En nog een MK1 20vt ombouw
Hallo,
Ik zal me even kort voorstellen. Ik ben Sander, 24 jaar oud kom uit Vlagtwedde, Groningen. Zit al een poosje op het Volksforum en ben bezig met een ombouwprojectje vandaar dit topic. Het gaat om een Golf 1 GX met een 1.5 JB motor. Komt uit 1983 en is geïmporteerd vanuit Duitsland. Ben er nu mee bezig om een 1.8 20VT AUM motor in te bouwen. Motor ligt er inmiddels al in en ben al ‘redelijke ver’ gevorderd wel is waar is er nog genoeg te doen. Zal jullie even kort samenvatten hoe ver ik nu ben. Foto van 2014: Heb de trommelremmen achter al vervangen voor schijfremmen Heb G60 remmen gemonteerd aan de voorzijde Foto van het blok: E-pedaal gemonteerd Lege motorruimte Andere spanrol gemonteerd Blokje in de MK 1 Nieuwe brandstof leidingen gemonteerd (8mm) Heb nu een rembekrachtiger van een Golf 4 pas gemaakt i.p.v. de originele rembekrachtiger. Koppeling is inmiddels ook al gemonteerd. Ik ga gewoon voor een mechanische koppeling i.p.v. een hydraulisch en de versnellingspook is ook gemonteerd. Heb gewoon de originele van de golf 4 gemonteerd. Brandstof plus opvoerpomp zit er ook in. De volgende plannen zijn: Voorste motorsteun maken Motorruimte spuiten Kabelboom intapen Beugels voor de IC en rad. maken Ventilator monteren Tubing uitzoeken Accu verplaatsen Zal jullie een beetje op de hoogte met de werkzaamheden en voor tips en commentaar sta ik altijd open! |
goed bezig succes met de opbouw .
|
:thumbup:
|
:thumbup:
|
Goed bezig nu ook een topic :-)
Voorste steun past zo van een golf 1 1.5 of hoger. Succes met bouwen. |
Eindelijk maar toch een topic! Goed bezig Sander, we zien hem wel weer :)
|
:thumbup:mooi project !
|
Gisteren weer bezig geweest met de auto.
Wou hem sowieso even starten om te kijken of de kabelboom goed was en de motor aansloeg omdat ik hem gekocht heb op goed vertrouwen. Alle stekkers aangesloten en hij draaide rond. Maar sloeg niet aan. Even alles bij langs geweest en 1 connector vergeten aan te sluiten..... Hierna weer proberen en hij sloeg in 1x aan. Nu de kabelboom eruit en de overige connectoren verwijderen en de boel intapen. Nu bezig met de tubing en steuntjes voor de IC en radiateur. Als dit allemaal goed zit, gaat alles er weer uit. Hierna de motorruimte spuiten. Nog even een foto'tje van de kabelchaos en weet iemand waar ik de rand van de waterbak nog krijgen. Het opstaande randje is rot op sommige plekken. (rood omcirkelt) PS: vacuumslangetje is verkeerd, geen stress |
Randje, of zelfs de waterbak zelf ben ik zo los nog nooit tegen gekomen, zegt mss meer over hoe ik zoek :D Maar die bak mag er toch uit als je je nummer in veerpoot laat kloppen? Of je dat wil is iets anders.
|
Vandaag de fusees weer in elkaar gezet na het stralen en spuiten.
Nu ik toch bezig was heb de remklauwen ook direct aangepakt en voorzien van nieuwe zuigers en rubbers. Hier ook nog even een foto'tje van de gemodificeerde rembekrachtiger: |
Hij heeft al gelopen?! Gaat rap hier!
|
Gisteren weer een pakketje binnen gekomen voor de auto.
Een cruisecontrol hendel voor een golf 1. Omdat de aansluitingen nog in de auto zaten voor een cc leek het me wel fijn om een cc in te bouwen. Daarna de draagarmen voorzien van een nieuw kleurtje plus rubbers van powerflex. Hierna de Golf 4 rembekrachtiger ingebouwd om te passen, toch wel een verschil met de oude. Moest nog wel een stukje uit de bestaande steunen flexen maar voor de rest geen bijzonderen Daarna even een plekje gezocht voor mijn remdrukverdeler voor de achterremmen om deze te dempen: Nu eerst de remleidingen inkorten zodat deze een beetje mooi passen. Voor de rest de voorste motorsteun gemonteerd. Blijf me toch verbazen hoe makkelijk dit past... Binnenkort bezig met tubing en beugeltjes voor de ic en radiateur. |
@rene. Hij heeft even gelopen. Het ging mij er meer om dat de motor even starte dit omdat de distributieriem er van af is geweest en alles op wel weer op tijd stond. Ook omdat ik de kabelboom zelf heb uitgedund is het wel een fijn gevoel dat de connectors die erop moesten blijven zitten ook er nog daadwerkelijk waren en kan het overige er af.
