1.5JB + PL/KR 16V kop = ??
Ik zit al langer met dit (misschien idiote) gedachtespinsel. Zou je een 16 klepper kop van een KR of PL op een standaard 1.5 JB blokje kunnen schroeven.
Waarom? Tsja, ziet goed uit, klinkt waarschijnlijk best leuk met een spaghetti spruitstukje en een setje Webers en levert wellicht wel wat extra vermogen op... Als ik zo de verschillen bekijk, alleen het tweede oliekanaal ?? 16 kop: 1.5 kop: |
Mochten die 2 oliekanalen iets van elkaar afwijken lassen ze volgens bv die van die 16V kop dicht om daarna hem weer iets er naast uit te frezen.
Maar dit is van horen zeggen he :D heb ik nog nooit gedaan maar dit werd mij gezegd toen ik de ABA cilinderkop op een DX onderblok wou zetten. Zat toen met het zelfde probleem :rolleyes: Hoe opgelost gewoon het onderblok van de ABA genomen ;) |
op een Dx 'kan' het wel..ik heb wel eens met een engelsman staan praten..in 1994 ofzo
en die had het gedaan bij een 8v blok die auto heeft nog in de Max Power gestaan toen..die knakker was wel bij de tijd.. hij had toen ook van een stel Tokico schokbrekers etc een schroefset gemaakt.. ik geloof dat hij Simon Dawes heet.. onderblok was opgeboord naar 2 liter en hij reed met grote 45er Webers.. ding had iets van 180-190 pk en kon 8000 toeren hebben..(zei hij).. zat wel een gezond geluid in veel anders dan een KR...geen rammeltjes en rateltjes zoals soms getunde oldskool.atmosferische motoren onbelast kunnen klinken. dus het kan blijkbaar wel...maar hoelang een JB heel blijft?..en wat zoiets kost? |
Hoeft toch niet heel duur te zijn. Ergens een kop op de kop tikken ( :D ), die eventueel laten bewerken en monteren met een nieuwe set pakkingen. Moet met een bevriende en kundige bewerker voor een paar honderd wel klaar zijn denk ik. schatting, drie en een half?
|
je zit alleen met je zuigers, als je die 8v zuiger hou is je compressie verhouding te laag
|
Zuigerdiameter is anders.
|
Met de zuigerdiameter heb ik niks te maken als het goed is (tenzij de kleppen een grotere diameter nodig hebben dan de boring van een 1.5, maar dat zal wel niet)
En die compressie hoe moet ik dat zien? De brandstof(mengsel) regeling om het maar even zo te noemen zit 'm in de kop en is berekend op de 1.8 of 2.0 of wat is het van een KR. Zou de druk verlies moeten kunnen opvangen met een kleinere ruimte die te vullen is met eenzelfde hoeveelheid brandstof(mengsel)? En hoe zit het trouwens met de oliekanalen, die grote bedoel ik dan, bij een 8v zijn ze gewoon open en komen ze onder het kleppendeksel uit, je kijkt er gewoon doorheen zeg maar, is dit bij een 16v kop ook, of zitten daar specifiekere boringen in? |
En ik denk ook dat je met je kleppen zit. Bij een 16v zitten er uitsparingen in de zuigers zodat ze elkaar niet raken. Hier moet dan ook iets op verzonnen worden.
Het is niet onmogelijk want ik heb het vaker gezien, maar geen idee hoe het er inwendig uit zag. |
Inderdaad, goeie, tenzij de zuigers zo hoog niet komen, kan ook nog... Er zit in ieder geval meer achter, dat merk ik wel. :tongue:
|
Er zit idd meer achter maar ik heb t toch vrij vask gezien met name in de autocross. En daar kregen ze t ook klaar. Dus of zuigers aanpassen of klephoek of diepte veranderen of een dikkere pakking of misschien de nokkenastiming veranderen.. Allemaal van die dingen die weleens uitgeprobeerd zijn of worden en waar vast weleens een kop of een motor bij gesneuveld is :D
|
Daarbij is gegarandeerd hier en daar wel eens een stukje techniek gesneuveld ja, haha :D, maar op die offers wou ik eigenlijk ff mee profiteren, dat ik niet te veel schade maak... Iemand nog ervaringen misschien?
|
Ik heb me cilinderkop laten aanpassen ivm met een oliekanaal die verkeerd uitkwam.
