Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Luchtgekoelde projecten (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=34)
-   -   Gijs's Kever 1200 1963 project (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=12397)

Gijs 31-07-2005 10:50

Gijs's Kever 1200 1963 project
 
Eindelijk dan een project pagina over mijn 1963'er Kever :D

Hier is te lezen hoe ik aan deze auto kom. Tis allemaal nogal snel gegaan, donderdag terug van vakantie, vrijdag wezen kijken, zaterdag gekocht... :eek:

Maargoed, ik ben er super blij mee en er zijn een hoop mensen al komen kijken waar ik aan begonnen ben :p. Goed, genoeg gelul, meer info etc :D

Geschiedenis
De geschiedenis van deze Kever is ook wel leuk om te weten.
De Kever is nieuw gekocht door een boer uit Zeeland, op 11/09/1963. De auto heeft tot 1975 gereden, is daarna in een boerenschuur beland (bij dezelfde eigenaar). Ik ben dus de 2e eigenaar :D De Kever heeft droog gestaan, en heef dus op zich niet veel laswerk (voor mij genoeg, want het wordt de eerste keer dat ik ga lassen...)
Heel de auto is origineel en compleet; gereedschapsetje, krik, sleutels, anwb boekjes etc etc.

Het plan
Het plan is om de auto compleet eruit te halen, en ik denk zelfs dat de carroserie van het chassies (is dat goed geschreven :p) te halen omdat het dan allemaal beter te lassen is.
Ik zit nog te overwegen om de auto te laten zand/glas-stralen, of gewoon met een staalborstel te bewerken.
Het is de bedoeling om de auto te laten spuiten in een of de originele kleur. Verder moet al het chroom opnieuw verchroomt worden, of op beursen en vw-leden redelijk goede bumpers zien te vinden en op te poetsen.

Het electrische circuit is 6volt. Ik zit nog te twijfelen om dit om te bouwen naar 12volt, maar dan is het niet meer origineel. Er komt toch geen radio in, tenzij ik een originele kan vinden.

Vorderingen
Nadat de auto dinsdag is gebracht, ben ik donderdagavond begonnen met het eraf halen van Zeeuws klei dat om en rond de wielophanging zat.
De volgende dag ben ik samen met een vriend begonnen de achterspatborden, bumpers, koplampen etc. te demonteren. Nu is ook goed te zien hoeveel het plaatwerk is aangetast door roest.

Website
Op www.sjig.nl/kever staan alle foto's die ik van de Kever heb die voor jullie interesant zijn (denk ik ;))

Hier op volksforum maar een paar foto's geupload:















Binnenkort weer een update :cool:

Mzzl
Gijs
www.sjig.nl/kever ;)

Jurgen Santana 31-07-2005 11:13

Quote:
Originally Posted by Go0s-Golf
Het plan
Het plan is om de auto compleet eruit te halen, en ik denk zelfs dat de carroserie van het chassies (is dat goed geschreven :p) te halen omdat het dan allemaal beter te lassen is.
Ik zit nog te overwegen om de auto te laten zand/glas-stralen, of gewoon met een staalborstel te bewerken.
Het is de bedoeling om de auto te laten spuiten in een of de originele kleur. Verder moet al het chroom opnieuw verchroomt worden, of op beursen en vw-leden redelijk goede bumpers zien te vinden en op te poetsen.

Het electrische circuit is 6volt. Ik zit nog te twijfelen om dit om te bouwen naar 12volt, maar dan is het niet meer origineel. Er komt toch geen radio in, tenzij ik een originele kan vinden.


Vergis je niet! Een 63-er Kever is heel wat anders dan een Golf 2. Hier zal een boel tijd en geld in gaan zitten. Ik zou eerst een ruime berekening van de kosten maken voor ik ging demonteren. Eerst sparen dan opknappen. Sommigen komen er pas later achter dat het allemaal erg veel werk is en erg veel geld kost. En soms betekent dat gelijk het einde van de auto. En dat zou wel zonde zijn.

