Mijn 1973 2276cc project
Naast de keversite wil ik ook hier bijhouden waar ik mee bezig ben.
Al sinds 1996 ben ik in het bezit van deze kever (mijn eerste auto): Body-off gerestaureerd, 2276cc Scat motor, 48mm webers en dikke Wilwood remmen. Nu zijn er wat dingen die ik ga veranderen: -rolkooi -injectie -ombouw naar IRS i.c.m. porsche 5-bak -andere kuipstoelen -en misschien een andere vooras Daarom gaat de body weer van het chassis af en die komt tijdelijk op een andere bodem te staan: De rolkooi: En even passen: Voordat de body eraf gaat zorg ik eerst dat de kooi op z'n plek staat, dan kan ik onder de bevestigingspunten van de kooi verstevigingen maken in de vorm van 5 mm dikke platen. klik hier voor de thread over de bouw van m'n blok. Gr. Cees |
Mooi Blokje alleen niet zo fan van het kleurtje en booskijkers.
Ook wat mooie plak banden eronder. Hoeveel km kan je daar mee rijden? pas op het werk nieuwe circuitbanden gelegd Avon ofzo? die man vertelde dat hij er 3 dage plezier van gehad heeft onder zijn Lotus. |
Kleur was origineel zo dus dat heb ik maar zo gelaten.
De booskijkers waren toen ik de kever aan het opknappen was helemaal in en ik kan er zo andere randen op zetten, voorlopig zit het mij prima. De banden zijn Toyo proxes R888 en geven bijzonder veel grip. Hoeveel km je er mee kan rijden hangt er vanaf of je veel op het circuit rijdt. Ik ben zelf een paar keer op zandvoort rondgegaan (tot de 180 km/h hou ik een subaru impreza turbo bij) en ik heb ook 2 rondjes Nurburgring gedaan, erg gaaf. Alleen vond ik de auto te onveilig zonder rolkooi op het circuit, daarom heb ik voornamelijk dragrace wedstrijden gedaan. filmpje van de eerste sprint op Assen. Begint bij 2.35 min. tegen een Audi TT 20vt. Gr. Cees |
De rolkooi wordt aan de bodem van de kever vastgezet, maar daar moet wel wat versteviging onder.
Gisteren de profielen voor het middengedeelte: Vanmiddag hoop ik weer verder te gaan. Gr. Cees |
Leuk project!
|
Thanx :thumbup:
Vandaag heb ik de kooi op z'n definitieve plek vastgezet en de platen eronder vast gehecht. Deze las ik af als de body er vanaf is, dan kan ik overal goed bij. In de loop van de komende week zal de body er af gaan. Gr. Cees |
Mooi, zie je wel rijden als die klaar is je woont om de hoek :thumbup:
|
Komt goed, Lars :thumbup:
Vandaag bezig geweest met de positie van de kuipstoelen. De universele stoelsledes waren namelijk binnengekomen. Allereerst heb ik overtollig materiaal verwijderd van de originele stoelbevestiging. Daarna de nieuwe sledes op de stoel vastgezet en even passen: Zithouding getest, en deze is prima. Nu moet ik dus een definitief frame gaan lassen. More to come! Gr. Cees |
Vandaag weer wat kunnen doen:
De bestuurders stoel staat op z'n plek. Daarna aan de bijrijderskant begonnen: Volgende week even hechten en dan kan de kever body-off. Goed weekend! Gr. Cees |
Gisteravond de kever op de brug gezet, de laatste keer rijdend op carburateurs!
Nadat de carburateurs er af waren zijn we met de throttle bodies bezig geweest om te kijken of het een beetje uitkomt met de fuelrail. Op deze foto zijn 2 van mijn problemen te zien: Allereerst komt het zwarte dopje rechts op de foto dicht bij het plaatwerk, dus ik heb een vraag: Zou ik daar schroefdraad in kunnen tappen en het met een boutje af kunnen doppen? Uitwendige maat 8,5 mm, inwendig 5,5 mm. Ik moet zo krap mogelijk werken, want de kans is groot dat de motor straks meer naar achteren komt door de montage van de porsche bak. Tweede probleem is dat de fuelrail in de weg zit voor de luchtfilters. Zijn daar adapters voor om de voetplaat verhoogd te kunnen plaatsen? Voor de rest ben ik wel blij dat het gasstangenstelsel bijna perfect past. Alvast bedankt voor het meedenken! :thumbup: Gr. Cees |
Ik heb een oplossing gevonden voor de krappe ruimte bij de fuelrail:
Adapters die de TB's omdraaien. Hierdoor krijg ik wel problemen met de koelkap, maar daar zijn smallere voor te koop. In de adapters is M5 schroefdraad getapt zodat ik daarop vacuumslangen aan kan sluiten (nodig voor de injectie). Gr. Cees |
Vandaag wat mooie spullen kunnen scoren:
Carbon-fiber deurpanelen en spiegels, een lange pluskabel zodat de accu in de kofferruimte kan en coil-over veren samen met unibolt ophanging. Met de coil-over veren en unibolts is de kever straks goed af te stellen wat betreft de achterwiel ophanging en vering. Ook heb ik de mallen voor het monteren van de IRS steunen. Binnenkort body off denk! Gr. Cees |
Mooi project !!
