Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Algemeen (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   wet voor xenon ombouw! (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=12268)

ingrob 25-07-2005 21:19

nw.wet voor xenon ombouw!
 
Vanaf 01 januari 2006 moeten auto's die achteraf zijn voorzien van Xenonlampen aan dezelfde eisen voldoen als auto's die hiermee standaard zijn uitgerust.
Tot 01-01-2006 geldt dus een overgangsregeling om eigenaars de kans te geven hun auto aan te (laten) passen.
Koplampwissers en automatische niveauregels moeten dus gewoon gemonteerd worden.
Er geldt geen vrijstelling als die Xenon-lampen voor die datum gemonteerd zijn.

Bron : Verkeer en Waterstaat
http://www.verkeerenwaterstaat.nl/c...arch_srcID=2960

En nu maar hopen dat diegene die goedkoop Xenon lampensetjes achteraf gemonteerd hebben, de originele spullen nog hebben, om de auto terug om te bouwen.

Cabby 82 TDi 26-07-2005 06:23

Daar ben je mooi klaar mee.

Heb je net veel betaald voor een setje, heb je er nog geen ruk aan. :(

sjampoo 26-07-2005 07:47

Automagische hoogte verstelling? zit dat niet in de koplamp verwerkt?

(Koplampsproeiers heb ik zat :) Maar helaas is Xenon niet een Geel verkrijgbaar)

OakgreenVR6 26-07-2005 08:20

Quote:
Originally Posted by sjampoo
Automagische hoogte verstelling? zit dat niet in de koplamp verwerkt?

(Koplampsproeiers heb ik zat :) Maar helaas is Xenon niet een Geel verkrijgbaar)


Jammer dat jouw model geen gele glazen had ;)

En automatische niveauregeling houdt trouwens wel ff wat meer in dan een paar stelmotortjes. Op iedere hoek van de auto moet een sensor zitten, en dan heb je nog een regelunit nodig en een stel snelle stelmotortjes. Ik heb zo'n set nog niet aftermarket gezien...

sjampoo 26-07-2005 09:13

Citroen hydrolische poten plaatsen? (niveauregeling van de complete auto ipv alleen de lampen)

air-ride?

Pedaalemmer 26-07-2005 09:17

Zoiets was wel te verwachten.. Nu is het maar de vraag of het waard is dit te monteren.

VeeDubber 26-07-2005 10:05

Quote:
Originally Posted by OakgreenVR6
Jammer dat jouw model geen gele glazen had ;)

En automatische niveauregeling houdt trouwens wel ff wat meer in dan een paar stelmotortjes. Op iedere hoek van de auto moet een sensor zitten, en dan heb je nog een regelunit nodig en een stel snelle stelmotortjes. Ik heb zo'n set nog niet aftermarket gezien...


Het kan ook met 2, 1 op de vooras en 1 op de achteras
Maar ook ik heb ze nog niet aftermarket gezien

OakgreenVR6 26-07-2005 11:37

Nu hoorde ik vandaag dat deze wet al langer in België van kracht is en iedereen blijft daar toch ook vrolijk met dat spul rondrijden.

Pedaalemmer 06-11-2005 12:25

Quote:
Originally Posted by OakgreenVR6
Nu hoorde ik vandaag dat deze wet al langer in België van kracht is en iedereen blijft daar toch ook vrolijk met dat spul rondrijden.


Het kan ook zo hor pieter :p



Big_Mac_Mark 06-11-2005 13:48

Quote:
Originally Posted by ingrob
Vanaf 01 januari 2006 moeten auto's die achteraf zijn voorzien van Xenonlampen aan dezelfde eisen voldoen als auto's die hiermee standaard zijn uitgerust.


Ze doen er ook wel alles aan om auto rijden te ontmoedigen! Zo wordt autorijden er niet leuker op...Eerst de radardectectoren, nu dit...Waarschijnlijk zullen dan leren bekleding, velaging of cabrio rijden ook wel verboden worden! :chair: :chair:

OakgreenVR6 07-11-2005 12:45

Quote:
Originally Posted by Big_Mac_Mark
Ze doen er ook wel alles aan om auto rijden te ontmoedigen! Zo wordt autorijden er niet leuker op...Eerst de radardectectoren, nu dit...Waarschijnlijk zullen dan leren bekleding, velaging of cabrio rijden ook wel verboden worden! :chair: :chair:


En niet te vergeten :
De losliggende spullen in je auto! :D

OakgreenVR6 07-11-2005 12:45

Quote:
Originally Posted by Pedaalemmer
Het kan ook zo hor pieter :p




???

