Accu wordt niet opgeladen
Jaja, ik zit met een probleempje wat volgens mij enorm simpel is, maar waar ik weinig verstand van heb :shake: :shake:
De gegevens: Golf 1 uit 1983 met een 16v KR motor Volgens mij is het begonnen nadat ik de startmotor heb vervangen, de accu laadt niet op :confused: Er zit een voltmeter in, als de motor uit staat gaf deze ongeveer 12V aan, en met draaiende motor ongeveer 13,5V. Na het vervangen van de startmotor wordt er bij draaiende motor slechts 11~12V weergegeven. Na een paar keer starten en wat ritjes is de accu dan leeg. Mijn eerste vraag: De crappy voltmeter geeft als de motor uit is al 14V aan, gemeten op de accu, bij de voltmeter zelf en bij de startmotor. Dit kan toch niet kloppen? De accu is gewoon leeg... :D Tweede vraag: Wat moet ik nou eigenlijk meten/controleren om achter het probleem te komen? Van de dynamo naar de startmotor (onderste moer) loopt een vrij dikke rode kabel, tussen deze aansluiting en de massa meet ik 0V in alle gevallen. Alle hulp is welkom, ik woon in Arnhem & het bier staat koud :thumbup: |
Die onderste aansluiting, waar jij nu je dynamo op aangesloten hebt, is je uitgaande aansluiting van je startmotor relais.
Als je je dynamo es op dezelfde klem als de accu zet ben je al een stuk verder denk ik... Wat de humor ook is; als je dynamo nu begint met laden gaat je startmotor draaien...gelukkig is het rondsel dan al terug uit het vliegwiel... Hij zal wel lekker warm worden je startmotor ;) |
Op de 3e foto van je post ben je trouwens je isolatie aan het meten met je meetpen...(zo lijkt het tenminste...)
|
Quote:
Zoiets simpels zou het best eens kunnen zijn. Ik dacht dat ik het had aangesloten zoals het op de vorige startmotor zat, maar het lijkt me wel logisch om dezelfde + te gebruiken. Er zijn verder geen rare geluiden te horen als de motor loopt, dus of de startmotor ronddraait als de motor loopt, geen idee, het klinkt niet zo :redface: Gaan we morgen eens proberen, bedankt voor de tip! Wat denk je trouwens, is mijn multimeter wel betrouwbaar? |
Meer dan je voltmeter binnenin
|
Brandt het laadcontrolelampje als je het contact aanzet? En gaat het uit als de motor loopt?
|
Draad even goed aansluiten en multimeter weggooien ;) EDIT: Recyclen of course :thumbup:
Als het erop aan komt heb je hier niks aan namelijk, dan trek je verkeerde conclusies. Een wijzermeter is vele malen betrouwbaarder dan een digitale van de Aldi... |
Quote:
^^ Dit ff controleren. Brandt het niet en gaat het bv. branden als je in achteruit schakelt (achteruitrijlichten gaan branden) => slechte massa. Even controleren of de massakabel van je alternator nog aan de batterij is aangesloten (loopt langs de starter als ik me niet vergis). |
Iets opgeschoten al?
|
Quote:
Het regende hier pijpestelen, moest ff wachten tot het droog was :D De plus vanaf de dynamo nu op de plus van de startmotor gezet, bij de kabel vanaf de accu. Start nog steeds prima, maar voltage verandert weinig :( Quote:
Nee, het brandt niet als je het contact aanzet. Alleen het olielampje knippert. Het blijft ook uit, ongeacht bijvoorbeeld versnelling in de achteruit zetten Quote:
Dat lijkt dik in orde, de accu staat achterin, massa voorin ligt aan het chassis en achterin ook. Ik meet ook bijna geen voltageverlies tussen voor en achter (0,2V misschien) |
Ik lees hier nog dat het ook het acculampje zelf kan zijn :confused:
Of het blauwe kabeltje is gebroken? ander draadje |
Kan wezen dat je dynamo slecht massa maakt aan het blok, even meter op huis dynamo en blok zetten, dan weet je het. Spanning is niet goed ;)
Maar dat zou wel bizar zijn dat ie dat ineens heeft. |
Dat blauwe kabeltje is wat ik bedoel. Die was bij mij ook over.