Heb een cilinderkop van een passat op een opgeboorde 8 klepper (om en nabij 1.950cc), het pasmaken vd kanalen zou wel kunnen lukken met jouw idee denk ik. Stelt niet veel voor, de revisieboer kan dit makkelijk als je duidelijk aangeeft wat je wilt. Alleen moet je inderdaad erop letten of je kleppen de cilinders niet raken , je kunt als test de kop met ouwe pakking op het onderblok zetten met een paar ouwe kopbouten tot ie handvast zit. Daarna gewoon spul op tijd zetten en riem erom. En dan met de hand kun je de motor draaien en kun je voelen of alles vrij loopt. En dan indd nog de compressie moet niet te laag zijn, je kunt dan wel andere zuigers plaatsen die aangepast zijn maar dan wordt het al gauw duur. Maar passen kan het altijd :D ligt er alleen aan of je er zoveel geld aan wilt uitgeven als alles moet worden aangepast. Bij mijn situatie zou de olie zo naast het onderblok spuiten dus is het dichtgelast en opnieuw geboort , gevlakt en kleppen/zittingen slijpen. Bovenste foto zie je het zwarte gedeelte dat is onderblok en dat rood is stak buiten me onderblok incl het oliekanaal. Je kunt op de 2e foto duidelijk zien dat er een nieuw kanaal is gefreest. Je ziet er uiteindelijk niets meer van. Prijs viel ook best mee vond ik. Had het bij Westra uit alkmaar laten doen. |
Nu is alleen het punt dat in een JB blok het linkse oliekanaal (die je hebt laten verzetten als ik het zo goed lees) op de laatste foto in je post helemaal ontbreekt. Olie circulatie loopt dus anders, of het is een "extraatje" voor betere smering dat nog niet bestond. Hoe dan ook, lijkt me wel een lastig probleempje.
|
Ik heb nu juist alle olie kanalen benut, ik had hem ook kunnen dichten die buiten me blok stak maar ik wilde alles gewoon hebben zitten zoals het hoort. Is anders toch weer een oliekanaal minder en die zat er natuurlijk niet voor niks. Maar je kunt zo'n gat best dichtlassen en dan op een andere plek frezen (waar ie op je onderblok moet uitkomen) en er inwendig een gat naartoe boren. Als er maar olie door komt, die motor proeft er niks van of het links of rechtsom gaat.
Kan je nog eens een foto maken van de cilinderkop met het middelste oliekanaal op de rand naar boven? Dan is het even beter te zien of het mogelijk is. |
Quote:
Dat "extra" kanaal, dat een JB niet heeft, is voor de hydraulische klepstoters, welke een JB ook niet heeft ;) |
Ah duidelijk , heb geen ervaring met de 1.5jes ;) , zit er in het onderblok uberhaupt dan wel een kanaal?
Ik weet alleen hoe de 1.6 en 1.8 in elkaar zitten. Al zal er weinig verschil in zitten met de bouw van het blok. Gaat eerder dan om de inwendige verschillen. Maar er past wel een hoop van de 8v motoren op elkaar, al zijn er soms kleine verschillen niet direct zichtbaar. Ben wel benieuwd hiernaar. |
Nope, een 1.5, of 1.6, heeft dat tweede oliekanaal ook in het onderblok niet zitten. Wekt wel weer een vraag, vanaf 8/82 hadden de diesels ook al hydraulische klepstoters (toch?) en die hebben nooit een tweede oliekanaal gehad, dat had de golf 2 pas.
EDIT: gelul volgens mij wat ik net schrijf, bij een diesel is het ook altijd klooien met stelplaatjes... :redface: |
Quote:
Een DX heeft dat tweede kanaal ook niet. Toch niet zo essentieel dan?? |
|
Let op, er zijn DX motoren met zowel hydraulische als mechanische klepstoters geleverd. Hetzelfde geld voor de CY (turbodiesel) motoren uit een Golf Mk1. Ik vermoed dan ook dat deze Simon Dawes een DX motor met hydraulische klepstoters heeft gebruikt.
