Jetta mk2 mTDI (3rd attempt...)
Dus...
Inmiddels voor de derde keer gestart met een Jetta mk2 project elke keer door omstandigheden of een goed bod verkoop ik het. Maar het blijft kriebelen en naast de kever wil ik straks ook wel een leuk straat speeltje. Poging 1: 1.6 TD, 1985. Stond al een paar jaar stil. Het mooiste was wel dat ik bij de gemeente werf kwam en daar heel het interieur in de container heb gegooid op de bestuurders stoel na. Die jongen snapte er helemaal niets van. Omgebouwd naar mTDI en er was maar plaats voor 1 persoon... Uiteindelijk verkocht voor de autocross Poging 2: 1.3 NZ carb, nette auto, Omgebouwd naar mTDI met redelijke wat vermogen en recaro stoeltjes ingebouwd. Verkocht toen een van mijn maatjes redelijk wat geld bood. Uiteindelijk is hij weer het circuit in gegaan en volgens mij is hij omgebouwd naar electronische TDI (cruise control en dergelijke) Tijdens het ophalen koppaking eruit... [img[http://zwalve.eu/d/8232-2/DSC_0834.JPG[/img] Poging 3: 16. PN carburateur motor, Bouwjaar 1991 redelijk roest vrij, slecht in de lak. Ik heb hem van de eerste eigenaar gekocht die er klaar mee was (koelvloeistof verbruik) Natuurlijk zoals al 2 eerdere Jetta's heeft deze het ook niet gehaald naar huis zonder de koppakking eruit te gooien... Plan: Borbet C eronder, Plus ophanging eronder, Cordoba bj:2000 aandrijflijn 90pk TDI erin, fatsoenlijke schroefset, mechanische pomp erop, hydraulische koppeling, kijken of ik de 944 Turbo remmen erop krijg. Lekkere stoeltjes erin en dergelijke. Zal het hier bijhouden :) |
Je houdt wel van de borbet C's he? :)
|
Klopt, heb nog 2 setjes op voorraad.
|
Gisteravond bezig geweest met hem APK klaar te maken.
Morgen een Seat Cordoba ophalen voor de aandrijflijn en misschien nog wat andere onderdeeltjes. |
Druk baasje.
Altijd bezig. |
Zou iemand al iets bijzonders opgevallen zijn aan de witte Jetta? :)
|
Dat ik lui ben geweest en niet een deel van de ombouw helemaal heb doorgevoerd?
|
Quote:
De dikere achterbanden? :confused: |
Klopt en de hoeveelheid gaatjes in de velgen... :)
|
Nog steeds niet zo opvallend als de missende sierlijst? :confused: :D
|
Hey, leuk Bert! Blijft toch kriebelen he? Ik heb begin dit jaar ook weer een Golf G60 gekocht.
Succes met je project! :thumbup: |
@Roy: Tsja, krijg het niet weggedrukt. Ik zag je nog op de parking in het dorp vorige week zaterdag :) Heb jij ruimte om te sleutelen in de buurt?
Update van het project: Blok heb ik vervangen door een andeer PN motor (1.6 Carb) de vorige was niet meer te redden. Gisteren naar de APK gegaan: Remleidingen achter moeten vervangen worden. (uiteindelijk alles maar vervangen: Remschoenen, remcilinders, leidingen, flexibele leidingen) Remdruk te laag (achter de boel al vervangen, voor nieuwe schijven en blokken en vloeistof verversen. Als ik nog niet voldoende remdruk heb zet ik er een zwaardere hoofdremcilinder op.) Motorkap slot niet goed (veertje weg) Kofferklep ging niet open. (stom had ik moeten controleren toen ik de boel los had gehad om de nummerplaat verlichting te repareren) |
De Seat Cordoba Vario (motor en aandrijflijn donor) is binnen en hij rijdt erg goed. Gelukkig maar, want de motor van de Polo is kapot gelopen en nu heb ik even tijdelijk een auto om naar het werk te rijden.
|
Hey Bert,
Helaas geen sleutelruimte. Mocht jij iets vinden dan houd ik me ook aanbevolen. Je bent alweer goed bezig met de Jetta. Ik zal uiterlijk dit weekend ook eens een project pagina aanmaken. Oja, jou niet gezien :) |
Bert hoe krijg jij al die motoren gesloopt? Heb jij maar 1 stand in je voet? Vol gas koud of warm. :D
Niet lullig bedoeld he ;) |
@Roy16VG60: Ik hou het in de gaten.
@KennyH: Nee eigenlijk weet ik het niet. Ik controleer altijd de vloeistoffen en rij motoren warm voor ik door rijd. Ze zullen wel van een oud dametje geweest zijn... |
Update:
Bij de 038 serie TDI motoren zit er op de cilinderkop een vacuumpomp. Hierdoor kan je lastig een oliedruk sensor kwijt. Even een adapter gemaakt. Er ligt een 90pk ALH TDI motor met VNT turbo in met een eigenbouw 11mm mechanische pomp. Nu nog even met 020 bak en zonder intercooler. Vanmorgen de Jetta als TDI op kenteken gezet bij de RDW in Nieuwegein. Een super geschikte keurmeester (Jos) Hij was te spreken over de Jetta. Ik vond het leuk dat hij verbaasd was over de uitstoot meter die niet omhoog kwam. Hij liep naar achteren om te kijken of de voeler wel in de uitlaat zat... Was goed en schoon. Ook kreeg ik enkel de opmerking dat hij wel erg leeg was... Joh... Twee stoelen een achterbank en de noodzakelijke dingen om te kunnen rijden. Resultaat 870kg leeg gewicht en 970kg rijklaar Andere Jetta's: Jetta mk2 mTDI 895kg - 995kg (ex) Jetta mk2 1900TD 1012kg - 1112kg Mis ik iets? De enige die ik niet omgekeurd heb was de TD. Beetje zonde om hem zo zwaar op kenteken te zetten. Misschien toch nog maar omkeuren en lichter op kenteken laten zetten. |
Volgende stap:
VR6 plus ophanging monteren zonder stuurbekrachtiging met 25.4 hoofdremcilinder en degelijke vacuumbekrachtiger 020 bak wisselen voor een 02A TDI bak met hydraulische koppeling en kabel schakeling SachsRacing koppeling op een lichte 1-massa vliegwiel Verstuivers wisselen door H-Flox 0,280 Turbo wisselen voor een van een Crafter met aangepaste bediening Intercooler Megane monteren Openschroeven en genieten... |
|
Naja, lekker rijden... De jetta gaat de komende 3 tot 5 jaar de stalling in, wou hem nog omgekeurd hebben en de ophanging klaar maken voor ik weg ga.
