Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK I (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=14)
-   -   Monteren schroefset achterkant (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=13345)

PeterZ 04-09-2005 13:18

Monteren schroefset achterkant
 
Ik ben bezig om een schroefset op mijn Golf 1 te monteren, maar ik loop tegen een probleem aan bij de achterkant.

De onderkant is geen probleem, maar de bovenkant laat niet los. Ik dacht dat ik er gewoon een ratel op kon zetten, maar het geheel "geeft mee", alsof het in rubber is gegoten. Als ik er een beetje kracht op zet komen er onheilspellende geluiden van de veren af.

Hoe krijg ik de bovenkant van de achterveerpoten los? :confused:


Jullie hulp wordt als altijd weer hooglijk gewaardeerd. :D

berendd 04-09-2005 13:42

eerst de bovenkant loshalen gaat meestal makkelijker.

dus onderkant weer vast zetten, wiel er weer op en dan in de auto gaan zitten en boven losmaken. dan komt de druk van de moer af en gaat ie als het goed is makkelijker los.

Jurgen Santana 04-09-2005 13:54

Inspuiten met "Rost-Off" en een tijd later nog eens proberen? De zuigerstang kun je toch ook tegen houden met een tang aan de bovenkant en dan de moer met een ringsleutel losdraaien. Zo heb ik het tot nu toe bij al mijn Vw's gedaan tenminste.

PeterZ 04-09-2005 13:55

OK, dat ga ik nu proberen! Dank voor de snelle reactie :)

PeterZ 04-09-2005 14:08

Wereldtip van Berendd! Geen enkel probleem om ze los te draaien! Vanaf nu (hopelijk) geen problemen aan de achterkant... :)

De voorkant wordt een ander probleem (sommige mensen geven je gelijk een nieuw probleem als je hun probleem oplost...). De anderkant van de veerpoten voor zitten serieus vast. Ze zijn ingespoten met tectyl, en als ik als mijn kracht gebruik (in combinatie met twee poten in de wielkast) geven ze geen millimeter mee, ik denk dat mijn ratel nog eerder kapot gaat. Kruipolie zal waarschijnlijk geen zin hebben met de tectyl er op.

Ook hier een wereldtip voor?

berendd 04-09-2005 14:58

ook voor op dezelfde manier te werk gaan met de bovenkant eerst. achter draait de demper zelf bijna nooit mee, maar voor wel. je kan m tegenhouden met een inbus.

onder de tectiel eraf borstelen met een staalborstel, en dan ff weken in de wd-40/kruip oid. vervolgens een groot moment erop, en als je ratel het niet houdt moet je volgende keer een betere kopen (oftewel niet forceren anders heb je niks meer). als ie dan niet loskomt een paar tikken geven terwijl je de spanning erop houd. sla op de boutkop en zet je ratel op de andere kant, sla niet op de schroefdraad! pak een stalen hamer, kan je de beste tikken mee geven.

succes.

PeterZ 04-09-2005 15:14

De achterkant is nu volledig gemonteerd :) , ga een volgende keer verder met de voorkant. Zal ondertussen wel staalborstel/kruipolie doen, kan het lekker inweken. Ik hou jullie op de hoogte!

Het gaat overigens om een set van FK (Highsport), die zou nog wat comfort moeten geven volgens een andere thread. Ik ben benieuwd!

Marco 04-09-2005 15:37

Een ratel is niet gemaakt om zoveel kracht over te brengen, wil je em slopen dat moet je em vooral zo gebruiken. Voor dat soort klussen (lange pijp als moment) altijd een wringijzer gebruiken (metalen arm met 1/2" aansluiting eraan)

berendd 04-09-2005 15:39

is idd beter, maar een goeie ratel kan wel wat hebben. forceren moet je m natuurlijk nooit.

en alles kan kapot natuurlijk.

Marcski 04-09-2005 16:17

Quote:
Originally Posted by berendd
is idd beter, maar een goeie ratel kan wel wat hebben. forceren moet je m natuurlijk nooit.

en alles kan kapot natuurlijk.


wel eens een ratel uit elkaar gehad?
Al je kracht komt op een tandje van nog geen 1mm2 te staan...

chrisjuh 04-09-2005 16:20

Ik heb bij mijn Golfjuh de bouten van de originele voordempers moeten doorslijpen....maargoed zit nu wel een schroefset onder ;)

Lieuwe 04-09-2005 17:14

Ik heb al hele rare dingen gedaan met mijn ratels en nog nooit iets kapot gemaakt .. je moet gewoon goede spullen kopen :p

Schroefset montage bij mijn Golf1 ging vrij simpel (1e keer dat ik het deed).

Melvin 05-09-2005 05:57

over de voorkant he, dan hoef je bovenin alleen die middelste bout los te draaien he, en vervolgens de oude set eronder uit en de nieuwe eronder toch? verder niks ofwel? (ja alles vastdraaien...)

Cabby 82 TDi 05-09-2005 06:13

Dat klopt, maar die middelste bout is de schroefdraad op je schokdemper. En die draait soms net zo hard mee met je moer. Dus moet je een imbussleutel er op zetten. Dat nou juist de reden van dat gat daar boven in.

arnus71 05-09-2005 07:02

Doe eerst de voorkant, dat is altijd meer werk. Dan valt de achterkant mee!

Marco 05-09-2005 17:41

Quote:
Originally Posted by Cabby 82 TDi
Dat klopt, maar die middelste bout is de schroefdraad op je schokdemper. En die draait soms net zo hard mee met je moer. Dus moet je een imbussleutel er op zetten. Dat nou juist de reden van dat gat daar boven in.


