Koelvin probleem
Jahoor, nog een probleempje.
gaat wederom om een caddy 1 met een golf 2 GTD motor De koelvin slaat niet aan, ook niet als ik de auto een tijd lopend stil laat staan tot hij te heet word. Ik heb nieuwe temperatuursensoren, temperatuurschakelaar (die onderin de radiator zit) en nieuwe vloeistof. als ik de 2 polen van de stekker die op de schakelaar komt met elkaar verbind dan draait de koelvin wel, dus dan kan het probleem toch alleen in de temperatuurschakelaar zitten?? |
Je hebt ze in verschillende temperaturen. Je hebt ze ergens vanaf 84 *C tot 104 *C .. als je die hele "hete" hebt, kan het best zijn dat ie ook nooit aanslaat, met een diesel. Hoewel een IDI toch warmer loopt dan een DI..
|
Er zit een nieuwe temp schakelaar op die hoort bij een normale 1.6D omdat ik de originele radiator er ook nog op hebt.
Als ik de auto draaiend laat staan en de temp meter al ver voorbij het midden is slaat de koelvin nog niet aan. |
Probeer hem uit je radiateur te halen en met een föhn te verhitten :) kijken of ie het zou kunnen doen ;)
|
worden de beide koelvloeistof slangen van/naar de radiateur wel warm?
|
bovenste wordt redelijk warm, niet heet.
onderste minder. wat zou dat betekenen dan? |
ontluchten of thermostaat
|
hoe werkt het ontluchten, het koelvloeistof is een paar keer gezakt en zit nu zo'n 4.5L in, lekt niet.
maar er is dus iets wat er voor zorgt dat het bij de tempschakelaar niet heet genoeg word? want dat moet het probleem zijn, aangezien de koelvin het wel gewoon doet, en hij koelt ook gewoon goed als ik rijd. |
Probeer hem inderdaad eerst eens goed te ontluchten -> kachel op standje snijbranden, dop van je koelvloeistofreservoir en stationair laten draaien tot alle slangen warm zijn geworden (Dus ook de onderste) en de koelfan een paar keer heeft gedraaid.
Blijft je onderste slang koud en slaat de meter tóch weer naar maximaal, dan zou ik de thermostaat vervangen. En als je pech hebt, is je waterpomp overleden En als je nog meer pech hebt :D Ik heb hetzelfde gehad met een Golf 2 1.6 TD en daar bleek de kop gescheurd te zijn. En hierdoor kwam er continu druk/lucht in het systeem. Dit kwam wel vaker voor werd mij toen verteld. Maar probeer eerst de bovengenoemde dingen maar eens |
Oke ga ik doen, maar het gaat hier om een niet aanslaande koelvin trouwens he, niet om een temperatuur of temperatuur meter probleem (al heeft de temperatuurmeter ook wel eens wat gek gedaan)
|
Naja....als ik je verhaal zo lees, slaat je temperatuurmeter wel ver uit. Dan had de fan al lang moeten draaien.
Het klinkt iig een beetje als slechte circulatie van je kvs |
klopt, als de auto stil staat en loopt word hij uiteindelijk te warm en had de koelvin allang aan moeten slaan. als ik rijd is er niks aan de hand.
is het dan waarschijnlijk het aan het thermostaat ligt? (snap niet helemaal wat die nou eigenlijk doet) kan me niet voorstellen dat het aan de circulatie ligt, er zit genoeg kvs in, en het komt ook wel op de plek van de temp/koelvin schakelaar. als ik de schakelaar er uit draai stroomt daar namelijk meteen kvs uit. |
De thermostaat staat kan je zien als een "klep" in je koelsysteem. Als het kvs koud is, staat deze dicht en daardoor sluit hij de onderste verbinding met de radiateur. Hierdoor gaat er geen circulatie door de radiateur, zodat het motorblok snel opwarmt. Op een bepaald moment heeft het kvs een bepaalde temperatuur gekregen door het opwarmen van de motor en door het bi-metaaltje in de thermostaat gaat deze vanaf die temperatuur open staan (85 graden ofzo?). Vervolgens wordt dus de radiateur in de circulatie opgenomen en wordt je kvs gekoeld dmv rijwind wat de warmte onttrekt van de radiateur.
