Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Type 2 (bus '49-'67) (bus '68->) (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=27)
-   -   hulp gevraagd bij import bus uit Duitsland (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=12210)

wannabay 23-07-2005 13:37

hulp gevraagd bij import bus uit Duitsland
 
Hallo,

Door het bieden op ebay op een t2b camper (een grawomobil versie ipv westfalia) ben ik nu eigenaar ervan geworden. :)
Da's top zou je zeggen, maarre ik realiseer me dat er nog enige haken en ogen aan het importeren zitten. Wie heeft er informatie en handige/nuttige tips.

alvast bedankt

Volkswouter 23-07-2005 14:00

Het valt wel mee,zorg in ieder geval dat je de autopapieren erbij krijgt van de oude eigenaar.

Zonder papieren heb je een groter probleem om de auto op kenteken te krijgen.Voor de zekerheid zou je een verkoop overeenkomst kunnen tekenen zodat jij aan kan tonen dat de auto niet gestolen is.

wannabay 23-07-2005 17:38

@skywalker: klopt als een bus :D , ik ben aan het dubben of het een ambulance wordt of zelf rijden.
Maar voor het zelf rijden wil ik toch wel zo weinig mogelijk risico lopen ivm verzekring enzo.

@volkswoute(en waar zit die R) dank je voor de tip.

hajee 23-07-2005 17:45

Quote:
Originally Posted by wannabay
@skywalker: klopt als een bus :D , ik ben aan het dubben of het een ambulance wordt of zelf rijden.
Maar voor het zelf rijden wil ik toch wel zo weinig mogelijk risico lopen ivm verzekring enzo.

@volkswoute(en waar zit die R) dank je voor de tip.

je kunt in duitsland bij het kraftfahrtbundesamt een exportkenteken halen/kopen dit kost ongeveer 80,- euro, en dan krijg je platen en een kentekenbewijs met een beperkte geldigheid(witte platen met een gekleurde kant eraan , waar en datum in staat), van een week tot 2 weken geldig. dit is dan inclusief verzekering.met het kenteken kun je elke willekeurige auto ophalen, slechts je gegevens invullen op het kentekenbewijs en van de te verzekeren auto en klaar is kees.. :)

sjampoo 23-07-2005 17:58

Quote:
Originally Posted by hajee
je kunt in duitsland bij het kraftfahrtbundesamt een exportkenteken halen/kopen dit kost ongeveer 80,- euro, en dan krijg je platen en een kentekenbewijs met een beperkte geldigheid(witte platen met een gekleurde kant eraan , waar en datum in staat), van een week tot 2 weken geldig. dit is dan inclusief verzekering.met het kenteken kun je elke willekeurige auto ophalen, slechts je gegevens invullen op het kentekenbewijs en van de te verzekeren auto en klaar is kees.. :)



Kan deze posting als sticky verder leven?

Hoe werkt t verdersch met het rijden in Nederland? Als Nederlander mag je niet rijden in een auto met Duits kenteken... (geldt niet voor huur-auto), ..of mag dat dan weer wel met zo'n export kenteken?

(BTW: semi-off-topic: Een Nederlands Export kenteken word vaak ook niet geaccepteerd in Duitsland las ik laatst in de krant)

hajee 23-07-2005 18:21

volgens mij mag dat gewoon, ik zie bij ons heel veel van zulke kentekens op de auto's zitten, met een normaal duits nummer mag inderdaad niet,
dan moet je bpm gelijk betalen etcetc. maar lijkt me sterk dat het niet mag, per slot van rekening neem je de auto mee, om het op nederlands kenteken te kunnen zetten..
en wb de nederlandse exportkentekens in het buitenland...geen idee, misschien is het niet bekend bij elke buitenlandse diender..:confused:
ze moeten een apk hebben voordat ze exportnummer krijgen, meer weet ik er niet van...
niet geheel onbelangrijk.. hetzelfde geldt voor de duitse export kentekens, tüv is wel verplicht.

berendd 23-07-2005 19:08

je mag er iets van een week mee rijden ofzo, ook als nederlander, is een gewoon europees geldig kenteken.

wannabay 23-07-2005 19:47

@skywalker: Ik heb een goede chauffeur tot mijn beschikking daarvoor. Hier ook wel bekend als variant'69.

