Dimlichten werken niet, vind het probleem niet??
Mijn 16 klepper is na 3 jaar eindelijk bijna klaar voor keuring en inschrijving.
Enigste wat nog rest zijn de koplampen. Ik vond dat de dimlichten nogal zwak waren, dus ben ik beginnen meten en ik ben tot de conclusie gekomen dat er geen stroom toekomt aan de koplamp. De standlichten en grootlichten werken wel. Standlichten blijven precies ook branden als de motor draait, maar als ik dan de grote stekker achter op de koplamp los doe gaan ze uit. Zijn de standlichten niet aangesloten op met het kleine stekkertje onderaan op de lamp? Ik zou zelf wel beginnen meten en het probleem oplossen, alleen heb ik geen deftig schema.. Ik heb een boek waar een 400 tal schemas in staan, maar volgens mij kloppen deze niet. Het enigste schema voor headlights van een golfje uit 1988 dat ik vind zegt dat de draad die toekomt op de koplamp een blauwe moet zijn, terwijl er bij mij een geel/zwarte zit. Dus ik weet niet of dat schema te vertrouwen is... Iemand een idee waar het probleem zit? |
De dim en parkeerlichten gebruiken dezelfde massa aansluiting volgens mij, vanaf stadslicht naar dimlicht, naar massa.
Ik vermoed dat deze massa niet goed is. Weet alleen niet waar ie naartoe loopt vanaf de lamp, vermoedelijk naar een massapunt op de carrosserie. Is deze aansluiting wel goed? |
Inderdaad. Volg de bruine draden van stadslicht en koplampen (hebben elk hun eigen massaleiding!), dan kom je vanzelf aan bij het slechte massapunt. Losmaken, schoonmaken, goed vastzetten, klaar.
In latere modellen worden idd. andere draadkleuren toegepast, maar voor de werking maakt dit geen verschil. Je vermeldt helaas het bouwjaar van jouw Golf niet. |
Quote:
Jaartal is wel vermeld id eerste post, 1988 ;) Ik zal het massapunt eens nakijken maar dit gaat volgens mij het probleem niet zijn. Zoals ik zei heb ik gemeten dat er geen stroom toekomt op de stekker, op die geel zwarte draad. Tussen de aansluiting in de stekker van de geel/zwarte draad en de minpool van de accu meet ik 0.04V, er staat dus geen spanning op de koplamp. Buiten die geel zwarte draad is er nog een witte, deze loopt verder naar de verstraler en is dus voor het groot licht volgens mij, en dan is er ook nog de bruine massadraad. Maar toch bedankt :) Zitten er nog relais in dit circuit, zo ja welke? Of wordt de stroom direct geschakeld door de schakelaars in het dashboard? |
Ach, ik dacht dat het jaartal op het schema sloeg ipv. op de auto. Foutje!
Relais zitten er niet tussen. Je schrijft dat het dimlicht zwak is; in die draad kan ook een heel slechtge plek plek zitten, maar dat is niet waarschijnlijk. Als het stadslicht uitgaat wanneer je de stekker van de koplamp loshaalt denk ik toch echt aan een slechte massa! PS.: Als je spanning meet, leg dan altijd de min van de meter aan de minpool van de _accu_; anders zie je evt. massaproblemen beslist over het hoofd. |
Quote:
Geeft niet :thumbup: Ja, ik denk dat het dimlicht gewoon niet brandt maar dat als dat opstaat met draaiende motor de stadslichten gewoon branden. Het licht lijkt van onder in de lamp te komen. Vandaar dat ik spanning had gemeten op het contact waar stroom toekomt op de lamp. Dit was met de massa van de meter op de minpool van de accu. Die gaf praktisch 0V aan op het plus contact in de stekker van de koplamp. Normaal moet dit voor de verbruiker toch +/-12V zijn.. Ik ga straks nog wat zoeken, zal mijn bevindingen hier dan posten. |
Mijn groot licht schakelaar op de stuurkolom was laatst stuk. Hij kreeg dus geen spanning op het dimlicht hierdoor. De vorige eigenaar had het doorverbonden van de stadslicht lampen en dit was afkeur bij de apk. Hendel vervangen en opgelost.
|
Quote:
Dus de stroom die naar de dimlichten loopt loopt ook door deze hendel? Als ik het goed heb vertrekt de stroom dan aan de batterij, loopt door de zekering, de lichtschakelaar en de grootlicht schakelaar op de stuurkolom. Daarna splitst deze op en loopt hij naar de twee koplampen om van daar naar de massa te gaan? Dan zou ik, als er geen stroom toekomt op beide lampen, het logischer wijze moeten zoeken voordat het circuit opsplitst. De achterlichten werken wel perfect. Niemand die er toevallig een schema van heeft? Ik ga nog eens goed zoeken in mijn boek maar zoals ik al zei kwamen de draadkleuren niet overeen. |
Klopt!