Met slechte circulatie bedoel ik dat je waterpomp overleden zou kunnen zijn of dat de thermostaat dicht blijft staan. Wat beide resulteert in een slechte circulatie van kvs |
Thanks voor de duidelijke omschrijving :thumbup:
wachten was even op een koppelingskabel, vandaag weer een eerste testritje gemaakt. met nieuwe tempsenorst, tempschakelaar en nieuwe vloeistof. thermostaat in onbekende staat. Thuis eerst even beetje warm laten lopen om te kijken wat er gebeurt; niks bijzonders. Waarnemingen; temperatuurmeter geeft na een paar kilometer al maximaal aan en lampje knippert, vervolgens teruggegaan naar huis, motor uitgezet. dit probleem had ik eerst dus niet. vloeistofpeil blijft goed motor voelt heet, radiator niet. bovenste radiatorslang voelt warm, zit geen druk op / niet stijf onderste radiatorslang voelt niet warm, zit geen druk op / niet stijf koelvin doet niks. vervolgens de thermostaat er uit gehaald om te testen, ziet er netjes uit. valt wel op dat er een gaatje van 1mm in is geboord om toch altijd wat vloeistof door te laten lopen. getest in een pannetje met water. hij hoort bij 87 graden open te gaan maar gaat pas echt goed open bij 95 graden. waterpomp durf ik zo niks over te zeggen, zit wel nieuwe v-riem op, draait goed, lekt niet. Is het dan waarschijnlijk dat een nieuwe thermostaat de oplossing is? |
Als de thermostaat later open gaat dan hij zou moeten gaan, dan zou ik sowieso een nieuwe thermostaat plaatsen. Het blijft een slijtage-onderdeel en voor die paar euro...en je hebt hem er nu toch al uit.
Gewoon proberen. Desnoods eerst gewoon afvullen met gewoon water...en als het daarna goed blijkt te zijn -> drainen en afvullen met kvs. Waterpomp kan je globaal checken door het retourstroompje te bekijken die vanuit de bovenkant van je radiateur retour kvs reservoir gaat. Dit is dat dunne slangetje. Hier moeten een continue, mooie straal uit komen.. |
Net de oude thermostaat weer even teruggezet om nog even wat te testen.
dat retourslangetje kwam voorheen nooit water uit, ik ging er vanuit dat dat puur was om lucht kwijt te kunnen ofzo. net even op gang geholpen door compressor op het reservoir te zetten, toen pas kwam het water er uit. daarna bleef hij mooi constant stromen, dus dat zou betekenen dat de waterpomp goed is? maar nadat hij een tijdje liep werd hij wel weer te warm (metertje op 3kwart en lampje brand)logisch ook natuurlijk, omdat er geen rijwind is en de koelvin doet niks. Als ik het goed begrijp komt er geen heet water op de plek waar de tempschakelaar voor de koelvin zit, omdat het thermostaat niet goed opengaat en er geen goeie circulatie door de radiateur is? |
Vermoedelijk wel ja.
|
Dat zou een oorzaak kunnen zijn idd.
Laat anders de thermostaat er eens tussen weg |
dat is het proberen nog wel waard ja.
zijn er nog andere mogelijke oorzaken? |
Persoonlijk zou ik toch zeggen waterpomp
Temp sensor voor de klok zit in de kop die word heet Voor de vin in de radiateur en die word onderin niet heet dus geen goede doorstroom |
maar is een constante straal uit het retourslangetje, en geen lekkages geen teken dat de waterpomp zijn werk gewoon doet?
Net laten lopen zonder het thermostaat er tussen, temp meter ging uiteindelijk alweer helemaal naar rechts, maar nog steeds sloeg de koelvin niet aan. wel ging er nu 1.5liter meer water in, en werd ook de onderste slang goed warm. |
Dus zonder thermostaat erin wordt het hele koelsysteem nu warm, de koelfan slaat niet aan, maar de meter slaat wel te ver uit naar rechts?
Als de temperatuur écht zo hoog is als de meter aangeeft (dit zou je ook kunnen controleren), dan denk ik toch echt aan een slechte waterpomp...ondanks dat het straaltje vanuit de radiateur goed is. Vaak is dit ook maar een pisstraaltje.... Scheelt dat een waterpomp vervangen bij een Golfje 2 niet zoveel voorstelt. Qua werk en qua kosten :) |
jep.
wat is een goede manier om de werkelijke temperatuur te meten? misschien klopt de meter/sensor niet inderdaad, ondanks de sensoren nieuw zijn. Kan het ook zijn dat de radiateur niet goed/verstopt zit? dat de doorstroom daardoor niet goed is? waterpomp maar gewoon even vervangen dan inderdaad. ook rijdend geeft het metertje nu soms een te hoge temp aan. |
Udoet je brandstofmeter het wel goed?