Veel succes in ieder geval! :)

evilnyntje 31-07-2005 11:17

Suc6 met lassen!

Gijs 31-07-2005 11:17

Daar heb ik al veel over na gedacht, samen met m'n pa. Ik ben al een tijd aan het sparen, en ik weet dat stralen, spuiten en verchromen niet goedkoop zal zijn. Ook moeten er rondom nieuwe banden, remmen reviseren etc etc. Het is ook niet in de planning dat de auto over 6maanden tip top in orde is.
Ik denk dat het ongeveer tegen de 2500/3000 euro gaat kosten (inclusief auto) en dat volgende zomer misschien de auto zal rijden, en dan naar de spuiter zal gaan.

Over het lassen gesproken, ziet de plek er heel slecht uit, of kan het nog slechter? :p Heb gisteren namelijk zitten krijgen, maar d'r zijn zeker geen inzetstukken te verkrijgen? Dus dat wordt zelf een stuk metaal in model slaan denk ik.... Hoe doen jullie dat?

René 31-07-2005 11:22

heb net ff je foto`s bekeken!
leuk ding man!

niet over nagedacht om `m als rat te houden? hoef je `m alleen maar een beetje te lassen en verlagen :rolleyes:

stukkie goedkoper ;)
maar zo`n complete resto is natuurlijk ook super!!

succes ermee!

Jurgen Santana 31-07-2005 11:28

Ik denk dat dat bedrag een beetje aan de lage kant is als je echt een goede Kever wilt neerzetten.

G.I._BOB 31-07-2005 11:42

Leuke kevah man goed bezig zo ben benieuwt naar het resultaat.

evilnyntje 31-07-2005 13:55

Quote:
Originally Posted by Jurgen Santana
Ik denk dat dat bedrag een beetje aan de lage kant is als je echt een goede Kever wilt neerzetten.

True, zeker met redelijk wat laswerk en spuiten, tenzij je alles zelf kan lassen uiteraard.

Gijs 31-07-2005 14:21

Ik kan van iemand een las apparaat lenen, en m'n pa kan lassen. Is wel wat langer geleden, maar we zullen wel ff oefenen ;)

Het voorbewerken van de kever voor de spuiter doe ik zelf (tenminste, poging tot :p) Schuren, plamuren en gronden ga ik denk ik zelf doen.

/edit, volgens mij stonden er toen straks meer berichten, zijn die misschien verwijderd door mods? :) niet dat ik dat erg vind, maar het viel me op.

Marcski 31-07-2005 14:42

nee, hoor, er is niks verwijderd

martin 31-07-2005 15:21

Hij heeft sproeten.
Leuk ding hoor.
Ik zou de kever Ratlook houden.
Juist omdat hij van origine zo er uit ziet.
Wel het nodige aanpakken, maar de buitenkant zo laten.

grtzz Martin

Volkswagenaar 31-07-2005 15:58

Super, veel plezier en succes ermee.
Ik wil ooit ook een luchtgekoelde VW rijden, maar dat gaat het voorlopig niet worden.

Leuk ding!

frank77 31-07-2005 16:51

Cool man,

Ik zou hem Ratlook houden.

verlagen en gaan.

Gijs 31-07-2005 19:50

Ratl00k of niet, eerst gaat ie uit elkaar en wordt ie gelast :) We zien dan wel weer verder.

Heb ook zitten denken om zelf een cabine te maken met afzuiging en daar de auto in de stralen en in de grondlak te zetten. Als de grondlak goed gaat, misschien zelf een poging doen om te spuiten :) Heb al vaker gespoten (een Citroen 2CV, eend) en is niet zo slecht gegaan, maar het kon beter. Kwam mede doordat er weinig tijd was en het snel gedaan moest worden. Dus de complete eend is toen in een avond gespoten.