Moroder 07-11-2005 17:25

Ik heb op me werk wel zo'n setje verkocht van Hella. Dit is een potmetertje die je op de achteras monteerd, en die door een asje wordt aangestuurd. Als je de auto belaadt.
Ook zitten hier kastjes bij die tussen de stekker van de lichthoogteregelaar (motortje) kan.
En een kabelboompje.
Is van een BMW 5 serie E39. En dat is zo universeel mogelijk.
Alleen zit je nog met die motoren, die hebben ook nie elke auto.
Word lekker beunen dus :D

Racelook 08-11-2005 16:21

Gewoon lekker in je auto blijven bouwen na januari en gewoon zeggen dat je ze er al voor januari in had gebouwd.. Klaar.

Zij kunnen niks bewijzen dat het niet zo is.

OakgreenVR6 09-11-2005 15:56

Ha, kreeg het volgende toegestuurd van m'n afstudeerbedrijf (BOVAG) :

Nieuwe eisen achteraf inbouw xenon 09-11-2005

Oudere auto’s die achteraf zijn voorzien van xenonlampen hoeven per 1 januari 2006 tóch niet aan dezelfde eisen te voldoen als auto’s die hier van fabriekswege mee zijn uitgerust. In juli van dit jaar kondigde het ministerie van Verkeer en Waterstaat een dergelijke regeling aan, maar na overleg met BOVAG en RAI wordt de regelgeving toch nog wat anders.

Het ging met name om een automatische niveauregeling van de koplampen en koplampsproeiers. Die zouden aanvankelijk voor de jaarwisseling moeten zijn aangebracht op alle auto’s waar achteraf xenonverlichting op was aangebracht en waarbij de lichtsterkte meer dan 2000 lumen is. Toen dit werd aangekondigd heeft BOVAG alle zeilen bijgezet om de onuitvoerbare eisen voor het bestaande wagenpark te voorkomen. “Dit zijn voorzieningen die praktisch nauwelijks achteraf zijn aan te brengen ”, zegt Boudewijn Hamel, hoofd van de BOVAG after salesdienst. “Ook was voor ons onduidelijk hoe je zou moeten vaststellen of dimlichten nu wel of niet een lichtsterkte hebben van meer of minder dan 2000 lumen. Om niet alleen ons zelf maar ook de ambtenaren van Verkeer en Waterstaat nader kennis te laten maken met xenon verlichting en de vervelende effecten die kunnen ontstaan met retrofit hebben we recent het laboratorium van Philips in Aken bezocht. Daar hebben deskundigen ons een en ander gedemonstreerd en toegelicht.”

Wel van toepassing op alle nieuw te leveren auto’s
Naast alle voertuigen die van fabriekswege met xenonverlichting zijn uitgerust, moeten alle nieuwe voertuigen die voor het eerst in 2006 op de weg komen en die via retrofit van gasontladingslampen (xenon) zijn voorzien, voldoen aan eisen die het ministerie eerder dit jaar publiceerde. Dus koplampsproeiers en een automatische niveauregeling van de koplampen. “De exacte ingangsdatum is nog niet bekend maar het is duidelijk dat deze accessoires maar beter niet langer als retrofit op nieuwe auto’s aangebracht kunnen worden”, besluit Hamel.

Pedaalemmer 11-11-2005 18:28

Feest!! ...jammer dat ik me xenonset alweer had doorverkocht :(

Christiaan 12-01-2006 19:44

*veegt stof van dit topic

Net bovenstaand nog even zitten lezen, maar als ik het goed begrijp, mag je het dus achteraf inbouwen, en er vrolijk mee rondrijden..... in Nederland..

Hoe zit dit bijvoorbeeld in Duitsland? In België mag het blijkbaar niet?


wil misschien ook xenon in de cabrio.. sinds ik met de Cooper S heb gereden, ben ik helemaal weg van xenon....

OakgreenVR6 13-01-2006 08:53

Quote:
Originally Posted by Christiaan
Net bovenstaand nog even zitten lezen, maar als ik het goed begrijp, mag je het dus achteraf inbouwen, en er vrolijk mee rondrijden..... in Nederland..


Klopt, tenzij je Cabrio dit jaar van de productieband is gelopen, maar dat is ie niet. :)


Quote:
Originally Posted by Christiaan
Hoe zit dit bijvoorbeeld in Duitsland? In België mag het blijkbaar niet?


Weet ik niet precies zeker, maar zolang je aan de wettelijke eisen van je eigen land voldoet, dan is het toch goed ? Anders zou ik ook niet met m'n VR6 in België mogen rondrijden, omdat ze daar zo'n ombouwproject niet toelaten.