|
ook al zouden de oliekanalen passen, dan denk ik dat je inlaatkleppen tegen je onderblok komen, omdat je boring kleiner is. bind me er niet aan vast, maar dat is mijn eerste gedachtegang. oliekanaaltjes pas maken kan altijd nog
|
Wordt veel gedaan in de cross 1600 keverklasse, althans eerder datbis nu veel 20v. Met een std 1.5 gaat m niet worden ivm de zuigers. Basis in die klasse is wel vaak een 1.5 ivm de korte slag, dan kan de boring groter om op 1.6 uit te komen en je dus geen rare overgang hebt in de cilinder/cilinderkop dis is nadelig voor je ontbranding en niet betrouwbaar. Als je dit idee hebt heb je zeker custom zuigers nodig ivm compressie en ruimte voor de kleppen. Het extra gat in de kop kun je afdichten met een prop evt.lassen en vlakken. Is vaak gedaan dus je hoeft t wiel niet opnieuw uit te vinden. Kop op een 1.8 heeft geen nut als je geen andere zuigers monteerd ivm de compressie dusnkom je alweer uit op een std kr. 180/190 pk met een kr op webers heb je niet albte veel voor nodig dat is heel goed haalbaar met std spullen en het normale tuning gerei om het zo maar te noemen.
|
Duidelijk verhaal! :thumbup:
Maar ik denk dat ik dit wel maar uit mijn hoofd moet gaan zetten... |
Ik heb toch nog even zitten zoeken en lezen :redface:, de injectieblokken hebben allemaal een compressieverhouding van om en nabij de 10:1, het scheelt hooguit twee tienden. Lijkt me dus dat met een injectie dit wel haalbaar is wat betreft de compressieverhoudingen.
Dan zit je nog met de boring die te klein is voor de zuigers. Weet iemand misschien de minimale boring die nodig is om zo'n kop op te doen werken? Een standaard 1.6 is volgens mij 79,49mm. Dat moet dan genoeg zijn? Van een 1.6 EG dan ook, of wellicht van dit? En dan het extra oliekanaal, is dat "heen" of retour? Wellicht een idee om via het oliefilterhuis een externe leiding te maken, gelijk die op een turbo diesel ook naar de turbo gaat, dat is heel netjes te maken en de aansluitingen zitten er al. |
Heb je de zuigers van een 8v en een 16v wel eens vergeleken?
|
wat een geneulder ,,,,ik sluit me bij scirrocco aan ....
|
Bij de 1.5 de kruktappen van de krukas terug laten draaien/slijpen naar 1,3 G40 maat en dan in samenwerking met motorfietszuigers en G40 (H-profiel) drijfstangen opbouwen.
Onderblok een groot stuk vlakken(een aantal mm) ivm de korte drijfstangen van de G40. Is maar een idee, kan wellicht verder uitgedacht worden... |
En wat zou je hiermee willen bereiken? Veel werk voor niets nuttigs vind ik persoonlijk. Je kunt ook gewoon custom zuigers laten maken, motorfiets zuigers hebben vaak nogal eem veel kleinere pistonpen.
|
De massa in het onderblok zo laag mogelijk houden. ik zie de massa als weerstand, en je kunt ook nog eens veel hoger in toeren gaan. Je motor zal minder goed stationair lopen maar dit kan enigszins worden opgevangen door het stationair toerental te verhogen.
En wat je op deze manier doet is meer het motorfietsprincipe nabouwen, door een relatief grote boring te gebruiken en een vrij kleine slag. Als er mensen zijn die ervaring hebben met het bouwen van zulke principes hoor ik het overigens graag ;) |
heb je al eens gekeken voor hoeveel geld zo een samengesteld blokje weggaat ? denk niet dat iemand je info gaat geven die ze zelf heeel duur betaald hebben
in de bergcup worden zo'n blokjes regelmatig gebruikt met bijvoorbeeld een honda cbr cilinderkop maar de bedrijven die zo iets maken vragen allemaal 20000+ euro voor zo een blokje en dan moet je volgens mij nog zelf het blok en kop aanleveren |
U mean this one?
