Km teller + dagteller tellen niet door bij warm weer
Hallo allemaal,
Het probleem is dat bij warm weer of als de zon een tijd op mijn golf (gti 8v uit 89) heeft gestaan, dat dan de tellers niet meer doorlopen. De km teller en de dagteller blijven beide stil staan. zodra het weer wat kouder word doen ze het weer. Zelf zat ik te denken dat misschien de printplaat uitzet als het warm word en daardoor net geen contact maakt ofzo?.? iemand een idee wat het kan zijn en hoe ik dit het beste op kan lossen. Met de search kreeg ik niks gevonden over een soort gelijk probleem. Hoor graag als iemand een idee heeft. Alvast bedankt. Groet, Nels |
Ik heb bijna hetzelfde gehad, maar had niets te maken met zonlicht, je tellers zijn gewoon aan vervanging toe.
Soms telde de teller een 500-1000km niet meer mee, en dan op een gegeven moment telt hij weer normaal voor een tijdje. Normaal hoort een VDO een autoleven mee te gaan, mijn teller is begonnen falen op 287.000km, normaal zit ik al over de 3 ton, nu staat em nog op 291.xxxkm. |
Dankje voor je reactie. Dat het met temperatuur te maken heeft weet ik vrijwel zeker. Dit omdat hij vorige zomer dit probleem ook al had en heel de herfst en winter het gewoon heeft gedaan. Nu alleen op warme dagen met veel zon telt hij niet meer. Zou het niet iets anders kunnen zijn? Een teller met 130k erop zal toch niet al helemaal versleten zijn?
|
tandwieltje slipt op het asje.
zelfde gehad in mijn auto. eerste 5km telde die, daarna stopte de teller ermee terwijl de snelheidsaanduiding het wel deed. als je de teller eruit pakt, je houd de achterkant tegen, zal je zien dat er bovenaan aan de getalletjes een wit plastiek tandwiel zit die je gewoon met de vinger kan doordraaien. ik heb die eraf geschoven, boel afgekuisd (vet), drupje secondelijm erop en tandwiel snel terug geplaatst. teller doet het al bijna 70 000km weer perfect. door de warmte zet de plastiek iets uit waardoor de wrijving van asje-tandwiel kleiner is dan de wrijving om de getalletjes door te draaien, en dan stopt de boel ermee. beetje tikken op het glas kan u teller een paar km weer laten doordraaien (springt dan voorbij het punt van hoge wrijving op de getalletjes). de mijne faalde op 361 000km en vond het raar dat de km stand het jaar ervoor ook zoiets was (terwijl de jaren daarvoor er altijd vlot 10-15k bijkwam bij de vorige eigenaar). sta nu op 439 000km |
Zo'n teller werkt als ik het goed heb nog met tandwieltjes. Zeg maar als dat meer zo is, maar volgens mij wel, werkt hetzelfde als bij een golf 1. Dat zijn plastieken tandwieltjes op een stalen asje. Bij de oude modellen breekt het kunststof geregeld waardoor hij los over de as draait. De as draait dan dus niet meer mee en de km-stand blijft staan. Blijkbaar wordt het in jouw golf zo warm dat het tandwieltje wat uitzet en daarmee ook over de as schuift. Je zou dat kunnen oplossen door de teller uiteen te nemen en er wat lijm o.i.d. tussen te doen...
|
ow, haha, op hetzelfde moment gepost, nu, het probleem lijkt me dan duidelijk? :tongue:
|
Heel erg bedankt voor jullie reacties. Dat klinkt me vrij logisch dat dat het dan moet zijn. Zal binnenkort als ik een vrije dag heb er eens naar gaan kijken. Heb de tellerbak er nog nooit uit gehad, is dit heel moeilijk? of wijst het zichzelf? de schroeven weet ik wel te vinden achter de knoppen enzo. Maar is de kans groot dat ik iets kapot maak of beschadig aan de tellerbak oid? Tips zijn welkom.
Groet, Nels |
Ik heb het probleem dat ze uberhaupt niet tellen behalve als ik mijn auto met hogedruk grondig heb schoongemaakt, en wanneer die weer droog is werkt die weer niet meer...
Ik denk oxidatie op de aansluitingspunten maar heb zelf geen zin en tijd om in zoiets te steken op dit moment aangezien de aanslutingspunten moeilijk bereikbaar zijn... |
tellertje demonteren is geen moeite. Wel even in de gaten houden welke schroef waaruit komt, zijn niet allemaal gelijk. En vooral, als je alles weer vast zet, zachtjes aandraaien, hoeft niet vast, dan springen de stukken plastic rond je oren.
|
Oké dankje. Gaan we dat proberen. Combineer het dan meteen met de lampjes in de tellerunit vervangen.
|
Zeker doen ja, kosten geen drol. Wel meteen allemaal doen, want meestal gaan de anderen ook snel als je de een hebt vervangen.
|
Was ik ook van plan. Hoeveel zitten er in totaal in? Zeker 2 aan de bovenkant. Nog ergens meer?