|
Zonder blauw kabeltje doet het lampje het niet, maar laadt de accu nog steeds bij...
|
Quote:
In dat andere draadje staat dat de dynamo zonder blauw kabeltje of bij een kapot lampje geen spanning geeft (of sommige wel boven een bepaald toerental). Een of ander magnetisch veld verhaal :confused: :confused: :confused: |
Haha voorbekrachtiging en remanent magnetisme?
Vroegah liep de voorbekrachtiging over het lampje en kwam de dynamo zo na het starten op spanning en bleef ie daarna zichzelf voorzien. Als dat niet aanwezig is komt ie soms via het nog aanwezige magnetisme op spanning, da's dan nie zo leuk voor je gelijkrichter en spanningsregelaar. De Bosch dynamo's van VW hebben allemaal voorbekrachtiging over een weerstandje via geschakeld plus volgens mij. |
Quote:
Geen spanning tussen huis dynamo en motorblok, dus dat is goed. Als ik met contact aan en/of lopende motor meet tussen de massa en de D+ aansluiting op de dynamo (waar dat blauwe draadje op zit) meet ik ook 0V. Kan ik de werking van dit blauwe draadje nabootsen door een testdraadje te leggen van de + op de startmotor naar de D+ op de dynamo? Eerlijk gezegd, toen alles nog wel functioneerde kwam de spanning op de voltmeter ook pas met wat gasgeven op 13,5V :) |
Jep, gaat wel stroom lopen dan dus niet laten zitten... ;)
|
Je bedoelt dat de accu dan leeg loopt?
Nou ja, mooi projectje voor morgen! |
Als je de motor niet start wel :D
|
Quote:
|
Als de spanning eerst al maar 13,5 was zou ik de spanningsregelaar er eens uit trekken en kijken of er nog wat vlees op de koolborstels zit. Het is in principe de spanningsregelaar die stuk kan gaan, voor de rest is een dynamo vrij lomp en gaat niet zo snel stuk. Even schoonmaken en weer terugzetten kan ook weleens werken, het is alleen wel frappant dat het lampje niet brandt als hij niet laadt.
|
Iedere Bosch dynamo na de kever heeft een weerstandje tussen D+ en DF zitten;
Hier nog de voorkrachtiging via het lampje, maar vanaf de facelift dashboards in de mk1 zijn het leds volgens mij... |
Quote:
Die dynamo zit er ook niet meer op, ik heb er een nieuwe opgezet. Alleen wel imitatie :eek: Bij de originele dynamo was een steun op het huis afgebroken :screwy: Om te bepalen of het nou in het blauwe kabeltje/het accu ledje zit ga ik morgenochtend even een tijdelijk kabeltje installeren. Eerst moet de accu even een nachtje aan de oplader... :D |
Quote:
Het acculaadlampje is nu toch een LED? Of bedoel je dat niet, maar juist de aanwezigheid van het weerstandje? |
Vandaag verder gegaan:
Tja, waarom staat er nou geen 12V op het blauwe draad? Het acculaadlampje doet 't niet (en de MFA ook niet, misschien heeft 't er wat mee te maken) Ik had de teller helemaal uitgebouwd, maar daar kan ik eigenlijk niet zoveel mee. |
Ik heb een scirocco van '85, en kwam na het demonteren van kapot instrumentenpaneel erachter dat mijn dynamo niet laad (of laadt??) als de cockpit ontbreekt. Dwz, stond na 25 km met een lege accu. Cockpit erin, geen probleem meer. D+ heeft dus duidelijk wel te maken daarmee. Ik zou proberen terug te meten vanaf waar de spanning ontbreekt!
