Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Algemeen (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   velgen buiten de wielkast (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=121882)

feffe 12-12-2013 17:19

velgen buiten de wielkast
 
excuses kon zo snel geen topic vinden, heb een beetje haast want word zometeen gebeld door de politie.

werd vanochtend aangehouden, velg steekt 1cm buiten de wielkasten voor, band steekt niet uit.

de agent dacht dat dit niet mocht maar wist t niet zeker en zou me bellen.
als t niet mag mocht ik niet meer rijden ( :D )

volgens APK eisen mag een band maximaal 3CM uitsteken, maar over de velg kan ik niks vinden.
dus volgensmij ben ik gewoon legaal bezig?

iemand die dit kan bevestigen?

Sven-GTI 12-12-2013 17:28

Zou me er niet teveel zorgen om maken, mijn zouden ze ook zo vaak bellen of de volgende dag kijken of m'n auto goed was. Hoor je niks meer van :D

Ik zou het eens na moeten zoeken in de wet, want zover ik wist mocht band/velg uitsteken (3cm) maar het loopvlak van de band niet ofzo?

VWmotion 12-12-2013 18:15

Het loopvlak van de band mag 3cm uitsteken. Dus bij getrokken bandjes mag de rest meer uitsteken. :thumbup:

feffe 12-12-2013 18:21

hij heeft inmiddels al gebeld maar dat gesprek had ik gemist..
heb nog wat gezocht,
voor de APK mag de band 3CM uitsteken, nouja dat doet hij niet, en het loopvlak al helemaal niet.
over het uitsteken van de velg is niks officieels te vinden, is dus bij mij 1CM.
andere politie mannetje was zo zeker van zn zaak.. :rolleyes:

jetta mk1 '82 12-12-2013 18:22

Zover ik weet mag de velg 1,5cm uitsteken (3cm per as) en mag het loopvlak van de band niet uitsteken.

Misha 12-12-2013 19:09

Ik dacht 3cm per kant maar loopvlak moet binnen de wielkast vallen..

SvenFGTF 12-12-2013 20:00

Ik ben hier 2 jaar geleden ook voor aan gehouden. Ik heb het dus allemaal uitgezocht en dit is waar zowel de politie als mijn zoektocht mee kwam:

Er is een APK wetgeving die zoals Misha zegt 3cm per kant voorschrijft. Dat is heel mooi want op die manier heeft niemand last van dit gedoe (dacht ik), maar jammer genoeg is dit niet zo.

De APK regels zijn namelijk niet hetzelfde als de regels voor de politie. Waar ik voor gepakt ben, en wat er in het wetboek staat is grofweg dit:

Quote:
"De nieuwe verkregen spoorbreedte mocht niet meer dan 2% afwijken van de originele spoorbreedte die in de kentekenpapieren/het systeem staat"


Toen ik werd aangehouden werd de originele spoorbreedte opgevraagd, en vervolgens werd er met een krijtje een streepje in het midden van de band met krijt op het asfalt gezet, aan beide kanten. De rolmaat werd gepakt en de afstand werd gemeten. Ik zat geloof 7 cm over het originele heen. Dat was 5% en dus veel te veel. (lang dat ze deden over die berekening trouwens :tongue: )

Uiteindelijk met een waarschuwing naar huis gestuurd, maar als ik nog een gepakt zou worden zouden de consequenties niet mals zijn. In beslag name van kentekenpapieren, herkeuring en zelfs in beslag name van de auto kwam naar voren.

Moraal van dit verhaal: Als die droeftoeters je willen pakken dan vinden ze wel een manier. Iedereen met aftermarket wielen zit al ongeveer over de 2%. Ik rijd nog steeds veel te breed, maar ik hou het wel redelijk binnen de perken, visueel gezien. Met de set waarmee ik aangehouden werd viel het van achter verschikkelijk op.

Sven-GTI 15-12-2013 12:55

Even m'n wetboek erbij gepakt:

Artikel 2.9.19

De wielafscherming moet het gehele horizontale projectievlak boven ieder wiel afdekken. De wielen, inclusief alle bevestigingsmiddelen en naven, mogen in de breedterichting niet meer dan 30 mm buiten deze afscherming uitsteken, zoals weergegeven in figuur 24.





