Gladde motorkap op een 77er origineel?
Bij mijn restauratie object (77er Golf diesel) zit gemonteerd een gladde motorkap, is deze toen nog origineel gemonteerd geweest? Auto is gebouwd 12-1976.
Ik ben ook in het bezit van een originele golf van 04-1977, deze is namelijk al voorzien van het jongere type motorkap. Ook heb ik hier staan een golf diesel van 11-1976 hierop zit ook het nieuwere type motorkap. Wie wat wat is origineel of wat niet, of zijn diverse delen nog door elkaar heen gebruikt?? Alvast bedankt voor jullie reacties. |
Zijn allebij van modeljaar '77 dus daar zou het niet in moeten zitten.
Dit loop namelijk van augustus '76 tot augustus '77. Maar zit een gladde kap normaal niet alleen op de modeljaar '75? |
In principe is de gladde kap t/m 8/76 geleverd, daarna kreeg je die met de richel. Er zit echter een grijs vlak in, dus helemaal zeker is het nooit, tenzij je originele lak hebt en je aan de boutjes kunt zien dat er nooit een sleutel op gestaan heeft...
|
Quote:
Nope, die zitten op de allereerste ook al.... |
Quote:
De eerste zijn modeljaar 1975. Dus alle 74e zijn modeljaar 75 |
De Golf heeft ook nog het oud type deuren. Ik zal zo even foto's proberen te uploaden
Het is na ruim 35 jaar moeilijk te zien als de boutjes los zijn geweest. |
|
Mijn Golf1 LS komt uit augustus 1976. Deze heeft ook nog een gladde kap. Oud type deuren met de kleine sloten. Zacht dashboard , lus bij de achterbank in het midden. Dit is 1 de eersten modeljaar 77 , heeft wel nieuwe type kachelhuis , nieuwe type deurpanelen , en zwarte tiententeller en kachelmotor et een schakelaar , maar geen middenconsole en dun stuur. Deze auto komt van de eerste eigenaar , en helmaal.origineel. En was tot nu toe nooit gerestaureerd geweest. Dus ik denk dat gladde kap origineel bij jou auto is.
|
Overigens , tot wanneer is oud type schutbord geleverd zonder balk? Weet niet of dat die van jou heeft , mijne 9/1976 heeft nog oude type schutbord
|
Ik heb ook nog een 11/76 gehad en had ook de oude deuren, stuur, lus enzo maar geen moterkap, wel heb ik ook eens een afbraak 76 gehad waar er ook een gladde kap op lag, zal eens de papieren zoeken van welke maand deze was,
|
Quote:
Wat is het verschil tussen het schutbord?? Waar kan ik aan zien wat het nieuwe en wat het oude type is?? |
Kan ik aan het chassisnummer anders ook afleiden, van welke maand in 76 die precies is??
|
zonet papiern gevonden en is van maart 77 snap het nu ook niet :s heb jammer genoeg enkel maar het interieur kap en papieren nog van de wagen,
|
wat bedoel je met gladde motorkap?? Want de foto van de groene en orange hebben volgens mij dezelfde motorkap of zie ik iets over het hoofd?? :confused:
EDIT, ik heb zelf een 79 en die heeft dezelfde kap als de orange. |
Quote:
In een gladde motorkap zit niet de rand in de voorkant van de motorkap. Vergelijk de foto's maar eens. 2 randen/lijnen in lengte en de 1 heeft 1 rand dwars lopen (de bruin/oranje en de groene heeft dat niet. |
Quote:
Was net in je andere topic van de groene aan het kijken en daar zie je idd het verschil een pak beter. :thumbup: Weer wat bijgeleerd, wist niet dat er nog verschil inzat. |
Vanaf 8/76 is de nieuwe motorkap gemonteerd. Ik geloof niet in een grijs gebied waar beide zijn gemonteerd. Ik weet niet hoeveel golfjes er per dag zijn geproduceerd maar dat zijn er erg veel igg. Toen modeljaar 76 ten einde was zijn ze gewoon begonnen met het nieuwe type motorkap. De nieuwe kap met de richel zorgde ervoor dat er minder snel plaatwerkvervorming kwam bij het dicht drukken van de motorkap. Bij mijn 77er zat, desondanks de richel, wel vervorming in de motorkap en heb maar een kap genomen van een cabrio, jammer maar helaas. Het zelfde geld voor het oude type oliekoeler op de vroege gti's. Bij een bepaald motornr( heb k in een oude garagewerkboek staan die k effe niet bij de hand heb) is de nieuwe oliekoeler gebruikt maar er zijn altijd gasten die volhouden dat er een grijs gebied is en dat de oude oliekoeler langer is gebruikt om "'oude voorraden op te maken". Dit zeggen ze omdat ze graag nog een oude oliekoeler op hun auto willen hebben. Met de gladde motorkap is het niet anders volgens mij. Tussen de productiedatum van mijn versnellingsbak en de datum dat mijn auto de fabriek verliet zat maar een paar dagen. Er werd in die tijd heel goed productie van onderdelen en auto's op elkaar afgestemd. Dus ook voor oliekoelers en gladde motorkappen. Denk dat als er enkele 100den (of 1000den) motorkappen over waren van modeljaar 76 ze het magazijn in zijn gegaan voor schade herstel van al die mensen die in de loop van de komende jaren hun voorkant in de prak zullen gaan rijden.
|
Ik denk gewoon dat eerst de oude voorraad op moest dat gewoon hele euvel was.