Zeg hajee, die platen is dat daar ter plekke te regelen of moet je dat in tig voud vantvoren aanvragen.
sh*t de tuv is verlopen die moet opnieuw geldig gemaakt worden. Maar of dat het waard is? en kan ik dat als Neder(buiten)lander.

stufenheckfahrer 24-07-2005 11:16

De wagen moet ten allen tijde TüV gekeurd zijn, sterker nog de wagen moet vorgefahren worden bij de Zulassungs-stelle. Met andere woorden: Je rijd naar een Zulassungs-stelle, daar kijken ze oppervlakkig naar de wagen (bandenprofiel, verlichting e.d. en natuurlijk de papieren), je koopt dan een kenteken, wat gelijk je verzekering is, de platen kun je meestal ter plaatse laten maken, er zit een shopje dat platen maakt bij een Zulassungs-stelle.

TRICKY!Meeste kantoren zijn maar tot 12.00 uur geopend

Voor wat betrft het rijden met een export kenteken: dit is geregeld in het vrije handelsverkeer van goederen binnen de EU. Gewone Duitse platen mag je niet mee rijden, export platen mag je mee naar huis rijden via de korste weg

suck6

Greetz Ron

Marco 24-07-2005 11:23

Quote:
Originally Posted by sjampoo
Kan deze posting als sticky verder leven?

Hoe werkt t verdersch met het rijden in Nederland? Als Nederlander mag je niet rijden in een auto met Duits kenteken... (geldt niet voor huur-auto), ..of mag dat dan weer wel met zo'n export kenteken?

(BTW: semi-off-topic: Een Nederlands Export kenteken word vaak ook niet geaccepteerd in Duitsland las ik laatst in de krant)


Van mij wel, vind het wel een goeie thread. Als iedereen on-topic blijft dan maak ik em sticky

molenari 24-07-2005 13:13

Quote:
Originally Posted by Marco
Van mij wel, vind het wel een goeie thread. Als iedereen on-topic blijft dan maak ik em sticky


Uhm, wat is 'sticky'? Moet ik dat zien als een discussie die het waard is te documenteren?

Anyways, ik zou info opvragen bij de Duitse autoriteiten voor wat betreft export kentekens. In Nederlands is het zo geregeld dat je het exportkenteken alleen krijgt als de wagen nog APK heeft, als deze regel ook in Duitsland geldt is dat iets om rekening mee te houden.

Als een Duitse wagen voor langere tijd geschorst is vervalt het kentekenbewijs en is de wagen als het ware 'gesloopt'. Dan wordt het ook lastiger er mee te rijden. Kan wellicht wel met een 5 dagen kenteken maar die zijn officieel gezien niet geldig buiten Duitsland (hoewel je wel vaak Duitsers op meetings buiten Duitsland er mee rond ziet rijden, blijkbaar weet de politie buiten Duitsland hier niets van af).

Mijn advies: vraag informatie op bij de Duitse overheid, zoek naar websites, vraag Duitse VW liefhebbers en bel eventueel met de Duitse Autoriteiten. En dan het liefste met de autoriteiten van het Bundesland waar de auto staat. Doordat de Bundeslanden redelijk onafhankelijk zijn van elkaar wil de regelgeving nog al eens afwijken.

Succes met de import! Ik ben benieuwd.

groet,

Vincent

wannabay 24-07-2005 16:18

Nou, morgen dus een drukke beldag. Kan ik gelijk m'n skiduits gaan opfrissen.
Fantastische hulp bytheway.
De TÜV is in 2003 'laten' verlopen door de vorige eigenaar.

Okee, ff kijken of ik het goed begrepen heb: Om in Duitsland te rijden moet je altijd een geldige tuv hebben. Heb je dat niet dan moet je dit regelen bij een zulassungsstelle. Na goedkeuring kan je (export)platen kopen en dan kan je in Duitsland rijden tot aan de grens. Dan zou je vanaf de grens een ééndags kenteken bij de RDW geregeld moeten hebben.
De verzekering doe je vanaf hier bij je verzekeringsmaatschappij.Maar omdat je geen kenteken heb, doen ze dit op het chassisnummer.
éénmaal thuis een afspraak maken met de RDW voor een keuring.

