![]() |
Tellerunit
Beste,
Ik zit hier met een gek vraagje. Ik heb inmiddels van een particulier een tellerunit gekocht voor een GTD. Maar ik zie precies dat ie maar 1 stekker aansluiting heeft? Hoe kan ik dit oplossen, want mijn huidige tellerunit (ook met toerenteller) heeft maar 2 stekker aansluitingen. :confused: ![]() ![]() |
Rare teller dat hij maar tot 99.999 km gaat en dan weer op 0 begint. Zeker voor een diesel.
|
Ik begrijp ook niet of die nu origineel is of niet. de dagteller heeft die niet.
Is voor een diesel ja GTD model. |
je hebt een oudere gtd en moet dus een tellerunit aanschaffen met 2 stekkers.
ik heb ook ff rondgezocht maar heb eindelijk de unit dat ik wou, namelijk: -eentje met 2 stekkers -eentje waar de klok een digitale is (heb je altijd met een toerenteller) -eentje met een dieseltoerenteller erin -eentje met de thermometer bovenin met een rood ledje erin ipv het ledje in het middendeel en dan had ik 1 rij ledjes vrij waar ik dan mijn eigen ontwikkelde voltmeter in kwijt kon. zonder het ledje in de thermometer heb je de voorverwarming namelijk op de 2de rij zitten van de ledjes en had ik 1 plaats te kort. ![]() en dat allemaal heeft me maar 4 extra units gekost voor de mijne custom te bouwen (heb er nog een 5de liggen waar geen km teller insteekt) ![]() . er zijn dan ook zovele soorten dashboards op de markt: -de versie met een grote analoge klok -de versie met thermometer en brandstofmeter op de plaats van de grote klok -de versie met de diesel toerenteller erin -de versie met de benzinetoerenteller erin en dan heb je alle bovenstaande dan nog eens in 1stekker en 2stekker uitvoering. jij hebt er nu dus eentje zoals die rechtsonder op de 2de foto. ik heb een tijd geprobeerd om een 1stekker unit aangesloten te krijgen in een 2stekker auto. zelf geprobeerd folie's over te zetten maar kreeg een toerenteller niet aan de praat erin |
Dus zal mijn toerenteller niet werken als ik gewoon de gekochte teller aansluit?
De verkoper zei iets dat ik die teller kan aanpassen, zei iets van de stekker ingang moet ik zelf regelen. Klikzadel op de gekochte teller klikken en de fiche erop. Hmm wat moet ik nu doen? |
Kan ik ook bevoorbeeld die motometer kilometeriek openmaken en dat hele ding op mijn defecte teller plaatsen? Of heeft dat ook te maken met aansluiting te kort?
Mijn kilometerstand blijft hangen op 292.xxxkm. Moet gewoon tandwiel ofzo vervangen misschien, zal dat lukken? |
Het eenvoudigste is een andere unit kopen. Het oud model heeft twee stekkers en de nieuwere één. Een kabelboom is te maken maar is wat werk.
|
De kilometer teller is anders bij de twee uitvoeringen
|
Pff altijd ongeluk moet zo dingen man man man :D
Ik moet over 2 weken naar de apk keuring (BE) Voor de eerste keer is dat geen probleem, dan schrijven ze de kmstand stand wat op de teller staat. Maar als ik bijvoorbeeld afgekeurd wordt door slecht remmen ofzo, schrijven ze bij het 2de bezoek weer de kmstand op, en als ze zien dat die kmstand niet geteld heeft, is het weer afkeur. Ben ik niet blij mee Verkoper zei nog dat het een 2 plug aansluiting was, totdat ik het pakketje kreeg. :confused: Als er trouwens iemand is die ene kwijt kan, koop ik hem direct over! uiteraard via verzending als de afstand ver is asjeblieft . |
Je hoeft niet persé een met toerenteller te hebben. Je kan de kilometer teller omzetten van een andere teller. Als die maar twee stekkers heeft (dus ook van benzine Golfjes)
|
Serieus? morgen eens naar de lokale sloop rijden want heb daar nog een unit zien liggen van een benzine tot 7000rpm. 2stekkers aansluiting.
