 4motion op het forum ?

Quattro_38 30-11-2015 10:19

Jawel, maar alleen 2 oudere types en geen VCDS maat ;'(

magnetron 15-12-2015 07:50

Yooow,

Even andere input, er zit een rubberen schijf aan de voorkant van je cardanas in een "ijzeren" omhhuling. https://encrypted-tbn2.gstatic.com/...CdxOCx8eGXg6Ajw (Linker kant van de foto)

Als je lekker hebt lopen vlammen is dit een deel die verslijt. Bekijk m eens vanonder de auto!
Je klachten kom grote kans dat je deze los in zijn ruber ziet hangen of canvas zelfs zoals bij ons.



Dit komt en erg overeen met t probleem van mijn huisgenoot. Die al een nieuwe koppeling en vliegwiel had.

Cheers

renshoff 15-12-2015 20:45

Quote:
Originally Posted by magnetron
Yooow,

Even andere input, er zit een rubberen schijf aan de voorkant van je cardanas in een "ijzeren" omhhuling. https://encrypted-tbn2.gstatic.com/...CdxOCx8eGXg6Ajw (Linker kant van de foto)

Als je lekker hebt lopen vlammen is dit een deel die verslijt. Bekijk m eens vanonder de auto!
Je klachten kom grote kans dat je deze los in zijn ruber ziet hangen of canvas zelfs zoals bij ons.



Dit komt en erg overeen met t probleem van mijn huisgenoot. Die al een nieuwe koppeling en vliegwiel had.

Cheers


Hey! bedankt voor je reactie.

Ik zal de schijf is even controleren kan maar zo zijn dat deze sinds de laatste controle wel wat schade/slijtage heeft opgelopen. Opzich rijden we best rustig met de auto elke dag op en neer over de autobahn dus echt vlammen zit der niet bij. De auto gaat binnenkort nog even naar een garage waarvan ze 95% zeker wisten het probleem op te kunnen lossen dus we zullen het zien.. De garage gaf aan dat de ophangrubbers van de achteras/haldex versleten waren waardoor bij gas geven het rubber dermate vervormd dat de metalen kern tegen de metalen buitenhuls aan komt en dit dus het gebrom veroorzaakt. Opzich lijkt me dit een aannemelijke verklaring aangezien het geluid achterin veel luider is dan voorin.

Keep you posted ! :thumbup:

magnetron 25-12-2015 14:03

En en en en ? :D

Polo1w 25-12-2015 20:56

Uit automonteurs interesse ben ik ook erg nieuwsgierig😄

renshoff 27-12-2015 16:56

Hahaha, het is nog niet opgelost. Ik heb de haldex rubber koppelingen nog even nagekeken maar deze zijn nog in na genoeg perfecte staat ( nog geen haarscheurtjes te zien)

Na betere inspectie van de achteras rubbers bleken ze toch niet versleten te zijn maar wel de LV draagarm rubbers. Deze zijn dus vervangen en nu weten we ook waar het gebonk bij lagere snelheden vandaan kwam :p Garage had de rubber nog even netjes bewaard om het te laten zien en ze waren ook goed af :D

Wat de brom betreft, 1 motorsteun is gaar dus die wordt ook vervangen.. Motor hangt niet meer in het rubber aan 1 kant maar leunt meer op de restanten ervan zeg maar. Waarschijnlijk is ook de gever van de koppeling kapot, bij het pedaal zelf, deze lekt verder niet maar hapert soms een beetje, dus deze wordt ook vervangen..(koppelingspedaal komt soms niet uit zichzelf omhoog en blijft soms onderin hangen, alsof het achter het vloerkleed blijft haken.)

We blijven zoeken totdat de oplossing is gevonden ! Maar mochten er verder nog suggesties zijn dan hoor ik het graag natuurlijk.. Toch wel interessant dat we bij 4 verschillende garages zijn geweest, van VW tot vakgarage, en 4 totaal verschillende diagnoses gekregen hebben...

Polo1w 27-12-2015 19:07

Ben benieuwd!
Auto's blijven soms lastige dingen, heb er elke dag weer last van😂

magnetron 27-12-2015 19:44

Ga hiermee naar Leenders in Andelst!

renshoff 27-12-2015 21:48

Quote:
Originally Posted by magnetron
Ga hiermee naar Leenders in Andelst!


Ergens in januari wordt de motorsteun vervangen. Mocht dit het geluid niet oplossen is dit altijd nog een optie en gelukkig niet te ver weg :thumbup: bedankt!

Dennisdutch 07-01-2016 14:16

Misschien een beetje laat, maar ik ben ook in bezit van een prachtige Golf 2.0TDI (72-GRX-8) 4motion met precies dezelfde problemen.

Trillen/brommen onder hoge last 3,4,5,6 versnelling (1500-2200rpm)

Koppeling pedaal die soms "achter het kleed bijft steken" maar vanzelf ook weer omhoog schiet.

En sinds kort doen de achterwielen ook niet meer mee, meerdere malen getest maar er lijkt geen signaal naar achteren te gaan.

Wist niet dat er andere mensen waren met dit probleem.

renshoff 07-01-2016 20:30

Nou,

Motorsteun vervangen, koppelingsgever bij het pedaal vervangen, koppelingsgever/nemer op de bak vervangen.. Allemaal zonder het gewenste resultaat..