Kan een massaprobleem van het instrumenten paneel zijn. Je kan evt een tabel zoeken die bij jou koelsensor hoort, waarbij de weerstand vd sensor en bijbehorende temperatuur staat. Zal niet echt makkelijk te vinden zijn denk ik. Ik hen een 1.6td uit golf 2 in mn caddy, ik zou evt wel ff een paar x kunnen meten voor je maandag. |
Ik heb trouwens een infra rood thermometer, das wel handig, en aardig accuraat.
|
Nu je het zegt! brandstofmeter doet zo nu en dan niks, dat is al vanaf het begin zo. dat de temp meter te heet aangeeft is pas sinds kort.
als je wat waardes zou willen meten zou top zijn. zo'n infrarood thermometer moet ik ook ergens hebben, moet ik dan gewoon de temperatuur van het blok meten? die zou rond de 90 moeten zitten en de temp meter moet dan mooi in het midden? |
vandaag begonnen met de waterpomp te demonteren maar ik kom niet verder omdat 2 van de 4 bouten achter de dynamo steun zitten, die krijg ik er met geen mogelijkheid af.
Even een filmpje van de huidige waterpomp en van een reserve waterpomp van een 1.6D bij de huidige zit wat meer ruimte rondom de schoepjes en er zit wat speling op. de reserve: dus voordat ik nog meer ga demonteren, graag jullie mening over deze waterpompen? |
De steun van de dynamo is normaal gezien met een gebogen ringsleutel 19 los te krijgen. Zo heb ik mijn waterpomp van de AAZ vervangen. Normaal gezien zelfde principe als bij de mk2
|
is er inmiddels af, zal allemaal vast met 13. de rechtsboven bout was echt slecht bij te komen.
iemand die iets nuttigs over de filmpjes van de 2 waterpompen kan zeggen? lijkt er op dat ze beide hun werk wel zouden moeten doen? |
Vreemd. Als ik filmpje 1 nogmaals wil afspelen, dan begint adele "hello" te zingen..
Vreemd, heel vreemd😂 |
Lijkt mij trouwens weinig mis mee, check ook ff goed of het schoepenwieltje goed vast op de as zit, dwz draai de poulie kant, en probeer de schoepen tegen te houden.
|
En nu speelt peppa big😁
|
Als ik die filmpjes bekijk, dan lijkt het alsof die van het onderste filmpje minder ruimte heeft tussen de schoepen en huis.
Heb je inmiddels de andere al gemonteerd en getest? |
Inmiddels de boel weer in elkaar, de andere waterpomp gemonteerd omdat die er veel frisser uitzag en strakker aanvoelde. ook een nieuwe thermostaat er tussen en alle koelkanalen incl radiator zeer grondig doorgespoeld. kwam alleen maar schoon water uit en stroomde allemaal goed door.
Resultaat; koelt beter maar koelvin slaat nog steeds niet aan :mad: zal de koelvin schakelaar eens in bakje heet water hangen. |
Al gecontroleerd of je de juiste temperatuursensor hebt in de cilinderkop? En de temperatuur van het koelwater ook gecontroleerd met een thermometer?
|
De 2 temp sensoren in de flensen op de kop zijn nieuw en horen bij deze motor..
kvs nog niet gemeten omdat ik geen thermometer heb kunnen vinden :D |
Ook nieuwe delen willen nog wel eens stuk gaan.
De sensor werkt niet goed of er is geen flow bij de sensor. Sensor eerst eens testen in een bakje water, mocht die goed zijn dan testen zonder thermostaat. |
Vanmiddag eerste testrit weer gemaakt en werd meteen weer veel te heet. heb niet het idee dat het aan de sensoren of tellerbak oid ligt. hij word wel echt heet.
de tempschakelaar, in de radiatuer, van de koelvin inmiddels getest en die werkt :thumbup: zowel de oude als de nieuwe. Wel gemerkt dat mn NIEUWE thermostaat veel te laat open gaat, morgen ruilen. fingers crossed dat het daarna goed is. |
Wat een bijzonder probleem
|
bedankt! :tongue:
vanmiddag mn nieuwe defecte thermostaat geruild, weer een defecte. gaat om een nieuwe automaterialenzaak hier in de buurt. verpakkingen waren beide al eerder open geweest dus nu maar ergens anders bestellen. |
All times are GMT +1. The time now is 21:35. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.