|
:thumbup:
|
:thumbup:
|
Gaat mooi sander, lekkere bak lawaai kwam er uit :)
|
Vandaag weer een leuk pakketje ontvangen:
Deze even een plekje gegeven. Beugeltjes voor de radiateur en IC zijn nu goed. De rest van de kabelboom even uitgezocht. Heb nog een 2tal connectors over die ik niet kan plaatsen misschien dat jullie dat weten? Foto: Voor de rest is het nu weer uitbouwen. Motorruimte netjes maken plus spuiten en dan het spul inbouwen. Dus binnenkort weer meer! |
Alle 2 claxon normaal bij mk4.
|
Bedankt
|
Ziet er goed uit! Standaard blokje?
|
Poosje geen updates maar wel druk met de MK1 bezig geweest.
Blok er toch weer uit gehad omdat de motorruimte smerig en verkleurd was deze toch nog schoongemaakt en overgespoten. Direct de accubak eruit gehaald omdat ik deze toch achterin ga plaatsen. Voor: Na: Toen ik destijds de automatische spanner eraf heb gehaald en deze heb vervangen voor een vaste spanrol heb ik deze vast gezet met een rvs bout. Dit zat mij nooit lekker omdat rvs en aluminium behoorlijk gaan vreten heb ik deze toch maar vervangen voor een gegalvaniseerde. Laatst viel *Jeroen* ook een waterlekkage op aan het blok deze direct maar verholpen omdat het blok er toch uit was. Hierna het blok er weer in gezet. Ik moest de achteruitrijschakelaar ook verwisselen die omdat de bak in de weg zit. Omdat ik hem wil omkeuren en de achteruitrijschakelaar APK plichtig is. Even aan het zoeken geweest en eentje van een Golf 2/3 gepakt. Deze heeft dezelfde aansluiting als een mk1 en het m12x1.5 draad wat in de golf4 bak zit. Het past net... Daarna de rembekrachtiger geplaatst en de remleiding passend gemaakt. Hierna koppelingskabel aangesloten. Ook tussen de bedrijven door bezig geweest met de kabelboom. Dit valt toch wel tegen maar wel leuk werk om te doen. Het meeste werk zit hem in het uitzoeken. Binnenkort wou ik de kabelboom inpluggen op de kabelboom van de Golf 1. Iemand hier nog nuttige tips bij? In de tussentijd heb ik ook de steuntjes klaar voor de IC en radiateur. Dus hier gaan we ook snel weer mee verder. Ook een SPAL ventilator besteld. Iemand nog montagetips om deze degelijk vast te zetten? @Floris-jan1 Het is een standaard 20vt AUM blokje. Wou deze nog wel laten chippen bij JD. |
mooi project.
kan niet wachten tot ik met mijn mk1 cabrio verder kan om de 20vt erin te hangen. :D gebruik jij de originele 02J bak of 02a van g60? |
Ik gebruik de originele 02J bak. Dit omdat je dan de schakelkabels ,toren ,koppeling etc. kunt blijven gebruiken van een mk4. Enigste waar je misschien tegen aanloopt is dat je 98mm flenzen hebt ipv 100 mm flenzen maar deze kun je omwisselen tegen 100mm flenzen van een golf 3 bak of een golf 4 tdi.
|
En hoe doe je dat met de assen?
|
Quote:
heb 100mm assen van een g60 gepakt. Als het goed is moet dit passen. |
02j is 109mm is mijn verteld.
vandaar dat ik ook met een g60 bak ga rijden(werk ook met kabels zoals 02j). zodat ik de 100mm assen van mijn cabrio kan behouden. correct me iv im wrong :D |
Quote:
110mm flenzen. maar die kunnen evt. ook omgezet worden naar 100mm |
Ja sorry. Het was inderdaad 110mm. Deze kun je eruit halen en wisselen voor 100mm flenzen van een golf 3. Stelt niet zoveel voor.
|
mooi project, dat gaat wel fijn lopen straks! heb een poos met een mk2 met een gechipte auq gereden.. prachtig speelgoed!