Sounds simple :o

hajee 24-07-2005 16:30

Quote:
Originally Posted by wannabay
. Dan zou je vanaf de grens een ééndags kenteken bij de RDW geregeld moeten hebben.
Sounds simple :o

dit bestaat niet...
je krijgt bij de rdw alleen een ééndagskenteken op de dag van de keuringsafspraak, geldig van je huis naar het keuringssattion en weer terug.
je kunt met je duitse exportkenteken toch gewoon naar huis rijden? is verzekerd en al..

stufenheckfahrer 24-07-2005 22:39

je regelt de TüV niet bij de zulassungs-stelle... Een voertuig heeft het, of heeft het niet. punt.
Alleen met TüV kun je bij een Z-stelle verschijnen, zonder TüV, no can do!
Met TüV naar een Z-stelle, kenteken kopen inclusief verzekering, platen laten maken-ter plaatse, via de kortste weg naar huis rijden! C ést tout!

Greetz Ron

stufenheckfahrer 24-07-2005 22:52

Ik lees trouwens nu pas hoelang de TüV verlopen is. Slik!
Zolang verlopen vereist een "Vollabnahme", Dit is dus een wel zeer uitgebreide keuring, minder dan één jaar verlopen vereist een normale TüV,
als hij langer verlopen is volgt er een Vollabnahme, dat houd in dat hij volledig word doorgelicht, en op werkelijk alles word gekeurd!
In dit geval is op laten halen het beste!
Trouwens een Grawo is ultra zeldzaam! (600 stuks) Zoek eens contact met Sjef uit Arkel,
vrienden van hem hebben er ook een!

Marcski 25-07-2005 11:47

een andere optie, huur een oprijwagen die met B rijbewijs te rijden is.
Huur is meestal rond de 100 euro, 100km vrij, en daarna 14 cent per kilometer.

Zal goedkoper zijn of even duur als je eerst tüv zou moeten regelen, en daarna nog dat Duitse kenteken, maar scheelt een hoop gedoe ;)

hajee 25-07-2005 12:00

kan ik ook in belgië een exportkenteken krijgen als in duitsland? en hoe gaat dat in z'n werk?? :confused:

molenari 25-07-2005 16:59

Quote:
Originally Posted by stufenheckfahrer
...Trouwens een Grawo is ultra zeldzaam! (600 stuks) Zoek eens contact met Sjef uit Arkel,
vrienden van hem hebben er ook een!


Dan moet je even contact opnemen met Koen Declerq uit België. Hij heeft een Grawo, Zie ook zijn site:

http://www.acoolvw.be/

wannabay 25-07-2005 21:45

Stufenheckfahrer, de verkoper heeft aangegeven dat voor 200 euro de TÜV(vollabnahme) voor zijn rekening neemt. Misschien is dat wel zo handig om te doen. Dan wordtde RDW keuring ook gemakkelijker, denk ik.

Marcski, je kan gedachten lezen joh. Dat idee had ik ook al. De kosten van ophalen zullen niet veel schelen met die keuring en dan zelf rijden.

moeilijk, moeilijk. :confused:

Molenari, ik heb al contact opgenomen met Koen. Hij had de ebay link met foto's op zijn site gezet. Nu moet ik nog info van hem krijgen, want ik niet veel van Grawo, behalve dat er zo weinig van zijn.
Ik zal wel ondervinden of dat een pluspunt is of niet :D .

Beetlefreak 25-07-2005 22:49

Quote:
Originally Posted by wannabay
de verkoper heeft aangegeven dat voor 200 euro de TÜV(vollabnahme) voor zijn rekening neemt. Misschien is dat wel zo handig om te doen. Dan wordtde RDW keuring ook gemakkelijker, denk ik.

Dat is zeker het geval! Tüv is een strenge controle op de auto, en als dat goed gaat zal de RDW ook weinig op te merken hebben.
RDW-keuring is in principe een APK-keuring.


