![]() |
Golf 1.3 koppakking MISERIE
Goedeavond iedereen! Hopelijk kunnen jullie me op het goede spoor zetten :thumbup:
Grote vraag Is het mogelijk dat een golf II 1.3 olieverbruik heeft omdat ik de verkeerde olie gebruik? Momenteel zit er 5w40 in.. Historie Koppakking is vervangen (kop is gevlakt door revisiebedrijf). Onderblok is in goede staat (115000 km)... Alle pakkingen op de kop zijn terug vervangen door Elring. Oliefilter, waterpomp, distributieriem, v-snaar.. allemaal vervangen door top kwaliteit. FOTO'S ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Na de complete vervanging (twee extra momentsleutels gekocht $$$) alles volgens het boekje verlopen :) Ik wou dat alles PERFECT was Ik start.. twee minuten daarna terug rook bij het gasgeven :shake: :shake: :shake: Wie weet wat dit kan zijn? Het lijkt erop dat vervangen van de koppakking geen effect heeft! :mad: Heeft me al veel geld gekost :( En ik ben nog student, wat het helemaal pijnlijk maakt :redface: :redface: Heb alles terug uit elkaar gehaald en dit is de foto van de verbranding op +- 5 minuten ![]() Uploaded with ImageShack.com Wie kan me raad geven, ik dacht zelf al aan zuigerveren :rolleyes: |
klepsteel rubbers niet mee vervangen misschien ? en ik zou er ook gewoon olie in doen die erin hoort denk dat je 10w40 moet hebben
|
Zijn de zuigerveren nog wel goed?
Was het witte rook, of blauwe rook toen je startte? |
Het leek me wel eerder witte rook ! (ik had trouwens ook weer een soort mayonaise aan de oliedop hangen).
De heren van het revisiebedrijf zeiden dat ik eens een rondje moest gaan rijden (met alles van verwarming open, zodat het nieuwe koelwater kan rondgaan)... Zou ik alles gewoon terug monteren zoals ervoor? :) |
Ik weet niet hoe lang te auto al stilstaat en hoe hij gestald is. Maar witte rook is meestal normaal op het begin. Vooral met deze koude dagen. De witte rook komt gewoon door de condens in de uitlaat.
Je moet zeker eens een goed half uurtje door rijden. En dan mag hij niet meer roken. En als je het niet vertrouwt stop je toch een aantal keren en houd even het waterpeil in de gaten. Zou de motor namelijk olie verbruiken dan begint hij blauw te roken. Die mayonaise kan idd van een kapotte koppakking komen. Maar ik denk eerder dat het van de korte stukken komt bij jou. Dus ook weer condens. Maak gewoon alles schoon en dan eens een goed half uurtje rijden. En dan zou ik nog eens alles controleren. |
:eek: Heb je echt alles na 5minuten draaien weer uit elkaar gehaald? Heb voor tijdje terug ook compleet gereviseerd blok in de Golf gehangen, tikkende klepstoters, witte rook, gaat na tijdje wel over.
5W40 is niks mis mee, is als het koud is dunner, maar heeft op bedrijfstemperatuur dezelfde dikte als 10W40. |
5 min is wel erg kort om de conclusie te trekken. Ben bang dat je er weer 75 euro tegenaan moet gooien om er een stuk mee te gaan rijden.
|
Je hoeft 'm ook niet helemaal uit elkaar te halen om te weten wat er binnenin gebeurt: aan de bougies kun je ook al veel zien! Maar inderdaad eerst eens een flink stuk rijden, de motor goed warm laten worden, en wel de olie en KVS in de gaten houden!
|
Voordat je weer een kop demonteert zonder te weten of er iets lek is....