Ook heb ik 4 weken terug de achterkant van m'n golf opnieuw gespoten; de strook waar de VW en Golf logos op zitten. Dat is perfect geworden! Is met een spuitbus gedaan welliswaar, maar wel met een temperatuur van 35 graden vol in de zon. Was na 5 min stofdroog, en na 15 min met commandant opgepoest. Het enige verschil is dat de kleur weer vers is zeg maar ;)

Maargoed, sommige verklaren me misschien voor gek, maar ik hou het wel in m'n achterhoofd om zelf te spuiten. Blijf namelijk nog steeds student de komende 5 jaar =)

René 31-07-2005 19:55

ik verklaar je niet voor gek hoor, integendeel! ik vind het een strak plan!
scheelt een heleboel geld

Gijs 31-07-2005 23:04

Denk ook dat het wel geld scheelt :) En het is weer een ervaring rijker :rolleyes:

Tevens hier weer een update. Vandaag met Ivo weer wat gesleutelt. Voorspatborden eraf gehaald, en nog meer meuk en klei eraf gebikt. De treeplank aan de rechterkant gaat er van de week af, de kop van 1 bout is dol :mad: Maar dat komt goed.




Druk bezig ;)



Veel zand/klei



Toen er de grootste stukken onderuit waren ontstond dit:



Einde van de dag:



Morgen misschien nog wat kleine dingen doen. Op m'n site kun je meer foto's vinden van vandaag.

Dat was het weer :rolleyes:

Volkswagenaar 31-07-2005 23:38

goed bezig!
is alles nog een beetje hard, of valt dat tegen?

Gijs 31-07-2005 23:44

Het laswerk valt op zich mee, maar voor m'n eerste project vind ik het wel genoeg ;)

Linker wielkast achteraan



Linker wielkast vooraan



Dit zijn wel de 2 ergste plekken. Aan de rechterzijde zit op die plekken ook roest, maar iets minder. Verder zit er linksvoor onder de voorruit een plek, en aan de rechterkant bij het schuifdak net achter de ophanging voor de zonneklep. :)

Kga nu slapen, morgen genoeg te doen ;)

Split52 31-07-2005 23:56

Erg goede kever dit zeg!!!!

Leuke luxe bak zo met schuifdak. Benzinetank is ook een aparte! zie je zelden zo!

Gijs 01-08-2005 15:21

Quote:
Originally Posted by Split52
Erg goede kever dit zeg!!!!

Leuke luxe bak zo met schuifdak. Benzinetank is ook een aparte! zie je zelden zo!


Wat is er zo apart aan die benzine tank dan? :)

aircooled 02-08-2005 12:17

:p top ding Gijs!mooie originele staat.
maar hij moet wel met de bek op straat natuurlijk he!
en volgens mij heb je er ook niet al te veel voor betaald!hahahaa.
maar het woord eend spuiten wil ik hier niet horen hoor!bah bah,die horen in het water! :D
cheers martijn

Gijs 03-08-2005 20:12

Haha, sorry; 2CV :p
Zit ook te denken aan verlagen, maar dat is nog niet m'n eerste prioriteit :)

Bij het lassen zit ik te denken om de hoeken van een goede kever uit te slijpen. Het enige probleem zal zijn dat dat moeilijk vinden zal zijn :p
Is het anders metaal in model staan? Heeft iemand een afbeelding van hoe dat eruit moet komen te zien?

martin 03-08-2005 20:26

Ik heb de foto's op je keversite eens bekeken.
Kwam meteen de volgende vraag naar boven:
Heb je de kever soms uit de woestijn gehaald? :D
Is aardig wat zand uit gekomen.

grtzz Martin

volksfahrer.nl 03-08-2005 21:26

Quote:
Originally Posted by Go0s-Golf
Haha, sorry; 2CV :p
Zit ook te denken aan verlagen, maar dat is nog niet m'n eerste prioriteit :)

Bij het lassen zit ik te denken om de hoeken van een goede kever uit te slijpen. Het enige probleem zal zijn dat dat moeilijk vinden zal zijn :p
Is het anders metaal in model staan? Heeft iemand een afbeelding van hoe dat eruit moet komen te zien?