Quote:
Originally Posted by wannabay
moeilijk, moeilijk :confused:

Valt wel mee, als de verkoper al bereid is om de Tüv te betalen ;)

berendd 25-07-2005 23:32

inderdaad, vollabname door hem laten doen, kom je in ieder geval niet voor verassingen te staan. En kan je op je duitse kenteken naar huis rijden, omwisselen bij de grens hoeft niet en kan ook niet.

je mag er daarna nog een aantal weken mee rijden, er staat hier al 2 week een E klasse voor de deur met duitse exportplaten. Moet nu wel nodig ff omgezet worden.

wannabay 26-07-2005 16:50

je mag er daarna nog een aantal weken mee rijden, er staat hier al 2 week een E klasse voor de deur met duitse exportplaten. Moet nu wel nodig ff omgezet worden.[/QUOTE]

Wil je m'n gegevens hebben voor het omzetten op mijn naam :D

hmm, moet nodig op forum les zo te zien :redface:

molenari 26-07-2005 17:49

Maar ik vraag me nu toch nog steeds af wat de defitinite van 'sticky' is...is er iemand die me dat kan vertellen?

molenari 26-07-2005 17:54

Quote:
Originally Posted by skywalker
Dan blijft hij boven aan staan in de rubriek: kijk maar, klik hier


aha, dus als je te veel stickies hebt dan moet je ff bladeren voordat je tot de rest van de discussies komt :)
...moet je weer gaan ont-stickieën...zeg maar.

stufenheckfahrer 26-07-2005 18:10

Quote:
Originally Posted by molenari
Dan moet je even contact opnemen met Koen Declerq uit België. Hij heeft een Grawo, Zie ook zijn site:

http://www.acoolvw.be/


Die bedoelde ik! :D

Greetz Ron

wannabay 26-07-2005 20:52

Zojuist een mailtje van de verkoper ontvangen. Hij gaat de TÜV regelen en navragen hoe het in zijn Bundesland (Niedersachsen) zit met export naar Nederland.

stufenheckfahrer 26-07-2005 23:39

Probeer hem zo gek te maken dat hij behalve de Vollabnahme, ook het exportkenteken regelt, is uiteindelijk ook nog eens €200,- die je voor een tweeweeks kenteken kwijt bent. Camper is minimaal tweeweeks kent namelijk.
Personenauto's kun je al vanaf één dag kentekenen
Je kunt zo'n kenteken ook voor langere tijd nemen, tot een aantal maanden aan toe, maar da's best duur.

Veel suck6, en keep us posted


Greetz Ron

stufenheckfahrer 27-07-2005 16:58

Als de verkoper de exportplaten wil regelen, ben je van de tijdsdruk af dat je voor 12.00uur je platen moet regelen. Dit omdat de meeste Zulassungs-stellen maar open zijn tot 12.00uur. Als de verkoper dit regelt kun je ook op zaterdag of zondag je auto ophalen, en dat scheelt weer in je snipperdagen ;)

Greetz Ron

wannabay 27-07-2005 21:42

De bus heeft weer een nieuwe TÜV. Er kan dus weer getuvt worden met die bus. :biggrin: :tongue:

Volgens die man kan je van 7 tot 30 dagen een exportkenteken aanvragen.
En het gaat als volgt. Je gaat naar de Zulassungsstelle met een geldig legitimatiebewijs en de groene en gele? kaart van de verzekering. Dan koop je dus een kenteken voor een periode tussen de 7 en 30 dagen. Dan ga je met die platen onder je arm naar de bus toe, bevestigt ze en rijdt dan weer naar de Zulassungsstelle om "zu Vorführen". Een soort van voorrijden/keuring.

Wanneer dat goed is kan je de weg op.

Dus vragen of hij het kan regelen kan wel, maar ik denk dat ze m'n tronie in het echt willen zien. Hij zei dan ook dat ik er vroeg (tussen 8-9 uur) moest zijn. Dat wordt dus geen uitslapen :D

Nu moet ik nog de verzekering regelen. Een voorlopige dekking zal geen probleem zijn, de bus wordt op het chassisnummer verzekerd, maar een groene kaart krijg je pas wanneer de verzekering definitief is. Morgen maar is met de verzekeringen bellen.

wannabay 28-07-2005 18:38

Na een dagje bellen ben ik zover gekomen dat ik alleen nog maar moet weten wat een Dreifachskarte is en hoe en waar ik deze kan krijgen. Goede hulp heb ik gekregen bij Euregio. Een instantie die mensen helpt die naar Duitsland of vanuit Duitsland naar Nederland verhuizen.053-4605151.