|
Huh? Waarom de stalling in?
|
Omdat ik hem niet mee neem naar Vietnam. ;)
|
O ja. Dat had ik ergens gelezen.
|
Deze ook maar volgen. Wel mooi gewicht voor een jetta.
Welke 02a bak zeker de ASD van de 90pk mk3 tdi ? Die 5 is langer scheelt maar 200toeren tov CYP van afn maar goed. Mocht je een nog langere 5 willen pak dan die 5 uit de 02r GGU uit een skoda die is ook langere en scheelt ook weer 200 toeren tov de ASD. Wat moet je in vietnam schauwe? hoeveel pk wil je draaien? En betreft plus onderstel met die mk4 stuurkogels is de stock mk2 42cm en met de mk4 97mm erop 45cm en dat is max op draad geschroefd en je hou zelfs draad over. |
Ik zal de bak van de 038 TDI pakken, die heeft een andere aansluiting.
De T4 bak heeft nog een langere 5 |
@Bert; niet alleen een andere 5 maar ook een 4 daar bij.
Je kunt wel tot 0.592 verder is er een 0.622 en een 0.659 voorde 5. En voor de 4e 0.828 en 0.844. Kan wel aan de setjes komen. |
Dan wil ik het er graag een keer met je over hebben.
Lange 4 en 5 met een Quaife of Peloquin diff. We hebben wel even contact via mail / tel. Mijn idee is een 330 tot 350 pk en niet veel meer dan 590Nm |
Doen we Bert.
|
Zo.
Bijna alles is binnen voor de ombouw naar VR6 ophanging. Alle boutjes, moertjes, clipjes nieuw. Nieuwe koppelings cylinders Sterke koppeling op een licht 1-massa vliegwiel Nieuwe draagarm bussen en rubbers. Nieuwe fuseekogels Nieuwe Golf mk2 TD radiator Gereviceerd onbekrachtigd stuurhuis met nieuwe stofhoezen, Golf mk3 stuurarmen en fusee kogels van een Golf mk4. Vast gezet met Powerflex PU steunen. Voorste motorbalk van een Passat VR6 met een Passat 35i TDI steun. Er zijn 0,280 DDS-r nozzles onderweg en ik heb nog een nieuwe Crafter turbo liggen. Er komt een Renault Megane intercooler voor Ik heb een setje 16" Borbet C velgen met vrijwel nieuwe Dunlop banden. Foto's volgen als ik de onderdelen allemaal binnen heb. |
Netjes Bert, goed bezig!
Had je nog een setje Borbet C liggen ja? :D Ik kom eerdaags weer even bij je kijken :thumbup: |
Plaag me niet... Er liggen nog 3 setjes. (2x 5x100 en 1x 4x100)
Wees welkom! |
Afgelopen vrijdag had ik een momentje dat ik mezelf wel voor het hoofd kon slaan...
Sta ik bij de bandenboer om banden om de borbet velgen te laten draaien. Gaat de band er wel heel gemakkelijk om... Bleek ik 16" banden op 15" velgen te willen draaien... OOPS. Van het weekend een andere set velgen meegenomen en vandaag hier de banden eens om laten draaien. Alle spullen van de dealer zijn binnen. Woensdag avond verwacht ik de intercooler en in de loop van de week de camber bouten van H&R. Dan kan de ombouw beginnen naar VR6 Plus ophanging. |
Benieuwd naar de foto's.
Welke koppeling wil je trouwens gaan gebruiken met het vermogen dat je wil draaien ? |
Ik ook. Eerst even alles bij elkaar en dan monteren en gaanderweg foto's maken.
Ik heb geen idee welke koppeling een maatje van mij geregeld heeft zou het vermogen aan moeten kunnen dus dan heb ik het vertrouwen erin. Vliegwiel is trouwens ook nog weg om afgedraaid te worden. |
Ik ben van afgedraaid G60 (-24%)vliegwiel weer terug naar standaard G60 gegaan . Ik mistte toch wat comfort onderin.
|
Ik heb dezelfde ervaring, dat is het voordeel van een mechanische motor. Afstellen van de motor kan je zelf ook doen.
|
037105273C vliegwiel?
|
Correct
Ik heb nog 2 of 3 extra vliegwielen met koppelingen liggen waar er zeker 1 van verkocht mag worden. |
028105269B en 037105273C zou hetzelfde moeten zijn? En zodoende is het G60 / ABF/ 1Z allemaal een zelfde vliegwiel. Ik snap het niet meer :eek:
|
Die van de TDI is toch echt iets dikker op de buitenste rand, maar maakt het uit?
|
All times are GMT +1. The time now is 16:59. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.