Gert 13-01-2006 08:58

Het is wel goed nieuws dit .
Xenon geeft idd een veel beter licht .
Als de prijzen nog wat zakken dan komt er xenon in de Ponton ipv die waxinelichtjes die er nu inzitten

OakgreenVR6 13-01-2006 09:19

Hoeveel lager moet het nog? Voor een dikke 200euro heb je al een nieuwe, complete set.

Voor een Rallye front is het ook een must, heb het er ook maar gelijk in geplaatst.

Pedaalemmer 13-01-2006 10:16

Ja ik zit ook weer rond te kijken voor een nieuw setje xenon...maar moet wel...met grootlicht zijn...weet jij nog goeie setjes pieter?

sjampoo 13-01-2006 11:55

afstof afstof:

Kan je Xenon in elke koplamp bouwen? of moet je toch wel van die speciale 'fish-eye' lenzen hebben (zie Golf Rallye).

Ik bedoel: zou ik een Polo 2 (standaard H4 lampen) kunnen ombouwen? Gooi ik er geel glas in ipv een geel peertje, en klaar is klara..

Misschien wel fijn voor de daily.. (laat dat nou net die ene auto zijn zonder de koplampsproeiers :( )

Pedaalemmer 13-01-2006 12:09

Quote:
Originally Posted by sjampoo
afstof afstof:

Kan je Xenon in elke koplamp bouwen? of moet je toch wel van die speciale 'fish-eye' lenzen hebben (zie Golf Rallye).

Ik bedoel: zou ik een Polo 2 (standaard H4 lampen) kunnen ombouwen? Gooi ik er geel glas in ipv een geel peertje, en klaar is klara..

Misschien wel fijn voor de daily.. (laat dat nou net die ene auto zijn zonder de koplampsproeiers :( )


Je hebt d2s lampen en d2r...hier is al eens een topic over geweest!

maar je kan ze dus zo in je h4 zetten

klik sjampie..klik

sjampoo 13-01-2006 12:34



Sander 13-01-2006 12:47

Quote:
Originally Posted by OakgreenVR6
Ha, kreeg het volgende toegestuurd van m'n afstudeerbedrijf (BOVAG) :

Nieuwe eisen achteraf inbouw xenon 09-11-2005

Oudere auto’s die achteraf zijn voorzien van xenonlampen hoeven per 1 januari 2006 tóch niet aan dezelfde eisen te voldoen als auto’s die hier van fabriekswege mee zijn uitgerust. In juli van dit jaar kondigde het ministerie van Verkeer en Waterstaat een dergelijke regeling aan, maar na overleg met BOVAG en RAI wordt de regelgeving toch nog wat anders.

Het ging met name om een automatische niveauregeling van de koplampen en koplampsproeiers. Die zouden aanvankelijk voor de jaarwisseling moeten zijn aangebracht op alle auto’s waar achteraf xenonverlichting op was aangebracht en waarbij de lichtsterkte meer dan 2000 lumen is. Toen dit werd aangekondigd heeft BOVAG alle zeilen bijgezet om de onuitvoerbare eisen voor het bestaande wagenpark te voorkomen. “Dit zijn voorzieningen die praktisch nauwelijks achteraf zijn aan te brengen ”, zegt Boudewijn Hamel, hoofd van de BOVAG after salesdienst. “Ook was voor ons onduidelijk hoe je zou moeten vaststellen of dimlichten nu wel of niet een lichtsterkte hebben van meer of minder dan 2000 lumen. Om niet alleen ons zelf maar ook de ambtenaren van Verkeer en Waterstaat nader kennis te laten maken met xenon verlichting en de vervelende effecten die kunnen ontstaan met retrofit hebben we recent het laboratorium van Philips in Aken bezocht. Daar hebben deskundigen ons een en ander gedemonstreerd en toegelicht.”

Wel van toepassing op alle nieuw te leveren auto’s
Naast alle voertuigen die van fabriekswege met xenonverlichting zijn uitgerust, moeten alle nieuwe voertuigen die voor het eerst in 2006 op de weg komen en die via retrofit van gasontladingslampen (xenon) zijn voorzien, voldoen aan eisen die het ministerie eerder dit jaar publiceerde. Dus koplampsproeiers en een automatische niveauregeling van de koplampen. “De exacte ingangsdatum is nog niet bekend maar het is duidelijk dat deze accessoires maar beter niet langer als retrofit op nieuwe auto’s aangebracht kunnen worden”, besluit Hamel.