Veel succes! |
Kassa! Geschakeld plusje aanleggen is de goedkoopste oplossing, je schema ff uitpluizen de
beste. |
Klopt: D+ wordt gevoed via een LED'je (ic. de laadindicator) en een weerstandje op de tellereenheid. Je zult daar overigens nooit 12 Volt meten maar hooguit een paar Volt.
PS.: "even een geschakeld plusje aanleggen" is géén goede oplossing! |
Quote:
Misschien is de teller eenheid kapot, maar ik probeer eerst uit te vogelen of er wel contact is. Op de teller zitten 2 stekkers, een grote en een kleine. Op de grote staat bij 1 contact 'vortschalt' of zoiets, maar de blauwe draad, waarvan ik had aangenomen dat deze naar de dynamo ging, zit daar niet op. Ik had ook geen contact tussen de dynamo D+ en deze stekker. |
Quote:
D2 is inwendig doorverbonden met C2, G5 en A4. C2 en G5 zijn niet aangesloten. Vanaf A4 loopt weer een blauwe draad naar D+ op de dynamo. Moet makkelijk te vinden zijn, deze twee zijn nl. de enige blauwe draden op tellerbak en relaispaneel. NB.: Voor de GTI en de cabrio GLI va. aug. 1982 is A4 veranderd in A16. |
Sow zeg, hoe weet je dat allemaal? Respect :wow: & bedankt :thumbup: :thumbup:
Ik ga er mee aan de slag! |
Quote:
Da's een kwestie van schema lezen. Quote:
Leuk dat je nu ook even de moeite neemt om te reageren, maar de weerstand zit in de spanningsregelaar, als je die ooit in je handen zou hebben gehad zou je dat weten. Je theoretische kennis is op orde kerel ;) |
Quote:
Quote:
PS.: Jij wilde toch een volle + 12 Volt op D+ aansluiten? Kijk even in dit schema en zeg me dan of het al dan niet stukgaat... |
Dat is het probleem als je alles bij elkaar google-ed Erik, de veiligheid zit hem hier niet in het lampje, maar in het weerstandje in de regelaár ;)
Dat komt omdat er geen lampje in het dashboárd zit maar een ledje. Nogmaals het verschil tussen spanning en stroom snap je prima en schema lezen kan je ook, maar let ff op met wat je wel in je handen hebt gehad en wat niet. |
Beste Joram en ErikBaas, jullie hulp is voor mij het bewijs dat het Volksforum een geweldig forum is. Niet alleen wordt door jullie de moeite genomen om snel te reageren, het is inhoudelijk ook bruikbaar. En dan gaat het over een auto van 31 jaar oud!
Natuurlijk zijn er op detailniveau verschillen, maar mijn auto is verre van origineel, aan mij de eer om te kijken of het opgelost kan worden! Nogmaals allebei bedankt, als ik nieuws of vragen heb dan post ik het hier. |
Audi1981: Je slaat de plank alweer helemaal mis, zowel over de techniek als over mij. Maar ik verspil mijn tijd verder niet aan meer jou. Eigenlijk zou ik je willen blokkeren, maar het is beter dat ik mee blijf lezen om je hardnekkig foute adviezen te kunnen corrigeren.
|
Quote:
Graag, we maken allemaal fouten, ik vind het belangrijk dat de vraag beantwoordt wordt. Jij vind het belangrijk dat jij hem beantwoordt, da's een verschil wat jou al eerder naar conflicten geleid heeft zowel met medeforumleden als de moderators. |
Nee, ik hap niet. Niet weer.
|
Een kleine update, doordat de dynamo 1 keer bekrachtigd islevert deze met eventjes boven de 2500 toeren komen ook al 14v na het starten. Dus op het moment doe ik even niks, als er meer tijd is trek ik een nieuw kabeltje
|
All times are GMT +1. The time now is 19:36. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.