|
Sorry voor de lange stilte, maar achter de schermen gaan we lekker door.
Aankomende donderdag ga ik de porsche 911 bak omruilen voor een 915 bak. Deze heeft het "normale" schakelpatroon, de 911 had het "dog-leg" patroon, waardoor de kans bestaat dat je bij het overschakelen van 1 naar 2 per ongeluk in z'n achteruit schakelt... Nu ik weet wat er in moet komen gaan we aankomende week de body van de bodem af halen. Gr. Cees |
Gisteravond de "nieuwe" bak opgehaald:
De porsche 915 bak. Een stuk zwaarder en groter dan de 911 bak. Maar met normaal schakelpatroon en het is de opvolger van de 911 bak maar dan beter. Volgende week hoop ik echt te kunnen knallen, want door allerlei omstandigheden is het er de laatste tijd niet echt van gekomen om in de garage te werken. Nu heb ik, op de homokineten na, alles in huis om aan de ombouw te beginnen. Dus vanaf volgende week: Body-off! Gr. Cees |
Hallo allemaal,
Van de week is de kever body-off gegaan: De donor bodem eronder: En de bodem klaar voor verdere demontage: Omdat de voorwielen zo breed zijn, lopen ze aan en heb ik de draaicirkel van een mammoet tanker. Daarom heb ik besloten om een Red9 vooras te kopen met double-wishbone: Keep you posted!! Gr. Cees |
Nice Cees, ziet er allemaal prima uit!
|
Nice die vooras
|
vind het allemaal wel nice, echt een mooi project
|
vet, ik volg het ook al een tijdje op keversite
|
Thanx mensen! :thumbup:
Vandaag nog wat kunnen sleutelen: Motor er af Gr. Cees |
We zijn weer lekker aan t werk gegaan vanavond.
Flink aan t slijpen om de houders voor de draagarmen op z'n plek te krijgen: Met geleende mallen wordt het een stuk makkelijker om de steunen goed uit te meten: Einde van de avond is dit het resultaat: Morgen weer verder! Gr. Cees |
Vanmiddag nog wat tijd gevonden om bij een paar kevers te kijken met IRS om even goed te meten hoe de steunen moeten komen.
Voor het eten nog wat weg kunnen slijpen, ook de buis van de handremkabel zat in de weg, dus die is ook los: Ook moest de steun aangepast worden om aan de originele maat te kunnen voldoen. Toen alles naar het zin was 2 hechtjes gelegd en de draagarm er in gezet: Daarna kon ik het niet laten om even de coil-over er in te zetten: :D :D Vanavond weer verder! Gr. Cees |
En dus weer verder, nu was de linkerkant aan de beurt.
Omdat ik al had geoefend bij de rechterkant ging het best wel snel: De steun heb ik expres met 1 hechtje vast gezet zodat ik nog iets kan verstellen met de draagarm. Het is namelijk belangrijk dat allebei de draagarmen gelijk staan. Kleine veranderingen hebben grote gevolgen voor uitlijnen, wegligging, bandenslijtage, enz. Gelukkig heb ik een digitale waterpas en die ga ik donderdagavond toepassen om alles exact op z'n plaatst ze zetten en te lassen. Poly urethaan rubbers geplaatst: Toen de bak even op z'n nieuwe plek geplaatst, het past aardig maar er zijn nog wel wat aanpassingen voor nodig: Het verschil is niet eens zo groot: Als iemand tips of vragen heeft: Gooi het in de groep! Dank alvast. Gr. Cees |
Knap stukje werk !!
|
De lengte die de porsche bak nu uitsteekt is ongeveer 2 cm, maar ik kon de bak nog niet helemaal tegen de torsiebuis aan schuiven. Daarvoor moet ik nog wat meer materiaal weghalen.
