Vraag computer 9A ombouw
Hallo,
Al geruime tijd ben ik op zoek naar meer info ivm mijn volgende project. Ik heb nl een golf 1 waar ik een 2.0 16v 9A motor in wil bouwen, maar voordat ik begin wil ik alle onderdelen in huis hebben. Voor de zekerheid heb ik bijna alle delen van de sloopauto (MK 2 golf) die met de motor te maken hebben er af gesloopt, zoals kabelboom, computer, tank, brandstofpomp, enz. Voordat we de auto gingen slopen heeft de 9A motor gelopen, maar die liep niet goed stationair, daarom wil ik op een ander, betrouwbaarder, systeem overstappen. Van diverse mensen heb ik te horen gekregen dat de motor goed zou kunnen draaien op digifant, maar als ik ga zoeken op bv marktplaats staan er nummers op de computers waar ik weinig mee kan. Dus de vraag: Kan iemand aangeven welke computer ik nodig heb en wat er bv voor ontsteking op moet komen? Verdere info: Ik heb het inlaat-traject van een ibiza cupra (gelijk aan ABF), spaghetti spruitstuk voor 9A motor in MK1. Tekst op MK2 computer: Bosch 0 261 200 858 In de toekomst wil ik wel het e.e.a. aan de motor kietelen, bv andere nokkenassen, maar ik wil eerst dat alles netjes ingebouwd is en loopt. Alvast bedankt voor de info! Gr. Cees |
Ik heb een 9a in een golf1 op digifant1 (injectiesysteem van de g60 motor)
In het kort komt t erop neer dat je de g60 motorkabelboom + ecu nodig bent, een speciale fuelrail met g60 injectoren erin, inlaatbuis zelf maken en nog wat kleine dingen als sensoren en koelwaterflens. Zeker aan te raden. Loopt goed en levert meer pk dan met de mechanische 9a injectie en altyd tik en lopen. Anders moet je ff in mn topic kijken. Misschien dat je daar nog iets aan hebt. |
Hallo Johan,
Jou topic heb ik inderdaad ook voorbij zien komen in m'n speurtocht en is zeker informatief! Maar heb je misschien ook een nummer van de computer, want ik kom er best wel wat tegen op bv marktplaats, maar daar zit ook veel verschil in... Tevens heeft een maatje van me diverse computer liggen, dus als ik nummers heb kan ik even kijken of hij iets bruikbaars heeft :D En past de stekker van de 9A kabelboom op zo'n computer? Dan hoef ik nl niet meer op zoek naar een kabelboom... En bv de brandstofpomp, kan ik die van de MK2 gebruiken? Sorry dat ik veel vragen stel, maar ik ben kevers gewend :D Alvast bedankt! Gr. Cees |
De 9A kabelboom kan je weggooien als overgaat op iets anders dan mechanische injectie, dat is namelijk niet wat je zoekt. Het is geen kwestie van een andere kabelboom erin prikken.
Wat jij wil is overgaan op electronische injectie, en daar ben je al een aardig eindje mee op weg. Je hebt nog een kabelboom en computer nodig voor een Digifant 1 (G60) of Digifant 2 (Golf 2 GTI 8v (motorcode PF) of Golf 1 Cabrio (motorcode 2H). Inlaatspruitstuk van een ABF gebruiken is wel een goeie, daar zit namelijk ook meteen de fuelrail in, om de injectoren van benzine te voorzien. Als je daar geen gebruik van maakt zou je een speciale 16v fuel rail en G60 injectoren op je bestaande spruitstuk moeten monteren. Als je zoekt op bijvoorbeeld '16v digifant' moet je echt een hoop kunnen vinden. Een ombouw van een PL of KR is in principe hetzelfde. |
Inlaat van de abf gaat niet zo 123. Gasklep en gasklep positie sensor is anders. De digifant gebruikt een nul en vollast schakelaar.
Fuelrail kan ik je evt. Asn helpen. Ik heb aangepaste liggen met ingebouwde brandstofdruk regelaar. Dan hoef je geen losse drukregelaar voor 100€ te kopen. Oil catch tankjes heb ik nog 3 van mocht je die ook nodig hebben. En net wat hierboven gemeld wordt, complete g60 kabelboom met computer kopen en je hele oude systeem eraf gooien. Computernummer en/of kleur maakt dan niet uit. Ik heb een opvoerpomp van een golf 1 cabrio in de tank en een universele pomp onder de auto om de boel op druk te zetten. Je kan ook een opvoerpomp van een polo pakken waar zo'n 1.3nz motor inzit (tot1995 gemaakt ongeveer?) past ook zo in je golf1 tank. Bedrading stekt niet zoveel voor. Ik heb zelf een duidelijk schema gemaakt wwar precies in staat hoe je de ecu en brandstofpomp moet aansluiten. Zijn maar een paar draden. |
Bedankt voor de info heren, hier kan ik wat mee.
