semi slicks op openbare weg
hallo
aangezien ik het gesplitst topic getrokken banden niet wil gebruiken voor mijn vraag. heb ik een nieuw topic geopend twijfel al een tijdje om eens semi slick te kopen voor op mijn golf 2 (+-200pk) let op zou enkel voor op de openbaare weg zijn. en met droog weer. bij regenweer blijft hij binnen nu is dit aan te raden? ga ik de banden op temperatuur krijgen? ookal rijd ik niet constant door of op de grens. of zijn die met koude temperaturen ookal heel effectief oja het is een fwd liefst eigen praktijk ervaringen ga binnen paar maand eens testen met een collega zijn semi slicks. dus dan weet ik ook al meer maar had graag eens wat andere meningen ook gehad alvast bedankt mvg |
Semi slicks zijn wegbanden met een intermediate profile.
Een echte slick zou veel te snel slijten en niet warm worden op straat. Vergis je niet in semi slicks heb al een eens iemand op het podium zien eidiggen met semi slicks in de regen hij moest ook achteraan starten want hij reed tenslotte maar in een dieseltje tegen oa Westfield lights en Bmw's. |
Quote:
Moet je ze wel warm zien te krijgen..... Jos. |
|
super, dankje voor de reply's
|
Ik ben er van overtuigt dat als je eenmaal over bent gestapt naar de semislicks, je niet weer terug wil naar de normale banden.
Het zal nog wel even uitzoeken zijn wat het beste bij jou en de auto past, maar dat zal je zelf moeten gaan ondervinden. Ik persoonlijk had veel plezier van de Yokohama Parada2 voor sportief straatgebruik, maar ik hoor ook veel positieve verhalen over de Falken zoals ook al genoemd is. Er is best wel veel keuze in, maar ook de prijzen liggen vaak ver uit elkaar waarbij de duurste niet per definitie de beste hoeft te zijn. |
Op de Volvo zit er bij mij nu Federal 595RS-R onder (215-40-17) en die bevalt mij erg goed, ook in de regen nog best goed. Ik had hiervoor de Yokohama Parada 2 en die hadden toch echt een stuk minder grip in de regen, maar dat kan ook deels komen omdat ik die nooit vanaf nieuw heb gereden, ze waren dus al wat versleten.
In het droog zijn ze allebij super, dan wil je idd niet meer terug naar een "normale" band. Ik heb de Parada's al op het circuit geprobeerd maar de Federals nog niet. |
ik reed met me golf 3 tsi met toyo r1r. Geweldige banden zelfs in de regen. Net na 6000km helemaal kaal :D . Maar 195-50r15 kost maar 72 eu :thumbup:
|
Quote:
en hoe waren ze op het droge? veel verchil tegenover normale banden mvg |
Quote:
Wel s met een echte slick op de weg gereden? man das niet te doen hoor... en dan heb ik het niet over grip of geen grip... gaat helemaal nergens over |
Quote:
Het verschil met gewone banden is best groot. Zowel in bochten als grip rechtuit. Enige nadeel wat ik kan bedenken is dat ze sneller slijten en meer lawaai maken. Daarom blijf ik lekker 15 inch rijden dan is het allemaal nog te betalen . :D |
Iemand hier ervaring met semi slicks van SYRON?
|
heb intussen al een maandje of 2 toyo proxxes r1r
en moet zeggen zoals gezegd 100 keer beter dan gewoone banden, volgende keer probeer ik eens yokohama |
Ik zou dan nog even wachten er komt een opvolger van de Toyo r888 die sneller op temperatuur is en nog een betere wegligging heeft
|
Maar aan de R888 hangt ook een heel ander prijskaartje!
|
idd , en op de openbare weg vind ik de r1r al serieus goed, en ze zijn nog nieuw, dus kan er nog wel effe tegen
mvg |
Heb een tijdje op Toyo R888 gereden op een 18'' velg, nu over op Nankang NS2R op 17'' op dezelfde bandenspanning. Je merkt wel dat de Nankang banden iets sneller warm zijn door de zachtere compound dus ik ga dit eens aankijken deze zomer.
18'' banden zijn zowieso al godvreselijk duur dus t mag allemaal wel een centje minder. |
Op mijn MX5 had ik ook semi slicks van het merk Regal Racer. Ik vond ze echt ontzettend veel grip hebben bij droog weer maar in de regen was de grip matig en moest ik opletten geen gas te geven in een bocht want dan vloog de achterkant me voorbij :) Voor 45 euro per stuk te bestellen op verschillende banden sites
|
Die regal racer heb ik ook wel eens gehad is geen semislick..
Heb R888 gehad onder mijn 306 turbo, kost wat maar dan heb je ook wat. Rijdt nu op Michelin Pilot Cup in 19" en prijzen gaan nergens over, maar grip when warm op droog is absurd |
Heb vroeger op een G60 Hankook gehad, hadden net genoeg profiel voor de apk en als die warm waren was het echt kauwgom. Zeer tevreden over :D
|
Ik ben mij op dit moment een beetje aan het oriënteren voor nieuwe bandjes voor komend seizoen. Auto gaat enkel alleen nog gebruikt worden voor af en toe een tourtje te maken en misschien op de Ring.