Mmm, ik weet niet zeker of ik je bericht juist lees hoor...

Maar er zij enorm veel reparatie-plaatwerkdelen te koop voor kevers.
Vrijwel ieder deel wat bekend staat als roestgevoelig is te koop.

Kijk eens op www.volksrepairs.nl o.i.d.!

Gijs 03-08-2005 23:29

Nee, kever komt van een boer uit zeeland ;) Is denk wel 10kg klei onder vandaan gekomen :p

Quote:
Originally Posted by keverpech
Mmm, ik weet niet zeker of ik je bericht juist lees hoor...

Maar er zij enorm veel reparatie-plaatwerkdelen te koop voor kevers.
Vrijwel ieder deel wat bekend staat als roestgevoelig is te koop.

Kijk eens op www.volksrepairs.nl o.i.d.!


JUIST :D Hier was ik naar opzoek :D Ik denk dat ik hier binnenkort een keer heen ga. Hartelijk bedankt iig :cool:

Gijs 07-08-2005 16:10

Zo hee, vandaag weer lekker bezig geweest :)

Samen met een vriend de stoelen en bank eruit gehaald, voorruit, motorkap, laadklep, benzinetank en balken gehaald om binnenkort een framepje te bouwen met zwenkwielen eronder voor onder de kever.

Hier wat foto's van vandaag :) Er zijn meer foto's te vinden op kever.sjig.nl.
















Al met al best veel gedaan vandaag :cool:

Gijs 09-10-2005 23:09

Zo, een updateje is wel weer eens op z'n plaats :)

De kever is (zoals sommige misschien al gemerkt hebben) helemaal uit elkaar. Dat wil zeggen dat de moter en alles eruit ligt, carroserie eraf ligt, en de bodem helemaal kaal is.

Wat foto's van het splitsen:












De motor hadden we nagekeken nadat we die eruit gelepeld hadden. Deze zag vast, dus ging uit elkaar.




Toen ook maar aan de bodem begonnen met kaal schuren




Ff stof wegwerken, en ik krijg veel hulp van buitenaf :)



Onderdelen voor de motor gekocht zoals lagerschalen, zuigerveren etc.






Cilinders zitten er alweer op.



Toen wilde we aan de kop beginnen, maar toen zagen we dat het tapend waar de kleppenstooters mee vast zitten gaar was. Zat los, dus kan/kon er niks aan doen :tongue: Had bij de VW Specialist hier in Vught een kop gevonden van een 1200, maar die bleek net wat anders. Kortom, wordt aan gewerkt :)

Intussen ook maar weer wat aan de bodem gedaan. Accuplaat was dun, dus hakken en bakken. Is de eerste keer dat ik gelast heb. In het begin ging het gewoon klote, maar na wat uitleg en oefening bak ik ze nu best bruin :cool: (nog niet als een pro, maar toch ;))

Stuk dat vervangen is:



Hier aan het hakken


Het resultaat:



Laswerk aan de bodem is nu bijna klaar, en zal er binnenkort foto's van maken.

Wat staat er verder op de planning
Een staalstraler hier in de buurt vinden, die tevens de bodem in de epoxy primer kan zetten, en eventueel de bodem, assen, stangen, benzinetank, velgen en nog wat dingen in zwarte lak kan zetten....

Genoeg te doen dus. Over een week herfstvakantie, dus dan heb ik wat meer tijd :)

Hoop dat jullie weer ff up-to-date zijn ;) Voor meer foto's: http://kever.sjig.nl/

Mzzl

Split52 09-10-2005 23:50

Werkt een vw liefhebber, dus mss eens het nemen van een kijkje waard!
www.vdkerkhofcv.nl

chrisjuh 10-10-2005 00:19

Leuk report zo, keep posting, btw heb je het blok laten lijn boren of alles er zo weer ingezet?

vwjopie 10-10-2005 06:47

gaat de goedekant op hey...
ik liet het effe zien op de zaak en spijt dat we hem zelf niet hebben gekocht...
heel veel succes met je project het gaat de goede kant op...