Dat de motorsteun vervangen is, was maar goed ook was echt op(roeren in een kom soep is der niets bij :screwy: ). Auto blijft weer mooi rustig tijdens het starten.

We hebben de afspraak gemaakt met de garage dat we de brug mogen gebruiken om zelf de koppeling en vliegwiel te vervangen en er zal een monteur bij ons over de schouder mee kijken om te helpen. Garage baalde er zelf ook van dat het dus toch het vliegwiel lijkt te zijn. Gelukkig worden we er goed behandeld en is de service meer dan top dus gaan we toch maar voor vervanging... Dit gaat waarschijnlijk binnen nu en 2 weken gebeuren :thumbup:

Quote:
Originally Posted by Dennisdutch
Misschien een beetje laat, maar ik ben ook in bezit van een prachtige Golf 2.0TDI (72-GRX-8) 4motion met precies dezelfde problemen.

Trillen/brommen onder hoge last 3,4,5,6 versnelling (1500-2200rpm)

Koppeling pedaal die soms "achter het kleed bijft steken" maar vanzelf ook weer omhoog schiet.

En sinds kort doen de achterwielen ook niet meer mee, meerdere malen getest maar er lijkt geen signaal naar achteren te gaan.

Wist niet dat er andere mensen waren met dit probleem.


Ha een mede lot genoot haha. Heb je beschikking over VAG-COM of VCDS ? Als je achterwielen helemaal niet mee draaien is er misschien ook nog wel een foutcode aanwezig? Hoeveel km heeft jouw golf gedraaid ?



Keep you posted ! :thumbup:

Dennisdutch 11-01-2016 11:41

Quote:
Originally Posted by renshoff
Nou,

Motorsteun vervangen, koppelingsgever bij het pedaal vervangen, koppelingsgever/nemer op de bak vervangen.. Allemaal zonder het gewenste resultaat..

Dat de motorsteun vervangen is, was maar goed ook was echt op(roeren in een kom soep is der niets bij :screwy: ). Auto blijft weer mooi rustig tijdens het starten.

We hebben de afspraak gemaakt met de garage dat we de brug mogen gebruiken om zelf de koppeling en vliegwiel te vervangen en er zal een monteur bij ons over de schouder mee kijken om te helpen. Garage baalde er zelf ook van dat het dus toch het vliegwiel lijkt te zijn. Gelukkig worden we er goed behandeld en is de service meer dan top dus gaan we toch maar voor vervanging... Dit gaat waarschijnlijk binnen nu en 2 weken gebeuren :thumbup:



Ha een mede lot genoot haha. Heb je beschikking over VAG-COM of VCDS ? Als je achterwielen helemaal niet mee draaien is er misschien ook nog wel een foutcode aanwezig? Hoeveel km heeft jouw golf gedraaid ?



Keep you posted ! :thumbup:


Ik heb helaas geen toegang tot en VAGCOM oid, ik heb hem wel uit laten lezen.

Even een stapje terug.

Ik heb de auto gekocht met 278.000km, 3 maanden geleden.

Compleet GTI Interieur met stoelverwarming.
Dual zone climate control
4 motion (2 motion ondertussen :screwy: )
Xenon koplampen
6 versnellingen natuurlijk
En een mooie RNS mfd2 radio/navi
Erg luxe uitvoering voor een VW golf 5

Nu staat er op de auto ondertussen 288.000km en heb ik de volgende dingen ontdekt:

* 4 motion storing (geen verbinding met CANBUS AWD)
* moeilijker starten bij warme motor (2.0tdi kwaal?)
* Kvs moet iedere 2500km 100ml bijgevuld worden.
* Koppeling ontkoppelt niet goed, vooral in zijn 1,2 en achteruit.
* Brommen en trillen onder hoge last bij lage toeren.

Verder stuurt, remt en gaat de auto goed vooruit!

Iemand ervaring met 4 motion storingen?

magnetron 11-01-2016 14:16

Quote:
Originally Posted by Dennisdutch
Iemand ervaring met 4 motion storingen?



Een hoop met de haldex! Is je zekering niet toevallig gesprongen? je 4wiel komt weg van een zekering in de kast, als de R32 in 2 wheel modus moet, dan trekken we altijd ff de zekering los.

Wellicht is 't zo simpel bij jou?

Dennisdutch 18-01-2016 11:44

Het is niet de zekering, kan het zijn dat de stuur hoek positie sensor hier iets mee te maken heeft?

renshoff 29-01-2016 21:27

Zo goed nieuws hier te melden... Via Ebay een Sachs koppeling set gekocht met nieuw vliegwiel en deze toch maar bij de garage afgegeven. 1 dag werk en de auto is weer zo goed als nieuw :thumbup:

Koppeling met vliegwiel,drukgroep en hydraulische druklager dus vervangen en de brom is weg :D :D gelukkig maar wat een wereld van verschil maakt dat!

Hier nog een paar foto's van het vervangen:

IMG-20160128-WA0005 by Renshoff 722, on Flickr


IMG-20160128-WA0004 by Renshoff 722, on Flickr


IMG-20160128-WA0003 by Renshoff 722, on Flickr

René 29-01-2016 21:32

Beter dat het nu klaar is! Ook mooi dat je dat ook nog ff hier deelt :thumbup:

magnetron 01-02-2016 08:45

ah beter man!! PFF

tim_j 01-02-2016 09:07

Zo, gelukkig!


All times are GMT +1. The time now is 20:14.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.