motorkeuze V5, 1.8 20VT of.....
Omdat Weekers heeft besloten dat ik volgend jaar belasting mag gaan betalen voor mijn Audi 100 TD, ga ik hem ombouwen naar benzine.
Nu de motorkeuze, ik wil graag en een beetje power en een redelijk zuinige motor. Mijn voorkeur gaat uit naar een 5 in lijn. Een andere eis is een moderne motor. Ik nijg naar een 170PK v5 uit een Passat. Andere optie is de 20VT of.... Als jullie andere ideeën of tips hebben hoor ik het graag. |
Is ook een kwestie van je budgeg. 1.8 turbo is redelijk goedkoop met veel potentis. 5cil klinkt wel gaaf!
Toch zou ik 20vt doen. Veel van te vinden en je kan er een mooi vermogen uit halen! :thumbup: |
Hmmmm, je spreekt jezelf een beetje tegen...
"Mijn voorkeur gaat uit naar een 5 in lijn" en ietsje verderop; "Ik nijg naar een 170PK v5 uit een Passat" Een 5 in lijn is geen V5 :tongue: Ik zou iets pakken (om de RDW niet helemaal op de kast te jagen) wat ook orgineel in een Audi 100 geleverd is geweest en een V5 is dat natuurlijk niet. Een 5 in lijn wel en als je zo'n latere 2300 20V uit een B3 Audi90 pakt zit je met 170pk precies goed :thumbup: |
Klopt helemaal, maar dat blok komt wel het meest in de buurt van een 5 in lijn.
Quote:
|
Quote:
170 PK uit die 5 cilinder is meer dan genoeg voor mij. Geluid is idd geweldig! |
|
Quote:
+1 Bovendien waren er ook 2.2 geblazen 5 in lijn blokken bij Audi, ook erg leuk :D Bij de C3 (Typ44) als 10 klepper met 165pk en bij de C4 (100 en A6) zijn het 20 kleppers met 230pk. Quote:
|
|
Die oude blokken zijn leuk idd, maar niet echt zuinig. Het is een van onze dagelijkse auto's en 1 op 10/11 zou wel prettig zijn.
|
Quote:
Als je zuinig wil zijn, kan je denk ik beter je auto laten zoals die is. Een ombouw kost al snel 2000 Euro. Je rijdt nu diesel en straks benzine. Ik weet niet hoeveel de belasting is voor jou straks, maar voor 2000 Euro kan je heel wat maanden belasting betalen plus wat je dan uitspaart door diesel te blijven rijden ipv benzine. |
Met de afstanden die ik rij en het verbruik van de oude diesel, is benzine ongeveer €80,- per maand voordeliger. Voor €1000,- heb ik de ombouw wel rond denk ik.
|
Alleen al een blok kost je al om en nabij 1000 eu denk ik?
Er komt nog veel meer bij voor je er bent dus kost zoiezo meer of je moet ergens echt goedkoop een blok kunnen scoren? |
Een V5 zou ik niet direct aanraden, schijnen niet de beste blokken te zijn uit de vw stal
En met een budget van €1000 zou ik al helemaal niet naar die blokken kijken, denk dat je dan namelijk weinig over houd |
Quote:
Dit hoor je vaker, maar om nou te zeggen dat het slechte motoren zijn... nee. Het is meer een ondergewaardeerde motor. Het rijdt als een trein! Doe mij maar een V5 ipv een 20vt 4cilinder bijvoorbeeld. Goed onderhoud is uiteraard wel een must, maar bij welke (nieuwere) motor is dat tegenwoordig niet? :) |
2.2 20v turbo motorcode aan.. Kun je met de 100 koets ruim 1 op 11 mee rijden. 230 pk is meer dan vlot.
De oude zijn 2.2 10v en inderdaad dorstiger |
Een V5 zou ik ook niet doen. Met name de eerste types met 150pk zijn niet best. De distributieketting is een heel zwak punt. En deze tussen het blok en de bak.
De 170 pk versie is wel beter, maar ze lusten een aardig slokje benzine. Mijn keuze zou de 1.8T zijn omdat daar ook veel meer uit te halen is tegen een lager verbruik. |
Ik hoef geen 200 PK. zou ik trouwens mijn eigen bak kunnen gebruiken ivm de mechanische km teller? Of heeft de ECU van een dergelijk blok het snelheidssignaal van de bak nodig....
|
Quote:
FF op gegoogled, maar verbruik ligt eerder op 1:8. Andres wel erg intressant :thumbup: |
Ben er al wel uit dat het een 5 cilinder moet worden. Zo'n 1.8T heeft iedereen al..
|
Quote:
dan ben ik wel heel benieuwd naar wat voor moderne zuinige 5cil jij er in gaat leggen voor 1000e incl inbouw....... |
TTRS blokkie :thumbup:
|
v5 zuipt ook in een 100 geloof me, i know
|
Er staan op MP al twee V5's te koop voor dik onder de €1000,- maar koop liever een complete donor auto.
|
Quote:
Vertel.... |
niet om het een of ander,maar je bent je ervan bewust dat de v5 dezelfde bakaansluiting heeft als een vr6?