|
die toerenteller werkt niet dan, benzines werken op ontsteking, diesels werken op de dynamo aansluiting om het toerental weer te geven.
je kan wel de km teller overzetten. kan je niet gewoon je oude km teller repareren? is maar een tandwieltje hoor waarom die niet meer werkt. is in dit topic uitvoerig beschreven, post 39 heeft zelf duidelijke fotos staan van de oorzaak :D http://www.volksforum.com/forum/sho...ght=tandwieltje ik heb wel nog een hoop tellers liggen, de vraag is alleen of ze nog wel tellen. zijn tenslotte toch ook allemaal +25jaar oud. bijkomend is dat ze op de keuring de oude stand ook weten. als die ooit dus 160 000km had en jij steekt nu ene die op 140 000km staat, gaan ze vermoeden dat je 20k terug gedraaid hebt |
Quote:
Gaat niet werken zoals jij zegt. Het is een nieuwe kabel maken of een andere teller halen. |
Quote:
Ik heb er zelf nog geen ervaring mee, maar ik heb er al diverse gezien die een 16V kilometerteller hebben en een diesel toerenteller. Er worden op EBay ook losse kilometertellers aangeboden die zijn aangepast naar een hogere snelheid. Rede genoeg, lijkt mij, om aan te nemen dat het gewoon uitwisselbaar is. Wel op letten dat het kleine getalletje op de teller gelijk is aan wat jij nu hebt. Zal waarschijnlijk 950 zijn. |
hola, er zit bij sommige km tellers een extra print bij! kijk maar op deze fotos (pijlen negeren, is voor de tandwieltjes die slippen)
![]() ![]() die zwarte zal je kunnen gebruiken in de behuizing waar een witte zat, die witte kan je NIET in de plaats van die zwarte zetten. waar die electronica voor dient weet ik niet, is in ieder geval niet voor de km'teller maar doet wel een functie op de folie achterop (sturing van die ledjes ofzo?) als ik bij de eerste fotos van TS kijk, zit die zijn print electronica in de toerenteller ingebouwd. ik vermoed dat deze print bij de km'tellers zit als de unit met een analoge horloge werd geleverd. @TS: bij één van u eerste fotos hangt de spanningsregelaar ook los. die MOET op die metalen strip gemonteerd zijn, die strip is namelijk de koeling van die regelaar. dat stuk duct tape gaat hem niet vasthouden zo |
Wordt uit dokteren hoe het gaat zijn, het liefst wil ik de defecte VDO dagteller + kmstand, vervangen in die van een Motometer, is misschien een slechter kwaliteit, maar kan het alleen op die manier doen, de defecte open maken, volledige kmteller eruit en de Motometer in de mijne er terug in steken.
Of gewoon dat hele teller mechanisme zoals Fcapri het heeft gepost. ![]() |
Omdat ik mij verveel heb ik het snelheidsmetertje afgekoppeld. :tongue:
Kan ik dit zo op mijn defecte VDO teller insteken? of is dat niet plug & play? ![]() |
Kan ik dit compleet ding wat ik in handen heb in de mijne steken? Of werkt dit absoluut met 1 stekker aansluiting?
Bij m'n papa zijn W124 Mercedes hebben we alleen van klokje veranderd. zelfde principe als wat ik nu in handen heb. Kan toch onmogelijk zijn dat zoiets niet gaat bij een simpele Golf 2? ![]() |
Heb deze voor je liggen!