Doe eerst een co-test op et koelwater... Scheelt je een hoop werk. |
Gewoon dom in mijn ogen... kun je weer een nieuwe koppakking en bouten kopen... zorg is dat je weet waar je me bezig bent en anders er voor zorgen dat er iemand bij is die wel weet waar hij mee bezig is.. na 5 minuten indraaien zitten de klepstoters nog niet eens vol met olie... rook?? elke auto rookt met dit weer.. vooral koud.. wie schroeft er nou meteen alles weer uit elkaar??
hier kun je natuurlijk niks mee... Zet alles maar eens terug in elkaar.. als de zuigerveren goed zijn kan hij inprincipe geen olie meer verbruiken... dat zwarte tegen de kleppen is heeel normaal... dus alles terug in elkaar en maar eens een tijdje laten draaien.. Gr |
Kijk je oliekoeler eens na, maatje van me heeft dit ook gehad met 16v.
Gaf ook mayonaiseworming in de olie. De oliekoeler word gekoeld door je koelwater en bij men maat was deze koud wel dicht maar wanneer olie en water warm werden lekte er water bij de olie, nieuwe koeler erop en het probleem was opgelost. Zoe er idd wel 10W40 indoen. Grtz |
Misschien rare vraag maar zit er niet te veel olie in je blok,Had een golfje met een nz blokje die olie via de carterontluchting opzoog omdat de oliepijl blijkbaar te hoog stond.pijl stond toen iets boven het max.Na er iets uit gehaald te hebben was het probleem opgelost.
Mijn hele inlaattraject na de carterontluchting zat vol olie. |
Dit blok heeft geen oliekoeler.
|
Voor zo ver ik weet moet je 10w40 gebruiken, alleen modernere autos hebben die speciale 5w30 of kweet niet wat allemaal.
|
Quote:
Oliekoeler op een 1300 orgineel? |
Idd in elkaar zetten en flink stuk mee rijden ( >100 km). Tussendoor niveau van kvst en olie in de gaten houden. Ook letten op vreemde geluiden.
Lekker wisselend belasten, dus niet meteen de snelweg op. Zuigerveren kunnen ook wat vast zitten door lange stilstaan. Heb je de compressie al gemeten? En staan onsteking en CO goed afgesteld? Niet dat er slechte verbranding is of dat hij veelste rijk loopt. 10W40 is de betere keuze, 15W40 mag ook nog. |
Quote:
Sorry ik was bezig over de 1.8 16v van men maat, ervan uitgaand dat er op een 1300 ook 1 zat maar als ik ff terug denk zat er op mijn 1300 ook geen. Is al ff geleden dat ik nog een 1300 MK2 heb gehad :D :thumbup: Maar moest er 1 opzitten kan het daar aan liggen natuurlijk :D |
Het vervolg
Zo dom was het nog niet om alles terug te demonteren! Had al zo een gevoel dat dit niet meer normaal kon zijn (vooral de rook was crazy). Ik met alles terug richting het revisiebedrijf.. ze vertelden met dat ik het allemaal juist had gemonteerd (yeey, fijn!) en dat het een zeer merkwaardig probleem was (twee cilinders vertoonden duidelijker zwartere verbranding dan normaal was, dan je ook zien op m'n laatste foto) Het onderblok zou volgens hun bijna onmogelijk het probleem kunnen zijn. Zelf ging ik naar hun met het idee dat: 1) er een scheur moest zijn in één van de interne olie/koel kanalen 2) een kapot olieschraapveer. Day after Mocht het atelier binnenkomen waarbij ik al direct een naar voorgevoel kreeg. Mijn mooie bovenblokje lag in een bad dat ze vulden met vloeistof. Als men daarna met de compressor druk zette op één van de koelvloeistofkanalen kon je duidelijk bellen zien komen uit de uitlaatklep. Nu hadden ze dit nog nooit gezien, maar blijkbaar is er een scheur van één koelkanaal recht in de uitlaatklep. Vandaar bouw ik ook geen druk op in het KVS. Was nog nooit eerder gezien voor een volkswagen benzineblokje van die jaren. Conclusie Het revisiebedrijf zal een andere kop aannemen en compleet testen & in orde zetten voor mij! Je moet niet vragen wat een medeleven ze al hebben Wat een prachtig bedrijf :D Ps: de prijzen die jullie zagen betaal ik er heus niet hoor (koppakking van elring kost mij 27 euro ongeveer, de rekbouten 18 euro.. levering volgende dag!). ps: de olie 5w40 kan ook nog, is voor modernere motoren maar die blokjes zouden alles wel aanvaarden.. kwaad kon het niet. Goede tip: gebruik ALTIJD goede kwaliteit van olie en koelvloeistof, dit zou een absolute MUST zijn. |
Zeer netjes opgelost dan :thumbup:
|
Mooi je gevoel gevolgd :thumbup:
En super dat je probleem opgelost gaat worden. keep us informed ;) |
JOEPIE!!!!!!! Ik heb belooft jullie op de hoogte te houden, dit doe ik dan ook!