Duidelijk, mag dus max. 30mm per kant uitsteken

Scully 15-12-2013 13:15

Quote:
Originally Posted by Sven-GTI
Duidelijk, mag dus max. 30mm per kant uitsteken


Dat klopt, maar het verhaal van SvenFGTF klopt ook. Ik ben toendertijd ook aangehouden voor mijn wielen, en toen ik vertelde dat ze per kant 30 mm mochten uitsteken, kwam de politie met het feit dat de spoorbreedte niet meer dan 2% mag afwijken van origineel. Ben toen ook weggestuurd met een waarschuwing dat wanneer ze me weer zagen rijden, mijn wielen in beslag werden genomen.

Misha 15-12-2013 13:38

Wees blij met al die berekeningen.. ik ben met m'n rode Jetta Coupe ook ooit staande gehouden. Een oude bromsnor die meende alle regels te weten en nam mij gewoon mee naar 't bureau, auto in beslag genomen en alles terwijl de wielen bij lange na geen 3cm uitstaken. Uiteindelijk boete voor ondeugdelijk (bevestigde) ophanging en hoop kosten en geouwehoer van de inbeslagname en herkeuren bij RDW.

T3 fan 15-12-2013 14:12

Ik heb 4 jaar met een suzuki samurai rond gereden met dikke modderbanden er onder en heb daar ook menig dispuut over gehad met de veldwachters in het blauw
Uiteindelijk altijd in het gelijk gesteld op de regel dat het loopvlak van de band niet uit mag steken buiten het breedste deel van het spatscherm,,,wang en velg is nooit over gerept???
Vroeger bij de DAF garage waren er voor vrachtwagens wel regels qua uitstekende velgen maar dat was in de hoofdzaak omdat die wielmoeren van de stuuras als een schredder werken

Kan iemand mij vertellen of dit nu dan ook voor personenwagens geldt?
Ik heb er namelijk in de jaren 90 nooit problemen mee gehad

feffe 16-12-2013 09:55

had blijkbaar nog een voicemailtje, meneer agent was er ook achter dat t 3CM mocht zijn dus prima

tiefflieger 16-12-2013 11:31

apk mag 3cm per kant (loopvlak!) maar moet voor rdw wel binnen een bepaald percentage blijven.
Waar maken ze zich druk over, zijn er geen boeven meer om te vangen ?

MK2-VRT 16-12-2013 12:30

Hij mag 3 cm per kant uitsteken, maar..Dan zit je alsnog met de spoorbreedte!

Dan mag maar een paar % afwijken van origineel.

Ik heb op de Golf 2 achter 10J verbreed staat ( 225-40-14 ), met een dikke wielrand erop valt hij nu mooi gelijk, maar de spoorbreedte is teveel..Word gemeten vanaf het hart van de band.

Dus als je weer een l*l op de motor hebt, kan hij alsnog moeilijk doen, maar als ze niet tever uitsteken zal het wel meevallen.

yuli 16-12-2013 14:15

Heb je met 8J (195-40-15 ET20) rondom onder de golf 1 ook teveel afwijking op spoorbreedte? Of heb je dan meer gegevens nodig om dat te berekenen?

SciroccomTDI 16-12-2013 14:34

als het origineel ET38 was, heb je per kant 18mm toegenomen spoorbreedte, dus 36mm totaal. spoorbreedte van 1372mm betekent dat je het met 27.4mm mag laten toenemen.. waardoor 36 dus te veel is, in theorie.

als de velgen origineel 5.5" breed zijn en ET38 (denk ik) .. dan heb je met jouw velgen 1.25x25.4 + 18 = 49.75 mm de buitenrand van de velg verder naar buiten dan de originele velg dat heeft. Het is natuurlijk wel zo dat originele velgen, zeker achter, behoorlijk ver naar binnen vallen.

yuli 16-12-2013 14:36

Zo dan?!
originele spoorbreedte:
Spoorbreedte voor (mm) 1400
Spoorbreedte achter (mm) 1370

2 procent van 1400 = 28mm
2 procent van 1370 = 27,4mm

1J = 25mm

2 x 25 mm = 50 mm
Voor; 50 / 14 = 3,57 %
Achter; 50 / 13,7 = 3.65 %

Teveel:
Voor; 1,57%
Achter; 1,65%

Sven-GTI 16-12-2013 14:37

Zolang het niet gek buiten de wielkassen steekt zou ik me geen zorgen maken.

Ken ook iemand die met 13,5j wielen rijdt ipv de originele 7j. Rijdt er al 4 jaar mee rondt. maar ze vallen gewoon binnen de wielkassen (wielkassen verbreedt), hij heeft hier nooit gezeur mee gehad.

Woont in de randstad en wordt vaak genoeg aangehouden bij algemene controles etc.




