opgevoerde GTD motor. catchtankje noodzakelijk?
Ik heb een opgevoerde 1.6GTD motor gekocht met zo'n 140PK.
andere turbo, pomp, en ik denk nog wat andere inwendige aanpassingen. deze motor zit momenteel nog gemonteerd in een auto, ik wil hem in mijn caddy 1 plaatsen. er zit een olie catch tankje geplaatst, 1 aansluiting op de carter ontluchting en andere kant een filtertje. ik vind dit ten eerste niet mooi, ziet er slordig uit in de motorruimte en ten tweede komt alles onder de olie door de dampen van het filtertje. maar is dit olie catch tankje echt noodzakelijk op zo'n motor? ik zou het liever weghalen. ik neem aan dat het er met een reden geplaatst is (is een tuner met erg veel kennis die de motor gebouwd heeft) helaas heeft de tuner geen belang om mijn vragen te beantwoorden :screwy: |
Het kan twee redenen hebben om de catchcan te monteren.
Hij heeft overmatige carterdruk (door misschien wel versleten of beschadigde zuigerveren), waardoor de auto anders te veel zou roken of op oliedampen lopen. De andere reden kan zijn dat de vorige eigenaar het beter vond om te zorgen dat er schone lucht de turbo in gaat zonder olie. Hou er rekening mee dat de 1.6 en ook 1.9 TD of D blokken het om en nabij de 150 pk niet leuk meer vinden. Ik heb in de 14 jaar dat ik dieselmotoren aanpas al meerdere keren gehad dat ze kapotte krukassen of drijfstangen hadden. Weet je hoeveel laaddruk hij heeft om dit te halen? Ga je hem straks ook op een rollenbank zetten om te controleren of hij dit ook echt haalt? |
Volgens de verkoper en de tuner (die echt wel serieuze dingen bouwt) heeft de motor 140PK en is hij toen ook gereviseerd. 2 jaar geleden is dit gebeurd.
al heb ik hier geen bewijs van. versleten zuigerveren zou dus de reden niet moeten zijn. en overmatige carterdruk raakt hij niet kwijt als de carterontluchting is aangesloten op de inlaat, zoals dat origineel zit? momenteel zit er een openluchtfilter op, dus kan hij ook niet op de originele manier aangesloten worden maar ik zou alles liever iets netter en origineler inbouwen. maar jij denkt dus dat ik de catchtank wel moet laten zitten? |
Ik ken maar weinig "old school" dieseltuners in NL en die ik ken zijn er serieus mee bezig.
Normaal wordt inderdaad de carterdampen via de inlaat buis de motor ingeblazen. Ja, ik zou hem laten hangen en om de paar tank beurten de catchcan controleren op inhoud. Om te kijken of er olie in komt. Komt er veel olie in zou ik terug gaan naar de verkoper |
deze motor is gebouwd door Freddie Visser / FVD tuning.
het grote nadeel van het catchtankje met een filter er op is dat de hele motorruimte vet is door de oliedampen. is daar ook een oplossing voor? ander soort filter er op misschien? |
Ja hier is een oplossing voor.
De oliedampen verlaten via de filter weer voor een groot deel. Een trucje hiervoor wat vaak toegepast wordt is een soort filter IN je catchtank waar de olie in blijft hangen. Hiervoor doen ze vaak staalwol in je catchtank, werkt perfect :thumbup: Is nog goedkoop ook, kun je ook wel in supermarkten kopen in de vorm van 'pannen schuur spul' |
goeie tip :thumbup:
|
Freddie ken ik goed, dan heb ik er vertrouwen in!
|
Dat is echt goed om te horen!
ik had bij freddie al wat bevestiging gevraagd maar hij had daar geen zin in tenzij er geld op tafel kwam :D |
Klinkt bekend. Maar verstand ervan heeft hij zeker!
|
nu ik hier toch een topic heb over deze motor, ik heb nog een aantal vragen waar jij het misschien antwoord op hebt..
foto van de motor in huidige ranzige en slordig ingebouwde staat: het luchtfilter is nu door een gat in de paravanplaat geplaatst, heeft vast iets te maken met temperatuur en ruimtegebrek. is het bij deze motor mogelijk om het filter direct bij de turbo te plaatsen? of is het daar te warm? en de intercooler pijpen zijn nu ingepakt met een plastic schildje, is dit isolatie? zo heet worden die niet toch? ziet er ook nogal slordig uit. en als laatste; is er een compactere dieselfilter aan te raden? omdat deze niet meer op de originele plek past hangt hij er nu met een tyrapje in. |
Quote:
Ik heb dan wel geen diesel maar na een jaar zit de boel echt niet vet onder de motor ruimte. Misschien dat het aan de positie zal liggen waar die zit. En zeker met een frisse motor is dit te verwaarlozen :thumbup: |
Quote:
De intercooler buizen zien er ook niet prestatie-wekkend uit. Normaal gezien moet je alu buizen gebruiken, om zo een perfecte airflow te ontwikkelen. |
Quote:
Wat je ziet is het plastic isolatie waar ik het over had. Buizen zelf zijn niet van plastic :rolleyes: |
en als je nu de motorkap dicht houd dan zie je dat niet , als het dan lekker rijdt who gives a fuck ?
|
Ik.
|
een catch tank levert ook meer pk. maar vind dit wel rommelig ingebouwd
|
hmmmmhoe bedoel je levert meer PK lijkt me sterk is alleen een afvoer punt voor je carter dampen.
