Hoe krijg ik de motorsteun aan de bak los??
Gaat over een 16v PL
Ik wil mijn koppeling vervangen dus moet logischerwijze de motorsteun aan de bak ook los. In mijn Bentley Publishing boek zeggen ze van gewoon die arm die de steun met de bak verbindt eraf te halen. Wat mij het makkelijkste en meest logische lijkt. Op de bak zit die met twee bouten en moeren vast, lekker makkelijk bereikbaar, en vanachter zit er 1 bout naar beneden die de arm met de bak verbindt. Met mijn vraag: hoe krijg ik in godsnaam die achterste bout los? Ik kan er niet mooi aan langs boven want er zit vanalles boven. Ik kan wel onder die dingen (expansievat kvs enz) door en zo aan die bout, alleen zit de bout zo gedraaid dat als ik er een sleutel op zet die tegen het vat van de servo zit en ik hem dus niet kan verdraaien. Zijn hier truukjes voor om dit los te krijgen? |
Quote:
Ik neem altijd enkele verlengstukken voor mijn ratel. Zodat ik boven het expansievat uitkom. Als je het zonder doet is het gemakkelijk uit te schieten wat je vingers waarschijnlijk niet zo plezant vinden. :rolleyes: |
Ik haal het tankje weg. Zet 3 lange verlengstukken onder m'n ratel of T-stuk en wurm 'm tussen de remleidingen en draaien maar.
|
Dankjewel allemaal! Was niet makkelijk om die verlengstukken er zo tussen te wringen dat ik er mooi recht boven kwam maar is uiteindelijk gelukt!
Nu zit ik weer vast.. Rechter aandrijfas wil er niet uit. De centrale moer in de wielnaaf wil niet los.. Ik gebruik een staaf die ik vastschroef met de wielbouten en die rust op de grond om het boeltje te blokkeren. De auto staat al op assteunen, heb wel een lange buis liggen maar heb schrik dat als ik die buis op mn sleutel zet ik de auto gewoon van de steunen af trek.. |
1 persoon moet met draaiende motor op de rem staan. En ji met een T stuk en 1,5 meter buis er aan gaan hangen :D
Wielen op de grond |
Idd dat is de manier alleen waarom met draaiende motor ?
|
De rembekrachtiging. Waarschijnlijk zal het zonder ook wel lukken :D
|
Probleem is da de wielen er al af zijn, 1 aandrijfas is er al uit, motorsteunen zijn al los,...
|
Quote:
|
Dit deed het 'm voor mij.
|
Pfff zit nu al meer dan drie uur te zwoegen om die rotbak er onderuit te krijgen en het wil maar niet lukken... De bak is los van de motor, kan hem op en neer doen, maar hij wil niet onderuit...
|
Stomme vraag misschien.. Heb je de bakzijde losgemaakt?
|
Blikken plaatje die bij de lange aandrijfas zit ook losgemaakt? :D
Anders blijft hij achter het vliegwiel hangen. De 1e die ik deed heb ik de auto zowat van de brug getrokken. Toen kwam ik erachter dat er nog dat plaatje zat.. :D |
Wel mijn boek spark ook van een 'clutch cover plate' en een 'small clutch cover plate next to the drive axle flange'. Maar bij mij zat er geen klein plaatje, en zag ook nergens een plaats waar dat zou moeten hebben gezeten hebben. En die grote cover plate zit volgens het boek vast met drie bouten terwijl er bij mij maar twee zitten. Waarschijnlijk is dit dus anders op een 16v?
Alles was los, het was gewoon een kwestie van de bak uit de motorruimte te krijgen.. Anyway, heb hem er uiteindelijk uit gekregen. Was het zo beu dus van pure miserie er gewoon onder gaan liggen en het ding er met de hand uitgetild. Kan je meer zitten draaien en wringen om de bak er uit te laten komen. De truuk was dus om de bak te draaien zodat het diff omhoog gedraaid werd. En dan hem er uit te kantelen richting linksvoor. Wat een kutwerk zeg.... |
Ik heb er wel 50 of misschien wel meer gedaan. Valt mee. Alleen de bakken met de 100mm flenzen haken idd wel es wat achter t vliegwiel. Is een handigheidje. Bij een golf 1 heb je geen subframe, daar is het nog makkelijker. :thumbup:
|
Quote:
Dat was dus exact het probleem. De flens steunde op het vliegwiel, het diff steunde ook ergens op, denk het subframe, en de beugel waarmee de bak op de steun hangt duwde tegen de carrosserie. Ik bedoel niet die arm die de behuizing voor de vijfde versnelling draagt, die had ik er af gehaald. Achja, ik denk dat het zo een werkje is waar je de eerste keer serieus op wroet en wat elke keer als je het doet makkelijker gaat.. Nu dat rotding er straks weer inkrijgen, dat gaat ook wat worden.. :D |
Het is inderdaad een handigheidje.