1.3 motor met Honda CBR1000RR kop (215 pk bij 10.500rpm) wat ik vermoed dat er mee gebeurd is: - gatenpatroon van kopbouten komt overeen met VW 111 smallblock. - cilinderhartlijn komt overeen met cilinderkop. - krukas verlicht en gebalanceerd tot 11.500rpm. - H-profieldrijfstangen (met 17mm pistonpenlager (Honda Cbr pistonpenmaat)). - Honda CBR1000RR (gesmede) zuigers of custom made (de bewerking aan de zuigerbodem kan anders zijn omdat de kleppen van de Honda kop onder een andere hoek geplaatst zijn??). - Dry-sump smering. -Distributie omgebouwd naar ketting ivm aandrijving Honda nokkenassen. - Eventueel omlassen van olie of waterkanalen heb ik nog niks over kunnen vinden. - Nokkenassen zouden origineel Honda kunnen zijn maar bijvoorbeeld Pipercams en Kent Cams maken ook sport/race nokkenassen. -uit- en inlaatspruitstuk zijn zover ik weet origineel Honda, of gemodificeerd Honda spul. Dit zijn mijn bevindingen tot nu toe door op diverse forums te speuren. Ben van plan in de toekomst zelf een dergelijke motor te gaan bouwen. |
boutenpatroon van de kopbouten komt al niet overeen
ketting kast is ook niet zomaar effe gemaakt , krukas aanpassen voor ketting ipv riem en zo zijn er nog wel een heel deel dingen die niet zomaar effe makkelijk te doen zijn ik ken zelf iemand persoonlijk die al zo een motor heeft gebouwd http://www.raceservice.nl/ heb t er al met hem over gehad en t is echt niet zo 123 gedaan de eerste keer dat je aan zoiets begint |
Op een duits forum zeiden ze van wel, alleen gaten opboren omdat VW grotere kopbouten gebruikt...
|
Valt me op dat bijna alle bevindingen 'gevonden' zijn op het net.......sorry maar dit klinkt als de zoveelste met ideeën waar niks van komt. Hopelijk zul je ons positief verrassen.
|
zie mijn edit
heb zelf ook met dit idee gezeten , uitgezocht en met een pro over gehad en het idee laten varen |
Weer nieuwe info erbij! thanks! :thumbup:
Ben zelf handig met 3D tekenen, dus de kettingkast komt wel goed. En ik weet wel een adres (oude stageplaats) waar ze (CNC) frezen. Helaas wel alle info van het net maar was vergeten erbij te vermelden dat ik ook hal heb gespeurd op sites van de specialisten, onder andere Feld motorsport en Weissdorn Racing. dat lijken me toch wel betrouwbare bronnen. Uiteraard, is zo'n bron ook niet altijd even betrouwbaar... T lijkt me een grote uitdaging, maar ga het toch proberen in de toekomst! Eerst school (HBO, met autotechniek ;) ) afmaken en centjes verdienen! |
Quote:
Was ook niet echt de insteek, gewoon een idee dat eens in me was opgekomen. Ik dacht dat als een KR kop met weinig tot geen aanpassingen aan het onderblok van een 1.5 gehangen kon worden, dat dat nog wel eens leuk was om te proberen. That's it... Dat mijn opmerking dan meteen als "geneulder" wordt afgemaakt, waardeer ook ook niet direct eerlijk gezegd. |
Om even op asjemenoutje terug te komen.
Ik heb een complete bouwbeschrijving van dit type motor. Zo'n cbr kop past ook niet op een 1300 onderblok. -Bouten lijnen niet op. -Oliekanalen lijnen niet allemaal op. -Hartlijnen cilinder komen niet overeen dus moet het blok off-centre geboord worden. -Krukas moet moet worden aangepast voor de ketting distributie en de nieuwe boringen. etc. etc. etc. Kortom met alleen een 3d-cad programma kom je niet ver. Een freezerij kost vandaag de dag ook al snel €60,- a €70,- per uur. Dus even snel uiteengezet. blok €100,- kop €600,- Drijfstangen €500,- Zuigers €800,- Diverse frezen/draaien + materiaal €750,- Klein grut, spanners, tanwielen, lagers €750,- etc. etc. etc. Dat is bij elkaar uit de losse pols al meer dan wat de meeste aan een auto uit willen geven. Niet echt realistisch dus. |
En het koppel niet te vergeten,juist want waar haal je koppel vandaan?? Het is geen lichte motorfiets van een 200 kilo die je voort wil bewegen. Ga eens op een autocross kijken bij de lever 1600 sport klasse en doe daar wat informatie op daar is al zo veel in geëxperimenteerd.
|
Honda CBR SC57 cilinderkop en een prijskaartje van dik 25000€ |
All times are GMT +1. The time now is 08:11. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.