Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK I (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=14)
-   -   1.5 jb vermogen verlies(?) (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=134059)

Lenn83 21-06-2015 14:55

1.5 jb vermogen verlies(?)

Hallo,

Sinds een kleine tijd heeft mijn golf moeite om vooruit te komen. Met name in de 4de en 5de versnelling, maar nu ook steeds vaker in de derde versnelling. :shake:
Als ik in de 4de versnelling rij, en het gas vol intrap is hij letterlijk niet vooruit te branden, en gebeurt helemaal niks qua snelheid.
Je voelt de motor een soort van, inhouden(?) alsof je tegen de wind in rijdt een soort van tegendrukkend gevoel, best lastig uit te leggen. :confused:
Nu moet ik er bij zeggen dat het niet altijd het geval is, 4/10 x heb er ik er geen last van. Het is met name dus in de 3/4/5de versnelling als ik het gas vol intrap.
Het is zeer vervelend omdat het zo onvoorspelbaar is, ik durf niet meer in te halen bijv omdat ik niet weet of de auto wel snelheid kan maken, ook vermijd ik nu snelwegen omdat het zo verschrikkelijk lang duurt om op 120 km te komen.
Ik las ergens dat het misschien het benzinefilter wel was, dus die heb ik vervangen en dat heeft helaas niet geholpen. (Stationair loopt hij trouwens prima)

Heeft iemand anders een idee wat het zou kunnen zijn? Ik dacht misschien de benzinepomp? Aangezien hij de problemen geeft als de motor veel benzine nodig heeft?

Alvast bedankt,

Style 21-06-2015 15:05

Probeer gewoon mee te denken, heb je dit ook als jehem in neutraal zeten dan volgas geeft ?
Bougies allemaal oke ,bobine nog goed ?

Johan1982MK1 21-06-2015 15:07

Contactpunten goed? Brandstoffilter checken, vacuüm ver vroeger werkt ook?

Lenn83 21-06-2015 15:47

Bedankt voor de snelle reacties,

In neutraal is er niks aan de hand, in de eerste en tweede versnelling tijdens het rijden ook niet.
Brandstoffilter is 2 dagen geleden vervangen omdat ik eerst dacht dat dat het probleem was maar dat heeft helaas niet geholpen.
Contactpunten,bougies, bobine en vacuum ver vroeger zal ik zo even bekijken!

turbojo2 21-06-2015 19:16

Heb zelf ook een cabrio met 1.5 JB en vind het een K*T motor. Denk dat m'n carburateur naar de klote is want hij smoort hem in alle versnellingen. Zal wel iets niet kloppen aan de zuurstof benzine verhouding. Hoor veel klachten over de JB motor dus je bent niet de enigste

KennyH 21-06-2015 19:40

Vind ik echt gelul!

Als je hem goed afsteld en goed onderhoud pleegt (wat alle motoren nodig hebben) is er totaal niets mis met een jb motor!

Style 21-06-2015 19:59

Idd mijn JB liep ook prima G nokkenas er in revisie setje voor de carburateur prima en simpel blok.

Johan1982MK1 21-06-2015 20:11

Die van mij liep super.
Vaak is het onkunde of gebrek aan onderhoud, of mensen beginnen overal aan te draaien enz..
Die van mij moest plaatsmaken voor wat snellere, niet omdat t zo'n scheidt motor is.

turbojo2 21-06-2015 20:13

Ok moet ik me toch wat meer gaan verdiepen in het probleem. Als je een paar keer hebt stil gestaan langs de weg wordt je wat minder enthouisiast.

Der Typ Siebzehn 21-06-2015 21:10

Rij al inmiddels 9 jaar met 'n JB, wel maar 20.000 km er in al die jaren mee gereden, maar tot nu toe gelukkig geen problemen ermee gehad.

bults 22-06-2015 14:33

JB heeft geen brandstofpomp dus daar hoef je niet naar te kijken. Misschien even de carburateur nakijken.

Johan1982MK1 22-06-2015 14:39

zit wel een pomp op. op het onderblok.

yuli 22-06-2015 14:43

Ik heb zelf 18 jaar JB meegereden en zelf 8 jaar gereden en vond het een prima blokje.

@Lenn83
Check even of je geen rotte vulpijp/roest in de tank hebt. Afhankelijk hoeveel vuil er zit trek de boel van tijd tot tijd vacuum en knijpt de benzine aanvoer met jou symptomen tot gevolg.

Hannibal65 22-06-2015 15:03

Retourleiding ook even checken. Even doorblazen.

Roy golf II 22-06-2015 15:49

Gaat de 2e trap van je carburateur wel open? Heb ooit meegemaakt dat ik met de 1.6 re niet boven de 120 kwam, bleek een kapotte pulldown doosje te zijn. Maar bekijk ook je vacuumslangetjes op de carb. zelf 😉

Rinus66 22-06-2015 15:59

Quote:
Originally Posted by yuli
Ik heb zelf 18 jaar JB meegereden en zelf 8 jaar gereden en vond het een prima blokje.