Precies, oude dop nemen, daar slijp je de helft van weg, in t midden, dussen 6 kant en 1/2 bevestiging, daar kun je dan je inbus doorheen steken. Het officiele VW gereedschap is namelijk zo'n aangepaste dop

PeterZ 05-09-2005 18:48

@Arnus71: Ik moest eerst de achterkant doen, om moed te verzamelen voor de voorkant. Maar dat is nu gelukt, ik ben er vandaag mee naar mijn werk gereden, en ik ben nog heelhuids aangekomen ook.... :biggrin:

Voor de voorzijde verwacht ik boven geen problemen, omdat ik de veerpoten er met domlagers en al uithaal. Op de set die er in gaat zitten die al gemonteerd, dus dat mag geen probleem opleveren. (sprak hij nu optimistisch)

berendd 06-09-2005 08:38

wel een beetje optimistisch, maar das niet erg.

op zich wel goed te doen.

Rallye-VR6t 06-09-2005 20:00

Voor sommige dingen heb ik 2 meter stalen buis te liggen.
Die past dan om mijn wringstaaf.

Maar ik moet soms mijn staafje onder de pers leggen....

Maar wat dood is overwint niet zeg ik..... :D

golf racer 06-09-2005 23:18

Quote:
Originally Posted by Marco
Precies, oude dop nemen, daar slijp je de helft van weg, in t midden, dussen 6 kant en 1/2 bevestiging, daar kun je dan je inbus doorheen steken. Het officiele VW gereedschap is namelijk zo'n aangepaste dop

of gewoon een ringsleutel lukt 99% ook hoor met een imbus er door
hoef juh ook geen doppuh te slopuh

berendd 06-09-2005 23:28

Quote:
Originally Posted by golf racer
of gewoon een ringsleutel lukt 99% ook hoor met een imbus er door
hoef juh ook geen doppuh te slopuh


het gaat over de moer in het toplager...
haalt ie niet los, aangezien er een schroefset op komt.

de vwtool is ook niet zo duur hoor, ik heb em van ebay...staat ook een link naartoe bij onderdelen te koop internationaal.

Marco 07-09-2005 20:48

Thanks berend, es ff kijken, altijd handig zo'n ding

berendd 08-09-2005 00:36

die dude stuurt em relatief snel op.

oftewel zeer netjes.

hij verkoopt nog een reeks andere zwaar rielekste tools...

PeterZ 15-09-2005 20:21

Na nog een vruchtenloze poging om het zelf te doen toch maar een afspraak gemaakt bij de bandenboer. Vandaag hebben ze de de veerpoten aan de voorkant voor me vervangen. De luchtsleutel had er geen moeilijkheden mee om alles los te krijgen.

Het setje zit er nu dus volledig op! :) Het veercomfort is zoals verwacht/gehoopt, lekker stevig maar niet knetterhard.

Een probleempje merkte ik vrijwel direct bij het wegrijden: Als je na een bocht het stuur loslaat trekt het stuur zichzelf bijna niet recht. Bij een grote stuuruitslag voelt het ook niet goed aan, een beetje alsof je zonder lucht in je banden rijdt.

Hij is nog niet uitgelijnd, maar de hoogte is zo goed als niet veranderd (-6 cm).

Komt dit stuurgevoel omdat hij nog niet is uitgelijnd, of is er een fout gemaakt bij de montage?

Jurgen Santana 15-09-2005 20:39

Als je andere veerpoten hebt gemonteerd kan de uitlijning nooit 100% goed zijn. Je veerpoten zijn los van je fusee's geweest. Deze kan je niet even op de gok monteren zonder uitlijnen.

Eerst uitlijnen dus.

PeterZ 15-09-2005 20:50

Ik had afgesproken dat ik eerst zelf de hoogte definitief zou doen, en daarna zou komen uitlijnen. Ik had niet verwacht dat het zulke effecten zou kunnen hebben.

Ik was verbaasd toen ik zag hoeveel speelruimte er is bij het monteren van de veerpoten op de fusees. De monteur was bij de eerste poging niet tevreden, toen heeft hij de wielen er weer afgehaald, en de veerpoten weer een stukje losgedraaid. Toen heeft hij de bovenkant van de fusees zeker een centimeter naar binnen geduwd en alles weer vastgezet.

Bij alle auto's die ik tot nu toe heb laten uitlijnen hebben ze nog nooit de wielen er af gehaald. Logischerwijs moeten ze dat nu wel doen?

Ik ga morgen in ieder geval gelijk bellen voor een afspraak, want dit rijdt niet lekker.

Jurgen Santana 15-09-2005 21:52

Je kunt de wielen niet uitlijnen als ze er niet op zitten. Veerpoten kan je ook loshalen vanaf de binnenkant (als de auto op de uitlijnbrug staat).

Weet dat je nu je banden verkeerd aan het slijten bent. Dit kan vrij snel gaan.

Marco 15-09-2005 22:55

Heb er zelf ook last van, subframe vervangen en zelfde probleem. Het schijnt em in t caster van t wiel te zitten. Moet dus ook nog uitlijnen

PeterZ 17-09-2005 10:58

Vanochtend terug gegaan naar de bandenboer. De uitlijning zat er inderdaad gigantisch naast. Hij stuurt weer zoals het moet. Lekker!

Fotootje van de nieuwe rijhoogte (voor bijna hetzelfde als met de vorige set, achter iets lager):




Hij kan uiteraard nog stukken lager, maar dat is niet mijn ding.

Dit projectje is afgesloten, op naar het volgende: de voorremmen!


All times are GMT +1. The time now is 00:55.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.