![]() |
Is dit een 1 of 2 stekkers teller unit? ik heb een oud type GTD van bedrading.
|
Sorry verkeerd gelezen! Je hebt een 2 stekkeraansluiting nodig zie ik nu
|
Jep, ik moet een 2 plug aansluiting hebben. Normaal gezien is het klokje vervangbaar maar het enige wat verschillend is, is de code van de teller , defecte is een VDO 950. de werkende is een Motometer 935.
|
misschien heb ik er nog 1 liggen, zal zo even kijken voor je.
|
Is goed, je hebt me dan enorm geholpen als je er 1 vind.
|
maak eens een foto van u complete km teller, dus ook met het printje erin.
ik heb nog een 4tal km tellers liggen en zijn allen VDO 950. http://fcapri.homelinux.com/off/pics/golftellers.jpg de 2 linkse zijn er met 2 stekkers, maar zijn beide met een zwarte km teller unit. ze hebben 163 en 180 000km. die units zijn met een grote analoge klok waardoor de folie een brede stekker aan de km teller heeft (dus vermoedelijk een print in de km tellers). de 2 rechtse zijn er met een toerenteller en hebben GEEN printje in de km teller zitten. je ziet ook het verschil in de blauwe folie die achterop zit. daarvan is de unit rechts boven een versie waar je de teller kan uithalen zoals jij in je handen had. de onderste witte en de 2 zwarte zijn uit 1 stuk gegoten en kan je dus NIET afzonderlijk vervangen zoals jij nu vraagt. het hangt er dus vanaf wat er in jouw auto zit nu. ik vermoed dus dat die witte teller die je in je handen hebt, van het rechtse type is, en dat jij zo een zwarte nodig hebt van de linkse waar zo een printplaat insteekt. dan zal het niet lukken zonder die print, en het binnenwerk is ook niet over te zetten, toch niet zoals jij wil. wat wel kan is dat je het telwerk zelf (het stukje met de tandwieltjes op) eruit haalt en dat in de uwe steekt. maar das riskant. tussen 2 VDO's lukt het misschien, maar van 2 verschillende fabrikanten... heb ff met een lamp onder mijn dashboard gekropen en mijn golf heeft ook zo een zwarte teller steken. dashboard met 2 stekkers, golf diesel uit 1988 |
De teller die ik ''verkeerd'' gekocht heb heeft een printplaat achter het tandwiel mechanisme.
Dit zijn de foto's die ik net heb proberen te maken onder m'n dashboard. Hopelijk kan jij hier aan uit want dat is het enige wat ik kan doen. ![]() ![]() ![]() |
Quote:
dat kan niet hé ![]() als ik deze foto namelijk bekijk, heb jij de km teller aan de kant van u hand zitten en de toerenteller links. op die folie zie ik bovenaan aan u toerenteller al die ijzeren pinnen zitten van de connector naar de print. die blauwe heeft heeft NIKS aan u km teller zitten dus kan er ook geen printplaat in u km teller zitten. |
Kijk zo zit de werkende teller in mekaar.
Maar ik weet niet hoe mijn defecte teller er van binnen in eruit ziet, dat is het probleem :redface: ![]() |
is dat niet het printje van je klokje? zit binnenin met een draadje verbonden dan.
de print waar ik over spreek, stuurd de ledjes aan en die zal in je toerenteller steken bij de goeie teller |
Quote:
Dat is het printje van m'n klokje ja, ik dacht dat je dat bedoelde? De pinnen die je bedoeld zitten inderdaad aan de connector naar de print. Is die teller dan volledig niet geschikt voor mijn model wat ik ook van plan ben? Of is er misschien een andere mogelijkheid? Misschien dat ik de defecte zal proberen te herstellen door het tandwieletje op z'n plaats te zetten moest deze verschoven zijn. |
Nou, ik heb het hele instrumenten paneel gedemonteerd wat in de Golf zat.
Fout niet gevonden helaas. Beetje kruipolie op de tandwieletjes gespoten, heeft niet geholpen. De boel terug er netjes in gezet. Ik heb hier een speciaal geval teller gevonden, maar die zal helaas niet passen denk ik aangezien mijn stekker-input er veel breder uit ziet dan op de foto.. Of niet? ![]() |
je moet dan ook geen kruipolie op de km teller spuiten.