@Lenn83
Check even of je geen rotte vulpijp/roest in de tank hebt. Afhankelijk hoeveel vuil er zit trek de boel van tijd tot tijd vacuum en knijpt de benzine aanvoer met jou symptomen tot gevolg.

Heb inderdaad hetzelfde gehad. Vulpijp vervangen, tank/leidingen schoongemaakt en het was over.

Style 22-06-2015 16:59

Maar hij had filter vervangen dan mag je aan nemen als deze niet helemaal vol zat met troep van de vulpijp dat tie dit wel gecheckt heeft.

Rinus66 22-06-2015 17:09

Quote:
Originally Posted by Style
Maar hij had filter vervangen dan mag je aan nemen als deze niet helemaal vol zat met troep van de vulpijp dat tie dit wel gecheckt heeft.

Kwam bij mij ook niet tot aan het filter, zooi werd voor zeefje in de tank gezogen.

Style 22-06-2015 17:11

Sterk punt aan het begin van het vlotter pijpje.

Lenn83 23-06-2015 14:16

Ik wat dingen nagelopen, vulpijp voor zover ik er in kon kijken zag er zeer netjes uit.
Vacuüm ver vroeger doet ook zijn werk, alle slangen ook eens na gekeken, zoog nergens lucht aan.
Toen ik de contactpunten bekeek zag ik dat ze smerig waren, en redelijk ingebrand. Heb ze even schoon gemaakt, dat heeft een beetje geholpen. Het probleem is nog steeds niet helemaal verholpen dus ik denk dat het niet onverstandig is om nieuwe contactpunten te halen, ik neem meteen ook rotor en de stroomverdelerkap mee(begint ook wat te 'slijten') bougies zijn ook niet al te duur dus die vervang ik ook meteen.
Nu hopen dat dit het probleem compleet verhelpt. Ik laat het weten als alles er in zit en goed is afgesteld of het heeft geholpen, alvast bedankt voor het meedenken!

René 23-06-2015 16:42

Wat ik nooit echt begrijp met dit soort topics.....waarom niet eerst eerst goed onderhoud uitvoeren, voordat je een topic als dit opent en andere dingen gaat verdenken...

Lenn83 23-06-2015 21:19

Quote:
Originally Posted by René
Wat ik nooit echt begrijp met dit soort topics.....waarom niet eerst eerst goed onderhoud uitvoeren, voordat je een topic als dit opent en andere dingen gaat verdenken...

Ik heb zelf 2 linkerhanden, en zelf helaas geen kaas gegeten van motoren of techniek hoe graag ik dat ook zou willen. Ik vind het heel erg leuk om er aan te knutselen met mijn vader, die weet er gelukkig wel wat meer van maar hij weet ook niet alles.
Over het onderhoud, vorige jaar nog de cilinder kop laten reviseren en er oplaten zetten, bijna alle leidingen laten vervangen, alle pakkingen etc laten nakijken/vervangen en tank ook 102 benzine omdat dat beter voor de motor zou moeten zijn, dus ik vind persoonlijk dat ik redelijk mijn best doe om zo goed mogelijk onderhoud aan de auto te doen/laat plegen.
Heb dit topic geopend omdat zoals ik eerder al zei, er niet veel verstand van heb. Dus ik had ook geen idee wat het had kunnen zijn en had graag de ideeën van mede forumleden willen horen zodat ik een idee had waar ik naar kon zoeken of waar ik naar moest zoeken. Ik als student zijnde kan het me niet veroorloven om de auto een twee dagen bij een garage neer te zetten om hen met een vage omschrijving de hele auto te laten controleren en dan hopen dat ze iets vinden. Samen met mijn vader kan ik de contactpunten wel vervangen, samen met de andere dingen. Hij hoeft nu alleen naar de garage om afgesteld te worden, dat kan ik me als student nog wel veroorloven omdat dat qua uurloon wel mee zal vallen.

Polo1w 23-06-2015 21:49

Ik begrijp de opmerking van René wel,
Maar hij had in dit geval wat meer achtergrond info moeten hebben😉

Ik kan je helaas niet verder helpen hiermee..

mr.sopkip 24-06-2015 16:19

dit soort toppics helpen andere mensen, zoals ik, die ook de ballen er van snapper en net beginnen of nooit zullen leren sleutelen aan referencie meteriaal. Ik snap heel goed waarom je je dit af vraagt René, maar persoonlijk staan er weer een aantal nuttige tips over JB blokjes voor als ik de zelfde problemen tegen kom.