Ik snap best dat je als agent iemand aan de kant zet waar de wielen helemaal buiten de auto uitsteken, vaak zijn de auto's verlaagd waardoor het allemaal nog breder lijkt dan het is.

yuli 16-12-2013 14:49

Ik maak me niet zo'n zorgen maar als mijn project van de winter klaar is dan moet ik wederom naar het RDW voor een herkeuring (tweede keer voor mijn golfje) i.v.m. wederom een nieuwe motor.

De laatste keer heb ik ontzettend gezeik gehad over een type plaatje wat ontbrak in de motorruimte waar de motorcode en serienummer op vermeld staat (ben ik ooit kwijt geraakt).
Dus ik zie nu de bui al een beetje hangen met de wielen zometeen. Ik denk dat ik dan maar wat velgen van iemand even leen voor de keuring.

Sven-GTI 16-12-2013 14:56

Vriend van me was te laag, kon niet boven de put of op de rollentestbank bij het RDW




Was geen enkel probleem :P

jellehier 16-12-2013 18:33

Spoorbreedte kunnen ze bij herkeuring toch mooi gelijk aanpassen?

Kevert 16-12-2013 19:44

Dit is weer zo´n welles nietes verhaaltje , ik ben een aantal jaar geleden ook aan de kant gezet door de politie vanwege dat me velgen te ver zouden uitsteken.
Ik had het toen ook opgezocht maar toen was het 4% afwijking van de spoorbreedte en je mag max 3cm iets buiten je wielkast hebben steken ,of dit nou band of velg is maakt geen drol uit.
Maar goed ik ging er toen ook tegen in dat het 3cm was en het wel mocht maar hun geloofde van niet.
Ze hebben zelfs een anwb wagen laten komen met een luchtkussen om me auto omhoog te krijgen en een wiel eraf te halen achter omdat ze dachten dat ik een dikke spacer ertussen had.
Ik legde ze al uit dat de velg gewoon breed is maar dit werdt ook al niet geloofd dus moest de velg er maar af.
Uiteindelijk kwamen ze erachter dat het een brede velg was en ze vonden dat het te ver uitstak dus me papieren waren in beslag genomen en toen stond ik daar s'avonds om half 12 langs de snelweg en niet meer mogen rijden ,mooi op een donderdag avond.....
Ik kon niemand bereiken om me op te pikken (ja de meeste slapen dan al ongeveer vanwege volgende dag weer werken) en na een uur mocht ik uiteindelijk van ze direct naar huis en niet meer rijden.
Want ze vonden het toch wel een beetje lullig om me te laten staan.
Fijn dus ik naar huis , kom ik er thuis achter dat ze me rijbewijs niet terug hadden gestopt in het mapje met me auto papieren. Ik weer terug , toen bleek een motoragent hem in ze binnenzak nog te hebben die al richting huis was :screwy: uiteindelijk na een half uur me papieren terug.
Voor ik thuis was had ik nog maar 3,5 u tot me wekker weer ging om te werken... :redface:
Later moest ik voor herkeuring , er bleek niets aan de hand te zijn (ik zat wel aan de max precies 3cm) en de spoorbreedte bleef ook net er binnen dus hij was weer goed gekeurd.
Ik moest een dag vrij nemen van me werk voor de herkeuring , keuring betalen en een boete en een hoop gezeik omdat hun niet wisten hoe het hoorde te zijn :mad:
Ben er mee naar het politie bureau geweest hoe dit werdt opgelost omdat het me een hoop geld gekost heeft voor niks en toen werdt mij vriendelijk verzocht het bureau te verlaten anders werdt ik wel verwijderd.......
Dus hoe dan ook ....ze pakken je toch wel als ze willen want je hebt niks te vertellen.
De enigste goede tip is :
Rijd gewoon niet veel te overdreven opvallende brede en uitstekende velgen/banden want dan vraag je er eigenlijk gewoon om, gewoon iets dat mooi met de wielkasten valt trek je minder aandacht mee (en dan niet een band erop die een km buiten de kas nog komt)

Sven-GTI 16-12-2013 22:32

Mijn wielen steken achter per kant zo'n 10cm extra naar buiten, maar mijn wielkasten zijn aangepast zodat alles er netjes binnenvalt.

Denk dat ik er weinig problemen mee zal krijgen... hoop ik althans :D

vw-unit 19-12-2013 08:59

Dat er nog steeds zoveel onduidelijkheid is en zoveel verschillende verhalen over rond gaan.
Heb hier in het verleden meerdere malen mee te maken gehad,
ook bij RDW geweest dus ken deze regels over dit onderwerp inmiddels uit mijn hoofd.