Ik laat de motor iets zakken en kantel 'm iets naar voor. De bak moet je iets tegen decklok in draaien om de flens over het vliegwiel te krijgen. Terugplaatsen is gelijk. |
Zou enkele dingen liefst preventief vervangen nu. Heb een krukasdichting liggen, wat doe ik best nog?
|
prise as aandrijfasflens-keeringen. Als 't nodig is..
|
Quote:
Hoe kan je zien of het nodig is? prise as kering heb ik liggen, net zoals de bushing voor die staaf die de koppeling bediend en een seal daarvoor. Zie alleen niet goed waar dat seal hoort te gaan. Is zo een klein schijfje, 1cm doorsnede ofzo. Verder heb ik denk ik ook nog de lager van de prise as liggen waar die de bak in komt. Zijn die dingen moeilijk de vervangen? Vraag me af hoe je die keringen en lagers eruit krijgt zonder de bak te openen.. Oh en nog iets, een vraagje over mn vliegwiel: http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=133436 En dan nog iets: Ik zou een nieuwe voorste motorsteun moeten hebben denk ik, is een 16v dus moet een hydrolager zijn als ik het goed heb. Vind van febi eentje die 162€ is en een andere van 75€. Welke moet ik hebben? Die duurste staat bij 'met groene markeringen', wat dat ook mag zijn... |
Als de keerring een beetje zweet, of eruit ziet alsof die vv moet worden, dan doen :D
Motorsteun; Die haal je voor veeeel minder weg via webshops. 25 euro moet wel lukken (Febi) http://www.dolfvaneijk.nl/index.php...product_id=5186 Vliegwiel weet ik niet zeker. Als die er identiek uitziet. onderdeelnummer is het zelfde, dan moet het werken lijkt me. |
|
Quote:
Da's een beetje het probleem, heb weinig ervaring en ik weet niet hoe zo een keerring eruitziet als deze vervangen moet worden :redface: Is het moeilijk om deze te vervangen? Moet de bak hiervoor open of kan je ze er zo uit trekken en een nieuwe induwen? Heb ze toch liggen dus kan ze beter preventief vervangen als het niet te moeilijk is. |
de priseas keerringen kan je wel preventief doen.
het is de handigheid met een schroef, die draai je in het zachte deel van de ring en dan zachtjes trekken. de nieuwe klop je erin met een passend dopje en een licht hamertje. als de asflens keerringen niet lekken,gewoon laten. die kan je (wat lastiger) ook op de brug vervangen als het moet. |
Quote:
Ok dus twee schroefjes in de keerring en er voorzichtig uittrekken? Thanks! En de asflens keeerringen ga ik toch vervangen. Het is redelijk vettig rond die keerringen, nu lekt mijn kleppendeksel pakking wel dus heel het blok is vettig, en de versnellingsbak ook dus die vettigheid zou daarvan kunnen komen maarja, je weet nooit he! Nu iets anders, heb de oliekeerring van de krukas vervangen maar bij het vastdraaien van de boutjes van die drager heb ik er eentje over getrokken. Ze moesten op 10Nm, maar mijn momentsleutel kan maar tot 19Nm dus dat maar geprobeerd maar was dus duidelijk geen goed idee... Kan ik hiervoor gewoon nieuwe mechaniek boutjes kopen in de doe het zelf zaak of zijn dit speciale? |
Zijn gewone boutjes.
Neem tegelijk een sleutel mee van 2-25nm 😄 |
Quote:
Thanks! Heb er nieuwe gehaald, vond er wel geen van 19mm dus laten we hopen dat 20mm zal passen.. Ik zou graag zo een momentsleutel hebben, bij het werken aan een motor eigenlijk vrij essentieel maarja 't is dat het allemaal zoveel kost he... Als student is dat niet makkelijk spijtig genoeg. |
ho wacht de sterkte van de bout is wel hoger dan de bouwmarktboutjes.. liever naar de dealer voor een setje originele.
|
Quote:
Lijkt me eerder omgekeerd? Die originele trok ik zo over, die van de bouwmarkt voelen veel sterker aan als ik ze vastzet. |
All times are GMT +1. The time now is 11:31. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.