het meest voorkomende probleem bij een golf is dat de km teller wel de snelheid aanduid, maar geen cijfertjes meer verder tellen. dan heb je een slippend tandwiel. immers je bak, kabel en km meter werken nog. onderaan zit ergens een grote schijf die ronddraait als de auto rijd. dit deel drijft dan via wormwielen en tandwielen ook de cijfertjes aan. daar zit ergens een tandwiel niet op zijn plaats of slipt volledig door. die eraf schuiven, wat lijm op en terug duwen en je teller zou het moeten doen. ik heb 2 fotos gepost waar rode pijlen opstaan welk tandwiel normaal de oorzaak is. in mijn geval heb ik die onderste grote schijf tegengehouden en dan met de vingers aan de tandwielen gaan draaien. de boosdoener zal meedraaien terwijl zijn as blijft stilstaan. zo vond ik dus die grijs metalen die slipte rechts op de teller. bovenstaande teller lijkt mij een normale golf teller, en die aansluitfiches zijn de correcte. de foto kan wat vervormd zijn in de hoogte waardoor ze smaller lijken |
Het probleem bij mijn tellerbak is dat ik het tellerschijfje niet kan eruit halen. Zit vast door de printplaat, ik heb het geprobeerd, maar anders beschadig ik de ''genageld achtige'' soldeeringen. Ook vond ik nergens een schroef om de schijf te demonteren zodat ik goed aan de tandwieltjes kon.
Heeft een soort van gek klik-systeem dat ik nooit gezien heb. Zo veel verstand heb ik niet in electronica. Heb het terug gemonteerd in de auto, was een halfuur werk voor de eerste keer. De teller was zelfs verzegeld met een VDO sticker. Nooit geopend geweest. |
Quote:
Je kunt gerust een kmteller vervangen, dat is het probleem niet. Het punt is dat de nieuwe unit 1 stekker is en de oude 2 stekker. Ik zie niet in waarom je dat op zou kunnen lossen door er een andere kmteller in te zetten. |
ik denk dat alle km'tellers op zich over te zetten zijn en ze zullen ook werken. er is alleen een verschil dat er soms een print in de km teller zit en soms in de toerenteller. die print dient om de ledjes aan te sturen in het midden
bij de 2 linkse units op deze foto, zit de print dus in de KM teller. daar kan je GEEN km teller insteken van een andere versie, omdat je allereerst uw folie er niet terug op krijgt (de stekker zit voor een dicht stuk plastiek ipv een gleufconnector) en je ook de print ontbreekt. bijkomend heb je ook dat er soms een digitaal klokje in gewerkt zit, en die print bevind zich ook ergens in de tellerunit. dit is eenvoudig op te lossen door die print gewoon in de nieuwe te plakken. bij de 2 rechtse units zit die print en de stekker in de toerenteller verwerkt. ![]() voor zover ik al gevonden heb, zit de print in de km teller als je een unit hebt met een analoge klok (meestal met 2 stekkers) de print zit in de toerenteller als je een toerenteller hebt steken. folie tussen beide is niet te wisselen, toerentellers onderling ook niet, het binnenwerk van een km teller zou eventueel wel over te zetten zijn. ik blijf erbij, t is eenvoudiger om je teller gewoon te fixen. zoveel kan er binnenin echt niet kapot aan gaan. misschien, en ik zeg heel misschien kan je jouw bestaande folie van een 2stekker unit MET toerenteller overzette op een 1stekker unit MET toerenteller. ik denk dat beide folies ver gelijk zijn op dat vlak. het grote verschil zit hem vooral in de units met klok of met toerenteller. daar is de folie helemaal anders. ik heb nog niet geprobeerd zo een folie van 1stekker op een 2stekker over te zetten. ik heb ook geen foto van de tellerunit in mijn auto. dit is een dieselverse met toerenteller met 2 stekkers. aangezien ik een 4tal donors heb gebruikt, is dit goed mogelijk dat er een folie van 2stekkers op een unit is gekomen met origineel 1 stekker |
De teller die ik heb is die van links onder.