Het staat gewoon in de vraagbaak boekjes. Ik vond het uit doordat de nummertjes van verbindingen op de hendel en dergelijke staat. Ik had namelijk wel op de kabel tussen zekeringkast en lampen wel verbinding. Het moest dus ergens anders zitten. |
Met de "oude" kleuren:
lichtschakelaar - wt/zw (56) - lichthendel - wt (56a) resp. gl (56b) naar 4 zekeringen - gl/zw en wt/zw naar L-koplamp, en wt en gl naar R-koplamp. |
Bedankt :thumbup:
Heb je toevallig een schema ervan? |
Dat was het schema, vzv. je dat nodig hebt.
|
Quote:
Aah ok ik nu zie ik het, had niet door dat het een geschreven voorstelling van een schema was, dacht dat het gewoon een opsomming van de draadkleuren was! Ok dan ga ik morgen eens meten, ik hoop dat het niet te ver zit want hij moet maandag naar de keuring en heb weinig tijd.. Oh, en mijn linker pinker in het spatbord werkt ook niet, ligt niet aan het lampje denk ik, daar meet ik nog continuïteit door. Zou dit iets te maken kunnen hebben met het lampenprobleem of komen die circuits nergens met elkaar in aanraking? |
Draadbreuk, slecht kontakt in een van de vele stekkertjes, slechte massa, het kan van alles zijn. Spanning meten op beide polen van de fitting, dan weet je meer. Voor de zekerheid nog even lampjes L en R omwisselen.
|
Pinkertje was een slecht contact denk ik, heb de contacten wat proper gemaakt en het werkt weer. Had dit al gedaan, maar waarschijnlijk niet genoeg.
Heb nog wat zitten meten en ik denk dat de lichtschakelaar de boosdoener is. Op de contacten van de schakelaar zelf meet ik tussen de 30 en de 56 geen continuïteit als de schakelaar in de aan positie staat. Mij lijkt het dat als de schakelaar in de aan positie staat tussen deze twee contacten stroom moet kunnen vloeien en er dus continuïteit moet zijn. Tussen de 30 en resp 58, 58r en 58l meet ik wel continuïteit. Dat zijn de parkeerlichten. Ik gok dat de lichthendel ook zal stuk zijn, ik kan er de grootlichten niet mee bedienen en het lampje of het dashboard gaat niet aan, ook niet als ik de grootlichten schakel met de lichtschakelaar. |
Er is dus wel iets meer loos dan alleen "Ik vond dat de dimlichten nogal zwak waren"...
|
Er zit ook verschil in het oude type en het nieuwe type lichtschakelaar. heb je daar al naar gekeken? ik heb het ooit ook gehad, de schakelaars omgewisseld omdat er 1 stuk was (weet niet meer of het toen oud naar nieuwe of nieuw naar oude schakelaar was) en toen brandden alleen de stadslichten en de dimlichten niet.
|
Quote:
Ik denk dat ik het oud type heb, eentje met 8 aansluitingen. Maar afgezien van welk type deze is, denk ik dat hij stuk is. Of mis ik ergens iets? De grootlicht schakelaar op de stuurkolom is ook stuk. Ik heb nog nooit met een werkend Golfje 2 gereden, kan iemand me vertellen wat de standen zijn van de lichtschakelaar? Is stand 1 dimlicht en stand 2 grootlicht, of wordt grootlicht enkel geschakeld via de hendel en is stand 1 stadslicht en stand 2 dimlicht? Nu ik de schema's die ik heb wat beter bekijk denk ik dat het de laatse optie is? Dat komt dan wel niet meer overeen met het feit dat ik tussen de aansluitingen 30 en 56 geen continuiteit meet door de schakelaar... Want dan zouden mijn grootlichten niet mogen kunnen branden, of zit ik daar mis? |
Als de licht schakelaar stuk is, doet het grootlicht het ook niet.
Althans, k*n het grootlicht het eventueel ook niet doen😂 |
Waarom druk je er niet ff een andere lichtschakelaar in, heeft vast iemand wel liggen voor een prikkie.
|
Lichtschakelaar bleek uiteindelijk toch niet stuk, zal verkeerd gemeten hebben. Ik snap het ook niet, want had het driedubbel gecheckt. In ieder geval werkt het weer!
Het probleem zat in de lichthendel. Het klik mechanisme in de schakelaar op de hendel werkte niet meer, en de hendel haakte niet achter dr schakelaar waardoor deze biet bediend werd. Heb heel de schakelaar uit elkaar grhaald en de losgekomen onderdelen weer juist gestoken. En natuurlijk bij het monteren die hendel wel achter de schakekaar gehaakt. Iedereen bedankt voor de hulp :thumbup: |
All times are GMT +1. The time now is 15:41. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.