|
nou dan ga ik niet moeilijk doen want dan blijf de 02j er wel op
thx :thumbup: |
Deze week niet stil gestaan. Aandrijving aan de linkerzijde klaar gemaakt. Intercooler traject klaar gemaakt. Spal fan erop gezet. IC en radiateur gemonteerd. Nu de kabels netjes maken en dan de inlaat erop zetten. Nog een computersteun gekocht van een cabrio 1 met een 2h motor. Deze aangepast en gemonteerd (nog niet op foto gezien). Even een plaatje bij het praatje hoe het er nu uitziet. Ook nog contact gehad met PON voor de motorverklaring. Weet een van jullie waar je de zes cijferige code kunt vinden op het motorblok van een AUM?
|
Waar heb je PON precies om gevraagd? :)
Ziet er goed uit zo :thumbup: |
Voor een motorverklaring. Heb diverse nummers/codes gevonden maar alleen met cijferlettercombinate en een 5 cijferige code.... :confused:
|
Motor verklaring rene, kun je inderdaad bij pon op vragen. Soort bon bevestiging dat die motor uit de echte donor auto komt. Had ik toen ook bij mijn eerste ombouw. Interesseerde ze niks bij de rdw. Hij keek er zelfs nog niet naar. Meen 45 euro in de sloot gegooit.
|
Hi,
Ziet er echt goed uit! Bij mijn ombouw keuring (T3 naar 1.8 pl) hebben ze bij de RDW alleen gekeken naar de verkoop overeenkomst met kenteken vermelding van de donor en naar de motorcode (PL in mijn geval). Overeenkomst is gewoon te downloaden en invullen en beide tekenen. Ik had een overzicht meegenomen van de gegevens van de Golf 2 met PL (via carfolio.com geprint). Ze meten CO en dat was het, je kunt gelijk APK keuren als dat nodig is (wel even aangeven bij afspraak maken en blijven herhalen als je er bent...). Verder is het een uurtje werk daar en een beetje wachten, wachten wachten. Groeten |
Zo even weer wat stof van het topic afblazen.
De laatste tijd wat tegen geslagen gehad. Eerst met de downpipe dit niet past op het bestaande rvs systeem. De downpipe kwam niet laag genoeg bij de grond uit. Helaas had geen TIG apparaat in de buurt. Dus hier moest ik eerst even opwachten. Hierna de nieuwe downpipe uitelkaar geflext en een tussenstuk erin gelast. Nu zit de uitlaat er perfect onder. Hierna had ik een eigen zekeringkast gemaakt omdat ik van de orginele af wou. Na alles gemonteerd te hebben wou de auto niet starten. Omdat hij wel gelopen heeft moest ik dus alles draden weer bijlangs en jahoor! Ik was er eentje vergeten. Aansluiten en hij liep als een zonnetje. Nu heb ik eentje apart voor de verlichting, etc van een Golf 1 en een voor het motorisch gedeelte van een Golf 4. Omdat ik het lasapparaat toch kon gebruiken heb ik direct een computerhouder aangepast van een Golf 1 Cabrio zodat de Golf 4 computer erin kan. Tevens heb ik de accu nu in de kofferbak zitten. Waardoor ik weer een stuk meer ruimte heb ik in de motorruimte. Hierna had ik een weekje Worthersee. Dus even rust van de auto en tijd om wat anders mooi te bekijken. Deze even het luchtfilter erin geplaatst en bezig met de laatste dingen opbouwen en inbouwen van de DV en N75. Moet de aansluitingen nog lassen op het IC traject. Hierna remmen ontluchten, bumpers monteren interieurdelen monteren, kabels opruimen etc. Nog genoeg te doen! Zal binnenkort even wat foto's uploaden hoe hij er nu bij staat. Had nog even een vraagje. Hoeveel lambasensors sluiten jullie aan en welke? Nu zag ik wel een Golf 1 1.8t staan met eentje gesloten maar helaas kon ik de eigenaar niet vinden. |
Leuk project, ik heb alleen de voorste lambda aangesloten. De 2e laat ik nog uitprogrameren
|
De voorste moet zowiezo Sander. De achterste kun je voor de gek houden. Of laten uit mappen. De achterste controleerd de voorste.
|
Allereerst iedereen bedankt voor zijn hulp en input. Ik heb de eerste 5 kilometer erop zitten!
Nu even wat foto's van de afgelopen tijd. Homemade aansluiting voor DV en N75: Computersteun geplaatst: Accu achterin zekeringkast aan de achterbank vastgemaakt: Kabels wegwerken: OBD 2 die het doet :thumbup: Zal binnenkort even een foto maken het totaal plaatje. Nu eerst de schuur opruimen! |
:thumbup:
|
All times are GMT +1. The time now is 17:46. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.