Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK II (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Golf 2 1992 subframe vervangen spoed (APK)! (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=124236)

Function 20-02-2014 13:51

Golf 2 1992 subframe vervangen spoed (APK)!
 
Kom net van de APK terug en de Golf mobiel (Golf 2 1.3 Function Cl 1991 NZ)is afgekeurd op een roest gat in het voorste subframe.
Deze moet worden vervangen door een sloop exemplaar.
Ik wil eerst zelf proberen om de bouten van het subframe gangbaar te maken. En dan kijken hoever ik kom.

Hiervoor ben ik op zoek naar een handleiding met tekening of foto's.
Weet iemand waar ik die online kan vinden?

Wat is de prijs voor een tweede hands subframe?

Wat zou het moeten kosten om het te laten doen?

Verder zijn adviezen en tips zeer welkom.

Johan1982MK1 20-02-2014 14:06

bouten gangbaar maken wordt lastig. dan zul je luikjes moeten zagen in de bodem onder je matten.

Prijzen varieren.. nieuw bij Boelm +-140 euro geloof ik.
Als je het zelf doet ff een takeltje op je voorschermen zetten zodat je motor en bak daar aan kunnen hangen als t frame eronder weg is.

Voor de rest is het gewoon bouten losdraaien en soms knappen ze of draaien door maar dat merk je pas als je eraan toe bent.

The Skinnmeister 20-02-2014 15:10

Misschien een beetje WD40 er op spuiten en een nachtje laten inwerken. Dan gewoon losdraaien.

tim_j 20-02-2014 15:17

klap met de moker op de boutkop.
daarna, met BELEID de bout los draaien met een lange hefboom.

OakgreenVR6 20-02-2014 15:26

Precies, eerst even laten schrikken.

Online kun je sowieso wel een Bentley of Heynes handleiding vinden.
Edit: heb de Heynes' nog op m'n pc staan. Als je je mailadres aan me doorgeeft stuur ik 'm door. Chapter 10 moet je hebben. ;)

wubbe jan 20-02-2014 15:54

IK HEB NOG WEL EEN SUBFRAME MAG JE VOOR 35 EURO OPHALEN


WUBBEKIEL@GMAIL.COM

Function 20-02-2014 17:05

Bedankt voor de snelle reacties :thumbup:

Motor aan balk ophangen en ondersteunen met stukken balk.

Bouten een nacht met kruipolie laten inwerken en laten schrikken.

De draagarmen aan het subframe laten zitten bij het verwijderen?

Welke bouten moeten los?

In de Haynes staat alleen maar een tekening van het subframe. Niet hoe die aan de motor is bevestigd of een procedure voor het loshalen.
Eikengroen, bedankt voor het aanwijzen waar het is te vinden :thumbup:
(Wat een ellende is die inhoudsopgave)

@WubbeJAn: Musselkanaal is te ver voor mij. Maar als je in de buurt van Deventer moet zijn ben ik geïnteresseerd.

tim_j 20-02-2014 22:33

met de draagarmen erop is wel het makelijkst loshalen.
Haal dan de fuseekogelpen uit het fusee.

je hangt de motor op aan de beugels bij het kleppendeksel, draait de achterste motorsteun los en de achterste baksteun.

Draait de 4x bout/moer van het stuurhuis los.
Daarna na de voorbereiding de subframebouten los draaien.
dan is die los.
armen overzetten op het nieuwe subframe, voorste draagarmbouten handvast.
subframe terug duwen, bouten stuurhuis door de gaten, motor op de steunen en subframe terug bouten. subframe bouten 130nm. stuurhuis stevig vast.
motorsteunen stevig vast.
dan ben je er voor zover dacht ik wel, eenmaal met de wielen op de grond de voorste draagarmbouten op 110 nm aandraaien. of, de krik onder de fuseekogel zetten en opkrikken. en dan vastdraaien. Zo simuleer je dat ie op zijn wielen staat.
succes.

da_vwfreak 20-02-2014 23:02

Heb eventueel ook nog wel een subframe voor je liggen, 40 euro, omg van Hoogeveen :thumbup:

road runner 21-02-2014 07:28

Las er gewoon een plaatje op. Is hij weer volledig APK waardig.