Afgelopen jaar heb ik gereden op 17" 7j brede wielen met de welbekende 185/35/17 nankangs. Niks mis mee als het droog is, in de regen een heel ander verhaal. Maar heb het wel een beetje gezien met de smalle bandjes. Nu ben ik aan het twijfelen. Heb op dit moment verschillende ideeën in mijn hoofd namelijk: 1. Nankangs vervangen voor een setje 205/40/17 Yokohama Parada's. 2. 15" OZ wieltjes met 195/50/15 Federal 595R (semi's) 3. 15" OZ wieltjes met 195/50/15 Toyo's (R888 of R1R?) Heb al vanalles gelezen over de Yokohama's. Qua prijs/kwaliteit verhouding is het een zeer goede band. Maar als ik lees over de grip van een Semi slick begin ik weer te twijfelen. Waarom geen semi in 17"? Voornamelijk vanwege de prijs. Vindt het niet erg om te investeren in goede banden, maar een band van ver over de €100 die max 6000km mee gaat, maakt de hobby er niet leuker op. Dit in vergelijking met de 15" Federals zet mij erg aan het twijfelen. Dus de vraag nu; Wat zouden jullie doen als ervaringsdeskundigen:D? Het gaat zich trouwens om onderstaande rode bolide, MK2 VR6. |
Als ik moest kiezen? Dan zou ik gewoon gaan voor een fijne zomerband ipv semislick. Scheelt dik geld...gaan langer mee....en hebben gewoon in de regen betere waterafvoer dan een semi.
|
Toyo R1R bijvoorbeeld. Prima, sportieve, band voor de weg :)
|
Quote:
Als eerste: Bedankt voor je antwoord :D Ten tweede, vergeten bij te zeggen: Met regen komt de wagen niet eens buiten dan. Enkel voor af en toe een ritje te maken en om er eens mee naar de Ring te gaan. |
Graag gedaan :thumbup:
Tsja, je bent uiteindelijk meer geld kwijt door hogere aanschaf en snellere slijtage...maar wel meer grip. Keuzes...keuzes.... ;) |
Ga maar lekker voor de.r1r,kosten niet zoveel maar je zal het je niet beklagen
|
Hmmm, staat toch best wel een beetje heel veel onzin in dit topic over semi slicks. Dus oud topic even omhoog brengen:
Ze worden niet warm: Onzin, het zijn in de regel zachte banden met veel wrijving. ze worden zelfs warmer. Mits je een zacht compound hebt. Semislicks zijn namelijk in meerdere compounds te krijgen. Vaak zijn dat er 3 tot 5. Neem maar van mij aan dat een SS compound warm is na 1 bocht, en als je geluk hebt maximaal 2000Km mee gaat met een hele lichte auto (700KG en minder). Ze hebben met droog weer zelfs als ze steenkoud zijn meer grip dan een normale straatband, die langer duurt om warm te worden. Daarnaast vergeten mensen dat bandenwarmte veelal ook met bandenspanning te maken heeft. Er is een reden waarom in racebanden minder druk gaat: Met dezelfde druk als straatbanden gaan ze smeren. Ze worden dan veel te warm. Toyo's hebben daar heel erg een handje van. Rijden in de regen kan niet: Onzin. Meeste semislicks zijn daarnaast eigenlijk bedoeld als intermediate of wet band voor op het circuit. Dus je snapt het al, regen is geen issue voor de opwarming en ook niet voor de grip. Rijden in de regen is echter wat anders. Niet zozeer de regen zelf, want daar zijn ze voor gemaakt. Het zijn plassen die een potentieel probleem vormen. Dan merk je dat minder profiel geen goed idee is. Datgene wat valt voeren ze prima af. datgene wat ligt is een ander verhaal. Op een circuit vind je normaal gesproken geen plassen, want zo vlak als een biljartlaken,goed onderhouden en zoab. Slijtage: Ze slijten echt wel harder als sportbanden. Hooguit de harde compounds niet. Zelf heb ik met verschillende Yokohama's en Toyo's rondgereden. Ook met slecht weer. Ook met sneeuw. Als je regenbanden meerekent op het circuit ook met Pirelli en Michelin genoeg ervaring, ook al zijn dat geen straatlegale banden. Zo lang je je manier van rijden aanpast is er niets aan de hand. Dat betekend echter wel opletten, niet te hard willen en je inhouden als er een situatie is waarvan je weet dat je band er niet voor bedoeld is. Wil je dat niet, dan is het een kwestie van extra setje wielen en wisselen wanneer je denkt dat het kan. Of er gewoon helemaal niet aan beginnen. |
All times are GMT +1. The time now is 19:47. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.