|
Ik neem aan dat je een digitaal klokje hebt, daar zit er ook een achter. Dat zijn alle drie volgens mij. Ik geloof niet dat er nog meer in zitten.
|
Oké tnx
|
opletten met de km-teller kabel. die truck moet je weten om los te krijgen. ga er niet met een schroevendraaier aan prullen of de connector springt dan stuk.
ik heb al mijn lampjes vervangen door witte ledjes, hoef ik ze noooooit meer te vervangen :D . is eens wat anders dan die zwakke groene schijn. Quote:
blijf je snelheidsaanduiding wel werken? misschien de kabel die wat dieper in het dashboard gedrukt wordt als je onder de motorkap spuit met hogedruk? anders zelfde probleem als hierboven, maar door de hoge luchtvochtigheid dat het tandwieltje dan ff niet doorslipt en weer telt. Quote:
voor het inschroeven, ff de schroef induwen, en met de schroevendraaier LOSDRAAIEN. je zal de vijs dan in het plastiek ineens dieper voelen springen (zit je op de schroefdraad) en dan voorzichting indraaien. doe je dit niet, zal je telkens opnieuw in de plastiek nieuwe schroefdraad trekken tot de vijs ineens zot draait |
BIj mijn tellerbakje van mijn golf 2 (248.000 staat erop) telde hij ook de km niet bij. (snelheidsmeter werkt wel) Dus ik had pas geleden de tellerplaat erafgehaald en als ik los aan bijvoorbeeld de onderste (dagteller) getallen draai, draait hij boven bij.
Hoe haal ik in godsnaam de tellers zelf los van de bak zodat ik de achterkant kan bekijken, ik heb het ideee dat ik iets fout doe (de 4 schroefjes waar de tellerunit zelf mee vast zit heb ik los gedraait maar nog zit hij vast) :screwy: Het lijkt me niet dat ik zo dat tandwiel kan lijmen ook, met alleen de tellerplaat zelf gedemonteerd en dus kijkend op de tellers zelf...., ik zie de tandwielen zitten maar het lijkt me dat dat hele gebeuren er ook uit moet. |
die witte ledjes zien er ook goed uit. maar de lampjes zijn toch gewoon wit (die er standaard in zitten) en er zit een groen glaasje voor?? of heb ik het fout en zijn de lampjes groen?
en wat is de truc dan om de km kabel los te krijgen zonder de connector te slopen? :P |
Alvast een handige video die ik op youtube heb kunnen vinden
Leerzaam :D http://www.youtube.com/watch?v=flb9-13ASuo |
km tellerkabel is een trukje, je moet een plastiekje schuin induwen en dan schuift die er zo vanaf.
voor de teller te demonteren moet de folie volledig los, ik denk dan het centrale deeltje afschroeven en dan kunnen de vijzen aan de achterkant er allemaal af om de teller uit de bak te kunnen halen. dan de tellerplaat afschroeven en dacht dat er nog een stuk of 2 zaten om de mechaniek eruit te krijgen. je kan ook gewoon de teller verwisselen als km stand niet boeit. ik heb mij al voorzien voor de toekomst ook :D |
Dankje wel, handig filmpje ook. km stand vind ik persoonlijk wel belangrijk dat die klopt, anders zou ik er ook beter een andere teller in kunnen hangen.
|
Nou heb ik alles eruit en de teller open liggen maar om bij de draai deeltjes te komen zit de snelheids meter plaat in de weg. Ik durf niet al te hard aan de wijzer te trekken. Is er een manier om die eraf te krijgen en het niet te mollen?
|
Neenee, je moet langs de zijkant zien, niet de voorkant! Even goed kijken, zit waarschijnlijk wel een printplaatje voor, maar dat klikt er zo uit.
|
Als ik langs de zijkant kijk zie ik een zwart tandwieltje dat tegen de witte van de dagteller aanzit. Of is dat niet de veroorzaker?
|
Yep, daar moet je zijn! Zit ook een wortelwieltje tegenaan ergens.
|
Die zit bij mij aan de andere kant. Groen tandwieltje op een witte en die witte gaat weer naar een oranje "wortel" wieltje. Ik zie eigenlijk niet waar het probleem nou zit.
|
Nu moet je met de hand even de asjes draaien. (wel eerste iets verhitten natuurlijk, anders weet je nog niks) Ergens zal hij doordraaien, waarschijnlijk bij het wormwieltje.
|
gewone 2vorken onder de tellernaald steken en omhoog trekken. ik kon het me veroorloven, had tellers genoeg moest ik die slopen. t vraagt wel wat trekkracht, zit ook al 30jaar goed vast hé
|
Zo als ik het zie draait alles heb wel overtollig smeer ertussen uitgehaald. Denk dat ik het hierbij laat, heb maar 1 teller en die laat ik ook graag heel. Ben bang als ik ergens iets van lijm tussen ga stoppen het nooit meer zal werken. Hopelijk zal het schoonmaken genoeg zijn.heel erg bedankt voor je hulp iig.
|
Het schoonmaken heeft niet geholpen helaas. Gister avond toen het koel was telde hij. Maar helaas vanmiddag toen de zon er op had gestaan niet meer.