1. Wielen mogen niet meer dan 30mm per kant uitsteken (dus niet per as)

2. Loopvlak van de band mag niet buiten de wielkas uitsteken.

3. Velgen/banden mogen niet aanlopen

4. Spoorbreedte mag niet meer dan 2% van het origineel afwijken.



EDIT; heb de wetsartikelen dr ff bijgezocht, zie onderstaand.

Artikel 5.2.23
De spoorbreedte van personenauto's mag niet meer dan 2,0% groter zijn dan de waarde
die voor het voertuig is vermeld op het kentekenbewijs of in het kentekenregister.

Dat betekent, dat als de wielen verder naar buiten komen,
ze ook verder naar binnen moeten komen.
(het hart van het wiel moet ongeveer op dezelfde plaats blijven)
Dus als je van hart velg naar andere hart velg meet mag
deze breedte niet meer dan 2% afwijken van het origineel.


Artikel 5.2.48
4. De wielen onderscheidenlijk banden van personenauto's:
a. moeten goed zijn afgeschermd;
b. mogen niet meer dan 30 mm buiten de afscherming uitsteken;
c. mogen niet aanlopen.


Had vroeger toen ik nog in auto's reedt waarmee ik een paar x per week langs de kant gezet werd altijd
een kopie van deze artikelen bij me zodat iedere keer als ze weer gingen zeiken over me wielen ik ze dat kon laten lezen.
Dus tip van de dag, zoek deze artikelen ff op, maak een kopietje en leg deze in je auto, scheelt meestal een hoop gezeik.

wob8v 20-12-2013 21:02

Quote:
Originally Posted by tiefflieger
apk mag 3cm per kant (loopvlak!) maar moet voor rdw wel binnen een bepaald percentage blijven.
Waar maken ze zich druk over, zijn er geen boeven meer om te vangen ?


Straks als de roemenen komen krijgen ze het nog druk.

Wel leerzaam topic dit!

rousf 07-01-2014 14:46

Quote:
Originally Posted by vw-unit
Dat er nog steeds zoveel onduidelijkheid is en zoveel verschillende verhalen over rond gaan.
Heb hier in het verleden meerdere malen mee te maken gehad,
ook bij RDW geweest dus ken deze regels over dit onderwerp inmiddels uit mijn hoofd.

1. Wielen mogen niet meer dan 30mm per kant uitsteken (dus niet per as)

2. Loopvlak van de band mag niet buiten de wielkas uitsteken.

3. Velgen/banden mogen niet aanlopen

4. Spoorbreedte mag niet meer dan 2% van het origineel afwijken.



EDIT; heb de wetsartikelen dr ff bijgezocht, zie onderstaand.

Artikel 5.2.23
De spoorbreedte van personenauto's mag niet meer dan 2,0% groter zijn dan de waarde
die voor het voertuig is vermeld op het kentekenbewijs of in het kentekenregister.

Dat betekent, dat als de wielen verder naar buiten komen,
ze ook verder naar binnen moeten komen.
(het hart van het wiel moet ongeveer op dezelfde plaats blijven)
Dus als je van hart velg naar andere hart velg meet mag
deze breedte niet meer dan 2% afwijken van het origineel.


Artikel 5.2.48
4. De wielen onderscheidenlijk banden van personenauto's:
a. moeten goed zijn afgeschermd;
b. mogen niet meer dan 30 mm buiten de afscherming uitsteken;
c. mogen niet aanlopen.


Had vroeger toen ik nog in auto's reedt waarmee ik een paar x per week langs de kant gezet werd altijd
een kopie van deze artikelen bij me zodat iedere keer als ze weer gingen zeiken over me wielen ik ze dat kon laten lezen.
Dus tip van de dag, zoek deze artikelen ff op, maak een kopietje en leg deze in je auto, scheelt meestal een hoop gezeik.



Heb zelf dit geintje ook gehad een paar jaar terug, kwamen ook met het 2% spoorbreedte verhaal. Na 9 maanden de KLPD plat te hebben gebeld kreeg ik op papier dat van auto's van voor sep '91 geen spoorbreedte geregistreerd is. Wordt dan lastig bepalen wat 2% is. Heb de papieren in mn auto gelegd voor als ik weer aangehouden wordt...


All times are GMT +1. The time now is 03:43.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.