René 24-06-2015 16:23

Quote:
Originally Posted by Lenn83
Over het onderhoud, vorige jaar nog de cilinder kop laten reviseren en er oplaten zetten, bijna alle leidingen laten vervangen, alle pakkingen etc laten nakijken/vervangen en tank ook 102 benzine omdat dat beter voor de motor zou moeten zijn, dus ik vind persoonlijk dat ik redelijk mijn best doe om zo goed mogelijk onderhoud aan de auto te doen/laat plegen.

Onder onderhoud versta ik de olie verversen, filters wisselen, bougies, rotor, verdeelkap en contactpuntjes vervangen...

Dát zijn de dingen die onder periodiek onderhoud vallen en wil je storing zoeken, moet je er zeker van zijn dat de auto qua onderhoud in goede conditie is. Geeft hij na onderhoud nog steeds diezelfde storing, dán kan je verder zoeken.

Begrijp me niet verkeerd hoor...maar je kan hierdoor op het verkeerde been worden gezet in je zoektocht naar het inhouden. Straks ga je terugslagklepjes demonteren, brandstofpomp nakijken, leidingen flushen, terwijl het gewoon aan iets simpels ligt als versleten contactpuntjes...ik noem maar een voorbeeld.

Dus -> geef dat ding een grote beurt, stel (of laat) de ontsteking afstellen en evt het CO van de carb en ga vanuit dÃ*e basis verder. :twocents:

Lenn83 24-06-2015 22:05

Quote:
Originally Posted by René
Onder onderhoud versta ik de olie verversen, filters wisselen, bougies, rotor, verdeelkap en contactpuntjes vervangen...

Dát zijn de dingen die onder periodiek onderhoud vallen en wil je storing zoeken, moet je er zeker van zijn dat de auto qua onderhoud in goede conditie is. Geeft hij na onderhoud nog steeds diezelfde storing, dán kan je verder zoeken.

Begrijp me niet verkeerd hoor...maar je kan hierdoor op het verkeerde been worden gezet in je zoektocht naar het inhouden. Straks ga je terugslagklepjes demonteren, brandstofpomp nakijken, leidingen flushen, terwijl het gewoon aan iets simpels ligt als versleten contactpuntjes...ik noem maar een voorbeeld.

Dus -> geef dat ding een grote beurt, stel (of laat) de ontsteking afstellen en evt het CO van de carb en ga vanuit dÃ*e basis verder. :twocents:

Bedankt voor de info/tips, op deze manier had ik het inderdaad nog niet bekeken. Dat je ook te ver kan gaan zoeken ipv gewoon simpel bij de basis te beginnen.
Ik laat inderdaad nu de ontsteking opnieuw afstellen en vervang meteen wat kleine onderdelen(contactpuntjes etc)

Rallyegolf20vt 25-06-2015 07:21

Op veel carburateurs zit ook een acceleratie pomp.
DWZ zodra je het gaspedaal in trapt pompt/spuit die een beetje extra benzine in de inlaat. Ik weet alleen niet of deze die ook heeft.
Bij sommige carburateurs kun je het zien als je het luchtfilter verwijderd en in de inlaat kijkt als je het gaspedaal in trapt .
Dit pompje wil ook wel eens stuk gaan. Het staat meestal in verbinding met je gasklep met een stangetje of heveltje.

yuli 25-06-2015 08:35

Laat maar weten als na het onderhoud, het probleem niet is verholpen.

Als je niet weet hoe oud de bougiekabels zijn neem die dan ook maar mee. Die zijn na een jaartje of 10 vaak ook versleten.

Lenn83 26-06-2015 16:41

@Rallyegolf20vt
Durf ik zo ook niet te zeggen! Ik wacht eerst even af of het vervangen van de contactpunten werkt etc, zo niet zal ik er eens naar opzoek gaan, bedankt voor de tip!

@yuli
Zal ik zeker doen! Heb van de afgelopen 12 jaar onderhoudsgeschiedenis liggen dus ik zal eens kijken of ze in die periode vervangen zijn, bedankt voor de tip!

Lenn83 01-07-2015 19:06

Kleine update, heb de verdeelkap,rotor en contactpuntjes vervangen! Het heeft wel geholpen, maar het is nog niet helemaal je van het. Om het even in nummers te zetten, ik denk dat ik eerst ongeveer 30% vermogen had, nu ongeveer 70/80%. Ik ga nu de bougies eerst nog maar vervangen kijken of dat nog wat helpt. Zo niet zal ik de bougiekabels ook vervangen en daarna kijken of er inderdaad een acceleratie pomp op zit.
Eventuele tips of andere suggesties zijn altijd welkom

Lenn83 08-07-2015 16:07

Het probleem is verholpen! Bougies vervangen, oude zagen er niet eens mega slecht uit maar daar zat het probleem blijkbaar toch wel.

Bedankt voor de hulp

René 08-07-2015 19:24

Onderhoud dus ;)

:thumbup:

All times are GMT +1. The time now is 21:10.