Ik zie bij Feffe alleen voor zijn kleppendeksel ik heb ook nog eens de onderblok er bij zitten. |
Quote:
Juist geen aluminium, die absorberen alle warmte uit de motor ruimte. Ja een IC zelf kan wel van alu zijn, die hangt voornamelijk in de rijwind. @Feffe: Ik zou het luchtfilter zo dicht mogelijk achter de koplamp te plaatsen. Ook in de ruimte van de parafan is niet ideaal. Hij trekt daar namelijk niet heel gemakkelijk lucht aan. (kan zelfs de ventilatie van het interieur beeinvloeden) Waarom er rotzooi om de IC buizen heen zit weet ik niet, lekker eraf halen en ze netjes maken. |
Wat ik gedaan heb is gewoon mijn originele luchtfilterbak behouden en zo'n luchtslang in de autosport winkel gaan halen diameter 85 ofzo en zo een soort van "ram air" gemaakt dus hij loopt dus van mijn luchtfilterbak naar onder mijn bumper. Al merk ik hier wel niets van qua prestaties maar ja ...
Wat haalt uw auto aan topsnelheid? Als hij 140 pk heeft, en wat voor koppeling zit erin? |
Er zal zeker een sport koppeling in moeten zitten, want de originele koppeling vam een 020 bak had er bij de meeste diesels bij een 110 A 120 pk al geen zin meer in.
Ik ben hier ook wel benieuwd naar. |
Hier ben ik zelf ook benieuwd naar haha.
Ik heb de auto nog niet gereden en hij staat nog niet thuis. Volgens de verkoper is de versnellingsbak niet goed, maar misschien is dit ook de koppeling dan.. Ik was van plan gewoon een andere 5 bak met eventueel nieuwe koppeling te plaatsen. Wat voor koppeling is aan te raden? |
Als je een andere bak pakt pak dan een van een TDI. Die hebben een veel sterkere koppeling.
Groet, Bert |
Quote:
Was ook mijn eerste gedachte, dan moet ik me daar even in verdiepen want ik wil graag koppelingskabel behouden. Bedankt voor het meedenken, alle tips en suggesties zijn welkom want dit is allemaal nieuw voor me. |
Koppelingkabel kan wel met een mechanische koppeling bediening van een transporter of een van de eerste Passat 35i G60 (syncro)
Pook kan je relatief eenvoudig vast zetten van onderaf als je de originele verwijderd. Aandrijfassen 100mm van bijvoorbeeld een golf gti of cabrio bij een mk1 |
Ik zou wel geen tdi bak nemen als ik jou was wel een 02a dus dat type, maar een tdi bak is heel lang en met een 1600 en zeker met een t3 turbo is die bak veels te lang als je wat wil optrekken. Mijne deed met zo'n bak 100 in 2de versnelling maar het duurt gewoon veel langer dan met een kortere bak ook in de vijf haalde hij maar 175-180 terwijl dat ie in vierde 190-195 liep. Heb nu een bak ertegen van een g60 en dat trekt lekker op en heeft ook een angename vijfde. Al is gewoon een sterkere koppeling monteren in je 020 bak die je dus nu hebt veel simpeler, hangt gewoon van je manier van rijden af of hij het houd of niet.
|
@Golffan, Ik deel die mening niet. Als het blok inderdaad 140pk heeft is dit meer dan voldoende om snel op te trekken met een TDI 02A bak. Dan blijf je schakelen met een G60 bak.
|
boel staat inmiddels thuis, heb de motor inmiddels thuis, heb hem nog steeds niet horen lopen maar ik heb besloten hem eerst in mn andere caddy te bouwen.
vraagje: wat voor olie moet er in zo'n opgevoerde motor? |
nog iets:
- er bestaan een paar 02A bakken voor TDI, namelijk ASD (Golf 3 Hatch), CTN (Golf 3 variant), CPY (geen idee) en misschien nog meer. ASD is de langste :) - er zijn mensen die graag een 02A met schakelstangetjes gaan schakelen. Mijn mening: koop een schakelpook met kabels van een Golf 3 op de sloop en ga met het overige geld en tijd op vakantie :D |
thanks voor de tip.
was inderdaad van plan kabelgeschakeld te maken maar had geen idee hoe of wat :thumbup: DUS: TDI 02A bak van een golf 3? pook en kabels van TDI golf 3? 100MM assen van willekeurige golf 1 cabrio? koppelingshevel van T4 TDI? klopt dit? |
en niet te vergeten: een ander vliegwiel (TDI of G60, G60 is lichter (met de gevolgen van dien)).
Ik weet niet zeker of de Cabrio zo willekeurig kan zijn. Volgens mij waren de hele vroege types nog met 90mm homokineten. Ook niet te vergeten: Steunen voor de bak. Koppelingskabel. Kan zowel zelfstellend als handmatig stelbaar. Zelfstellende kost om en nabij 70€, handmatige weet ik niet. Snelheidsmeterkabel. Bijvoorbeeld ASD bak is origineel met een electronisch ding. Ding moet er uit, kabel moet er in. Maar ik weet niet welke. |
Kabel van een benzine 1300 past erop.
De steunen verkoop ik nieuw |
heb nu de keuze uit caddy tdi bak en golf 3 tdi bak, zelfde prijs, zelfde verkoper.
de golf bak schijnt langer te zijn? welke kan ik beter hebben? DA-BRT, snelheidsmeterkabel van 1300 benzine bedoel je dan? |
Kabel klopt.
Wat je zelf wilt. Sneller optrekken of zuiniger rijden op topsnelheid. |
Quote:
Dat elektrische ding(halgever) kun je er afdraaien, dan past de km tellekabel er zo op.(zo ook bij de city stromer) Succes. |
Dat klopt, heb het bij de Rocco ook moeten doen :) alleen kocht ik toen alles gewoon via een site als "spullen voor ombouw A1 naar 02A bak".. vandaar dat ik de precieze afkomst niet wist :)
|
All times are GMT +1. The time now is 05:00. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.