Je hebt geen turbo onder de kap dus is lassen stevig genoeg

jellehier 21-02-2014 08:16

Volgens mij mag je niet lassen aan je subframe (of zijn dat oude regels?)



En er was een reactie over luikjes zagen? Er zitten al gaten in de carrosserie boven de bouten van het subframe

Johan1982MK1 21-02-2014 10:18

Quote:
Originally Posted by jellehier

En er was een reactie over luikjes zagen? Er zitten al gaten in de carrosserie boven de bouten van het subframe



Als je achterstre bou van de draagarm breekt dan moet je toch echt een luikje zagen thv je pedalen om bij de moer te komen.

Lassen aan een subframe mag gewoon.
Als t een klein stukje is kan je m dichtlassen en anders vervangen.

Function 21-02-2014 13:19

Tim_j bedankt voor de uitgebreide uitleg.

da_vwfreak: ga eerst rondje sloop doen. Dan kan ik ook even oefenen met losmaken.

Het gat zit op de hoek is redelijk groot. Als dat schoon gemaakt en gelast moet worden dan moet het subframe er ook af.

Is het mogelijk met betrekking tot de blinde subframe moeren om gaatjes te boren in de balk of carrosserie om de moeren met kruipolie in te spuiten?

Wouter42 21-02-2014 15:11

Bedoel je met het voorste subframe de balk of waar de draagarmen aan zitten?

Function 21-02-2014 18:26

Ik bedoel het subframe waar de draagarmen aan zitten.

10 van de 15 bouten zijn los (waaronder de 3 boutjes van de fuseekogelverbinding)

Wat is de beste manier om de motorsteun los te maken? De centrale bout door het rubber? Of de boutjes op het subframe?

Waar zit de achterste baksteun? Die snap ik niet.

Function 21-02-2014 18:41

Krijg net een zeer mooie aanbieding van GTI subframe.

Past deze gegarandeerd onder een 1.3 uit '92?

Wouter42 21-02-2014 20:05

Betreft overigens dit subframe, zonder draagarmen en stabi:



road runner 21-02-2014 22:03

Quote:
Originally Posted by jellehier
Volgens mij mag je niet lassen aan je subframe (of zijn dat oude regels?)


Was voorheen inderdaad niet toegestaan maar nu wel. Heb er al diverse gelast maar als ze echt van alle kanten krokant zijn is vervangen de enige oplossing

caddymk1 22-02-2014 11:27

ik heb nog wel diverse subframes liggen

Function 24-02-2014 22:15

even een update.

Alle bouten zijn los (de bout van de versnellingsbaksteun is afgebroken), behalve de fusee kogels.

De drie boutjes op de draagarmen zijn wel los. Moet de fuseekogel bout ook los?
De bout hiervan zitten helemaal vast.
Zijn er andere mogelijkheden dan WD-40 en beuken?


Past een GTI subframe onder een Golf 2 1.3 '92?

tim_j 24-02-2014 22:44

Als de 3 fuseekogelboutjes los zijn kan je ze uit de draagarm schuiven. En dan ligt de boel ook los.

Ja past.

Function 03-03-2014 23:38

Het subframe is vervangen.
Wat een klus was dat.

Werkwijze voor golf 1.3 NZ 1992:
- Zet auto op de bokjes en haal de wielen eraf. Voor de veiligheid de twee wielen op elkaar onder de voorkant van de auto en opvullen met een balkje.

- probeer eerst alle bouten draaibaar te maken.
Goed inspuiten met WD40 en/of kruipolie. Laten schrikken dmv een flinke mep met de hamer.