Ik denk niet dat ze toen al gelijk zijn begonnen met de nieuwe type motorkappen zijn te monteren. Ik heb meer Golf1's van eind 1976 met gladde motorkappen gezien , ik denk dat ze begin 1977 de nieuwe motorkappen gemonteerd waren. Want de mijn 9/76 , eerste uit modeljaar heeft nog zacht dashboard , oud type deuren , en verder nog meer details van modeljaar 76 terwijl hij uit begin modeljaar '77 is. En tevens heeft deze nooit schade gehad of dergelijke. Zal vast ook gedeelte als voorraad zijn gebleven, en voor bedrijven zijn gebleven. Maar lijkt mij sterk dat ze toen oudere type motorkap monteerden toen waren , terwijl er een nieuwe type motorkap opzat , hetzelfde als deuren. Het waren natuurlijk in die tijd toen ook nog vrij nieuwe auto's. |
Ik denk bij deze om toch maar de gladde kap te laten zitten. Dit omdat er ook nog de oude type deuren in zitten. Het schutbord ga ik nog even bekijken, welk type hier nou werkelijk in zit.
Topic over alle veranderingen door de jaren heen, zou best interessant zijn. |
Heb even op Golf 1 IG gezocht en las daar dat sinds medio Oktober 1976 de nieuwe motorkap is gemonteerd, maar ook daar kan niemand zekerheid daarover geven.
|
het is al meerdere keren voorbij gekomen...
in de beginjaren '70 was men nog niet zo bezig met zulke dingen als kwaliteitscontrole en voorraadbeheer.. ook de switch van een kever naar Golf en Passat was een enorme impact voor Wolfsburg.. de reden dat er ook in de eerste paar jaar zoveel veranderde aan een Golf heeft mischien ook wel te maken met het gaandeweg tijdens productie erachter komen dat sommige dingen toch niet werkten... jullie zeggen zelf al dat je makkelijk een vouw in een gladde kap douwt.. waarschijnlijk zijn mensen daarover in '75 al komen zeiken bij dealers.. waarschijnlijk ook dat ze die dus zo goed en zo kwaad zijn gaan vervangen door 1tje met vouw...mischien kon men daardoor de vraag niet aan in het begin..en zijn ze pas in modeljaar '77 die echt voor elk Golfje gaan gebruiken... het zou zo maar kunnen ...dat was een hele andere tijd toen.. niemand had ooit kunnen denken dat 40 jaar later zo'n detail belangrijk was.. zo lees ik ook veel over een eerste echte '76er GTI... de enigste echte die ik ooit heb gekend had kenteken WOB-V220...DAT was 1 van de 3 eerste ,al de rest is discutabel.. nu we toch bezig zijn... zit er soms ook verschil in kleur van getint glas?..ik heb ooit een GLD gesloopt ik meen uit '76 ,dus mogelijk ook het eerste modeljaar.. en dat brons-bruin getint glas was veel donkerder dan van enkele GL modellen die ik erna heb gehad... hoe kan dit? (nee,niet door zware shag o.i.d) |
Dat bronzen glas heb ik vaker gehoord, en ook met groen glas, vooral bij de rocco's. Geen idee hoe het zit en waar het vandaan komt, ik heb het ook nooit kunnen zien. Ik kan me ook voorstellen dat het per leverancier verschilde, hoewel in een golf glazen vanaf de fabriek al verschillende merken kunnen hebben...
Met het "grijze vlak" dat ik hierboven ergens al noemde, bedoel ik niet dat ze eerst oude voorraad opbruikten, want dat is volgens mij niet waar, ze waren daar heel consequent in. Werd er een vernieuwing "uitgevonden", dan werd deze toegepast op alle wagens vanaf het eerstvolgende modeljaar. Alleen is dit modeljaar tussen '76 en '77 niet zo duidelijk als bij alle andere modeljaren. De verandering van schutbord/oude sloten/gladde kap is duidelijk ineens doorgevoerd, maar niet aan het einde van modeljaar '76, een enkele maanden daarna. Anders zijn modeljaren heel "strak begrenst", Chromen spiegels verdwijnen van de deuren na 8/75, het dash komt in kleur van het interieur bij de GL vanaf 8/77. Alleen tussen '76 en '77 ligt deze grens niet voor alle veranderingen op 8/76. Dat is ook waarom de discussie onder velen nog steeds bestaat over het bestaan van een oer GTI met oude sloten, gladde kap en diagonaal bestreepte deurkaarten, die dus weldegelijk (hebben) bestaan. |
enne een Gl model vanaf modeljaar '81?..