Te vinden in deze link:

http://www.bovag.nl/!PERS%5CPDF%5C200522%2003.PDF

Maar zou liever dit nieuws horen uit de hoek van V&W.

Racelook 13-01-2006 14:03

Jongens niet zo bang... hoe willen ze bewijzen, indien deze wet wel door was gegaan, dat je jouw xenon set na januari 2006 had ingebouwd??

OLE... inbouwen als un dolle dus.. wel opletten voor uitfikken van je koplamp (en auto) bij het inbouwen achteraf.

Wiebrand

Gert 13-01-2006 14:05

Quote:
Originally Posted by OakgreenVR6
Hoeveel lager moet het nog? Voor een dikke 200euro heb je al een nieuwe, complete set.

Voor een Rallye front is het ook een must, heb het er ook maar gelijk in geplaatst.



Das toch 500 ouderwetse guldens voor wat lampies ..
Kosten de losse lampen als ze kapot gaan ?

Sander 13-01-2006 14:47

Quote:
Originally Posted by Racelook
Jongens niet zo bang... hoe willen ze bewijzen, indien deze wet wel door was gegaan, dat je jouw xenon set na januari 2006 had ingebouwd??

OLE... inbouwen als un dolle dus.. wel opletten voor uitfikken van je koplamp (en auto) bij het inbouwen achteraf.

Wiebrand


Als dat eerste voorstel was doorgegaan dan moesten alle auto's hieraan voldoen. Of het nou wel of niet voor 1-1-2006 was gemonteerd.

Zoals ik het goed begrijp is het, volgens de BOVAG nu zo, dat alleen auto's die na 1-1-2006 op kenteken zijn gezet aan deze wet dienen te voldoen.

Hopelijk weet Jeewee snel meer?

OakgreenVR6 13-01-2006 14:48

Quote:
Originally Posted by Pedaalemmer
Ja ik zit ook weer rond te kijken voor een nieuw setje xenon...maar moet wel...met grootlicht zijn...weet jij nog goeie setjes pieter?


Informeer eens bij Gerard (GolfIIVR6), beter bereikbaar via het andere forum. Hij heeft er ook een verkooptopic lopen met diverse Xenon-sets, ook Bi-Xenon.

OakgreenVR6 13-01-2006 14:52

Quote:
Originally Posted by Gert
Das toch 500 ouderwetse guldens voor wat lampies ..
Kosten de losse lampen als ze kapot gaan ?


Is zo, maar goede (lees: verbeterde) verlichting mag wat kosten (vind ik) en 'in principe' gaan Xenon-lampen een autoleven lang (=20 jaar) mee. Losse lampen worden vanaf een 25eutjes per stuk verkocht.

Richard 13-01-2006 14:58

gerard heeft de h4 bixenon voor 380 liggen.. peter op het corrado forum en lupo forum heeft ze voor rond de 300 euro bixenon h4

OakgreenVR6 13-01-2006 15:01

Kijk, zo komen we nog ergens! :)

Christiaan 13-01-2006 15:10

goed, maar wat voor koplampen kun je dan het beste gebruiken, in mijn geval voor een golf 1? Heldere, of mijn huidige ("normale" met zwart kruis)

Gert 13-01-2006 15:12

Ja en kan je de Bixenon overal in gebruiken ? Baldrimmer zal van die naam smullen :D

Richard 13-01-2006 15:18

yup.. is een h4 lamp

Christiaan 13-01-2006 15:19

Quote:
Originally Posted by Gert
Ja en kan je de Bixenon overal in gebruiken ? Baldrimmer zal smullen :D


Gadverdamme... :D

Gert 13-01-2006 15:22

Ja die retenlikkert .. blijdat de cvalium werkt

Dus voor 300 euro heb je een set lampen die 20 jaar meegaat en veel meer en beter licht geeft .
Kan er niks kapottrillen in die lampies ? Kijk een crash doe je niks aan ... maar spontaan ermee stoppen is niet leuk

Christiaan 13-01-2006 15:25

lampjes zouden theoretisch 20 jaar mee moeten gaan... maar er zijn ook lampjes die het al na een paar weken begeven...... je moet een beetje geluk hebben ermee....

Gert 13-01-2006 15:29

Zelfde als een spaarlamp uit Eindhoven : gaan zes jaar gegarandeerd mee maar na een jaar is die al kapot .
Garantie hebbie niet ;)

Als de Passat ooit weer klaar is dan is het een mooie optie denk ik

Christiaan 13-01-2006 15:34

http://www.kustomcreations.be/index...id=16&Itemid=27

Hier ff wat prijzen....


All times are GMT +1. The time now is 08:01.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.