Maar het volgende is nodig: de KFZ brief, Schein brief, de Schilder(platen), een Kaufvertrag, Geld en een Ausweis. En de DreifachsKarte.

Wat ook van belang is of de auto aan of afgemeld is. Dat is mij niet helemaal duidelijk maar volgens mij kan je geen TÜV doen als de auto afgemeld is want dan heb je ook geen Kentekenplaten (Schilder).

Een verzekering regelen in Nederland is onmogelijk. De auto bestaat niet in Nederland (heeft geen kenteken) en kan dus niet verzekerd worden. Ook niet op chassinr. Vroeger werd dat wel eens gedaan maar tegenwoordig kan dat niet meer. Hetzelfde geldt voor de ééndagskentekens van de RDW. Zijn niet geldig in het buitenland en alleen maar te gebruiken op de dag van de keuring.

Morgen maar naar het Kraftfahrtbundesamt bellen in mijn beste skiduits.
So close but yet still so far

Zojuist met googlen erachter gekomen dat je bij de ADAC een zogeheten Arisa-ausfuhr Verzicherung kan kopen. En dat is het laatste (hopelijk) wat ik nu nog nodig had.
Almost there

martin 28-07-2005 21:04

Heb je al eens bij een transportbedrijf geïnformeerd.
In het verleden heb ik wel eens een chauffeur van een transportbedrijf zo gek gekregen dat hij voor mij tegen vergoeding mijn auto had opgehaald in het Oostblok.
Ben toen zelf ook mee gegaan. :cool:

grtzz MArtin

stufenheckfahrer 30-07-2005 10:54

Van een dreifachskarte heb ik nog nooit gehoord, kun je misschien uitleggen wat dat is?

Je koopt met het kenteken al een verzekering. Zonder kenteken geen verzekering, zonder verzekering geen kenteken. Dat is een twee-eenheid, en dat regel je ook op een plaats. de Zulassungs-stelle

wannabay 01-08-2005 16:51

Wat nu een Dreifachs Karte exact is vertel ik wel als ik terug ben vrijdag. Maar het is de term die ze gebruiken voor de verzekering.

Maar je kan (moet) deze kopen bij de Duitse ANWB, ADAC, en heet Arisa-Ausfuhr Versicherung. Met dit een geldig legitimatibewijs, de eigendomspapieren en originele kentekenplaten (als die erbij zitten) en natuurlijk geld ga je naar de Kraftfahrts Amt. Daar krijg je de exportplaten, op vertoon van het bovenstaande, die plak je op de auto, dan gaje naar de Zulassungs Stelle en laat de auto keuren. Wordt de auto goedgekeurd dan kan je de weg op.
Het schijnt zo simpel te zijn :) , maarre ik zal het ondervinden donderdag.

stufenheckfahrer 01-08-2005 17:43

Veel suck6 donderdag, ik denk dat je niet veel problemen zult tegenkomen.

Keep us posted :)

wannabay 05-08-2005 19:10

Zo, de buit is binnen.

De bus staat voor de deur. Nu alleen nog langs de RDW en dan een kenteken erop.

Zoals al eerder gezegd is door jullie is het ex/importeren naar Nederland geen probleem. Je moet alleen even weten wat je moet doen.

Het makkelijkste is een auto kopen met TÜV, tenminste, wanneer jezelf wil gaan rijden. Anders zet je de wagen op een ambulance of oprijwagen en rijdt naar Nederland. En dan telt het verhaaltje hieronder niet

Okee wat heb je nodig en wat moet je doen:
1. geldig legitimatie bewijs
2. tijdelijke exportverzekering
3. de papieren van de auto
4. geld
5. tijdelijk kenteken

Allereerst ga je een auto kopen (met TÜV), en met de originele papieren op ga je pad om dan een verzekering regelen, dat kan bij de ADAC of in de buurt van de Kraftfahrts Amt / Zulassungsstelle is er altijd een "winkel" die kentekenplaten verkoopt.Dat kost voor een bus voor twee weken 80 euro (personenauto's minder). Zo'n winkeltje is vaak goedkoper dan de ADAC en helemaal als je daar dan ook de platen koopt. Kan je als het een goed Hollander betaamt om korting vragen.