Gijs 10-10-2005 07:39

Zal binnenkort eens even contact opnemen met die straler, bedankt Split :)

@ Chris; blok is zo weer in elkaar gezet. Wat houdt het lijnboren precies in?

@ VWJoppie; ook al heb je hem niet gekocht, je ziet toch hoe die opnieuw opgebouwd word ;) Nog bedankt voor de tip :D

chrisjuh 10-10-2005 09:08

Hallo Gijs

Bij lijnboren worden de loopbanen waar de lagerschalen voor de krukas in liggen gehoond, bij een kever bijna altijd noodzakelijk, als dit gebeurd is moet je ook een overmaat lagerschaal gebruiken dan loopt het hele spulletje weer als nieuw! :)

Tim Spijlbus `61 10-10-2005 09:27

zo ziet er netjes uit, alles lekekr hard maken, en de buitenkant lekekr zo laten, succes

Gijs 10-10-2005 10:00

Lijnboren heb ik niet laten doen nee... Heb wel nieuwe lagerschalen erin gezet, uiteraard geen overmaat. Denk zelf ook niet dat lijnboren niet echt nodig is, omdat het hele blok maar 36000 gelopen heeft...

@ tim; aan de buitenkant moet nog wel gelast worden, en dat ziet er niet mooi uit als rat lijkt me ;)
Buitenkant duurt iig nog ff, wil komende week de motor klaar maken, en een afspraak zien te regelen bij een straler :)

Als dat klaar is, alles netjes opbouwen e.d. Ik weet alleen nog niet wat ik met de versnellingsbak ga doen, want die werkt verder gewoon goed. Maar als ik hem open maak, denk ik dat ik er niet vrolijk van wordt.. Misschien paar keer met olie spoelen ofzo?

Tim Spijlbus `61 10-10-2005 10:08

beetje een mooie lasnaad vind ik niet vervelend aan de buitenkant!!!

Maar ff helemaal netjes maken heeft tie ook zeker verdiend succes iig!!!

Brammutjuh 10-10-2005 10:11

Mooi projectje joh, zie het nu pas :) Transport naar HELvoirt trouwens?? (zag ik kop je site) Staat de Kever daar? Lache man, daar wonen m'n ouders en kom ik ook nog regelmatig :)

Nog ff over die tank: volgens mij is die niet zo speciaal volgens mij, gewoon de tank die er volgens bouwjaar in moet liggen.

Bij dat straalbedrijf in Veghel werkt idd een VW-liefhebber. Daar is je oldie in goede handen, lijkt me.

Succes verder!
Grtz,
Bram.

Split52 10-10-2005 10:16

Quote:
Originally Posted by Brammutjuh
Nog ff over die tank: volgens mij is die niet zo speciaal volgens mij, gewoon de tank die er volgens bouwjaar in moet liggen.


Als je goed kijkt zie je dat hij een tankmeter heeft... Dát icm de hoge tank zie je zeer zeker niet vaak.

Brammutjuh 10-10-2005 10:22

Hoezo? Een tankmeter was standaard vanaf 1962... of mis ik iets?

Grtz,
Bram.

SplitBien 10-10-2005 10:23

NICE! :cool: Erg goed bezig hoor, petje af!

Split52 10-10-2005 10:25

Quote:
Originally Posted by Brammutjuh
Hoezo? Een tankmeter was standaard vanaf 1962... of mis ik iets?

Grtz,
Bram.


Shit haha je hebt gelijk. kijk er wat raar tegenaan, en er even niet bij stil gestaan dat het een 63er is.. lijkt net op zo'n hoge tank van een voor 60 zegmaar...


All times are GMT +1. The time now is 06:51.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.