ik zweer je dat ik een metallicgroene GL 1500 (s) heb gehad met groen getint glas... alswel een GL (d) met blank glas.. hoe zit dat dan? ik weet ook bijna wel zeker dat bruin glas na '80 vervallen is..... ik weet er niet alles van ,daarom strijd ik het nooit af..toch zeker niet omdat ik dicht tegen Belgie aanwoon en daar alles weer net anders was ik kocht daar altijd veel bij een sloper die bij de Belgische domijnen kocht... ook een Rabbit LX turbodiesel...voor mezelf..was een kruising tussen een GL en GX en een beetje GTD... achteraf bijna niet te snappen... |
Mijn 83er GL had ook blank glas, getint was een kostenloze optie volgens mij.
|
Getint glas is in de GL uitvoeringen standaard t/m 8/81, dan was het bruin, groen kwam dus in 8/81 en vanaf die datum was bruin ook niet meer leverbaar. Na die datum had de GL geen getint glas meer en werd het een optie die je dan in groen kreeg. Voor die datum was er wel groen glas, maar dat was alleen voor de GTI's, en als ik het nu zo schrijf realiseer ik me dat de tint van m'n '77er inderdaad wat afwijkt dan die van een '83er GTI, wat blauwer.
|
Welke maand kwamen oud type deuren te vervallen? Bedoerl de kleine sloten
|
Dat blijft voor mij een mysterie tot dusver, moet ergens eind '76 geweest zijn, maar na 8/76, want net als de jouwe zijn niet alle '77er modeljaren al met de nieuwe kas.
|
Ik lees dit soort topics met veel plezier.
Wat gaat er gebeuren als jullie komen te overlijden? We zouden jullie moeten opzoeken en bij elkaar opsluiten en dan alles laten neerzetten zodat elke kleinste detail wordt vastgelegd voor het nageslacht. Kijk maar is de film de book of eli. :) |
Haha , denk dat velen het ook niet weten dat er zoveel detail verschillen zijn in loop der jaren en dat maakt het allemaal ook bijzonder.
|
Quote:
Ik dus ook. Misschien een idee op dit op een mooi overzichtelijk lijstje te gaan zetten? En dan als "sticky" in het mk1 forum zetten? |
is al de tweede die ernaar vraagt :D, zal me er eens aan gaan wagen.
|
Quote:
Is de lijst al af :) :D |
Quote:
vooral de laatste paar minuten van de film he... maar ook daar was het van groot belang :thumbup: |
Dat "grijze gebied " zie je toch nog steeds, als er een nieuw model aan komt krijgt het "oude" de meest vreemde opties bij bepaalde uitvoeringen.
Mooi dat er mensen zijn, die zich er helemaal in verdiepen. Soms krijg ik het idee van ik weet het beter |
Dat die getinte glazen is ook vreemd
Mijn Golf2 uit 1984 bijvoorbeeld , is een origineel Nederlandse auto een 1.3 C basis uitvoering , met groen getint glas en hooftsteunen van stof. (gekocht van 1e eigeneresse dus niet veranderd) Geen 1 , van de Golf2 C basis uitvoering heeft dit , die hier geleverd zijn. Standaard was gewoon het gewoon blank glas , en hooftsteunen van skyleer. En optie was hiervoor ook niet mogelijk. Ik denk gewoon dat mijn Golf2 voor een warm land bestemd was , maar toch perongelijk? Op Nederlands kenteken is gekomen? |
Quote:
Vergeet niet dat er in 30 (dertig, tel het maar eens na op je vingers) jaar echt een hoop versleuteld is aan heel veel auto's. Als ik het woordje eerste eigenaresse hoor word ik meteen dubbel wantrouwend. Kan best wezen dat de man van deze eerste eigenaresse in opdracht van haar naar de sloop is gestuurd om een andere voor ruit te gaan halen omdat er een barst in zat en met een complete set getint glas terug kwam. Verzin maar even wat. |
Quote:
is goed mogelijk..kan dan misschien geen fabrieksoptie geweest zijn ,,maar als men het erbij de dealer ingezet heeft zou het zo maar gekund hebben..zal nooit goedkoop geweest zijn ..das wat anders.. |
heerlijk dit, mooi om te lezen!
|
Quote:
Dat kan je achter hallen uit het chassisnummer 176 heeft een glade motor kap en kleine slotjes en 177 beginnen de normale motor kap en de grote slotjes :thumbup: |
All times are GMT +1. The time now is 10:22. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.