Met die verzekering, autopapieren (de KFZ brief en de Schein brief), oude kentekenplaten (al zijn die er nog) ga je naar de Zulassungsstelle. Tip van de dag: wees vroeg aanwezig. Ze zijn alleen van 08.00 tot 12.00 uur open. En het kan druk zijn. De procedure duurt ongeveer een half uur. Ze controleren de papieren, stellen de auto op jouw naam en rekenen met je af +/- 45 euro. Dan krijg je een papiertje mee met het kenteken. Die ga je dan kopen bij dat kentekenplaten winkeltje en koopt twee platen ( 20/25 euro).

Met deze onder je arm ga je weer terug naar de Zulassungsstelle en de papierhandel wordt verder afgewerkt. Dan wordt verzocht om de platen erop zetten en volgt de "keuring". In mijn geval was het even kijken naar het chassisnummer. Dat klopte en ik kreeg een prettige reis toegewenst. Oja, in mijn geval stond de bus al op het terrein van de Stelle. Wanneer de auto ergens anders staat zal je deze eerst moeten halen. En dan voorrijden bij de Stelle.

Mocht ik iets vergeten zijn of er is iets onduidelijk, laat het me weten. Dan pas ik het aan.

Het genieten kan beginnen. O nee, dat was gisteren al. 550 kilometer in de bus naar huis.

@Stufenheckfahrer, De Dreifachs Karte is gewoon de verzekering. Die bestaat namelijk uit drie delen. Een geel, blauw en groen gedeelte. Dûh,het leven kan simpel zijn.

Christiaan 05-08-2005 19:20

goed om te lezen dat het allemaal gelukt is!

Ennuh, foto's!!! :D

martin 05-08-2005 19:32

He mooi dat je verhicle er is.
En foto he.

grtzz Martin

stufenheckfahrer 06-08-2005 09:32

Heel mooi dat het soepel verlopen is! Ik had ook geen problemen meer verwacht met de nieuwe TüV op de wagen!

We gaan je zien op meetings!!

Greetz Ron

molenari 06-08-2005 10:12

Quote:
Originally Posted by wannabay
Zo, de buit is binnen.

De bus staat voor de deur. Nu alleen nog langs de RDW en dan een kenteken erop.

Zoals al eerder gezegd is door jullie is het ex/importeren naar Nederland geen probleem. Je moet alleen even weten wat je moet doen. (...)


Mooi dat alles goed is gegaan en je je bus naar huis hebt kunnen rijden.

Bedankt voor het verhaal over de export! Erg interessant, en ik vind het cool dat je de onderneming hebt gewaagd. Er zijn toch veel mensen die denken dat het te moeilijk is en er vanaf zien...en vervolgens een bus voor een paar 1000 euro meer in Nederland kopen. Je verhaal komt in de toekomst zeker nog van pas!

Succes met de RDW-keuring. Zal niet zo moeilijk meer zijn denk ik.
Ennuh, je naam...dat blijft 'Wannabay'? ;)

wannabay 06-08-2005 20:14

@Molenari: Eigenlijk zou het nu HavaBay moeten zijn of WhataBay. Maar ik en nog aan het spelen met de naam. Want er zou ook een verwijzing naar Grawo moeten zijn. Thanx for the compliment.

Met variant '69 was het weer leuk. Kusje op je voorhoofd, man.

Lachen, dat bovenwerk is van hout. Kan ik eerst gaan schuren en schilderen. Alsof ik weer de dakgoot staat te verven. En de deuk, links achter de bestuurderskant is vervelender dan ik dacht. Voor de rest is alles okee.
Nu nog een tikkeltje verlagen, ander blokkie erin (2 liter ipv 1.6), nieuwe bekleding, kijken of die Bassie neus eraf kan en schoonmaken. Genoeg te doen dus.

Ik zal morgen een paar foto's schieten en dan in een nieuw topic plaatsen, anders wordt dit topic wel erg off-topic.

Eerst volgende meeting is de Aircooled Cruise Night op dinsdag 6 september. Komt allen.


All times are GMT +1. The time now is 23:11.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.