|
Helaas. Mocht je er interesse in hebben, ik heb nog wel een goedkoop tellertje liggen, kun je een keer oefenen. ;)
|
Een vriend van me heeft ook nog een teller liggen, zit te denken om die er maar in te zetten als laatste oplossing.
|
Je kunt de km-stand ook heel gemakkelijk aanpassen. Dan is er niks aan de hand toch? Is dat asje boven de cijfers van de stand. De borging eraf knijpen, asje eruit schuiven , met de hand de cijfers op de juiste plaats draaien en het geheel weer in elkaar. Wel goed opletten dat je een cijfer niet scheef terug zet, dat is zo lelijk...
|
Ja klopt tnx voor de tip. Moet alleen FF kijken of het mfa gedeelte makkelijk over gezet kan worden. Want dat heeft de andere klok niet.
|
Nee, dat gaat niet lukken, je teller heeft dan niet de tekst rond het schermpje. Je zou dan alleen de km-teller kunnen uitwisselen, maar dan moet je erop letten dat hij tot dezelfde kms loopt (meestal 220) en dat ze van hetzelfde merk zijn. Motometer en VDO kun je uitwisselen, maar dat kan storingen geven en het ziet er gewoon sullig uit, twee merken in een unit.
EDIT: dit heb ik nog liggen: |
pruts maar open hoor, andere tellers kan je nog steken, aanbiedingen genoeg al.
en ook vind je ze nog makkelijk 2dehands op het internet. ik heb een teller liggen met 9000km erop, eentje met 163000 erop, eentje met 180000 en eentje met 350000. geen idee welke allemaal nog werken. veel kan er niet aan zijn buiten een slippend tandwiel. en ik weet hoe dat te fixen :D je moet er gewoon aan beginnen, t is absoluut zo moeilijk niet. de mijne loopt al meer dan 4jaar weer goed. |
Ik heb gister best lang geprutst en alles los en open gehad wat kon. Het liefst zou ik hem maken maar heb geen idee welk deeltje ik dan zou moeten lijmen. Alles draaide gewoon. Heb hem nou weer in de auto zitten omdat ik die vandaag nodig had. Heb je toevallig een foto van het deeltje dat je gelijmd hebt? Dat zou heel erg helpen.
|
Die je daar op de foto hebt heb ik er trouwens ook in zitten van vdo. Nr. 191 919 033 FN, 191 919 059 E die twee nrs stonden achterop de unit.
|
Nou ja, kijk maar. Doen wat je zelf het beste lijkt, blijft jouw auto. We horen het wel weer. ;)
|
allé, snel ff 2 tellers open gegooid:
als je een latere golf teller hebt, dan heb je zoiets steken. het groene tandwiel is 'meestal' de oorzaak van het niet tellen. dat tandwieltje durft er zelf af te schuiven. dit is ook wat de garage me vertelde toen ik zei dat men teller niet telde het probleem dat ik had: dat tandwiel zat muurvast en kreeg ik er zelf niet af om te lijmen. had ook ergens een foto gevonden op internet van dit probleem, en mijn teller leek hier TOTAAL NIET op. dus nu een oudere VDO teller unit: ik had er dus zo eentje, met zo een grote printplaat rond daar zit dus aan de rode pijl ook zo een tandwieltje, maar deze keer een donkergroen. en deze komen echt niet los. probleem zit hem aan de andere kant daar. daar zit namelijk een metaal tandwiel die ook op deze as zit en daar de tellerschijfjes aandrijft. ik kon het groene tandwiel links tegenhouden, en rechts gewoon aan het grijze metaal draaien. dit is KUT om te repareren :D ter info: de teller hier op tafel die ik open had gedaan om fotos te nemen, slipt daar ook door. vermoedelijk moet hier een bepaalde slip op zitten. als ik het mij goed herinner heb ik dat tandwiel als volgt gelijmt: als eerste haal je de mechaniek maar helemaal uit elkaar. dan neem je een kleine schroevendraaier en duw je die as eruit (richting het groene tandwiel), net genoeg tot je dat metaal wiel eruit krijgt. asje proper maken, tandwiel proper maken en dan deed ik een HEEEEEEEEEEL KLEIN beetje lijm in het tandwiel, ff op zijn plaats houden en snel het asje er weer indrukken. en dan ONMIDDELIJK aan het asje draaien zodat deze zich niet vastlijmt in de plastiek. ik had voor u gehoopt dat het linkse groene loszat, maar aangezien hij nog niet telt, zal je het andere hebben |
Echt super bedankt voor je uitgebreide uitleg met foto's. Leuk dat er mensen zijn die andere willen en kunnen helpen op zon forum. Mijn klok is inderdaad de gene op de tweede foto. Dat asje heb ik ook zien zitten, donker groene en die ijzeren ook. Balen dat het bij mij dan net de lastigere is. Als ik weer een dag vrij heb ga ik er weer mee aan de slag. Met jou uitleg moet dat wel lukken denk ik. Denk dat je veel mensen hier mee helpt, met deze uitleg. Super!
|
All times are GMT +1. The time now is 10:50. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.