[nog een hint,audi 100>motor in lengterichting ;) ] |
Quote:
Uhhh is die aansluiting anders dan normaal? Wou mijn Audi bak er achter hangen? Blok is ook in de Passat geleverd en daar zit hij ook in de lengte :thumbup: |
Quote:
mooi,dan weet je iig dat je die bak moet hebben.die rug word nog krap :D |
Quote:
|
Quote:
omdat een v5 dezelfde bakaansluiting heeft als een vr6. |
Quote:
En is die anders dan mijn Audi? Als je de afbeeldingen van de Passat bak naast die van de Audi legt, zijn ze exact gelijk. Overbrengingen zullen wel anders zijn, maar volgens mij gaat het gewoon passen... |
Quote:
ik weet zeker dat het niet past.maja mij is het ook nog nooit gelukt om voor onder de 1000e een motorombouw te doen dus wie weet....... |
Haha ik geloof je wel hoor, maar wil graag weten wat er anders is.
Heb voor €1500,- een BMW 4.0l V8 twin turbo diesel in een Ford F100 gezet en voor €65,- een 1600 uit een Ibiza in een Polo 2C :-) |
De VR5 is kwa aansluiting en steunen gelijk aan de VR6, R32 en de R36 en past alleen in de Audi over lang, met een adaptor, custom steunen, andere startmotor met tussenplaat, ander carter enz enz. Alleen de ombouwdelen kosten je al het dubbele van wat je zou willen besteden.
Het mooiste pakketje is de 1.8T uit de A4 omdat deze er wel goed in past, goed loopt en relatief zuinig is. Als dit vaker of juist als er iets nooit word ingebouwd zou dit ook een reden kunnen hebben ;) Benzine 5-cil. lijnmotor past alleen van een oude Audi of je zou misschien de 5-inline van de T4 bus kunnen gebruiken omdat deze ook in 5-cil lijn motor is geleverd en vooral vindbaar is in Duitsland. carter en steunen passen misschien van de audi Audi motoren, maar zal je eerst uit moeten zoeken. De nieuw 2.5 5-inline motoren zoals die in de USA Jetta en Golf zit of als de TTRS gaat er al helemaal niet zo makkelijk inpassen. Zijn wij al druk mee bezig geweest, is mogelijk, maar kost minimaal 5x het budget aan aanpassingen van wat jij zou willen besteden. |
Quote:
2 jaar mee gereden... In een 100 doet ie echt met gemak 1.11 |
Quote:
Nice :thumbup: |
Motorsteunen kan ik zelf maken. Lijkt me dat als ik een bak van een Passat gebruik, dat het gewoon past. Blok wordt immers in de lengte in de Passat geleverd.
Quote:
|
Alleen als je hem goed gebruikt wil de 1 op 6 wel halen, maar dan is de fun factor er ook naar.. Met gewoon normaal snelweg rijden is 1 op 11 in een 1750 kilo zware 4 wiel aangedreven s6 geen punt..
|
Quote:
Mijn 100 is tweewiel aangedreven en weegt net 1200 kg.... :D |
Quote:
Je kan de V5 motor aan de 4-cilinder Audi bak schroeven, maar dan ligt het blok zo'n 60gr de verkeerde kant op. Als ik dit allemaal lees vraag ik mij af of het ooit goed gaat komen. Voor 1000 kan je wel een 1.8T kopen uit een A4, maar dan is er nog niks gebeurd en gaande weg moet er nog van alles worden vervangen, maar zal je dan vanzelf achter moeten komen. Je vraagt hier advies, maar komt steeds terug met dat het wel moet passen terwijl dat niet het geval is. Het komt er op naar dat je en geen advies na wilt komen, en het zelf ook niet weet. Dit is niet de juiste instelling als je een project als deze wilt gaan doen. Je zou nog bij de V6-en kunnen gaan kijken, maar zuipen meer dan dat je lief is :) |
Quote:
Ik wil graag leren, maar ben zelf ook niet gek. Als die in de Passat in de lengte ligt, kan hij in de Audi ook in de lengte, evt. met Passat bak. Mijn Audi is ook een 5 cilinder BTW. Dat de motor en baksteunen niet overeenkomen, lijkt me logisch, maar dat is het probleem niet. Grootste probleem is denk ik de elektro, maar dat gaat wel goedkomen. Mijn vorige project was met can bussen en 3 ecu's :eek: |
All times are GMT +1. The time now is 01:32. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.