Helaas heb ik een bijkomend probleem. Mijn GTD start niet meer! Ik hoor getik van de startmotor maar ronddraaien wilt ie niet. Nu blijkt dat ik een plaatje vergeten heb waar de spanningsregelaar van de teller zit. (dat 3 potige transistor) Heeft dat er iets mee te maken waarom de Golf niet meer aan de gang wil? Vooraleer het begon heb ik zeker 30km afgelegd zonder problemen. Het probleem begon na kortstondig starten, ik moest de Golf verplaatsen en terug uitschakelen. Maar tijdens het starten bleef de startmotor maar draaien.. 2de poging starte die direct. Ben ik een paar uur weg geweest met een maatje met zijn auto, ergens iets gaan eten.. Wou ik terug naar huis gaan vanuit zijn woonplaats, hoorde we alleen maar getik, we hebben toen de GTD geduwd en gestart gekregen op z'n 2de versnelling. Mogelijke oorzaken?? Wanneer de motor draait meet ik 12,5volt op de accu. lichten aan verstralers aan en richtingsaanwijzers aan meet ik 12,1v. Is de startmotor en dynamo defect of zijn al de 3 zaken ook slecht? dynamo,accu,startmotor. Heb er trouwens een video van gemaakt als jullie het aub even willen bekijken. Zelfs met dikke goede startkabels, geen kick. https://www.youtube.com/watch?v=QTQ-Zjcz5b8 |
Is het de startmotor die gewoon per toeval stuk is gegaan, of heb ik iets verkeerds gedaan met de inbouw van de tellerbak?
|
12,5V met draaiende motor is een kapotte dynamo.
een volle accu zit rond de 12,7V, dus als je dynamo wil opladen, moet die al meer dan 12,7V gaan geven. controlleer eerst eens u massakabel van de accu naar de carosserie alsook van carosserie naar motor, en daarna eens de pluskabel van dynamo naar accu en starter controleren. als één van die kabels doorbreekt heb je zelfde effect. heb ik ook eens gehad, snel ff auto gestart en op straat gezet, toen ik die 5min later wou starten om weer op de oprit te zetten, deed die niks meer. massa kabels van koetswerk naar motor was doorgebrand. ff startkabels tussen accu - en het metaal van de motor gezet en de boel starte weer. heb een week rondgereden met zo een startkabel onder de kap. een normaal draaiende motor moet iets van een 14V leveren. als je de lichten dan aanschakeld, mag de spanning NIET MEER dan 0,3V zakken. dat uw accu spanning van 12,5 naar 12,1 zakt is gewoon omdat de accu leegloopt. al eens geprobeerd met een hamer of stuk buis een paar tikken op de starter te geven om te zien of die dan wel weer aanslaat. dit zijn namelijk versleten koolborstels in de starter. een starter heeft 2 functies: de rotor binnenin moet gaan ronddraaien, en de bendix moet het tandwiel naar voor schuiven zodat het op het vliegwiel van je motor ingrijpt. dit laatste gebeurd met een luide tik maar doordat de starter zelf meer bakaal maakt als die ronddraait hoor je die niet. wat je nu dus hoort is de bendix die voorruit springt. |
De starter heb ik net zelf vervangen. Normaal had m'n papa een afspraak geregeld bij een monteur om 6u s'avonds maar zo lang wachten voor dat ''prullleke'' te herstellen had ik geen zin in. Ben er zelf aan begonnen rond de middag en ben een kwartier geleden gestopt omdat alles terug perfect werkt :D
De accu spanning was met defecte startmotor aan de lage kant, maar nu dat de Golf terug start bedraagt het terug 14,0v zonder ingeschakelde verbruikers zoals subwoofer - versterker, verlichting... De defecte starter had al sinds aankoop van de GTD (ondertussen een jaar geleden) al zo'n schurend kabaal. Alvast een videotje dat de Golf terug demareert ;) Was wel even zoeken hoe ik het moest doen, gelukkig heb ik ergens gelezen dat ik een krik onder de carterpan moest zetten. https://www.youtube.com/watch?v=r0_iCPSr1KM |
nu de km teller fixen hé
|
All times are GMT +1. The time now is 17:24. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.