Als fanatieke Volkswagen liefhebber hebben ze bij mijn revisiebedrijf (Antwerp Auto Stock) alles terug opnieuw besteld bij Elring. Dus geen bagger garantie materiaal. Dit is dan ook de basis waarvan ik vertrokken ben. Na het bijpraten of cilinderkoppen (dit was de eerste oude vw benzine die een scheur had recht van het koelvloeistofkanaal (kvs) naar de uitlaat). Nu had ik een nieuwe kop volledig laten vlakken op hun kosten (enorm eerlijk van hun!)... De oude bleek namelijk een lek te hebben van de kvs naar de uitlaat :( Bij de nieuwe kop kreeg ik bijna een hartaanval=> bleek bij het starten OPNIEUW witte rook op te treden :( Na wat informeren / navraag bij dit bedrijf bleek dit nog een oorzaak te zijn van de vorige kop die alle kvs in de uitlaat heeft gebracht.. Zal wel zijn denk je dan als consument (lees wantrouwen). Uitlaat bleek inderdaad vol water/condens te zitten. Met wantrouwen terug naar huis. Uiteindelijk van pure miserie het ding eens twintig minuten laten rijden met platen van de ander dagelijkse wagen... super bizar.. de rook begon al af te nemen (Antwerp Auto Stock had dus toch gelijk :s ). Met het beetje rook dat er nog was (kon moeilijk uitmaken of het witte of blauwe rook was, het was ook al zeer koud buiten).... uiteindelijk beslist om de olie van 5W40 naar 10w40 te brengen. Volgens Antwerp Auto Stock bleek 10w40 echt de minimum te zijn, 15w40 zou mogelijk nog een betere variant zijn. Oliefilter hebben ze nog geregeld.. en potverdorie.. ze hadden nog gelijk ook :s :s :s Met nieuwe olie, nieuwe kop, nieuwe pakkingen, rekbouten, nieuwe koelvloeistof,... uiteindelijk met volledige wantrouwen naar de technische keuring.. MET SUCCES DOOR DE TECHNISCHE KEURING!!!!! Sta er nog van te beven, had dit echt niet kunnen bedenken. Ondertussen nog andere stukken besteld voor het golfje, allemaal aan bodemprijs en origineel duits vervang spul... echt super :D Nu bleek na een formeel gesprek de realiteit te zijn dat men er verschrikkelijk dure oldtimer reviseert zoals Ferrari (o.a. 250), Jaguar, Aston Martin, Porsche (356 & watergekoelde types), Lotus, .. al de dure spullen die voor ons een droom blijven ;) ) ... en ze voor oude volkswagens een zwak hebben. Na wat bijpraten over verschillende zaken hebben ze besloten voor www.volksforum.com speciale condities aan te bieden. Eender welke bewerking komt aan bodemprijs met super materiaal, echt BANGELIJK. Heb ze aangesproken om volksforum sponser te worden! :D Ik upload asap foto's van mijn golfje! Echt leuk :) |
All times are GMT +1. The time now is 09:06. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.