- Balk boven de twee motorophangogen en twee spanbanden met draaibare spanners. Zet er spanning op.
- Drie boutjes (13) onder de draagarmen bij de fuseekogel losdraaien. Markeer de posities van de boutjes aan de onderkant, anders is er kans op opnieuw uitlijnen.
Wrik de fuseekogelplaat uit de draagarmen.
Dit gaat erg moeilijk.
- Drie bouten uit de rechter motorsteun. Dopsleutel 13 met verlengde hefboom. De verlenging kun je achter de motor net iets bewegen.
- Linker versnellingsbaksteun. Twee boutjes (13) op het dekseltje van het subframe of de bout 17 (?) die van bovenaf in de steun gaat.
De voorste van de twee boutje op het dekseltje gaat gemakkelijk. De achterste was net onbereikbaar voor een dop/ring/steeksleutel. Door het gepruts bijna te ver afgesleten.
De bout die van bovenaf in de steun gaat kan je ook moeilijk bij. Kvs-expansie vat weghalen om er beter bij te kunnen. Bij gebrek aan lange dop verlenger geprobeerd om met lange hefboom (weer achter de motor) en wiggen de bout los te krijgen.
Uiteindelijk brak de kop van de bout af. Onder de kop van de bout zat een open borg ring!
De motorsteun zat nog steeds met de afgebroken bout vastgeroest aan de versnellingsbakverbinding.
Pas na het subframe verder (zie volgende punten) los te maken kon het subframe iets kantelen. Het achterste boutje van de versnellingsbaksteun-deksel is dan met een dop los te maken. Het subframe is er dan onder weg te halen.
De losse versnellingsbaksteun zat nog steeds vast in de versnellingsbak verbinding.
De versnellingsbak verbinding, twee bouten, (met vast geroeste steun)er af gehaald.
Toen was de versnellingsbaksteun met de afgebroken bout er eindelijk uit te slaan.
- Stuurinrichting losmaken. Vier bouten (13)
- Subframe losmaken. Vier bouten. Laten schrikken dmv klap met de hamer en goed inspuiten met WD40. Gebruik een lange hefboom op de dopsleutel.
- Subframe met krikken laten zakken.

- Draagarmen van het verrotte subframe afgehaald. Horizontale bouten van de voorkant rubbers losgemaakt (lange hefboom).
Montage/centreer busjes of hulsjes uit de achterste rubbers slaan. Deze gingen helemaal stuk.
Toen waren de draagarmen los.
- Draagarmen in de vervangende subframe zetten. Horizontale bouten van de voorkant rubbers hand vast.
- Hulsjes voor de achterste rubbers gemaakt (17mm buiten diameter en 16mm binnen diameter). Deze hulsjes waren lokaal los niet te koop.

- Subframe inbouwen zie boven
- De horizontale bouten van voorste rubbers van de draagarmen aandraaien:
Krik onder het uiteinde van de draagarm en opkrikken tot het bokje net vrij is. Dan aandraaien met lange hefboom op de dop.
- De bouten van de stuurinrichting niet te strak want dan breken ze. Gebroken bout vervangen door bout uit oude subframe. De bout wordt door een kraagje onder de kop van de bout op z'n plek gehouden. Die is door het subframe heen te slaan.

- Een subframe met contra gewicht(?) past niet onder een 1.3.
Het het contragewicht komt tegen de uitlaat. Waardoor het subframe niet past.
En als het contragewicht eraf is komt de linker houder van het gewicht tegen de uitlaat.
Moest het subframe er weer af halen om het gewicht er af te halen. Bij het herplaatsen kwam de linker houder tegen de uitlaat. Onder de auto de zaag erin gezet.

Kosten:
Subframe €10,- (bedankt wouter42)
Vervoer €10,- (bedankt wouter42)

Besparing:
Kosten uitbesteden minimaal 200,- bij complicaties meer.
€250,- minus €20,- = €230,-

Tijd: 8 dagen


frustratie level: hoog
Leercurve: hoog
voldoening: zeer hoog

tim_j 04-03-2014 09:19

Haha goed bezig! :D

Johan1982MK1 04-03-2014 09:34

Goed bezig idd :D :thumbup:
Maar dan heb je zeker nog nooit een nieuwere auto gedaan :D
Tegenwoordig zijn de Subframes van Aluminium of gedeeltelijk aluminium.
Das pas kut :D
Polo's en sommige Skoda's hebben ook gedeeltelijke alu ophanging. mooi klaar mee als je een draagarm of rubber wil vervangen. draait vaak door of stuk omdat t aluminium vreet op de stalen bout zegmaar. :D

Wouter42 04-03-2014 09:42

Mooi dat je het voor elkaar hebt! Fijn dat ik je kon helpen. :thumbup:


All times are GMT +1. The time now is 16:26.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.