Net nog even wat kunnen doen. De steunen heb ik, na nauwkeurig meten met een digitale waterpas, op meerdere plaatsen gehecht. Ook heb ik beplating losgehaald die evt. in weg zit voor aanpassingen: Tevens heb ik de oude, originele kever brandstofleiding en de verwarmingskabelbuisjes weggehaald, omdat ik de tunnel leeg wil hebben voor de schakelstang en nieuwe leidingen die er in moeten komen voor het injectiesysteem en hydraulische koppeling. Daarna de buizen voor gas en koppeling losgehaald: Morgen komen de spullen binnen om de koppeling hydraulisch te maken. Voor de bediening ga ik de koppelingscilinder van een landrover defender proberen. Kost € 70,- incl, potje voor de olie... Gr. Cees Edit: ik heb deze foto's verwijderd omdat het chassisnummer er op stond.., |
Mooi project!
|
Nice! Ik volg :thumbup:
|
Vandaag het druklager en de cilinder binnen gekregen:
Vanavond weer verder. Gr. Cees |
Ik ben benieuwd of dat gaat passen Cees, ik heb zelf een hydro lager van een Vectra.
|
Hoi Paul,
Heb je daar misschien plaatjes van zodat ik het kan vergelijken? Het voorbeeld heb ik nu van buggyrutger, die heeft destijds een aluminium exemplaar gebruikt, maar tegenwoordig worden deze in kunststof uitgevoerd en dat lijkt mij minder geschikt omdat er draad in getapt moet worden.. Hoe is jou ombouw gegaan? Alvast bedankt! Gr. Cees |
Quote:
Ik heb het lager liggen, maar de ombouw is nog niet gedaan. Of het bij mij gaat passen weet ik helaas nog niet. Volgens mij heeft Walter het destijds ook met een opel lager gedaan. |
Dankje Paul!
Enig idee wat type/bouwjaar enz? Gr. Cees |
Quote:
Ik zal morgen ff kijken of er iets op staat. |
Vandaag nog wat kunnen doen, ruimte gemaakt voor de homokineten.
Eerst de plaatjes van 4 mm op maat gemaakt en gelast: Daarna alles vlakgeslepen: En ook het laswerk voor de rolkooi afgemaakt: Gr. Cees |
Om meer stevigheid te hebben voor de coil-overs, moest ik de cup-strebe aanpassen met een stang naar het scharnierpunt van de IRS ophanging:
Van bovenaf: Vanavond alles los gehaald en gelast: Ondertussen was m'n maat begonnen met het overzetten van de remschijven: Na het lassen: passen! Gr. Cees |
Mooi Project en lekker bezig!
Denk je alleen niet dat je het frame hier niet behoorlijk verzwakt hebt? Er is zo weinig hoogte meer over, of worden die oranje buizen er nog aan vast gelast? Dat neemt natuurlijk ook weer een groot deel van de krachten op. Quote:
|
Knarfmk1 schreef:
Quote:
De oranje buizen worden vastgezet met M12 bouten (aan de beugel waar de bak inhangt), zodat het demontabel is. Hier een plaatje: Ik heb de gaten dichtgemaakt met 4 mm ijzer, dus dat is sterk genoeg. Er zijn ook mensen die er met een hamer deuken inslaan om ruimte te maken voor de homokineten, maar dat vindt ik niet zo'n fraaie oplossing. Gr. Cees |
Vandaag weer wat kunnen doen. Eerst ervoor gezorgd dat de bak zelfstandig aan het chassis kan hangen. 2 gaten geboord on de torsiebuis en draad getapt:
Nog voor sluitingstijd even langs bij de ijzerwarenwinkel voor rubbers met draadeind: Passen, meten: En nog meer passen: Daarna moest ik de beugel die om het bakhuis heen zit iets aanpassen omdat deze niet goed om de porschebak past: Voor de zekerheid even gekeken of de homokineten vrijlopen: Daar moet ik nog wel wat ruimte maken... Als laatste de motor aan de bak gehangen om te kijken hoe het uitkomt: Morgen weer verder! Gr. Cees |
Schiet al op Cees, ga hem wel zien in de buurt als die klaar is..!
|
All times are GMT +1. The time now is 21:39. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.