Ik ga speuren en Johan, zo'n tankje, zou je er 1 voor mij kunnen reserveren? Je hoort via een pb wel van me, ik ga uitzoeken of ik de fuelrail ook nodig heb. Thanx! :thumbup: Gr. Cees |
Ik heb nog wel een digifant 1 kabelboom ligge ecu misschien ook nog wel. Moet ik ff kijke.
|
Quote:
Heel moeilijk zal het niet zijn om 2 schakelaartjes op het ABF spruitstuk te maken toch? Normaal spruitstuk (9A/KR/PL) gaat ook niet 1 2 3 ;) Naar mijn mening is een ABF spruitstuk gebruiken een handigere manier...je hoeft geen fuelrail van 100 euro te kopen en de injectoren kan je gewoon gebruiken, hoef je ook niet apart aan te schaffen. Drukregelaar zit er ook al in :D Bovendien heeft ie hem al liggen... |
Ik kan er ff niet uit opmaken of hij nou de injectoren en de rail van de cupra er ook bij had, maar mocht dit zo zijn is het in dit geval wel de goedkoopste manier :D
De stappenmotor nog ff overzetten en met een beetje handigheid is er idd wel een vol/nullast op te maken, alles kan. |
Bedankt weer voor de antwoorden, ben d'r echt blij mee!
Gert-Jan schreef: Een ombouw van een PL of KR is in principe hetzelfde. Bedoel je met deze opmerking dat PL of KR motoren hetzelfde zijn opgebouwd als de 9A motor of dat juist deze systemen ook geschikt zijn om de kabelboom en computer te gebruiken bij mijn ombouw? Omdat het nu over een PL motor ging ben ik even langs geweest bij m'n golf 1 die ik een tijdje terug heb gekocht, een niet afgemaakt project. Daar hangt nl al een PL motor in maar deze heeft nog niet gelopen, de kabelboom hangt los om de motor heen :screwy: Wel zit er een computer bij, een Bosch met nummer: 0 280 800 180 en het vw/audi nummer is: 811 906 264 F Heb ik daar wat aan of is het aanbod van Pewi VWTeam ( :thumbup: ) beter? Die golf heb ik gekocht omdat er veel voordelen op en aan zitten en die van mij niet meer door de keuring komt vanwege (erg veel) roest. Zo hangt er dus al een 16v motor in (maar dat is een PL 1800 en daar zitten geen papieren bij, mijn 9A motor is wel met papieren), de juiste aandrijfassen zijn al gemonteerd, er zit geen interieur in en ik wil er een straatlegale circuit auto van maken, en het is een origineel hollandse GTI van 1980. Enige nadeel: hij is paars :redface: Maar goed, als ik daar aan ga beginnen open ik wel een topic ;) Gr. Cees |
PL, KR en 9A hebben allemaal mechanische injectie en daarvan kan je in principe niks gebruiken voor het doel wat jij voor ogen hebt: electronische injectie.
Kabelboom en computer van een PL, KR (heeft niet eens een computer) of 9A kan je dus niet gebruiken. |
Abf inlaat compleet+ injectoren en gasklep hrb ik ook nog wel voor de liefhebbers.
|
Oké, dat is duidelijk dan, Gert-Jan.
En Pewi, ik heb je een pb gestuurd. Ik heb de injectoren en volgens mij ook de stappenmotor aan het inlaatspruitstuk zitten van de cupra ;) Gr. Cees |
Een vriend van mij heeft het e.e.a. uitgezocht en het blijkt dat er op mijn 9A motor geen krukas positie sensor zit, die blijkbaar wel nodig is voor de digifant computer..
De motor krijgt nu het signaal van een hall-gever op de ontsteking. Ook heeft digifant wat nadelen in het "bereik" van de computer wat tuning betreft. Mede door deze uitslag en ook omdat er al veel ervaring is met dit type motor ga ik voor een KMS systeem sparen. Ik hoop met een MP25 af te kunnen. Zodra ik ga bouwen (dat is als ik alle spullen bij elkaar heb) open ik een topic! Bedankt voor het meedenken! Gr. Cees |
Digifant1 haalt m bij de rotor weg. Heeft geen krukas pos. Sensor.
Abf wel. Maar kms is nog een beter systeem. Meer mogelijkheden dan de digifant. Ik ben benieuwd :D |
Ondertussen ben ik al een stukje verder, zo heb ik een KMS MP25 met kabelboom.
Maar ik wil er nog geen apart topic voor maken, dus daarom stel ik hier nog wat vragen. 1) als ik het ABF inlaatspruitstuk op de 9A motor zet, zit er een waterkoeling pijpje in de weg omdat die schuin staat. Nu ben ik op marktplaats MP wel een ABF pijpje tegen gekomen, maar als ik dat nummer opgeef bij mijn autozaak zie ik op de foto dat dat pijpje ook scheef staat. Kan ik deze wel gebruiken? 2) Zijn er afdichtplaatjes te koop voor de originele ontsteking? Zoja, waar kan ik die bestellen of moet ik er zelf 1 maken? 3)Hoe moet ik de stekkers omschrijven die ik zelf kan bekabelen en op de ori vw stekkers passen? 4) Is een luchtdrukmeter perse nodig op de KMS computer (geen turbo)? 5) Welke (Ford?) DIS bobine kan ik gebruiken op de KMS computer? 6) Voordat de motor op de testbank gaat om af te stellen wil ik eigenlijk andere nokkenassen monteren voor meer koppel en vermogen. Welke (vw of bv schrick) nokkenassen raden jullie aan? Ik hou van veel koppel en hoef niet het onderste uit de kan wat betreft pk's. 7) Wat is de beste en goedkoopste manier om foto's online te zetten buiten de keversite om? Alvast bedankt voor de antwoorden! Gr. Cees |
Quote:
http://ipernity.com/ (gratis) |
Quote:
Even doneren en je kan hier alles uploaden, blijven je plaatjes altijd in je topics staan :thumbup: http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=122507 |
Bedankt voor de tips, zojuist gedoneerd op VF :thumbup:
Iemand een idee over de andere vragen? Alvast bedankt! Gr. Cees |
Intussen heb ik de golf thuis staan en even snel op de brug bekeken.
De golf is overgespoten in een paarse kleur. De kleur is blauw op kenteken. Nu kan ik zien dat de originele kleur inari silber is geweest. Ook zit er best nog wat werk aan de kokerbalken en spatborden. Ik had eigenlijk besloten om de auto blauw te laten spuiten. Maar nu twijfel ik, inari silber vindt ik ook een hele mooie kleur maar ik ben niet van plan om de auto in concoursstaat te brengen omdat ik er mee op het circuit wil rijden. De golf is 27-10-1980 voor het eerst op nederlands kenteken gekomen, horen er dan brede achterlichten in? Verder zit ik nog met de vragen die ik eerder beschreef: 1) als ik het ABF inlaatspruitstuk op de 9A motor zet, zit er een waterkoeling pijpje in de weg omdat die schuin staat. Nu ben ik op marktplaats MP wel een ABF pijpje tegen gekomen, maar als ik dat nummer opgeef bij mijn autozaak zie ik op de foto dat dat pijpje ook scheef staat. Kan ik deze wel gebruiken? 2) Zijn er afdichtplaatjes te koop voor de originele ontsteking? Zoja, waar kan ik die bestellen of moet ik er zelf 1 maken? 3)Hoe moet ik de stekkers omschrijven die ik zelf kan bekabelen en op de ori vw stekkers passen? 4) Is een luchtdrukmeter perse nodig op de KMS computer (geen turbo)? 5) Welke (Ford?) DIS bobine kan ik gebruiken op de KMS computer? 6) Voordat de motor op de testbank gaat om af te stellen wil ik eigenlijk andere nokkenassen monteren voor meer koppel en vermogen. Welke (vw of bv schrick) nokkenassen raden jullie aan? Ik hou van veel koppel en hoef niet het onderste uit de kan wat betreft pk's. Iemand een idee?? Alvast bedankt, Gr. Cees ps: foto's plaatsen lukt (nog) niet. Ik heb wel geld gestort maar (nog) geen reactie gehad... |
Inmiddels is het met het foto´s plaatsen gelukt en heb ik een presentje mogen ontvangen, Bedankt Jaap! :thumbup:
Verder zit ik nog wel met de vragen zoals hierboven beschreven. Heeft er niemand een idee of moet ik beter zoeken? Alvast bedankt. Gr. Cees |
Cees,
Ik heb dezelfde ombouw gedaan. Kr 16v omgebouwd naar ABF inlaat en nu lopend op een KMS MP25. ik kan je eventueel, indien nu nog gewenst, voorzien van foto's en info. ik zal je een PM sturen. |
Dankje!
Verdere info is idd wel gewenst, ik loop op een aantal punten knel. Wellicht woon je in de buurt Utrecht en kan ik een avond langskomen om te kijken wat de oplossingen zijn. Super! Gr. Cees |
Hallo mensen,
Het lijkt allemaal rustig hier maar stilletjes wordt er doorgewerkt :tongue: Met de speurtocht naar een brandstofpomp ben ik de brandstofpomp tegengekomen die bij de 9A motor hoort. Dat is dus een pomp met catchtank, pomp en expansievaatje. Nu is mijn vraag: kan ik hier onderdelen van gebruiken en hoe kan ik hem op een niet-GTI tank onder de mk1 aansluiten? Alvast bedankt! Gr. Cees |
All times are GMT +1. The time now is 18:06. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.